Canon Nederland werkt mee aan levensechte fotografische reproductie van de Nachtwacht

Amsterdam, 4 juli 2019 – Van 4 juli tot en met 4 augustus 2019 presenteren fotograaf Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink in Amsterdam de expositie ‘Nachtwacht360’. Een tentoonstelling met als hoogtepunt een fotografische reproductie van Rembrandts meesterwerk. Op deze levensechte foto - op ware grootte - is de originele Nachtwacht tot in detail nagemaakt met behulp van mensen die sprekend lijken op hun in verf afgebeelde voorgangers. De tentoonstelling Nachtwacht360 bevat ook een keerzijde, waarbij we over de schouders van de mensen op het doek meekijken en Rembrandt aan het werk zien. Bovendien worden de doeken tijdens de expositie geflankeerd door ruim 35 portretten en attributen die op de foto’s gebruikt zijn. Canon Nederland N.V. heeft een belangrijke rol gespeeld bij dit project als adviseur op het gebied van de prints van de nieuwe meesterwerken.

Alle doeken van de expositie zijn geprint met behulp van grootformaat printers van Canon. De prachtige koppen, speciale kostuums en zeventiende-eeuwse wapens zijn tot in detail en met een zeer hoge kwaliteit in beeld gebracht. De uiteindelijke prints zijn zo scherp dat je letterlijk de haren uit iemands wang ziet komen. De Nachtwacht360 en zijn keerzijde zijn geprint op ‘dibond’ met de Océ Arizona 480XT printer. De verschillende panelen zijn vervolgens op een lasergestuurde frees tot op de honderdste millimeter schoon gesneden, zodat het uiteindelijke beeld van 420x535 cm naadloos aan elkaar gezet kon worden. De schutters-portretten en de scenes van de keerzijde zijn op speciaal art-papier geprint op de hoogwaardige imagePROGRAF PRO-4000 printer van Canon.

Het Beeldgebouw levert modern meesterwerk af
De prints zijn gemaakt door Canon-partner Het Beeldgebouw, onderdeel van Hollandridderkerk. Eigenaar Arno de Winter sloot zich graag bij dit project aan als partner: “Zo belangrijk als de kwaliteit van het schilderdoek vroeger was voor Hollandse Meesters als Rembrandt, zo belangrijk is een kwalitatieve print voor moderne ‘meesters’. We hebben ervoor gekozen om de Nachtwacht360 te creëren met de Océ Arizona 480XT printer. Hiermee kunnen we een hoogwaardige print maken die recht doet aan de details die in deze fotografische reproductie zo zorgvuldig in beeld gebracht zijn. We zijn trots op het resultaat en onze bijdrage aan dit bijzondere project!”

Dubbelrol voor Canon
Dennis Hoogendoorn, Marketing Manager Canon Nederland, is al maanden als adviseur betrokken bij het project. Hij heeft een dubbelrol. In zijn eerste gesprek met de moderne ‘meesters’ over het project, bleek hij tot zijn eigen verbazing te lijken op Rembrandt zelf en mocht hij deze rol op zich nemen. Hij speelt dus de hoofdrol op de keerzijde. Hoogendoorn: “Het is heel bijzonder om op deze twee manieren bij dit project betrokken te zijn. Als adviseur was het al snel duidelijk dat voor de productie van de Nachtwacht360 alleen de allerbeste printtechnologie goed genoeg was. Dat maakt Canon ook tot een logische partner. Dankzij de breedte van ons productspectrum konden we diverse scenario’s testen en uiteindelijk de allerhoogste printkwaliteit op het grootste formaat realiseren. Een unieke prestatie die perfect de toepassingsmogelijkheden van print in de creatieve branche laat zien.”

Canon werkt steeds vaker samen met kunstenaars en creatieve initiatieven. “We hebben bijvoorbeeld een flatbed printer opgesteld in de werkplaats van Piet Hein Eek, waarmee hij naar hartenlust kon experimenteren. Uiteindelijk resulteerde dat in de Plywood Print Collectie, gemaakt voor het Rijksmuseum en de Bijenkorf.”

Nachtwacht360
De Nachtwacht360 is gemaakt op het oorspronkelijk formaat van de Nachtwacht, inclusief de in 1715 afgesneden zijkanten. Gezichten, houdingen, kostuums en attributen die in het oorspronkelijke schilderij zichtbaar zijn, zijn op een zo realistisch en authentiek mogelijke wijze nagemaakt. Bijzonder is dat de mensen op de foto’s na een uitgebreid traject zijn geselecteerd op basis van hun gelijkenis met de hoofdpersonen van het meesterwerk uit de Gouden Eeuw. De zeventiende-eeuwse harnassen, wapens en helmen zijn waar mogelijk geleend vanuit collecties van verzamelaars in Nederland. Attributen die niet meer bestonden of door Rembrandt zelf waren bedacht, zijn speciaal voor dit project ontworpen. Hiervoor zijn zowel ambachtelijke zeventiende-eeuwse als hedendaagse technieken ingezet. Een aantal van de objecten wordt tijdens de expositie getoond. Ook de grime is tot in detail nagemaakt door de bij het project aangesloten meester-grimeur Arjen van der Grijn.

Expositie open voor publiek
De expositie is vanaf 4 juli tot en met 4 augustus geopend voor het publiek. Tickets zijn verkrijgbaar via deze link. De expositie is in het atelier van Hans Ubbink in de Van Gendthallen op de Oostenburgermiddenstraat 101 in Amsterdam. Volwassenen betalen €12,49 en jongeren tot 18 jaar zijn gratis onder begeleiding. Zie voor meer informatie www.nachtwacht360.nl. De reproductie is binnenkort ook te zien in het Rijksmuseum, als onderdeel van de tentoonstelling Lang Leve Rembrandt.