Canon Professional Services - Veelgestelde vragen

Canon Professional Services (CPS) is een gratis service die informatie, diensten en ondersteuning biedt aan professionele foto- en videogebruikers van Canon. Hier beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen over de service. Als je een vraag hebt die hier niet wordt beantwoord, kun je contact opnemen met cps@canon-europe.com.

Veelgestelde vragen

Voor wie is het CPS-programma bedoeld? 

Het Europese CPS-programma ondersteunt professionals in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met een reeks voordelen waarmee ze op elk moment productief kunnen blijven. Het lidmaatschap is ook een uitstekende oplossing voor gevorderde gebruikers die snelle service en reparatietijden en toegang tot exclusieve aanbiedingen willen.

Wat houdt het CPS-programma precies in?

Het Europese CPS-programma is in de volgende landen beschikbaar: België, Denemarken, Duitsland, Estland (alleen zilveren lidmaatschap), Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Kazachstan (alleen zilveren lidmaatschap), Kroatië (alleen zilveren lidmaatschap), Letland (alleen zilveren lidmaatschap), Litouwen (alleen zilveren lidmaatschap), Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oekraïne (alleen zilveren lidmaatschap), Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië (alleen zilveren lidmaatschap), Rusland, Slovenië (alleen zilveren lidmaatschap), Spanje, Tsjechië, Turkije (alleen zilveren lidmaatschap), Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten (alleen zilveren lidmaatschap), Zuid-Afrika, Zweden en Zwitserland.

In welke landen is het CPS-programma beschikbaar? 

Momenteel wordt het Europese CPS-programma aangeboden in de volgende landen: België, Denemarken, Duitsland, Estland (alleen zilveren lidmaatschap), Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Italië, Kazachstan (alleen zilveren lidmaatschap), Kroatië (alleen zilveren lidmaatschap), Letland (alleen zilveren lidmaatschap), Litouwen (alleen zilveren lidmaatschap), Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oekraïne (alleen zilveren lidmaatschap), Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië (alleen zilveren lidmaatschap), Rusland, Slovenië (alleen zilveren lidmaatschap), Spanje, Tsjechië, Turkije (alleen zilveren lidmaatschap), de Verenigde Arabische Emiraten (alleen zilveren lidmaatschap), het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Zweden en Zwitserland.

Hoeveel kost het om lid te worden van CPS? 

Helemaal niets, het lidmaatschap is gratis. Afhankelijk van het Canon-materiaal dat je bezit, kom je in aanmerking voor verschillende lidmaatschapsniveaus.

Hoe kom ik in aanmerking voor CPS en wat zijn de voordelen voor elk niveau? 

Dit gebeurt automatisch wanneer je in aanmerking komende Canon-camerabody’s en objectieven registreert. De voordelen zijn verschillend voor elk lidmaatschapsniveau. Op de startpagina van CPS vind je meer informatie.

Ik heb een bestaand CPS-lidmaatschapsnummer dat letters en cijfers bevat (bv. UK013795RS), maar ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen? 

Helaas is je account verlopen in april 2010 en is het niet langer geldig. Je moet je aanmelden voor een nieuw CPS-lidmaatschap en je materiaal opnieuw registreren. Zodra je dit hebt gedaan, krijg je een nieuw CPS-nummer en een geldig CPS-lidmaatschap.

Welke informatie moet ik registreren bij CPS? 

Jezelf registreren bij CPS is heel eenvoudig. Naast een geldig thuisadres in Europa, het Midden-Oosten of Afrika en een e-mailaccount, moet je het model (let op dat de modelnaam precies juist is, de objectieven 'EF100mm f/2.8 Macro' en 'EF100mm f/2.8 Macro USM' zijn bijvoorbeeld niet hetzelfde) en het serienummer opgeven voor elk in aanmerking komend Canon-product dat je bezit. Daarnaast moet je ook de aankoopdatum, het land en het verkooppunt van het product opgeven. Als je je de informatie voor deze drie velden tijdens de registratie niet precies herinnert, kun je een schatting geven en deze zo snel mogelijk aanpassen naar de juiste gegevens. Als je wilt profiteren van de CPS-voordelen die deze producten je bieden, moet je de juiste gegevens opgeven. Mogelijk moet je bewijzen dat je elk in aanmerking komend product op een legale manier hebt gekocht. 


Waar vind ik het serienummer op mijn Canon-materiaal? 

Bij DSLR-camera’s staat het serienummer gewoonlijk op de onderkant van de camera. Het staat op een sticker op het voetplaatje gedrukt. De serienummers van objectieven staan op verschillende plaatsen, afhankelijk van het model. Verdere instructies om serienummers op Canon-apparaten te vinden, staan in deze te downloaden PDF: Handleiding om serienummers op Canon-producten te vinden.


Wanneer ontvang ik mijn CPS-ledenkaart? 

Een paar weken nadat je je CPS-account hebt geregistreerd of vernieuwd, krijg je je nieuwe CPS-ledenkaart toegestuurd. Heb je na vier weken nog geen nieuwe kaart ontvangen, stuur dan een e-mail naar CPS via cps@canon-europe.com zodat Canon je een nieuwe kaart kan opsturen.

Ik wil de gegevens van een nieuw product opgeven op de CPS-pagina, maar ik krijg een foutmelding. Waarom? 

Controleer eerst of je in het vervolgkeuzemenu het juiste model hebt geselecteerd vóór je het serienummer opgeeft. Bevestig daarna of je het serienummer correct hebt opgegeven en of er geen extra spaties of tekens in het serienummerveld staan.

Kan ik tweedehands materiaal registreren? Wat gebeurt er als de producten nog geregistreerd staan op het account van de vorige eigenaar? 

Ja, je kunt tweedehands producten registreren. Het systeem staat dit zelfs toe wanneer een product eerder door een andere gebruiker is geregistreerd. Je krijgt een melding wanneer dit gebeurt en het is mogelijk dat je een e-mail krijgt van je Pro Rep met de vraag om je aankoop te valideren. Als je problemen hebt om een product te registreren, dan kun je je accountnummer, het model en het serienummer naar CPS e-mailen voor hulp. Gebruik hiervoor het volgende e-mailadres: cps@canon-europe.com.

Heeft mijn lidmaatschap een vervaldatum? 

Nee, je lidmaatschap heeft geen vervaldatum en wordt automatisch vernieuwd. Canon raadt je echter wel aan om je gegevens en geregistreerde producten up-to-date te houden, zodat je van het juiste lidmaatschapsniveau profiteert. Elk jaar op 1 januari wordt je lidmaatschapsniveau opnieuw berekend. Zorg er dus voor dat je gegevens tegen het jaareinde zijn bijgewerkt.

Hoe gaat de kwalificatie voor een CPS-lidmaatschap in zijn werk?

Om in aanmerking te komen voor een CPS-lidmaatschapsniveau, moet je bepaalde Canon-producten in je bezit hebben. Bovendien heeft elk product een kwalificatielimiet. Je hebt bijvoorbeeld twee body’s en drie objectieven nodig om in aanmerking te komen voor zowel een zilveren als een gouden lidmaatschap. Als je een EOS 5D Mark IV, een EOS 80D en drie professionele objectieven hebt, kom je alleen in aanmerking voor een zilveren lidmaatschap omdat de EOS 80D je maximaal voor het zilveren niveau kwalificeert. De EOS 5D Mark IV kan je een platina lidmaatschap opleveren, dus kun je dit product gebruiken in een combinatie van drie body’s en vier objectieven om het hoogst mogelijke lidmaatschapsniveau te halen. Wil je lid worden van CPS Video, dan heb je slechts één Pro Video-product nodig. De volledige lijst met in aanmerking komende producten vind je op de pagina In aanmerking komende producten.

Waarom worden sommige producten in mijn account niet ondersteund door CPS? 

Alleen producten die door CPS worden ondersteund, dragen bij aan je lidmaatschapsniveau. Helaas kan Canon sommige van zijn oudere modellen die niet meer in omloop zijn, niet repareren binnen de omlooptijd van CPS omdat de onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn. Af en toe worden er producten verwijderd uit de lijst met door CPS ondersteunde producten. Dit kan je CPS-lidmaatschap mogelijk beïnvloeden. Je kunt deze producten echter nog steeds aan je account koppelen; wellicht kunnen we ze binnen een andere omlooptijd repareren. Hierover kan je plaatselijke reparatiecentrum je meer informatie geven. Canon raadt je aan je account regelmatig te updaten en al je producten te registreren omdat de meeste producten wel te repareren zijn.

Wanneer wordt CPS beschikbaar in andere landen? 

Het CPS-netwerk in Europa, het Midden-Oosten en Afrika is al zeer uitgebreid. Toch zoekt Canon voortdurend manieren om de CPS-service ook in andere landen aan te bieden. Heb je aanbevelingen over hoe Canon CPS kan verbeteren? Dan kun je deze sturen naar cps@canon-europe.com.

Ik heb niet genoeg in aanmerking komende producten voor CPS. Kan ik toch lid worden? 

Je kunt een CPS-account registreren zonder producten en vervolgens nieuwe producten op elk gewenst moment toevoegen. Wanneer je met je aankopen de grens voor een zilveren lidmaatschap bereikt, kom je automatisch in aanmerking, word je lid en kun je gebruikmaken van de voordelen.

Ik ben lid van CPS in een land buiten Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Kan ik profiteren van de voordelen van het Europese CPS-programma? 

Momenteel werkt Canon Professional Services op regionale basis. De criteria om in aanmerking te komen en de voordelen zijn dus verschillend per regio. Leden van buiten Europa die een geldige CPS-ledenkaart kunnen tonen, kunnen wel prioriteitsservice krijgen bij Canon Service en op internationale evenementen waar CPS aanwezig is. Het is echter mogelijk dat het prioriteitsniveau niet hetzelfde is als het niveau dat je hebt in je thuisland. Als je wilt gebruikmaken van de Europese CPS-voordelen en een officieel adres hebt in een van de landen waar CPS wordt aangeboden, dan moet je je opnieuw registreren.

Ik ben een Europees CPS-lid. Welke service kan ik verwachten buiten Europa, het Midden-Oosten en Afrika? 

Als je een geldige CPS-ledenkaart kunt tonen, krijg je prioriteitsservice. Het is echter mogelijk dat het niveau en de voordelen niet hetzelfde zijn als in Europa.

Kan ik producten registreren die ik buiten Europa, het Midden-Oosten en Afrika heb gekocht? 

Canon begrijpt dat professionele video- en fotografen vaak reizen en producten kopen buiten hun regio. Daarom kun je deze producten gewoon registreren en profiteren van de CPS-voordelen die ze je opleveren. Sommige producten die worden verkocht door niet-geautoriseerde Canon-verkopers, zijn mogelijk geïmporteerd om tegen een lagere prijs te verkopen. Let op, want deze producten kunnen beperkingen hebben. Denk er ook aan dat je een aankoopbewijs moet tonen voor reparaties die onder de garantie vallen. Als je geen aankoopbewijs kunt laten zien, komt het product niet in aanmerking voor de lokale garantie-ondersteuning van Canon. Meer informatie vind je op de pagina over parallelle import.

Word lid van CPS

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis back-upmateriaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Meld je aan

Verwante links