Canon biedt bedrijven tijdens FESPA 2020 inspiratie en kansen om groei te realiseren

‘s-Hertogenbosch, 11 februari 2020 - Canon wijst grafische bedrijven tijdens FESPA 2020 met hoogwaardige printtoepassingen de weg naar hoe zij groei in nieuwe markten kunnen realiseren. Bij de Canon-stand (hal 7, stand A60) krijgen producenten van signage en grafische producten een indruk van de manier waarop zij hun operationele efficiëntie kunnen verhogen en zakelijke kansen benutten met opvallende en creatieve toepassingen. FESPA 2020 vindt van 24 tot en met 27 maart in Madrid plaats.

Canon toont bezoekers een breed scala van grootformaattoepassingen: van indoor point-of-sale en point-of-purchase producten, displays en verpakkingen tot woondecoratie, outdoor promotie-uitingen, soft signage (textiel met belichting vanaf achterzijde), voertuigbelettering en -graphics (zelfklevend).

Met haar aanbod van grootformaat print- en workflow-oplossingen biedt Canon een ruime keuze in verschillende media. Hierdoor beschikken grafische bedrijven over de flexibiliteit om nieuwe kansen op groei te benutten. Tot de Canon-oplossingen behoren onder meer de Colorado roll-to-roll printerfamilie en het Arizona flatbed-portfolio. Applicatie-experts zijn aanwezig om te laten zien hoe print een maximale impact kan hebben en een zorgvuldige mediaselectie creatieve toepassingen mogelijk maakt.

De Colorado-familie telt al meer dan 1.200 installaties en op de Canon-stand zijn zowel de Colorado 1640 als 1650 te zien. Bezoekers kunnen ervaren hoe de UVgel-printtechnologie helpt om grotere productievolumes te verwerken en de weg opent naar markten als soft signage, woondecoratie en voertuigbelettering. De Colorado 1640 maakt deel uit van een geautomatiseerde end-to-end print- en snij-workflow met de Fotoba inline snijoplossing. Bezoekers zien hoe grootformaat roll-to-roll beeldmateriaal – zoals behang - automatisch vanaf de Colorado naar de Fotoba inline-oplossing voor nabewerking wordt gevoerd, zonder interventie door een operator. Hierdoor wordt de productie versneld en kan levering nog sneller plaatsvinden. De Colorado 1650 zal een grote verscheidenheid aan toepassingen laten zien, zoals soft signage, behang en zelfklevend vinyl printen. Ook wordt getoond hoe de FLXfinish-technologie gebruikers voor elke afzonderlijke print een keuze biedt uit de matte of glanzende printmodus en dit voor een breed scala aan materialen. Dit resulteert in visueel aantrekkelijke producten met hoge marges, zoals premium POS-materialen en fraaie decoratieve toepassingen. Een tweede Colorado 1650 is voor het eerst te zien in combinatie met een Fotoba Jumbo Roll. Deze voedt de printer en snijdt automatisch de flexibele media in de gewenste afmetingen en lengtes af. Met deze ‘UVgel Wallpaper Factory’-productieopstelling kunnen klanten afscheid nemen van handmatige bediening en een volledige automatisering bereiken om zo maximale productiviteit te behalen. Deze oplossing wordt getoond op de stand van Canon-partner Fotoba (stand 7-A55). De Colorado-printers worden ondersteund door partnersoftware van ONYX 19 en Caldera 13.

Grotere winstmarges met flatbed-printers

De Arizona 1360 GT-flatbedprinter - het model dat de 2020 iF Product Design Award heeft gewonnen - is in een live-productie te zien met een roll media-optie (RMO). De printer produceert allerlei woondecoratie-applicaties, zoals op hout en glas, wandbekleding en akoestische panelen. In combinatie met Arizona Xpert - een innovatieve oplossing die complexe taken, zoals printen in meerdere lagen en dubbelzijdig printen, vereenvoudigt en automatiseert - laat dit model zien hoe de productie van flatbedprinters moeiteloos kan worden geautomatiseerd. Dit maakt het mogelijk de operationele efficiëntie te verhogen en de hoeveelheid afval te verminderen.

Naast ProCut - Canon’s oplossing die het snijden van flatbed printproducties stroomlijnt - worden de Arizona-modellen ondersteund door partner-softwareoplossingen van OneVision en ONYX 19. Bovendien zijn geïntegreerde snijoplossingen van partner Zünd te zien. Voor bezoekers die hun automatisering naar een hoger niveau willen tillen, is er een videodemonstratie van een gerobotiseerde workflow-oplossing van Rolan Robotics. In een volledig geautomatiseerd end-to-end proces kunnen toepassingen worden overgedragen van de Arizona-flatbedprinter naar een Zünd-snijsysteem.

De demo’s stellen bezoekers in staat te ontdekken hoe ze waarde kunnen toevoegen aan grootformaat prints door personalisatie en textuureffecten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van softwaretools als Touchstone voor het produceren van meubelpanelen en behang met textuur. Of door te werken met oplossingen van Canon-partners, zoals de flatbedscanner van CRUSE die 2D- en 3D-beelden van originele materialen, zoals vloeren, meubels en keramiek, digitaal scant en hun patronen, texturen of esthetiek nabootst voor het printen van interieurtoepassingen en de reproductie van fine art creaties.

Wouter Derichs, sales & marketing director voor Large Format Graphics bij Canon Europe, zegt: “We willen tijdens FESPA 2020 de verbeeldingskracht van bezoekers prikkelen met ons ruime aanbod van creatieve toepassingen. We willen laten zien hoe goede ideeën ondersteund door operationele perfectie en slimme automatisering winstgevende groei bij grafische bedrijven kan stimuleren. Door grootformaat printtechnologie te combineren met intelligente software en een scala aan printmedia, kunnen zij waarde toevoegen voor klanten, hoogwaardige producten leveren en hun winstmarges verhogen.”