Future Book Forum 2021: Transformatie van het gedrukte boek door duurzame innovatie

’s-Hertogenbosch, 11 november 2021 - Voor alle spelers binnen de boekenwereld geldt dat duurzaamheid steeds belangrijker is geworden. Het thema van het Canon Future Book Forum, dat dit jaar op 2 december 2021 (van 14.00 – 17.00 uur CET) plaatsvindt, is duurzame innovatie in elk aspect van de uitgeverijsector – van de manier waarop boeken worden gemaakt, gedistribueerd en toegankelijk zijn tot hun impact op ons dagelijks leven.

• Canon’s virtuele Future Book Forum vindt plaats op 2 december 2021 van 14:00 – 17:00 CET
  • Thema: Transformatie van het gedrukte boek door duurzame innovatie
  • Industrie-experts delen hun kijk op innovatieve ideeën over hoe de industrie het gedrukte boek duurzamer kan maken

In 2020 telde Future Book Forum bijna 1.000 online deelnemers uit 65 landen. Zij woonden een programma bij boordevol praktisch advies over hoe organisaties kunnen overleven en innoveren tijdens een pandemie. Future Book Forum 2021 – dat nu voor de negende keer plaatsvindt – bouwt voort op het succes van het evenement van vorig jaar en wordt opnieuw in een virtuele vorm georganiseerd. Ook tijdens deze 2021-editie komen professionals uit het uitgeefecosysteem, waaronder uitgevers van boeken, boekendistributeurs en boekdrukkers, met elkaar in contact.

Peter Fisk, auteur en internationaal spreker, zal het evenement opnieuw voorzitten en hij wordt bijgestaan door deskundigen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en uitgeven om de kansen te verkennen die duurzaamheid biedt om zowel slimmere innovatie als winstgevende groei te stimuleren.

Jessica Lobo, programmamanager Global Goals bij het UN Global Compact Network UK, verzorgt de keynote-presentatie getiteld ‘Why sustainable innovation matters?’ en vertelt hoe de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN de basis vormen om activiteiten te ontwikkelen die gericht zijn op het stimuleren van duurzame groei.

Andy Hunter, CEO en oprichter van Bookshop.org, deelt zijn visie over hoe boeken in het digitale tijdperk een vitaal onderdeel van onze cultuur zullen blijven. Hij geeft ook inzicht in het verdienmodel van bookshop.org, een sociaal bewust platform dat onafhankelijke boekhandelaren ondersteunt om hun aandeel in het e-commerce verkoopkanaal voor boeken te vergroten. Deelnemers zullen geïnspireerd raken door het initiatief van zijn bedrijf, een initiatief dat wordt omschreven als een “revolutionaire stap in de geschiedenis van de boekhandel”.

Marko Silventoinen, managing director en Pekka Kuurne, development manager bij de Otava Group, een veelzijdige Finse mediagroep die actief is met het uitgeven van boeken en tijdschriften, de detailhandel, het drukken van boeken en online dienstverlening, zullen vertellen over hoe Otava een efficiënte data-gedreven toeleveringsketen voor gedrukte boeken implementeert binnen de groep. Deze toeleveringsketen is gebaseerd op de interactie tussen data en innovatieve digitale printworkflows. Samen zullen zij hun visie delen op een duurzamere en commercieel levensvatbare toeleveringsketen voor boeken.

Canon Idea Challenge 2021

In lijn met het thema van het Future Book Forum van dit jaar lanceerde Canon in september een uitdaging op het HYVE Crowd-platform om innovatieve ideeën te verzamelen die gedrukte boeken duurzamer maken. Deze uitdaging stond open voor iedereen binnen en buiten de boekenwereld. Op dit moment wordt een shortlist samengesteld op basis van criteria als praktische uitvoering, innovatievermogen, de link met het gedrukte boek en de uitgeefsector en de mate waarin het idee aansluit bij een of meer van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.

Canon Innovators Cauldron

De geselecteerde finalisten van de uitdaging zullen hun ideeën in december live – tijdens de Canon Innovators Cauldron – op het Future Book Forum voorleggen aan het publiek en een panel van deskundigen. Tot dit panel van deskundigen behoren Andy Hunter, Jessica Lobo en Dalia Ibrahim, CEO van Nahdet Mis Publishing House en oprichter van EdVentures, de eerste op onderwijstechnologie gerichte verstrekker van risicokapitaal in het Midden-Oosten. Iedereen in het publiek krijgt de kans om deel te nemen aan het innovatieproces door op hun favoriete idee te stemmen.

Over het Future Book Forum van dit jaar zegt Peter Wolff, senior vice president van Production Printing Products bij Canon EMEA: “De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei – samen leven en samen werken voor het algemeen belang – en daarom ligt duurzame innovatie, het thema van het Future Book Forum van dit jaar, mij bijzonder aan het hart. Als onderneming dragen wij via verschillende bedrijfsactiviteiten bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, maar we zien ook dat onze technologie en onze producten en diensten unieke mogelijkheden bieden voor de boekenwereld om hun duurzaamheidsdoelstellingen om te zetten in daden. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe het Future Book Forum van dit jaar en onze Canon Idea Challenge 2021 een voorbeeldfunctie kunnen vervullen om de sector te ondersteunen bij het opdoen van nieuwe ideeën voor een duurzamere bedrijfsvoering.”

Canon’s Future Book Forum is gericht op:

• Uitgevers van boeken
  • Boekdrukkers
  • Distributeurs
  • Journalisten
  • Brancheverenigingen van uitgevers en drukkers
  • Technologie-aanbieders/ Start-ups
  • Beïnvloeders en opinieleiders van organisaties, fora, media, enz.

Meer informatie over het evenement en hoe in te schrijven, vindt u op https://b2binfo.canon-europe.com/future-book-forum-2021. Deelname is gratis.