Canon introduceert revolutionaire Arizona 2300-serie voor de grootformaat printmarkt

‘s-Hertogenbosch, 1 september 2020 - Canon introduceert vandaag de Arizona 2300-serie voor de grootformaat printmarkt. Deze nieuwe serie bouwt voort op Canon’s ervaring en expertise op het gebied van flatbed printen en stelt klanten in staat een hogere productiviteit te realiseren, de operationele efficiëntie te verbeteren en groeikansen te benutten die door nieuwe mogelijkheden binnen handbereik komen. De Arizona 2300-serie biedt drie keuzemogelijkheden voor het aantal inktkanalen (40, 60 en 80) om een breed scala aan toepassingen te ondersteunen. De nieuwe serie bestaat uit drie compacte GTF-modellen (Arizona 2340 GTF, 2360 GTF, 2380 GTF) met flatbed-afmetingen van 1,25 m x 2,5 m en drie grote XTF-modellen (Arizona 2340 XTF, 2360 XTF, 2380 XTF) met flatbed-afmetingen van 2,5 m x 3,08 m.

Slimme productiviteit

De nieuwe printerserie heeft een innovatieve flatbedarchitectuur die is gebaseerd op de Arizona FLOW-technologie, een indrukwekkende luchtstroomtechniek die een zoneloze tafel met dubbel nulpunt combineert met gebruiksvriendelijke pneumatische registratiepinnen om de media zeer nauwkeurig op de tafel te plaatsen. Hierdoor stijgt de productiviteit met meer dan 20% in vergelijking met vorige generaties Arizona-printers omdat er geen operator nodig is om de tafel te maskeren of de media vast te tapen. Dit zorgt voor een snellere omschakeling tussen opdrachten, kortere insteltijden en probleemloos wisselen van printtaken. De FLOW-technologie maakt printen op ongebruikelijke en meer uitdagende media, zoals karton, hout en glas en zelfs het printen van grote afbeeldingen op meerdere panelen, eenvoudiger dan ooit. Van rand tot rand printen resulteert in minder of helemaal geen afval, een hogere doorloopsnelheid en veel meer commerciële toepassingen.

De pneumatische registratiepinnen maken het mogelijk de printmedia aan de linker- of rechterrand van de tafel uit te lijnen – of zelfs aan beide randen – en om 2-up, 4-up en 6-up prints te maken. Door de media van voor naar achteren en van links naar rechts op de flatbed te draaien, wordt ook bij dubbelzijdig printen een perfecte registratie bereikt, ongeacht of de printmedia dimensionale onvolkomenheden vertoont. Deze nieuwe serie garandeert hoogwaardige prints op ongewone, dikke, gladde of voorgesneden media.

Met printsnelheden tot 93 m2/uur en behoud van printkwaliteit stijgt de productiviteit tot een indrukwekkend hoog peil. Het geautomatiseerde onderhoudssysteem staat borg voor handsfree onderhoud van de printkop binnen enkele seconden – ook voor witte inkt, waarvoor het onderhoud meestal moeilijk is. Het is niet langer nodig te wachten tot de printer is opgewarmd – de nieuwe Arizona 2300-serie is direct startklaar om te printen dankzij het LED-UV-uithardingssysteem dat een kortere doorlooptijd voor last-minute opdrachten garandeert. Bovendien zorgt de hoge resolutie van het camera-uitlijningssysteem voor een eenvoudige, snelle en nauwkeurige uitlijning van de printkoppen en het correct opmeten van de flatbedtafel.

Met Arizona Xpert beschikt de Arizona 2300-serie over een zelflerend vermogen om complexe, uit meerdere lagen bestaande projecten te ontwerpen en vervolgens te herhalen. De printer onthoudt het ‘recept’ voor een volgende keer wanneer soortgelijke toepassingen worden geprint, waardoor de insteltijd korter is en het productieproces wordt geautomatiseerd.

Tegelijk met de Arizona 2300-serie introduceert Canon ook Arizona Xpert versie 2.1. Met nieuwe functies en ‘recepten’ om de productiviteit nog verder te verhogen is deze softwaretoepassing in staat om intelligente contouren van media op de flatbedtafel te printen voor een perfecte positionering zonder  te tapen of te maskeren. Arizona Xpert 2.1 ondersteunt recepten voor print- en snijworkflows dankzij integratie met Canon’s ProCut software. Dubbelzijdig en multi-panel printen is nu eenvoudiger dan ooit dankzij maximale automatisering – geen fouten en dus ook minder afval. Deze software maakt ook uitwisseling van recepten mogelijk tussen printerleverancier en ontwerper, zodat beide het eindproduct met een 3D-weergave in Adobe Creative Suite ® kunnen bekijken, waardoor de kans op ontwerpfouten tot een absolute minimum wordt beperkt.

Duurzaam vanaf de eerste ontwerpfase

De Arizona 2300-serie biedt LED-UV-uitharding voor 40% minder energieverbruik in vergelijking met andere flatbedprinters. Dit dankzij de direct startklaar functionaliteit (geen opwarmtijd nodig), de lange levensduur van de lamp en de aansluiting op het standaard energienet. De printer heeft met een gemiddeld verbruik van 8 ml/m2 – inclusief onderhoud – ook een laag inktverbruik.

De in Duitsland geproduceerde Arizona 2300-serie heeft zowel de Duitse TÜV (Technischer Überwachungsverein) als DGUV (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung) garantietests doorstaan. Dit bevestigt dat deze productlijn in overeenstemming is met de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften voor het minimaliseren van de invloed op het milieu en het garanderen van een veiligere werkomgeving. De UV-inkten zijn UL GREENGUARD Gold gecertificeerd en dit maakt de prints geschikt voor gebruik in scholen, hotels en ziekenhuizen.

Om er zeker van te zijn dat de productieomgeving aan de gestelde eisen voor luchtventilatie voldoet, is een optioneel luchtfiltersysteem verkrijgbaar om een gezonde werkomgeving te behouden.

Een nieuwe dimensie vol mogelijkheden

Dankzij de high-key print modus, compensatie voor pixelplaatsing, verbeterde screening en de bekroonde derde generatie VariaDot-printkoptechnologie is print na print een superieure printkwaliteit mogelijk op een breed mediabereik en dat alles met de hoogste productiesnelheden. Voor een optimale configuratie van hoogwaardige toepassingen met hoge winstmarges kunnen extra inktkanalen worden toegevoegd (van vier naar zes en van zes naar acht kanalen) – inclusief de helderste witte inkt en kristalhelder glanzend vernis.

Met de Arizona 2300-serie kan tegemoet gekomen worden aan de vraag van klanten om te printen op harde kunststof materialen zoals acryl, polycarbonaat en styreen. Door de Roll Media Option is werken met een breed scala aan rolmedia mogelijk, waaronder dunne, warmtegevoelige media tot 220 cm. Hierdoor is wisselen tussen harde en flexibele media zonder extra voorbereiding eenvoudig. Zo wordt 24/7-productie een realiteit met veilig en onbeheerd ’s nachts printen met de optie van een volledig gerobotiseerde workflow inclusief geautomatiseerd plaatsen en verwijderen van panelen.

Als extra dimensie kan de Arizona 2300-serie worden uitgerust met Touchstone. Touchstone is Canon’s software voor printen van reliëf, waardoor toepassingen zoals woondecoratieproducten waaronder behang en meubelpanelen, en functionele toepassingen zoals braille, kunnen worden geprint met verhoogde structuureffecten.

Dirk Brouns, Vice President Large Format Graphics en Martijn van Hoorn, Senior Vice President Research & Development bij Canon Production Printing, zeggen: “De grafische sector voor grootformaat printen wordt gedreven door innovatie en het R&D-programma van onze Arizona flatbed-oplossingen is dan ook van groot belang. Met de nieuwe Arizona 2300-serie introduceren we nieuwe, revolutionaire flatbedtechnologie: een uniek luchtstroomsysteem dat de workflows bij klanten vereenvoudigt en productieprocessen versnelt. We zijn blij dit product op de markt te kunnen brengen om onze klanten te helpen nieuwe mogelijkheden voor groei te creëren.”

Wouter Derichs, Sales & Marketing Director, Large Format Graphics bij Canon Europe: “Wij zijn ervan overtuigd dat de Arizona 2300-serie onze klanten in staat stelt om hun winst te verhogen, hun toepassingsmogelijkheden uit te breiden en nieuwe kansen in de markt te creëren, en tegelijkertijd operationele perfectie te bereiken. Door deze nieuwe flatbed printerserie toe te voegen aan ons portfolio en naast onze Colorado UVgel roll-to-roll printers te plaatsen, bieden we een scala aan grootformaat printoplossingen om te voldoen aan de behoeften van elke klant.”