Canon lanceert PRISMAelevate XL voor tactiele printtoepassingen, zoals het maken van spectaculaire prints en toegankelijke bewegwijzering voor slechtzienden

FESPA Global Print Expo, München, Duitsland, 23 mei 2023 – Canon lanceert vandaag PRISMAelevate XL, een uitbreiding van de krachtige PRISMA XL Suite en een gebruiksvriendelijke softwaretoepassing waarmee ontwerpers van groot formaat grafische toepassingen en leveranciers van printservices (PSP's) tactiele printtoepassingen kunnen creëren en verhoogde prints van uitstekende kwaliteit kunnen maken met Arizona-printers. De software stelt gebruikers in staat hun productaanbod uit te breiden met gedrukte structuureffecten en verhoogde letters en biedt verbeteringen in productiviteit, flexibiliteit, afdrukhoogte, mediabereik en bruikbaarheid.

Arizona 1300 FLOW Environment 1.1 GT right angle.png

PRISMAelevate XL is een gebruiksvriendelijke applicatie voor het maken van tactiele prints op Canon Arizona flatbedprinters

low resolution-Canon Elevated Printing - Sampleboard 02.jpg

Met PRISMAelevate XL is het gemakkelijk om verhoogde prints van geweldige kwaliteit te maken, met textuureffecten en tot 2 mm verhoogde belettering

PRISMAelevate XL_Product tile_RGB.png

PRISMAelevate XL maakt tactiele printtoepassingen en verhoogde prints mogelijk

PRISMAelevate XL is de opvolger van Arizona Touchstone en levert tweemaal zoveel hoogte en tot 20 % hogere snelheden bij het creëren van tactiele printtoepassingen en verhoogde prints met de wereldwijd toonaangevende Arizona 1300- en 2300-flatbedseries. PRISMAelevate XL is de nieuwste aanwinst in de succesvolle PRISMA XL Suite, waarmee klanten creatieve, hoogwaardige toepassingen met structuureffecten kunnen ontwerpen door van textuur voorziene oppervlakken na te bootsen en gebruik te maken van embossing, metaal-accenten en tot 2 mm verhoogde belettering. Het softwarepakket breidt de reeks creatieve en functionele toepassingen voor de gebruikers uit, zoals hoogwaardige bewegwijzering, interieur- en exterieurdecoratie, trofeeën en awards, kunstreproducties en verpakkingsprototypes, voor groeiende sectoren zoals interieurdecoratie en de verpakkings- en detailhandel. De software biedt ook innovatieve printopties met de mogelijkheid om toegankelijke bewegwijzering voor slechtzienden te produceren, zoals brailletoepassingen.

De gepatenteerde ALPS- technologie (Advanced Layer Printing System) in PRISMAelevate XL, toegepast in combinatie met de middenvolume Arizona-flatbedprinters, maakt het intelligent printen van inktlagen mogelijk om een ongeëvenaarde kwaliteit in hogeresolutie kleur te creëren en zo bijzonder in het oog springende of functionele tactiele elementen toe te voegen aan printtoepassingen. Daarnaast biedt de software een eenvoudig te gebruiken Adobe Photoshop- en Illustrator-plugin, die geen extra training vergt en waarmee zeer nauwkeurige 3D-ontwerpen van verhoogd printwerk zijn te realiseren.

De automatiseringsverbeteringen en de preview-functie zorgen ervoor dat het printwerk meteen de eerste keer goed is en helpen afval te verminderen, omdat er geen testafdrukken meer nodig zijn. De UV-uithardbare inkten van Canon voldoen aan hoge en strenge milieunormen en zijn bekroond met het UL GREENGUARD Gold-certificaat. Ze zijn dan ook veiliger voor gebruik in gevoelige omgevingen zoals ziekenhuizen, scholen, winkels en andere openbare plaatsen.

Andrea Haklander, Braille and Relief Manager bij The Christian Library for the Blind and Visually Impaired (CBB), een van de grootste brailledrukkerijen in Europa, vertelt hoe Canons verhoogde printtechnologie Arizona Touchstone (nu PRISMAelevate XL) hun bedrijf heeft geholpen en in staat stelde een compleet pakket aan te bieden: "Dankzij de Arizona kunnen we klanten nu braille, grote prints, audio, embossing en digitaal leesmateriaal in één compleet pakket aanbieden. 90 % van onze op de Arizona geprinte producten zijn verhoogde prints. Voorheen was het niet mogelijk om reliëf te combineren met fijne structurering of met full colour en het was ook niet mogelijk om reliëf te drukken op andere materialen. Nu kan dit allemaal wel. Verhoogde prints maken vereist expertise, maar Touchstone maakt het eenvoudig om een goed bestand te maken. Het bevat alle hoogtegegevens die de drukker nodig heeft om de afdruk laag voor laag op te bouwen en zo kunnen we de kosten met 65-80 % verlagen ten opzichte van het vorige procedé. De output-kwaliteit van het braille is veel beter dan alternatieve procedés kunnen bieden."

Mathew Faulkner, EMEA Marketing & Innovation Director, Wide Format Printing Group, Canon Europe zegt: "PRISMAelevate XL, onze aanwinst in de PRISMA XL suite, biedt klanten een end-to-end oplossing voor het creëren van tactiele en opvallende creatieve prints die bijzonder relevant zijn voor markten als interieurdecoratie, detailhandel en verpakkingen. PRISMAelevate XL is ideaal om een luxe uitstraling te creëren voor hoogwaardige toepassingen, zoals kunstdruk en interieur- en exterieurdecoratie. Maar ook om toegankelijk printwerk te maken, zoals brailletoepassingen voor slechtzienden. Wisselende en onvoorspelbare resultaten behoren tot het verleden, want PRISMAelevate XL biedt nu een oplossing die creatieve visie omzet in realiteit - waarbij de complexiteit van meerlaags verwerking en optimalisatie van printbestanden wordt weggenomen, zodat gebruikers zich kunnen concentreren op het afleveren van spectaculaire verhoogde prints."

De PRISMA XL Suite maakt deel uit van Canons PRISMA workflow solution portfolio, dat ook PRISMAguide XL omvat, gebruiksvriendelijke innovatieve software voor opdrachtautomatisering, ideaal voor het verwerken van complexe opdrachten. De software assisteert klanten bij het maken en previewen van ontwerpen met behulp van vooraf gedefinieerde opdrachtrecepten, met ondersteuning van ONYX voor Arizona-printers en van Caldera voor Colorado-printers.

PRISMA XL Suite wordt aangevuld met PRISMAservice – een nieuw cloudgebaseerd serviceplatform dat een snellere, efficiëntere en effectievere klantenondersteuning biedt voor Arizona-printers. Met 24/7 toegang tot service-informatie, dashboards en servicegegevens voor het voorspellen, plannen en uitvoeren van relevante serviceactiviteiten om de printers draaiende te houden. PRISMAservice is kosteloos beschikbaar voor Canon Authorised Servicing Partners.

PRISMAelevate XL is vanaf juli 2023 te bestellen en leverbaar via erkende partners en Canons directe verkooporganisaties.