Canon kondigt uitbreiding van haar zeer succesvolle serie B3-inkjetprinters voor losse vellen aan met de Canon varioPRINT iX1700

’s-Hertogenbosch, 12 oktober 2023 – Canon, marktleider op het gebied van inkjetprinters voor productiedoeleinden, kondigt op de Canon Expo in Yokohama, Japan (19-20 oktober 2023), een technologische preview aan van de Canon varioPRINT iX1700, een nieuwe inkjetprinter voor losse vellen met een printsnelheid van 170 A4-beelden per minuut. De nieuwe printer is ontworpen voor een hoge productiviteit en biedt een consistente, hoge kwaliteit om te voldoen aan de behoeften van veeleisende commerciële en in-house printserviceproviders. De printer is gebaseerd op een unieke combinatie van gloednieuwe en beproefde Canon-technologieën. In Europa kunnen bezoekers van de drupa 2024 op de stand van Canon (hal 8A, stand B41) als een van de eersten getuige zijn van de mogelijkheden van de varioPRINT iX1700.

varioPRINT iX1700_LeftCG_07

De nieuwe Canon varioPRINT iX1700 inkjetprinter voor losse vellen

Mogami_FrontCG_01.jpg

De nieuwe Canon varioPRINT iX1700 print tot wel 170 A4 ipm of 73 B3 ipm

Mogami_RightCG_13

De Canon varioPRINT iX1700 is uitgerust met nieuw ontwikkelde Canon-printkoppen en inkten

Ontworpen voor veeleisende commerciële en in-house printbedrijven

Canon streeft er continu naar om klanten te ondersteunen bij de ontwikkelingen in de industrie, zoals de vraag naar kleinere oplages en de toenemende automatisering voor het realiseren van strakkere deadlines. Het gloednieuwe varioPRINT iX1700 B3-inkjetplatform bundelt expertise van Canon op het gebied van inkjet en het printen met losse vellen vanuit de R&D-centra in Japan, Duitsland en Nederland. Met een snelheid tot 170 A4-beelden per minuut richt de nieuwe printer zich op printvolumes die liggen tussen Canons topmodel op tonerbasis, de imagePRESS V1350, en de inkjet-gebaseerde varioPRINT iX2100/3200. De printer completeert daarmee het aanbod voor veeleisende productieomgevingen.

Innovatieve printkoppen en inkttechnologie voor hoogwaardige toepassingen

De varioPRINT iX1700 is uitgerust met innovatieve, high-definition 2400 x 1200 dpi printkoppen en een nieuwe set inkten. Hierdoor zijn veeleisende printtoepassingen te produceren, zoals marketingmateriaal, boeken en hoogwaardig algemeen drukwerk. De nieuwe polymeerinkten op waterbasis bevatten zeer verzadigde pigmenten en produceren een breed kleurengamma. Net voordat de inkt op de media wordt gespoten, wordt er een conditioneringsvloeistof aangebracht die de pigmenten in een uiterst dunne laag aan het substraat hechten. Het resultaat is prints met een intense kleurreproductie waarbij de natuurlijke textuur van het substraat behouden blijft. Hierdoor is het mogelijk om toepassingen te produceren of te migreren die voorheen met offset werden gedrukt. Het nieuw ontwikkelde mechanisme voor registratiecorrectie corrigeert tegelijkertijd papierscheefstand en verkeerde horizontale uitlijning, waardoor een hoge uitlijningsnauwkeurigheid wordt bereikt bij hoge snelheden.

Productief en betrouwbaar

De veelzijdige pers print met hoge snelheden tot 170 A4-beelden per minuut of 73 B3-beelden per minuut. Om de productiviteit te maximaliseren zijn het onderhoud van de printkoppen en de kwaliteitscontrole geautomatiseerd. Bovendien zijn de printkoppen voorzien van een mechanisme dat de inkt langs een nauwkeurig traject naar de uiteinden van alle nozzlesvloeien en circuleren, wat een stabiele printfunctie mogelijk maakt. Dankzij de samenstelling van de nieuwe inkten die Canon speciaal heeft ontwikkeld voor de nieuwe printkop en een vacuüm-invoersysteem dat voor een betrouwbare papierinvoer zorgt, kan de varioPRINT iX1700 een breed scala aan media verwerken. De toegang vanaf de voorzijde van de varioPRINT iX1700 biedt operators en onderhoudstechnici meer gebruiksgemak en een venster geeft duidelijk zicht op de status van de printer. Het PRISMAsync digitale front-end van de printer biedt een optimale integratie in de Canon PRISMA suite met software voor de productieworkflow, maar ook inter-operabiliteit met vele andere productieworkflows. De uiterst visuele gebruikersinterface en automatiseringsfuncties ondersteunen de operationele efficiëntie.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print bij Canon Europe, zegt, “Als wereldleider op het gebied van inkjetproductieprinters voor losse vellen, met meer dan 600 installaties wereldwijd, en als betrouwbare partner voor onze klanten, is Canon voortdurend op zoek naar innovatieve, geavanceerde inkjettechnologie. We kijken ernaar uit om deze printer toe te voegen aan ons productieaanbod, omdat ons uitgebreide portfolio meer grafische ondernemingen in staat zal stellen om hun productieprocessen verder te stroomlijnen, de kwaliteit van hun geprinte materialen te verbeteren en daarnaast sneller en flexibeler te reageren op de uiteenlopende behoeften van hun klanten. De varioPRINT iX1700 biedt deze voordelen voor zowel commerciële als in-house printserviceproviders en helpt printbedrijven om hun diensten uit te breiden, meer omzet te genereren en concurrerend te blijven.”

De varioPRINT iX1700 zal begin 2025 beschikbaar zijn op de EMEA-markten. Aanvullende productdetails zullen te zijner tijd worden verstrekt.