Canon kondigt uitbreiding aan van haar portfolio etikettenprinters met de nieuwe LabelStream LS2000

’s-Hertogenbosch, 12 oktober 2023 – Op de Canon Expo in Yokohama, Japan (19 – 20 oktober 2023), kondigt Canon een technologische preview aan van de Canon LabelStream LS2000, een nieuwe inkjet-etikettenprinter met een snelheid van 40 m/min. De LabelStream LS2000 is ontworpen voor het op industriële schaal printen van etiketten en is gebaseerd op een nieuwe combinatie van innovatieve en beproefde Canon-technologieën. Als eerste watergebaseerde inkjet-etikettenprinter van Canon print de LabelStream LS2000 CMYK plus wit op zelfklevende substraten zoals papier en film. Hiervoor is de printer voorzien van een nieuwe inktset die is ontworpen om te voldoen aan de veiligheidsnormen voor voedsel. De LS2000 maakt de serie digitale LabelStream-etikettenprinters van Canon toegankelijk voor een bredere range aan etikettenproducenten in sectoren als voeding en dranken, persoonlijke verzorging, huishoudelijke artikelen en elektronica, maar ook voor de maatwerk-productie.

LabelStream LS2000

De Canon LabelStream LS2000 digitale etikettenprinter print tot een breedte van wel 340 mm

De nieuwe Canon LabelStream LS2000 digitale etikettenprinter

LabelStream LS2000

De Canon LabelStream LS2000 is uitgerust met nieuw ontwikkelde Canon-printkoppen en polymeerinkten op waterbasis

De LabelStream LS2000 is ontwikkeld op basis van water-gebaseerde inkjettechnologie. De printer is de ideale oplossing voor etikettenproducenten die op zoek zijn naar een betrouwbare, productieve en flexibele digitale printer die tegemoetkomt aan de vraag naar kleinere oplages van diverse zelfklevende etiketten, geproduceerd tegen kortere deadlines. Deze vraag komt onder andere voort uit de noodzaak om snel te kunnen reageren op het groeiende aantal verschillende producten, verpakkingsinnovaties en de uitdagingen van een steeds veranderende toeleveringsketen. In Europa kunnen bezoekers van drupa 2024 op de stand van Canon (hal 8A, stand B41) als een van de eersten getuige zijn van de veelzijdigheid van de LabelStream LS2000.

Betrouwbare, hoogwaardige etikettenproductie met nieuwe printkoptechnologie

De LabelStream LS2000 is een vijfkleuren (CMYK plus wit) inkjet-etikettenprinter die tot 40 m/min kan printen met een maximale printbreedte van 340 mm. De printer heeft een nieuwe 2400 x 1200 dpi printkop met een inktcirculatiemechanisme dat ervoor zorgt dat de inkt langs een nauwkeurig traject naar de uiteinden van alle nozzles blijft vloeien en bewegen. Dit minimaliseert het uitvallen van nozzles als gevolg van verstopping en verlengt de levensduur van de printkop. Voor een betrouwbare en stabiele productie zijn printkoponderhoud en kwaliteitscontrole geautomatiseerd, net als kleurmeting en -aanpassing. Daarnaast biedt een digitaal front-end een nauwgezette workflow-integratie voor een uitstekend gebruiksgemak en operationele efficiëntie.

Flexibele toepassing met innovatieve inkttechnologie ontworpen voor het naleven van de veiligheidsnormen voor voedsel

De nieuwe inkten in de LabelStream LS2000 zijn water-gebaseerde polymeerinkten met een hoge saturatie en zijn door Canon speciaal ontworpen voor de nieuwe printkop. De inkten bevatten zeer verzadigde pigmenten en produceren een breed kleurengamma. Ze vormen een uiterst dunne laag op het substraat die de verstrooiing van licht drastisch vermindert. Dit resulteert in een superieure kleurreproductie. De witte inkt wordt standaard meegeleverd en maakt het printen op transparante film en andere media mogelijk. De inkt produceert ook wit met een hoge opaciteit dat kan worden gebruikt als onderlaag voor andere inkten voor levendige en heldere kleurenprints. De LabelStream LS2000-inkten zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen en zijn tevens ontworpen om te voldoen aan diverse normen voor voedselveiligheid.

Snelle etikettenproductie op een groot aantal substraten

Etiketten op de buitenkant van voedselverpakkingen en andere alledaagse voorwerpen, van persoonlijke verzorging tot huishoudelijke producten, moeten vaak in kleine batches en met snelle levertijden worden geproduceerd vanwege de korte levenscycli van producten. En met printsnelheden tot 40 m/min is de LabelStream LS2000 uitgerust om dit te realiseren. De nieuwe etikettenprinter is in staat om substraten flexibel te verwerken, van gecoat tot synthetisch papier en film, inclusief film die minder hittebestendig is, wat mogelijkheden biedt voor diverse etikettoepassingen. De dunne inktlaag op de print is bijna niet te voelen, waardoor bedrukte substraten – inclusief media met textuur, gekozen voor een bepaald ontwerp – hun oorspronkelijke look en feel behouden.

Jennifer Kolloczek, EMEA Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print bij Canon Europe, zegt, “Terwijl de vraag naar etiketten blijft groeien, worden producenten geconfronteerd met uitdagingen. Bijvoorbeeld de toenemende trend naar kleinere oplagen en de productie van hoogwaardige etiketten on-demand, die de acceptatie van digitale printtechnologie blijven stimuleren. Als onze eerste inkjet-etikettenprinter op waterbasis, zal de LabelStream LS2000 producenten de betrouwbare productiviteit en snelheid bieden die ze nodig hebben om aan de eisen van hun klanten te voldoen. En dankzij de veelzijdigheid en de verwachte certificering op het vlak van veiligheidsnormen voor voedsel zullen ze hun aanbod kunnen diversifiëren.”

De LabelStream LS2000 zal begin 2025 beschikbaar zijn in de EMEA-regio. Aanvullende productdetails zullen te zijner tijd worden verstrekt.