ARTIKEL

Onthuld: de voor een Oscar genomineerde films die zijn gemaakt met Canon-apparatuur

A couple embrace, in a still from Oscar-nominated documentary Walk Run Cha-Cha.
Voor DOP Shana Hagan van het voor een Oscar genomineerde Walk Run Cha-Cha was de keuze voor objectieven snel gemaakt: de CN-E prime cinema-objectieven van Canon. "Ik vond de mooie bokeh en de visuele intimiteit van de CN-E prime-objectieven geweldig," vertelde ze. © Ju Sakae/ Felt Films

De cinema-camera's, EOS DSLR's en objectieven van Canon worden blijvend door de filmindustrie ingezet vanwege hun hoogwaardige en betrouwbare ontwerp. Ze zijn ook de eerste keuze voor professionele filmmakers, zoals blijkt uit de genomineerden en winnaars voor de 2020 Academy Awards.

Voor een Oscar genomineerde producties die zijn gemaakt met Canon-apparatuur zijn onder meer de prachtige stop-animatiefilm, Missing Link, en de intense, onafhankelijke documentaire American Factory.

• Lees ons nieuwste artikel over de genomineerden voor de 2023 Academy Awards die zijn gemaakt met Canon-apparatuur.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

American Factory

American Factory is genomineerd voor Best Documentary Feature. De documentaire gaat in op botsende culturen in een autofabriek onder Chinees eigendom in Ohio, Verenigde Staten. De opnamen begonnen in februari 2015 en duurden bijna drie jaar, veelal in warme, vochtige en drukke omstandigheden. Het team had een lichtgewicht kit nodig die goed zou presteren in situaties met weinig licht en in staat zou zijn om de drukke omgeving aan te kunnen. De gekozen camera's waren onder andere een Canon EOS C100 Mark II, een Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark II) en een Canon EOS 5D Mark III, die werden gecombineerd met Canon 24-105mm- en 70-200mm-lenzen.

Met zijn vijven volgden ze verschillende mensen die in de fabriek werkten. Aan het eind hadden ze meer dan 1200 uur beeldmateriaal, wat de betrouwbaarheid van de apparatuur onderschrijft. American Factory is de eerste film die is gemaakt door het productiebedrijf van Barack en Michelle Obama, Higher Ground Productions.

Missing Link

Laika's stop-motion-film Missing Link is genomineerd voor Best Animated Feature en is gemaakt met camera's en objectieven uit het assortiment DSLR-camera's van Canon, waaronder de Canon EOS 5D Mark III en zijn opvolger, de Canon EOS 5D Mark IV.

De castleden van Missing Link zijn allemaal tussen de 25 en 30 cm lang en elk personage moest gedurende enkele weken frame voor frame worden vastgelegd. De gebruikte objectieven zijn onder andere de Canon TS-E17mm f/4L, Canon TS-E 24mm f/3.5L II, Canon TS-E 45mm f/2.8 en Canon TS-E 90mm f/2.8.

Alle vier de eerdere producties van Laika, waaronder Coraline, hun eerste feature-film, zijn genomineerd in de categorie Best Animated Feature, maar winst voor Missing Link zou de eerste Academy Award betekenen voor de studio.

Jake Swantko, DOP of the Oscar-winning sports doping documentary, reveals how he shot it with four different Canon cameras.

De Canon-camera's achter Icarus van Netflix

Jake Swantko, de Director of Photography van de Oscarwinnende documentaire over sportdoping, laat zien hoe hij de documentaire heeft opgenomen met vier verschillende Canon-camera's.

For Sama

For Sama is ook genomineerd voor Best Documentary Feature. Deze documentaire laat het leven in Aleppo, Syrië zien door de ogen van een jonge moeder, filmmaker Waad al-Kateab, en behandelt de vrouwelijke oorlogservaring. De ongerepte en emotionele film, vernoemd naar de pasgeboren dochter van de filmmaker, werd gedurende een periode van meer dan vijf jaar gemaakt met verschillende camera's, waaronder een Canon EOS 650D (nu opgevolgd door de Canon EOS 800D).

Het laatste jaar, toen Aleppo werd belegerd, werd volledig opgenomen met een Canon EOS 7D (nu opgevolgd door de Canon EOS 7D Mark II), met een Canon EF 35mm f/2 IS USM prime lens en een klein zoomobjectief. Veel van het beeldmateriaal werd discreet opgenomen, vooral tijdens de periode van vier maanden in 2013 toen ISIS in de stad was. De filmmakers hadden dus behoefte aan kleine, lichte en mobiele camera's. Discretie was van essentieel belang bij het filmen op straat; statieven, verlichtingskits en microfoons werden gezien als een luxe en werden vaak vernietigd als ze werden ontdekt.

The Edge of Democracy

De gewaagde politieke documentaire The Edge of Democracy is geschreven en geregisseerd door de Braziliaanse filmmaker Petra Costa, en geeft inzicht in de Braziliaanse politiek. De film, nog een genomineerde in de categorie Beste Documentary Feature, volgt de ontrafeling van twee presidentschappen, waarbij leiders uit het hede nen het verleden aan het woord komen. De documentaire werd in 2019 op het Sundance Film Festival geïntroduceerd en werd gefilmd door Director of Photography (DOP) João Atala met een Canon EOS C300 Mark II.

Walk Run Cha-Cha

Walk Run Cha-Cha, geregisseerd door Laura Nix en genomineerd in de categorie Best Documentary Short, werd gemaakt met een Canon EOS C300 Mark II. De film vertelt het verhaal van een stel, Paul en Millie Cao, die na de Vietnamoorlog in het Californië van de jaren 80 werden herenigd. Veertig jaar later ontdekken ze elkaar opnieuw op de dansvloer. Laura filmde de twee gedurende zes jaar en legt de studio, de leraren en hun dansgemeenschap vast.

DOP Shana Hagan zei dat het opnemen van Walk Run Cha-Cha met regisseur Laura Nix een droombaan was. "Onze visuals voor deze film waren onder andere uit de hand gemaakte cinéma vérité-achtige opnamen, verschillende slowmotion-sequenties en zelfs een choreografeerde dansvoorstelling die met een Steadicam werd gemaakt. Het was voor ons belangrijk dat we onze camera-uitrusting konden aanpassen aan elke situatie waarin we opnamen maakten en de Canon EOS C300 Mark II was de perfecte keuze voor ons. We konden alleen werken met het beschikbare licht in het zeer donkere interieur van de Lai Lai-dansstudio, dus voor die scènes hebben we gekozen voor een set Canon CN-E cinema-objectieven."

Geschreven door Kevin Carter


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan