ARTIKEL

Waarom de Canon EOS C300 Mark II de perfecte allrounder is

Filmmaker Steve Turvey smiles as he sits behind his Canon EOS C300 Mark II cinema camera.
Filmmaker Steve Turvey kreeg opdracht om een serie films over vloggers te maken, met behulp van een cinema-camera waarmee hij zijn eigen materiaal kon combineren met het beeldmateriaal dat door de vloggers met drie verschillende Canon-camera's werd gemaakt. © Fergus Kennedy

Bij het maken van een visueel verbluffende film moet een cinematograaf belangrijke keuzes maken op het gebied van stijl en esthetiek. Of je nu aan een realistisch project in documentairestijl werkt of een dromerige arthousefilm maakt, je moet veel creatieve beslissingen nemen: camera's, objectieven, filters en nabewerking, het maakt allemaal verschil. En daar komen natuurlijk nog keuzes op het gebied van compositie, perspectief en diafragma bij.

Toen filmmaker Steve Turvey werd gevraagd een aantal films te maken over de camera's die vloggers gebruiken, moest hij een paar belangrijke beslissingen nemen over hoe de beelden eruit moesten zien. "We discussieerden over het feit dat mijn beeldmateriaal duidelijk heel anders was dan dat van de vloggers, maar ik wilde niet dat de kleuren te veel zouden verspringen," zegt hij. "We besloten de kleuren relatief gelijk te houden, maar omdat ik heb bijna alles heb geschoten met snelle objectieven met een volledig geopend diafragma ziet het er heel anders uit. Je ziet heel duidelijk dat we wisselen tussen camera's met een verschillend perspectief, zoals overzichtsbeelden gemaakt over de schouder."

Steve is al zijn hele professionele leven een Canon-gebruiker. Wat hem enorm hielp bij zijn plan om de kleuren tot een werkend geheel te smeden, was dat hij beeldmateriaal maakte én gebruikte van vloggers die zelf ook allemaal met een Canon-camera werkten. Al waren dat natuurlijk heel andere camera's dan de professionele cinema-camera's die Steve gebruikt.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik doe alles met Canon. Video's en foto's. Ik ken de verschillende cameramodellen en weet hoe ze effectief kunnen samenwerken," legt Steve uit. "Dit project was bedoeld om het gemak te benadrukken waarmee drie vloggers drie verschillende Canon-camera's kunnen gebruiken om hun verhalen te vertellen. Elke camera is geschikt voor een andere manier van opnemen."

Vlogger Sanne Vliegenthart, van Books & Quills, filmt met een Canon EOS 250D DLSR met een aantal EF-objectieven; Ellie Spigariol, die vlogt onder de naam Doyouknowellie, gebruikt de compacte Canon PowerShot G7 X Mark II vanwege het gebruiksgemak en de draagbaarheid. Fasionvlogger Joel Gallucks werkt met de spiegelloze Canon EOS M50 met verwisselbare lenzen. Steve filmde met de Canon EOS C300 Mark II, de Cinema EOS System-camera die hij gebruikt voor het grootste deel van zijn werk op het gebied van zakenreizen en lifestyle. Hij wist dat deze camera hem de grootste flexibiliteit zou bieden bij het matchen van de kleuren met de beelden van de camera's van vloggers.

Steve heeft de profielen van alle camera's doorgenomen om een picture style te vinden met een goede afstemming. "Ik ging voor de instelling Wide DR," zegt hij. "Die leverde niet precies hetzelfde resultaat op voor alle camera's, maar het kwam het dichtst bij een consistente look. En het ziet er al geweldig uit op de camera, dus we hoefden niet te veel te doen bij de nabewerking. We maakten opnamen met een gemiddelde bitsnelheid van 50 Mbps, en het beeldmateriaal was fantastisch."

Filmmaker Steve Turvey films vlogger Sanne Vliegenthart with his Canon EOS C300 Mark II camera.
Steve filmde vlogger Sanne Vliegenthart in haar slaapkamer, waar ze veel van haar beeldmateriaal opneemt. De belichting kan lastig zijn in een kleine ruimte, maar het grote ISO-bereik van de Canon EOS C300 Mark II levert ongeëvenaarde prestaties bij weinig licht. De ingebouwde ND-filters bieden nog eens 10 stops aan belichtingsregeling. © Fergus Kennedy

Werken op verschillende locaties

De technische details waren vooraf vastgesteld, en de grootste uitdaging was om een manier te vinden om op dezelfde locaties te werken als de vloggers. "Buitenopnamen maken was vrij eenvoudig. Ellie filmde alleen met het beschikbare licht, dus dat deden wij ook," vervolgt Steve. "Voor de andere shoots was het grootste probleem dat we met het licht in een beperkte ruimte moesten omgaan. Sanne en Joel filmen meestal in hun kamer, dus ik gebruikte het beschikbare licht. Maar waar het om ging was dat ik aantoonde dat het ook werkte als ik achteruit liep om de ruimte waarin ze waren te laten zien. Het helpt om uit veel objectieven te kunnen kiezen voor de cinema-camera."

Steve besloot de Super35mm Canon EOS C300 Mark II te gebruiken met een aantal Canon Cine Primes en EF-objectieven. "De Canon EOS C300 Mark II heeft ingebouwde ND-filters voor extra belichtingscontrole, en hij heeft beter geluid dan kleinere camera's," zegt hij. "Hij is compact, veelzijdig en makkelijk te gebruiken. Je hebt weinig extra materiaal nodig; de camera heeft een grip aan de zijkant. De menu's zijn snel en eenvoudig te doorlopen, dus de camera is ideaal als je snel van locatie moet wisselen of opnamen moet maken bij afnemend licht."

Steve maakte vroeger opnamen met oudere Cinema EOS-modellen, maar hij is dol op de hogere framerates van het nieuwere model. "Met de Canon EOS C300 Mark II kun je opnamen met hogere framerates en een betere kwaliteit maken, maar de camera is niet groter geworden. Hij is nog steeds compact en gebruiksvriendelijk," zegt hij.

Steve schiet veel van zijn beeldmateriaal met 50 frames per seconde (fps). Hij kan het in realtime gebruiken, maar het zo nodig ook vertragen tot de helft van de snelheid. "Ik houd me aan de 180-graden sluitertijdregel voor een mooie bewegingsonscherpte," legt hij uit. "Als je opnamen maakt met 25 fps is slow motion geen optie meer. Met 50 fps in realtime krijg je een scherper beeld, dus ik voeg bij de nabewerking wat bewegingsonscherpte toe in Adobe Premiere Pro CC."

Je kunt ook slow motion gebruiken om lichte bewegingen bij opnamen uit de hand te maskeren. Wat is zijn geheim om zo strak mogelijk te filmen zonder statief? "Een vaste hand!" lacht hij. "Als ik met een hogere framerate film, zorg ik ervoor dat al mijn bewegingen gecontroleerd zijn. Opnamen maken met 50 fps betekent dat je alle hobbels en schokken kunt wegwerken wanneer je de opnamen langzamer afspeelt. Ik gebruik de camera zelden vanaf de schouder. Ik klem hem onder mijn rechterarm en druk het handvat met mijn elleboog tegen mijn heup."

Cinema-objectieven

Steve houdt van de flexibiliteit en snelheid van fotograferen vanuit de hand, dus het is misschien verrassend dat hij liever werkt met de Canon Cinema Prime-objectieven met handmatige scherpstelling dan met de EF-objectieven met geavanceerde Dual Pixel CMOS-autofocus. Hij filmde het grootste deel van het project met de CN-E35mm T1.5 L F, de CN-E50mm T1.3 L F en de CN-E85mm T1.3 L F, omdat hij vindt dat de beelden van deze objectieven er fantastisch uitzien.

Hij zegt: "Het grootste voordeel is de zeer snelle maximale f-stop. Met het ingebouwde ND-filter van de camera kun je de objectieven wijd open zetten, voor prachtige beelden met een geringe scherptediepte. Ik wilde dat alles er superzacht en superfilmisch uit zou zien. Ik vind de overstraling van de cinema-objectieven beter, en ze geven een wat zachter en melkachtiger effect dan de DSLR-objectieven. Eerder filmisch dan digitaal."

Om alles scherp te houden, zelfs wanneer hij uit de hand filmde, gebruikte Steve de modus Focus Peaking op de Canon EOS C300 Mark II. "Die is echt goed. Ik gebruik altijd een handmatige volgfocus op de rails van de voetplaat en gebruik de peaking om ervoor te zorgen dat alles scherp is", zegt hij. "En het gevoel van de handmatige scherpstelling van de Cinema-objectieven is heel prettig. De scherpstelgids is handig, maar soms wil je niet dat het onderwerp voortdurend scherp is - het is fijn om daar flexibel in te zijn. Volledige handbediening geeft me totale controle."

Steve gebruikte het Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief voor supergedetailleerde productopnamen tijdens de vloggers-film en het Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-zoomobjectief voor tele-opnamen, als hij met de 85mm niet dichtbij genoeg kon komen. Hij bediende beide Canon EF-lenzen handmatig en merkte dat het heel eenvoudig was om de kleuren van de Canon EF-objectieven overeen te laten stemmen met die van de Cinema-primes. "Bij Canon-objectieven zit er niet zoveel verschil tussen. Met andere objectieven kun je kleurverschillen krijgen," zegt hij.

A woman in 1970s-style clothes looks up from a crowd in a shot from Javier Cortés' fashion film, Beauty is Subjective.

Videovaardigheden verwerven

Fashionfotograaf Javier Cortés maakt video's voor klanten over de hele wereld en ontkracht de mythe dat je moet kiezen tussen video en foto.

Steve kent het Canon-systeem door en door, en dat helpt hem om zo effectief te kunnen werken. Zijn ervaring met de Canon EOS C300 Mark II in veel verschillende situaties laat zien hoe veelzijdig de camera kan zijn.

"Voor de opnamen van de vloggers hadden we een 7-inch externe monitor met een BNC-kabel, zodat de regisseur precies kon zien wat ik aan het doen was", zegt hij. "Ik heb nooit het gevoel dat ik een externe monitor nodig heb. Ik gebruik de waveform in de camera voor de belichting, want die is erg nauwkeurig. Als het heel licht is, gebruik ik het ingebouwde oculair.

"We nemen op met de CFast 2.0-geheugenkaarten van de camera, in plaats van met een externe recorder. Ik probeer niet te veel beeldmateriaal op één kaart te bewaren, en maak een back-up op twee stations als we van locatie veranderen."

Een groot voordeel van de Canon EOS C300 Mark II bij opnamen waar zo veel druk op staat, is de kwaliteit en de flexibiliteit van het geluid. "Hoewel veel van de audio voor deze film uiteindelijk als voice-over is gedaan, gebruikten we een shotgun-microfoon op de camera en op een hengel voor de binnenopnamen," zegt Steve. "De interne opnamekwaliteit is geweldig, wanneer je tenminste een goede microfoon op de camera hebt. De keuzewielen om de audio aan te passen zijn supereenvoudig te gebruiken. De hele camera is eigenlijk supereenvoudig in het gebruik."

Geschreven door Adam Duckworth


Steve Turveys uitrusting

De essentiële kit waarmee professionals video-opnamen maken

A Canon EOS C300 Mark II with a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens.

Camera

Canon EOS C300 Mark II

Een uiterst creatief productiehulpmiddel dat 4K-/Full HD-video vastlegt met een dynamisch bereik tot 15 stops. "Het is compact, veelzijdig en gebruiksvriendelijk," zegt Steve.

Objectieven

Canon CN-E35mm T1.5 L F

Dit groothoekobjectief levert uitstekende prestaties bij weinig licht met controle over de scherptediepte voor creatieve effecten. Het biedt een spectaculaire 4K-beeldkwaliteit met full-frame beeldcirkel in een lichte, compacte body die geschikt is voor EF-vattingen. "Het grootste voordeel van de Cine Prime-objectieven is de zeer snelle maximale f-stop. Met het ingebouwde ND-filter van de camera kun je de objectieven wijd open zetten, voor prachtige beelden met een geringe scherptediepte," zegt Steve.

Canon CN-E85mm T1.3 L F

Dit robuuste, compacte objectief weegt slechts 1,3 kg en biedt spectaculaire 4K-beeldkwaliteit, en heeft een natuurlijke beeldhoek en perspectief. Hij is ideaal voor opnamen met een geringe scherptediepte en bij weinig licht.

Objectieven

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Deze veelzijdige lens biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan