Drie filmmakers testen de nieuwe Sumire Prime cine-objectieven uitvoerig tijdens uitdagende opnamen. © Ben Morse

Door streamingdiensten worden in bioscoopstijl gefilmde films en series in ultrahoge resolutie steeds populairder en naarmate het publiek gewend raakt aan films en series die op deze manier zijn gefilmd, wordt deze bioscoopstijl ook steeds vaker gebruikt, van reclamespotjes tot muziekvideo's en zelfs bedrijfsfilms.

Hierdoor worden er nieuwe eisen gesteld aan het werk van cameraregisseurs. Het wordt steeds belangrijker om zorgvuldig de ideale objectieven uit te kiezen om een echte bioscoopuitstraling te creëren – alleen goede belichting of nabewerking is gewoon niet genoeg om dat te bereiken.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Canon heeft op deze vraag gereageerd met een nieuwe serie full-frame cine-primes, de Sumire Prime-serie. Afhankelijk van het model variëren de objectieven van 14mm tot 135mm, met snelle grootste diafragma’s van T1.3 tot T3.1. De objectieven zijn ontworpen om een zachtere, meer filmische uitstraling te creëren en tegelijkertijd dezelfde uniforme warme kleurtoon te behouden als bij de andere EOS Cinema-objectieven van Canon. De Sumire Prime-serie heeft ook een iets warmere weergave, waardoor huidtinten goed uitkomen. De Sumire Prime-objectieven worden allemaal geleverd met een verwisselbare PL-vatting (die bij geautoriseerde servicecentra kan worden vervangen door een EF-vatting) en hebben een diafragma met 11 lamellen voor een zachtere en rondere bokeh – een belangrijke wens van veel hedendaagse filmmakers.

Om de Sumire Prime-objectieven goed uit te testen, kregen drie getalenteerde filmmakers de opdracht om in uitdagende omstandigheden een beeldende korte film te maken. Hiervoor kregen ze maar kort de tijd – niet meer dan één of twee dagen.

Filming the warmly-lit interior of a café through the window with a Canon EOS C700 FF camera and Sumire Prime cine lens.

Sumire Prime cine-objectieven: de uitdaging bij weinig licht

Filmmaker Tania Freimuth heeft Canon's nieuwe cine-prime-objectieven met PL-vatting uitgebreid getest tijdens een uitdagende opnamesessie. Wat vond ze ervan?

Tania Freimuth, een Britse filmmaker, testte de prestaties van de Sumire Prime-objectieven bij weinig licht. Ze filmde donkere scènes in het oosten van Londen, zowel in een restaurant als op donkere buitenlocaties. De echte uitdaging was om de huidtinten nauwkeurig en vloeiend vast te leggen. 

De bekroonde Duitse cameraregisseur Hans von Sonntag maakte een korte film op het eiland Tenerife. De moeilijkste factor waarmee hij te maken kreeg was fel, meedogenloos zonlicht. Daardoor kon hij goed testen hoe de Sumire Prime-objectieven omgaan met overstraling en huidtinten.

Voor zijn verhaal over een jong, verliefd koppel maakte hij voornamelijk gebruik van de unieke uitstraling van het Sumire Prime CN-E35mm T1.5 FP X-objectief. Hij filmde met een volledig open diafragma om de onderwerpen te benadrukken en tegelijkertijd de dimensies van het ruige, stoffige landschap goed te laten zien.

A young woman covered in gold glitter lies face-up on the floor as she is being filmed.

Freek Zonderland gebruikte de Sumire Prime-objectieven om snelle actie vast te leggen in Golden Girl, het verhaal van een atleet. © Ben Morse

De Nederlandse filmmaker Freek Zonderland, een van de jonge en getalenteerde creatievelingen van de laatste generatie, kreeg de opdracht om het verhaal van een professioneel atleet te vertellen. In zijn film was het van cruciaal belang dat de snelheid van het onderwerp goed werd vastgelegd.

Een traditionele bioscoopuitstraling met eigentijdse optische kwaliteit

Elke cameraregisseur zal bevestigen dat het bij het uitkiezen van het juiste objectief niet alleen draait om het kiezen van het objectief met de hoogste resolutie en het hoogste contrast. Dergelijke objectieven kunnen een film er steriel en minder natuurlijk uit laten zien.

A close-up of a cinematographer's hands fitting a Sumire Prime cine lens to a camera.

Maak kennis met de Canon Sumire Prime-serie

Personaliseer je kunst met een reeks full-frame cinema prime-objectieven met een speciaal ontworpen 'cinematografisch uiterlijk' en verwisselbare PL-vatting.

Een set vintage objectieven kan zorgen voor dezelfde uitstraling, maar er komen risico's kijken bij het gebruik van analoge cine-objectieven die geschikt zijn gemaakt voor digitale camera’s. Dit komt door het verschil in optische kwaliteit en kleuren binnen het assortiment objectieven en door eventuele problemen met de bediening. En omdat veel van de objectieven niet gemaakt zijn voor de resolutie van moderne digitale camera’s, of omdat hun beeldcirkel niet groot genoeg is voor de full-frame beeldsensoren van 35mm of groter, zijn ze verre van ideaal.

De Sumire Prime-objectieven worden allemaal geleverd met een verwisselbare PL-vatting die is ontworpen voor hoogwaardige cinema-camera’s met PL-vatting. Het nieuwe optische ontwerp geeft een vloeiend vervagingseffect en een mooie onscherpe achtergrond (wanneer er met een groter diafragma wordt gefilmd) voor de driedimensionaliteit van een echte bioscoopervaring.

Zoals Hans von Sonntag zei na het filmen met de CN-E35mm T1.5 FP X: "De objectieven zorgen voor een echte vintage uitstraling, maar het is vintage in 2020, in hoge resolutie. Alles is scherp, maar als je met volledig open diafragma filmt, gedraagt het objectief zich als een vintage objectief met de overstraling van een vintage objectief. Alleen ziet het er oneindig veel beter uit."

Cinematographer Hans von Sonntag and crew members pictured behind a cine camera with Sumire Prime lens.
Filmmaker Hans von Sonntag filmde Love Us met Canon Sumire prime-objectieven in Tenerife. © Ben Morse

Om cameraregisseurs te helpen met een soepele workflow, biedt het Sumire Prime-assortiment dezelfde verminderde focus breathing als Canon’s cine-primes met EF-vatting en worden ze handmatig bediend, zodat de scherpstelling nauwkeurig kan worden aangepast. Gebruikers hoeven niet langer de positie van de apparatuur te veranderen als ze de objectieven verwisselen, omdat de objectieven allemaal een focusrotatie van 300 graden bieden.

De PL-vatting van de Sumire Prime-objectieven kan bij geautoriseerde servicecentra worden vervangen door een EF-vatting. De objectieven zijn compatibel met alle Canon Cinema EOS full frame- en Super 35mm 4K-camera’s, met inbegrip van de Canon EOS C700FF, Canon EOS C300 Mark II en Canon EOS C200.

Geschreven door Adam Duckworth


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan