ARTIKEL

Het filmen van Altered Carbon met cine-objectieven van Canon

Joel Kinnaman, die voormalige gevangene en nu amateurdetective Takeshi Kovacs speelt in Altered Carbon, wordt gefilmd op een fel verlichte set voor de futuristische wereld van de rijken. "Dankzij de snelheid van de cine-prime-objectieven van Canon, zoals de CN-E50mm T1.3 L F, CN-E24mm T1.5 L F en CN-E35mm T1.5 L F, was het filmen van scènes in verschillende omstandigheden gemakkelijker", zegt DOP Neville Kidd. © Katie Yu / Netflix

De futuristische cyberpunkwereld van de Netflix-serie Altered Carbon is visueel overdonderend en ongelooflijk kleurrijk, dankzij de visie en het talent van de twee Directors of Photography (DOP's) van de serie, Neville Kidd en Martin Ahlgren. Neville vertelt hier hoe ze de sombere en toch levendige sfeer van de serie tot stand brachten via opnamen in 5K met cine-prime-objectieven van Canon.

Stel je voor hoe de wereld er over 350 jaar zal uitzien. Als het er zo aan toe zou gaan als in de sciencefictionserie Altered Carbon, dan wonen de rijken hoog in de wolken, in paleizen die baden in prachtig natuurlijk licht. Ze blijven honderden jaren leven, maar zien er toch nog steeds jong en prachtig uit, en ze laten hun digitale dataschijf regelmatig plaatsen in de beste nieuwe lichamen die beschikbaar komen. Tegelijkertijd leeft de resterende 99% van de bevolking beneden op straat, buiten het bereik van de zon, in donkere, benauwde ruimten die wordt verlicht door hologrammen, neonzuilen en rijdend verkeer.

Dit was de wereld die Neville en Martin vorm moesten geven op basis van scenarioschrijver Laeta Kalogridis' interpretatie van Richard K Morgans roman Altered Carbon uit 2002. Voor de twee werelden, een in de wolken en een op straat, waren twee totaal verschillende benaderingen vereist, zowel op het gebied van filmen als wat betreft belichting. In de wolken maakten ze gebruik van op afstand bediende telescopische camerakranen en zachte, natuurlijke belichting om de wereld van de rijken neer te zetten. Op de grond, waar de zogenoemde Grinders wonen in ruige straten, maakten ze opnamen vanuit de hand en gebruikten ze scherp licht om schaduwen te benadrukken en een gevoel van spanning tot stand te brengen.

Two actors walk along a narrow wire bridge over a river and forest, being followed by a film crew.
Renée Elise Goldsberry, die Quellcrist Falconer speelt, wordt gevolgd door Trieu Tran, die Mr Leung speelt, en de filmploeg van de serie. © Katie Yu / Netflix
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

"We wilden de wereld geloofwaardig maken en als je te maken hebt met de toekomst, weet niemand wat er gaat gebeuren", vertelt Neville ons aan de telefoon vanuit Vancouver, Canada, waar hij werkt aan een nieuwe serie, The Umbrella Academy. "We probeerden te voorspellen hoe verlichting zich zou ontwikkelen, op basis van de technologie van vandaag. We baseerden onze voorspellingen daarom op LED-technologie en wilden daarmee tot het uiterste gaan."

Veel van de belichtingseenheden voor Altered Carbon werden door Neville en Martin zelf gemaakt, waarbij ze lichtgevende dioden integreerden in de sets en deze combineerden met traditionele belichting. "We waren op zoek naar de gloeilamp van de toekomst, en ontdekten dat we met LED alles konden oplossen. Maar we wilden ook graag een combinatie van oude en nieuwe belichting gebruiken en een beetje voor een retrowereld zorgen", legt Neville uit.

Om het gevoel te creëren dat de Grinders in een onderlaag van de maatschappij leven, moesten we de set van bovenaf belichten. Neville gebruikte verplaatsbare LED-panelen op rails om de indruk te wekken van heen en weer vliegende auto's boven de straten.

"We hadden een combinatie van lichtbronnen nodig voor reclameverlichting en hologrammen", legt Neville uit. "We waren tot de conclusie gekomen dat in de toekomst veel reclame zou bestaan uit hologrammen op straat om je naar binnen te lokken en je dingen te verkopen, dus we moesten de interactieve lichteffecten voor die hologrammen ontwerpen.

Voor ons is er een heel nauwe samenhang tussen waar alle visuele effecten zich zullen bevinden en waar de lichtbanen moeten zijn. Er ging heel wat planning vooraf aan alle opnamen zodat we voortdurend de futuristische reclamewereld en de gloed van de rijke mensen hoog in de lucht tot stand konden brengen, in contrast met de donkerdere wereld van de armere mensen op straat."

Van heel dichtbij scherpstellen

A director’s clapboard says ‘Altered Carbon’ and shooting details.
Altered Carbon werd gefilmd met snelle cine-objectieven van Canon. De CN-E50mm T1.3 L F, CN-E24mm T1.5 L F en CN-E35mm T1.5 L F zijn alle drie speciaal ontwikkeld voor het maken van scherpe 4K-beelden. © Katie Yu / Netflix

De dramaserie van tien afleveringen werd opgenomen in 5K met een groot aantal verschillende cine-objectieven van Canon met een brandpuntsafstand van 24 mm, 35 mm en 50 mm. Deze veelzijdige objectieven zijn speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de hoge normen van cinematografen die hoogwaardige 4K-opnamen maken voor televisie en films.

Neville en Martin gebruikten de CN-E50mm T1.3 L F-, CN-E24mm T1.5 L F- en CN-E35mm T1.5 L F-objectieven voor Altered Carbon, waarbij ze het laatstgenoemde objectief het meest gebruikten. "Het 35mm-objectief was een mooi groothoekobjectief dat niet te breed was voor gezichten, dus we hadden geen last van vervormde gezichten, en het objectief leverde prachtige beelden op. Bovendien is het een snel objectief, dus het vervagingseffect in de hoeken was schitterend", aldus Neville.

Een ander voordeel van het gebruik van Canon-cine-objectieven is het vermogen om van heel dichtbij scherp te stellen. "De beste scherpstelling van dichtbij van een 50mm Cooke-objectief op een 6,5K-camera is 112 cm, en dat is te ver weg. Om die reden gebruikten we de fantastische mogelijkheid van Canon primes om een zeer scherpe focus van dichtbij [30-45 cm] te krijgen, het standaardbereik voor scherpstelling van dichtbij", legt Neville uit.

In-camera-effecten

Zelfs voor spraakmakende tv-series met veel afleveringen is het budget vaak beperkter dan voor speelfilms. Dit was ook het geval bij Altered Carbon, met een totale duur van tien uur. Neville en Martin probeerden tijd en geld te besparen door de meeste opnamen van de straten in de diepte in-camera te maken, en daarmee de kosten voor de visuele effecten voor de scènes in de wolken terug te brengen. Voor de opnamen van bovenaf gebruikten ze daarom geen groene schermen, omdat daarvoor uren aan nabewerking nodig zouden zijn. In plaats daarvan werden volledige sets ontworpen met behulp van Translight-materiaal met een bedrukte achtergrond die vanaf de achterkant of de voorkant kon worden belicht om verschillende dag- en nachteffecten te creëren.

"Onze setontwerper vond Translights met zwart licht waarmee we zwarte verlichting konden gebruiken om het schilderwerk te verlichten, zodat het eruitzag als neonlicht in het donker", legt Neville uit. "We projecteerden rijdende treinen op de achterkant om een effect te krijgen van rijdend verkeer dat niet helemaal scherp is. Het zag er echt uit en we konden de Translight-achtergronden vanaf de achterkant belichten met HMI's voor daglicht of belichting vanaf de voorkant gebruiken voor een nachteffect. Het waren voortdurend veranderende Translights, en ik was heel tevreden met het resultaat.

"Als we alles met een groen scherm hadden gedaan, zou ons dat voor tien afleveringen ontzettend veel geld hebben gekost. Het fundamentele probleem bij het maken van Altered Carbon is dat je geen film van twee uur maakt, maar een tv-serie van tien uur. Je moet dus echt rekening houden met de kosten voor tien uur", voegt hij toe.

Een ander voordeel op het gebied van kosten was het feit dat met de cine-prime-objectieven van Canon een groot diafragma mogelijk was, zodat Neville en Martin minder extra belichting nodig hadden. "De cine-prime-objectieven zijn snelle objectieven, en dat hielp ons enorm", aldus Neville.

"Vista Vision-objectieven zijn iets trager en als je een televisieprogramma in serieformaat maakt, heb je een sneller objectief nodig zodat je de hoeveelheid licht kunt krijgen die je nodig hebt. Meestal maak je opnamen met een combinatie van T4, T2.8 en alles daartussenin, en met sommige cine-primes is een diafragma van T1.3 mogelijk. Je hebt dan veel meer licht, dus dat was echt geweldig."

Geschreven door Kathrine Anker


De uitrusting van Neville Kidd

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Neville Kidd's kitbag

Objectief

CN-E50mm T1.3 L F

Een licht (1,1 kg), compact objectief met vaste brandpuntsafstand, dat geschikt is voor EF-vattingen. Dit objectief met full-frame beeldcirkel levert spectaculaire 4K-beeldkwaliteit, presteert zeer goed bij weinig licht en biedt gedetailleerde regeling van de brandpuntsafstand en scherptediepte.

Objectief

CN-E24mm T1.5 L F

Dit prime-groothoekobjectief met vast brandpunt biedt 4K-beeldkwaliteit en een breder perspectief voor het vastleggen van weidse vergezichten of kleine ruimten. Het objectief is compact, licht (1,2 kg) en eenvoudig in gebruik. Dankzij een grootste diafragma van f/1.5 kun je ook bij weinig licht vanuit de hand opnamen maken.

Objectief

CN-E35mm T1.5 L F

Dit groothoek-cine-objectief levert uitstekende prestaties bij weinig licht met controle over de scherptediepte voor creatieve effecten, en biedt een fantastische 4K-beeldkwaliteit met full-frame beeldcirkel in een lichte (1,1 kg), compacte body die geschikt is voor EF-vattingen.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven