FILMMAKING

Unieke videoportretten maken met cinema-zoomobjectieven van Canon

Hoe BAFTA Breakthrough-filmmaker Diana Olifirova een korte gestileerde film heeft gemaakt met Canon Flex Zoom-objectieven.
Filmmaker Diana Olifirova houdt een fotolijst voor zich om een videozelfportret te maken met een Canon-camera en een cinema-zoomobjectief.

Filmmaker Diana Olifirova staat normaal gesproken achter de camera, maar ging deze keer voor de camera staan om de tweede van haar drie personages te spelen in haar film In. "Mijn assistent nam de camera over. Ik keek naar de monitor en paste waar nodig wat dingen aan, maar iedereen was wat vrijer om te experimenteren." De film werd opgenomen met twee cine-zoomlenzen van Canon, op een Canon EOS C300 Mark III en een EOS C70.

Hoewel sommige cinematografen en regisseurs voornamelijk met prime-objectieven werken, kunnen de flexibiliteit en het gemak van een zoomobjectief een echt voordeel zijn.

In de woorden van de Oekraïense filmmaker Diana Olifirova: "Zoomobjectieven kunnen een technisch én een creatief hulpmiddel zijn en geven je de optie om een soort zoomactie toe te voegen aan de visuele taal van een film."

Diana, die naar Londen verhuisde om een MA-opleiding in cinematografie te volgen aan de National Film and Television School, is een BAFTA Breakthrough UK 2022-deelnemer en winnaar van de British Society of Cinematographer's Emerging Cinematographer 2017-award. Ze heeft aan uiteenlopende producties gewerkt, waaronder ALL of Me (2017), de met een BAFTA bekroonde comedy We Are Lady Parts (2021) voor de televisiezender Channel 4 en seizoen 3 van Bridgerton voor Netflix.

Voor haar nieuwste film In, waarmee ze haar debuut als regisseur maakt, heeft Diana twee snelle Super 35mm Canon Flex Zoom-objectieven gebruikt. De Canon CN-E14-35mm T1.7- en CN-E31.5-95mm T1.7-objectieven combineren cinematische beeldkwaliteit met een veelzijdig zoombereik – twee kenmerken die Diana graag nader wilde verkennen in haar stijlvolle, gestileerde korte film.

Deze objectieven bieden ook een baanbrekende T1.7-snelheid en warme kleuren, twee aspecten die Diana erg waardeerde. "Het was heel fijn om de bokeh en het soepele verloop in scherpstelling te zien. Ze beschikken ook over minimale focus breathing wanneer je de focus verandert van de voorgrond naar de achtergrond."

Diana legt uit dat het concept voor de film afkomstig is uit de titel: "We zoomen in om te kijken naar het leven van drie kunstenaars en hoe ze de verschillende delen van de stad die zij ervaren, zien en vastleggen. Het idee was om elk portret op een ander moment van de dag te maken, en om verschillende zoomacties te gebruiken als aanvulling op hun karakter."

Voor de eerste persoon, een fotograaf, heeft Diana een langzame zoom gebruikt omdat die paste bij de sfeer van de vroege ochtend. "Ze is alleen en drinkt een kop koffie, en begint daarna met fotograferen. We schakelen dan over naar een stad die langzaam ontwaakt."

Voor de tweede persoon moest het allemaal wat lichter. "Zij brengt licht in haar wereld en, metaforisch gezien, ook licht in de stad, dus het is zonnig en helder en er zijn veel mensen die 's middags op straat lopen. Er is een heleboel beweging, en de zoom wordt snel en legt momenten met tussenpozen vast.

"Na een time-lapse die de overgang van dag naar avond weergeeft, zien we een derde persoon in haar donkere, maar kleurrijke kamer. Daarna gaan we over naar de stad in de avond, met auto's die snel voorbijrijden." Diana koos ervoor om de Canon Flex Zoom-objectieven als prime-objectieven te gebruiken voor dit nachtelijke portret. "De set-up was vrij langzaam en statisch, dus ik heb geen zoomactie gebruikt. Ik wilde een andere manier laten zien waarop je het objectief kunt gebruiken, dus we hebben in plaats daarvan gewoon de camera bewogen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
CN-E14-35mm T1.7 L S - SP_CN-E31.5-95mm T1.7 L S - SP_Sample_Film_Diana-Olifirova_PRORES_SDR_CLEAN.mov

Flexibele filmproductie

De productie nam twee dagen in beslag en vond plaats in een studio in Londen. Diana besteedde zelf ook nog wat extra tijd aan het opnemen van de time-lapse, waarvoor ze de Canon EOS C70 gebruikte.

Hoewel de shots heel precies waren gepland, wilde Diana niet dat de shoot zelf 'robotachtig' zou worden, maar juist vrij en ongedwongen zou zijn. "Omdat ik niet alleen filmde maar ook de regisseur was, bleef ik gewoon doorgaan met filmen en probeerde ik zoveel mogelijk opties uit", vertelt ze. "We moesten zoveel dingen in de gaten houden – de zoom, de veranderende scherpstelling, de beweging van de camera, misschien de camera tilten of pannen, en het veranderen van de verschillende lichtbronnen – dat het echt een kwestie was van filmen en doorgaan, en steeds andere dingen doen en uitproberen."

Omdat de Canon Flex Zoom-objectieven zo flexibel zijn, kon Diana snel reageren en alles in beweging houden. "Om tijd te besparen, zoomde ik soms in om andere dingen vast te leggen waarvan ik dacht dat ik ze kon gebruiken bij nabewerking. Omdat ik twee dingen tegelijk deed, was het gemakkelijk om meteen beslissingen te nemen in plaats van dat ik het met iemand anders moest bespreken."

Een persoon zit in een fauteuil. Er valt licht door de luiken en alles heeft een okergele gloed. Aan de rechterkant zijn een Canon-camera en -objectief zichtbaar, die zijn gericht op de scène.

Diana gebruikte de Canon CN-E14-35mm T1.7 en de Canon CN-E31.5-95mm T1.7 voor haar korte film In – een cinematische blik op het creatieve leven van drie kunstenaars en hun relatie met de stad om hen heen. Met het snelle diafragma van het objectief kon Diana het zachte, sfeervolle ochtendgevoel krijgen voor het eerste personage, waarbij de 11 diafragmalamellen zorgden voor prachtige, zachte lichtstralen en scherptedieptevervaging.

Prachtige bokeh-effecten

Met een toonaangevende T1.7-lichttransmissie in alle zoombereiken zijn de Canon CN-E14-35mm T1.7- en de Canon CN-E31.5-95mm T1.7 Flex Zoom-objectieven de snelste cinema-zoomobjectieven in hun klasse. Dit is iets waar Diana maar al te graag gebruik van wilde maken in de studio en op locatie.

"Het feit dat de iris tot T1.7 gaat is geweldig voor een zoomobjectief", zegt ze. "Met de iris helemaal open kreeg ik met de heel vloeiende bokeh echt een heel intiem beeld. Ik heb de T1.7 daarom heel veel gebruikt voor het eerste personage, want ik wilde zorgen voor een rustig, sfeervol ochtendgevoel en heel specifiek te werk gaan met de scherpstelling.

"De T1.7 werkte ook heel goed toen ik 's avonds laat in de stad voorbijrijdende auto's filmde. Ik maakte onscherpe opnamen om alleen de bokeh vast te leggen en het zag er prachtig uit met de iris helemaal open."

Diana Olifirova zit achter een Canon-camera en filmt het silhouet van een persoon achter een gordijn.

De Canon Flex Zoom-objectieven produceren een superieure kleurweergave en details, met scherpe beelden vanaf het midden tot aan de buitenranden. De objectieven leveren mooie, warme kleurtinten op, die Diana verbeterde met een filter om te zorgen voor een sfeervol resultaat voor het eerste deel van haar film.

Cinematische beeldkwaliteit

De Canon Flex Zoom-objectieven zorgen voor beelden met warme, natuurlijke huidtinten. Deze natuurlijke basis vormt een geweldig beginpunt voor het verfijnen van de beelden met filters van derden of tijdens het graden.

"Ik geef er de voorkeur aan om filters te gebruiken voor studiowerk," zegt Diana. "Ik wil graag tijdens het filmen al de look creëren, omdat je bij de nabewerking vaak gewoon geen tijd hebt om dat soort detailwerk te doen. Het is dus fijn om die optie te hebben om dat allemaal daarvoor al te doen."

"Ik wilde de eerste scène wat zachter en sfeervoller houden, dus ik heb daarvoor een Glimmerglass-filter van Tiffen gebruikt. Het beeld krijgt daarmee een glinsterend effect en is iets minder scherp, en ik vond de look die ik met het filter kreeg heel mooi."

Voor de tweede scène wilde Diana de kwaliteit van de overstraling van het Flex Zoom-objectief uitproberen. "Dat is een van de belangrijkste dingen waarnaar ik op zoek ben in objectieven als ik film in vol daglicht of met praktische verlichting", vertelt ze. "Ik wilde zien hoe het eruit zou zien bij de extremen van beide zoombereiken en bij verschillende irisinstellingen." Ze was erg onder de indruk van de resultaten die ze met de Flex Zoom-objectieven kreeg. "Het was een mooie, organische look met prachtige kleuren en huidtinten."

De Flex Zoom-objectieven bieden goed te beheersen, subtiele overstraling, maar Diana gebruikte ook een diffusiefilter voor een van de personages om de beelden waziger te maken. Ze wilde dat de scènes met het derde personage scherper waren, dus voor die opnamen heeft ze geen filters gebruikt: "Ik vroeg me af hoe het resultaat zou zijn als ik alleen het objectief zou gebruiken. Het resultaat is scherp, maar niet te scherp, en het is mooi en vloeiend zodat de verschillende huidtinten er in de hele film steeds prachtig uitzien."

Een filmmaker staat achter een filmcamera waarop een Canon Flex Zoom-objectief is bevestigd.

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Canon Cine-objectieven zijn het product van 50 jaar ervaring met Cinema-objectieven. Maar welke Cine Prime, Cine Zoom of Flex Zoom past bij jou?
Filmmaker Diana Olifirova buigt zich over een Canon-cinecamera en maakt een close-up-opname van het gezicht van een persoon.

Met de twee Canon Super 35mm Flex Zoom-objectieven kon Diana bij het filmen een scala aan opnamen maken. Voor een close-upbeeld van een oog gebruikte ze de Canon CN-E31.5-95mm T1.7 ingesteld op 95 mm om complexe details te filmen. De Canon Flex Zoom-objectieven bieden ook geavanceerde ondersteuning voor metadata van het objectief, en dat betekende dat ze alle belangrijke instellingen voor toekomstig gebruik kon opslaan. "Het is heel goed dat voor VFX alle informatie van de objectieven wordt opgeslagen", zegt Diana. "Het is erg handig om al die gegevens over de f-stop en de witbalans te hebben, en over alle andere instellingen die we die dag hebben gebruikt."

Filmmaker Diana Olifirova houdt een Canon EOS C300 Mark III vast tijdens een shoot in Londen.

Diana vertelt dat veel rondlopen een directe inspiratie was voor het filmen van het leven in de stad. "Ik maak altijd heel veel foto's en heb altijd een heleboel dingen die ik op dat moment interessant vind op het gebied van verlichting en dingen in de stad waarover ik meer wil weten", zegt ze. "Ik keek dus naar de opnamen die ik de afgelopen maanden heb gemaakt met mijn telefoon en dacht daarna na over wat ik zou kunnen gebruiken als een verhaal." Ze kon de straten met veel vrijheid verkennen omdat ze geen zware apparatuur hoefde mee te nemen, en ze filmde vooral uit de hand met haar Canon EOS C300 Mark III.

Van groothoek tot telefoto

Als je de Canon CN-E14-35mm T1.7 en de Canon CN-E31.5-95mm T1.7 samen gebruikt, beschik je over een praktisch bereik aan brandpuntsafstanden die voldoen aan de behoeften van de meest uiteenlopende producties.

"Het was geweldig om met het 14-35mm-objectief zoveel verschillende hoeken te hebben en het objectief was ook heel prettig om te gebruiken", zegt Diana. "Als ik één brandpuntsafstand zou moeten kiezen voor het maken van een film, dan zou ik altijd voor 35 mm gaan, omdat je daar niet alleen heel goede portretten mee kunt maken, maar ook fantastische detailopnamen en mooie groothoekopnamen. De breedste 14mm-brandpuntsafstand is ook geweldig. Die voelt bijna aan als een fisheye-objectief, dus je kunt er een heel indrukwekkend groothoekperspectief mee krijgen.

"Met het langere zoomobjectief," vervolgt ze, "krijg je met de 31.5mm nog steeds heel goede groothoekopnamen, en tegelijkertijd heb je ook meer dan genoeg detail voor close-upwerk. We wilden een oog van heel dichtbij opnemen, dus we hebben het objectief ingesteld op 95 mm met een vergroting van +3 dioptrie, en dat werkte heel goed. Zo konden we heel veel macrodetails vastleggen."

CN-E14-35mm T1.7 L S - SP_CN-E31.5-95mm T1.7 L S - SP_BTS_Film_Diana-Olifirova_H264_EM.mp4

Rondlopen met de camera

De veelzijdigheid van de Canon Flex Zoom-objectieven gaat hand in hand met een compacte constructie en snelle bediening. Diana maakte optimaal gebruik van het lichte ontwerp door vooral vanuit de hand opnamen te maken.

"De belangrijkste opnamen in de stad zijn gemaakt met een Canon EOS C300 Mark III en voor de time-lapse- en nachtopnamen heb ik de EOS C70 gebruikt", vertelt ze. "Ik had maar een kleine, handmatige rig. We hadden voor een paar opnamen een statief gebruikt, maar ik vond het veel beter om meer flexibiliteit te hebben.

"Het was heel makkelijk om rond te lopen en dingen meteen op te nemen met wat in feite een 'kale' camera was, met een aparte wireless focus-pullereenheid voor de focus-puller die me steeds volgde.

"Op de dag dat we filmden in de studio heb ik een zoomcontroller gebruikt, maar op de dag dat we in de stad opnamen maakten, heb ik de zoom met de hand bediend en de belichting steeds ter plekke aangepast. De objectieven zijn even groot en heel gemakkelijk te bedienen, dus als je op een ander objectief overstapt, merk je haast geen verschil in de manier waarop je ze gebruikt en in de balans. Ik vond het ook heel handig dat er niet veel beweging in het beeld is, wat betreft focus breathing en dat soort dingen."

Zoals Diana al ontdekte, maakt het niet uit of je op locatie of in de studio filmt, want de Canon Flex Zoom-objectieven zijn snel en flexibel, en leveren verfijnde cinematische beelden op die je daarna probleemloos kunt bewerken. Je kunt gemakkelijk schakelen tussen full-frame en super 35mm met de RL-F1- en RL-F2-relaykits van Canon. Voeg daar de beschikbaarheid van verwisselbare EF- en PL-vattingen aan toe en je hebt objectieven die echt van alle markten thuis zijn.

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro