Hoe de beste momenten van de muziekvideo van Number One Candidate zijn gefilmd:
1. Openingsscène
In de openingsscène rijdt Ants op een paard door het bergachtige landschap. Voor deze opnamen kreeg Ants slechts 10 dagen de tijd om te leren paardrijden.
Alsof dat nog niet genoeg was, moest ook een locatie worden gevonden met uitzicht op de bergen, die de juiste lichtinval van de zon had en die vlak genoeg was zodat Tom en Isaac in een pick-uptruck naast Ants konden rijden.
Hierna moesten ze de opname choreograferen en daarbij Toms visie zo goed mogelijk benaderen. Isaac zat achterin de pick-uptruck. "Het paard heette Lucky, en dat bleek een voorbode van het succes van de muziekvideo", zegt Tom. "Isaac was de 'menselijke gimbal', zoals hij zichzelf omschreef, die moest scherpstellen en stabiliseren. We wilden wel een beetje beweging behouden, want als de beelden té soepel zijn, vertekent het beeld en verlies je de energie."
2. Reveal met hyperzoom-objectief
"Ik wist dat ik een groot zoomobjectief nodig had, zodat ik het landschap zo waanzinnig mogelijk in beeld kon brengen", legt Tom uit. "Je denkt dat Ants voor een groene muur staat, maar nee, hij staat naast een brandweerwagen. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze op avontuur zijn geweest, en uitzoomen is een klein avontuur binnen een groter verhaal."
"Elke cameraman zal je vertellen dat het een grote uitdaging is om zulke opnamen te maken", zegt Isaac. "Het is lastig, vooral als je wilt pannen en ook de camera wilt bedienen tijdens het zoomen. Maar het objectief doet eigenlijk het meeste werk. Het is niet heel technisch."
3. Vliegensvlug pannen
Wanneer de camera vliegensvlug van de ene zingende Ants op een klif naar de volgende pant, moet je vooral aan timing denken, aldus Isaac. "Je moet volledig gefocust zijn op de artiest. Het helpt een beetje als je het statief al op de juiste manier hebt klaargezet, maar het gaat er vooral om dat de cameraman goed is afgestemd op het onderwerp.
"Ik moet de regisseur zo goed mogelijk assisteren, en als die het beter kan vastleggen dan ik, waarom zou ik het dan ineens overnemen? Dat heeft Tom dus gefilmd."
4. Strakke beeldwissels
Een opvallend moment in de muziekvideo is de montage van achtergronden, waarbij Ants steeds op dezelfde plek lijkt te staan. Hierbij werd gebruikgemaakt van slechts twee achtergronden op loopafstand van elkaar. De techniek was vrij eenvoudig. "We hadden kleefgom op het scherm geplakt om zijn positie aan te geven", legt Isaac uit. "Daarna liepen we naar de andere locatie en nam hij dezelfde positie in.
"Ik durf te zeggen dat veel dingen die we hier hebben gedaan, minder technisch zijn dan het werk van Charlie Chaplin. Het draait allemaal om de juiste composities en belichting. Dat is de basis van cinematografie."