ARTIKEL

De opnames van een filmtrailer met de Canon EOS C700 FF

Onder consumenten ontstaat steeds meer vraag naar 4K-content, en daarom nemen filmmakers hun toevlucht tot full-frame camera's met een hoge resolutie zoals de Canon EOS C700 FF. De camera heeft een 5,9K CMOS-sensor en kan beelden van uitzonderlijke helderheid en kwaliteit opnemen, met een echte bioscoopuitstraling. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Ember Films Ltd

Er is een revolutie aan de gang onder tv- en filmmakers. Tv's worden iedere dag beter en groter. De resolutie van de schermen wordt steeds hoger en HDR-tv's kunnen realistischere kleuren weergeven, met meer details in de schaduwen en lichte delen. Daardoor passen ze beter bij de indrukwekkende productiestandaard van de tv-series van onder meer streamingdiensten. Kijkers eisen tegenwoordig bioscoopkwaliteit van home-entertainment, of ze nu een hele serie achter elkaar willen wegwerken of een documentaire willen bekijken. Dat is de reden dat het Britse productiehuis Ember Films, winnaar van meerdere Emmy Awards, koos voor de geavanceerde full-frame CMOS-sensor van de Canon EOS C700 FF toen ze voor de uitdaging stonden om in drie dagen een verhalende trailer van hoge kwaliteit op te nemen.

De vraag naar producties van bioscoopkwaliteit, een flinterdunne scherptediepte en nauwelijks ruis bij weinig licht neemt steeds verder toe, en alleen de nieuwste generatie camera's met een grote sensor kan de uitzonderlijke prestaties leveren die door de meest kritische filmmakers worden geëist.

Bij de full-frame Canon EOS C700 FF-videocamera hoort een enorm aanbod aan compatibele Canon-objectieven, waaronder de serie cine-objectieven van Canon. Dat is een van de belangrijkste redenen dat Ember Films voor deze apparatuur koos, toen ze in ongelofelijk korte tijd een filmtrailer in bioscoopstijl wilden opnemen.

Jonathan Jones, de regisseur van de film, zegt: "Een belangrijke overweging om deze camera te gebruiken is dat je uit zoveel objectieven kunt kiezen. Je weet dat de camera is ontworpen voor de objectieven van Canon, en die zijn toonaangevend in de branche. De communicatie en samenwerking tussen objectieven en camera is dus uitstekend. Ik gebruik het 50-1000mm Canon-objectief (de Canon CN20x50 IAS H E1/P1) bijna altijd voor onze wildlife-opnamen.

A man and woman sit at a kitchen table with eerie yellow light coming in from outside. A film crew record them.
Ember Films merkte dat de snelheid en de kwaliteit van de Canon EOS C700 FF ideaal was voor de korte doorlooptijd en hoge productie-eisen van deze trailer voor een ecologische dramaserie in bioscoopstijl. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ember Films Ltd
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Maar Ember legt nooit de nadruk op apparatuur. We willen de best mogelijke beelden maken onder de omstandigheden waarmee we het moeten doen. We zorgen gewoon dat het werkt en daar zijn we trots op. We deden wat we moesten doen, en de Canon EOS C700 FF hielp ons daarbij."

Aan de promotietrailer van nog geen drie minuten is te zien dat Ember ervaring heeft met wildlife-opnames, en dat het bedrijf jarenlang dramascripts heeft verfilmd voor grote tv-stations. Het idee voor de film kwam van Jonathan zelf.

Hij speelt zich af in een wereld waar bijen uitgestorven zijn. De voedselketen is ingestort en er is chaos ontstaan. Mensen worden opgeroepen voor de dienstplicht om de grenzen van het land te bewaken, terwijl groepen burgers vechten om te overleven. "We wilden geen post-apocalyptische wereld neerzetten volgens zo'n typisch Mad Max-scenario, maar iets dat het van de personages moest hebben", zegt Jonathan.

"De meeste mensen die geïnteresseerd zijn in de natuur zien graag grote katten. We hebben veel natuurprogramma's gemaakt met David Attenborough waarin we het verhaal van de insecten vertellen, want dat is altijd van groot belang geweest. Ik vind die kleine verhalen veel interessanter en complexer dan een zo'n leeuw die de hele dag ligt te slapen", zegt Jonathan. "We klagen wel over vliegen en insecten, maar die zijn van levensbelang als we willen overleven."

A Canon EOS C700 FF hanging from a camera crane is filming a scene where men in riot police uniform with perspex shields over seem men at a supply truck.
De trailer die het team heeft opgenomen speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Bijen zijn uitgestorven en de maatschappij staat op instorten. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ember Films Ltd

"Einstein had de theorie dat als de bijen zouden uitsterven, de wereld zoals wij die kennen binnen vier jaar zou ophouden te bestaan. Dit zou nog in onze tijd kunnen gebeuren, als we onze manier van leven niet veranderen. We zien bijen en andere bestuivers nu al ten onder gaan. Dat is een verhaal dat moet worden verteld."

Jonathan besloot een trailer te maken om duidelijk te maken wat er zou kunnen gebeuren als we de problemen van onze bestuivers niet oplossen. Hij hoopt dat de trailer hem een opdracht oplevert om een twaalfdelige serie te schrijven.

Het team van Ember maakte het script en storyboard voor de film, die in de recordtijd van drie dagen opgenomen zou worden.

"Het is veel moeilijker om een trailer te maken, omdat we daarvoor in heel korte tijd een heleboel hele korte scenes moesten opnemen", zegt Jonathan. "Normaal haal je je trailer uit een langer, al eerder opgenomen stuk film, waaruit je de shots kiest die je bevallen. We moesten opnamen maken die samen een trailer konden vormen, dus het was een beetje de omgekeerde wereld. 

Eigenlijk hadden we twee keer zo veel tijd nodig om vast te leggen wat we nodig hadden, maar het team was fantastisch. Als we de mensen die de trailer bekijken zouden vertellen hoe snel hij is opgenomen, binnen een paar dagen, dan zouden ze versteld staan. Dat krijg je met een team dat al meer dan tien jaar samenwerkt. Ons hele bedrijf is opgezet rondom een klein maar bijzonder effectief team. We zetten nieuwe apparatuur en technieken al heel snel in ons voordeel in, met een beperkt budget."



Ervaren team, nieuwe cinecamera

A close up of the lens on a Canon EOS C700 FF, a spot light illuminates the scene from behind.
De Canon EOS C700 FF sprak het team van Ember Films aan omdat deze camera gemaakt is voor Canon-objectieven. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ember Films Ltd
3 things to future-proof your work

4K-video: 3 dingen om je werk toekomstbestendig te maken

Moet je altijd in 4K opnemen om je werk toekomstbestendig te maken? Een videospecialist van Canon deelt zijn toptips.

Omdat de Canon EOS C700 FF nieuw was voor het team deed Jonathan een paar testjes met de camera voordat de opnamen begonnen. 

"Iedere director of photography wil alles weten over het bereik van de sensor, het dynamisch bereik en de gevoeligheid, zodat je weet of je belichtingsbudget omhoog of omlaag moet, of je grotere lampen voor kleinere kunt verwisselen, of je LED's kunt gebruiken", zegt hij. Hij is vol lof over de 5,9K sensor met een dynamisch bereik van meer dan 15 stops. "De Canon EOS C700 FF stelde ons in staat om donkerdere scenes op te nemen dan we normaal gesproken zouden hebben gedaan. 

"Ik ben altijd geïnteresseerd in framerates, en dan vooral hoe snel we erbij kunnen om ze te gebruiken op de set. Als je met professionele camera's overweg kunt, duurt het niet lang voor je weet hoe alles werkt.

"Door de traditionele afmetingen is de camera ideaal voor een klassieke opstelling met een dolly of giek", vervolgt hij. "Maar ik heb ook een aantal shots vanuit de hand opgenomen, in greppels met kleine explosies, en de camera is goed hanteerbaar. Om een camera echt te leren kennen en erop te kunnen vertrouwen, moet je er heel veel mee werken. Maar de Canon EOS C700 FF was vanaf het eerste moment makkelijk te gebruiken."

A close up shot of the left hand side of a Canon EOS C700 FF camera in a metallic tunnel.
"Als een camera doet wat hij moet doen gedurende een aantal bijzonder intensieve dagen, op de ene na de andere locatie, en als je hem heel snel kunt instellen om de acteurs vast te leggen, dan heb je iets goeds te pakken", zegt Jonathan Jones van Ember Films. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ember Films Ltd

Net als de meest cinematografen stelt Jonathan het liefst handmatig scherp, maar hij werd aangenaam verrast toen hij het Dual Pixel CMOS AF-systeem probeerde. "Mijn ervaring is dat de resultaten met AF wisselend zijn, maar bij de Canon EOS C700 FF werkt het geweldig wanneer je Canon EF-objectieven gebruikt. We probeerden de gezichtsdetectie, en die volgde het onderwerp en was bijzonder nauwkeurig. De uitdaging bij drama is dat je niet altijd wilt focussen op het gezicht. Je wilt misschien wel blijven scherpstellen op een bepaald punt, zodat de persoon uit focus raakt als hij of zij wegloopt. Het is fantastisch om die mogelijkheid te hebben."

Een versie van de Canon EOS C700 FF met een PL-vatting stelde Jonathan in staat om naast de Canon-cine-objectieven ook anamorfe objectieven te gebruiken, waardoor hij nog flexibeler was in de look die hij met de camera kon bereiken.

"We hebben veel verschillende objectieven gebruikt omdat de camera allerlei toepassingen heeft. Je kunt met anamorfe objectieven niet full-frame filmen, maar de camera heeft een bijsnijdmodus. Daardoor konden we voor een aantal shots met veel lichteffecten toch anamorfe objectieven gebruiken om die unieke look te bereiken", zegt hij. "Normaal gesproken zou ik geen asferische en niet-sferische lenzen door elkaar gebruiken, maar ik probeerde het toch omdat het eindresultaat in superbreedbeeldformaat was waardoor het niet uitmaakte."

Natuurlijk zie je de kwaliteit van een camera pas echt in de uiteindelijke beelden, maar Jonathans team moest in het begin wennen aan de grote omvang van de camerabestanden. Het grootste deel van de opnamen werd opgeslagen in 12-bits RAW op het CODEX-station, maar een deel werd ook direct opgenomen op CFast-kaarten zodat de camera op krappe locaties wat minder ruimte in beslag nam.

A woman’s face is seen through a lens in someone’s hands.
Het team gebruikte vooral cine-objectieven van Canon voor deze trailer, maar vond het ook prettig om bepaalde delen met anamorfe objectieven te kunnen opnemen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ember Films Ltd

"In onze pijplijn werken we van het begin tot het eind met RAW. Maar in dit geval waren de bestanden zo groot dat we ze moesten omzetten. Eén van onze bewerkingsplatforms ondersteunde de codec nog niet, dus we moesten een LUT gebruiken om te zorgen dat het er goed uitzag", zegt hij.

Het kost meer tijd om zulke gedetailleerde bestanden tijdens de nabewerking te verwerken, maar toen ze de beelden eenmaal op het scherm hadden, waren de kleuren zo goed dat ze veel tijd bespaarden op de grading.

"We waren direct onder de indruk van hoe het eruit zag", zegt Jonathan. "Ik vind de grading van de huidtinten heel goed, ze hebben een filmische kwaliteit die heel fraai is. De details zijn aanwezig, maar niet op een onaantrekkelijke manier. De camera produceert scherpe, heldere beelden, met een zachte gammacurve die er heel filmisch uitzien."

"De grootste uitdaging was dat ons idee eigenlijk te ambitieus was voor de beperkte tijd die we hadden. Maar we wilden de grenzen verleggen", zegt Jonathan. "Als een camera doet wat hij moet doen gedurende een aantal bijzonder intensieve dagen, op de ene na de andere locatie, en als je hem heel snel kunt instellen om de acteurs vast te leggen, dan heb je iets goeds te pakken. En de Canon EOS C700 FF presteerde uitstekend."

De video van Ember Films wordt getoond tijdens Camerimage 2018 in Bydgoszcz, Polen. Van 10 tot 17 november 2018 kun je hier het indrukwekkende assortiment filmapparatuur van Canon bekijken.

Geschreven door Adam Duckworth


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan