Canon EOS C700 FF
Canon's nieuwste generatie full-frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
ARTIKEL
Cinematograaf Nancy Schreiber werkt in de VS en heeft twee Sundance-cinematografieprijzen gewonnen. Ze heeft meer dan honderd titels op haar naam staan, waaronder The Family van ABC, The Comeback van HBO en Better Things van FX. In 2017 was ze de eerste vrouw die werd geëerd met de American Society of Cinematographers President's Award en sinds kort is ze de eerste cinematograaf die een film heeft opgenomen met de nieuwe full-frame EOS C700 FF van Canon.
Nancy kreeg van Canon de opdracht om A Dishful of Dollars te maken, een film van drie en een halve minuut. Daarbij werd haar gevraagd om de Canon EOS C700 FF voor een aantal uitdagingen te stellen, zoals het filmen van scènes met veel contrast, actiescènes bij weinig licht en verschillende huidtinten. De film speelt zich af in een boksschool in een kelder en in de straten van een industriegebied in Los Angeles, en laat zien dat de camera bioscoopkwaliteit levert dankzij de full-frame sensor, het grote kleurbereik en de geavanceerde kleurtechnologie. Hier kijkt Nancy terug op de ervaringen met het opnemen met de nieuwste krachtpatser voor filmmakers van Canon.
Wat waren de instructies voor A Dishful of Dollars?
"De regisseur, Nigel Dick, had zowel een uitgebreide lijst van shots als een storyboardlijst die we moesten afwerken, omdat hij wilde dat deze film een verhaal zou hebben. Het was niet alleen een test voor de camera, we wilden ook dat de twee hoofdpersonen emotioneel met elkaar verbonden zouden zijn. Het gaat over een uitdaging die begint tijdens het boksen en zich ontwikkelt tot een motorrace met een wedstrijd waarbij ze dollars in een schaaltje moeten gooien. Ze zijn vrienden, en ze dagen elkaar uit. Het was heel belangrijk om een logisch verhaal te hebben. Het ging niet alleen om een presentatie van de kenmerken van de camera. We moesten dus al die shots zien te maken en dat lukte. Maar het moest er allemaal binnen twee dagen op staan, dus er was niet veel tijd om dingen over te doen."
Over welke kenmerken van de nieuwe videocamera ben je het meest enthousiast?
"Omdat full-frame camerasensoren helemaal hot zijn op dit moment, wilde ik heel graag met een full-frame videocamera van Canon werken. Ik vond het geweldig om anamorfe objectieven te kunnen testen, naast sferische objectieven, die een grote sensor helemaal bedekken. Ik heb altijd graag met anamorfe objectieven gewerkt. Daardoor weet je zeker dat het publiek ziet wat je wilt dat ze zien. Het was dus fantastisch om anamorfe objectieven met full-frame te kunnen combineren.
Op de tweede opnamedag gebruikten we verschillende anamorfe objectieven voor de buitenopnamen van de motoren en op de eerste dag, in de boksschool, gebruikten we een heel scala aan niet-anamorfe objectieven die de hele sensor bedekten, waaronder de nieuwe 20mm cine-prime van Canon, de Canon CN-E20mm T1.5 L F."
Wat vind je van de ergonomie van de Canon EOS C700 FF?
"Ik vond het geweldig dat de Canon EOS C700 FF een bijzonder ergonomische film- en tv-camera is. Voor iemand met mijn postuur zijn sommige cinecamera's te zwaar om uit de hand te bedienen, maar deze is ongelofelijk licht. De camera heeft een echt OLED-oculair, hij past op mijn schouder en is goed in balans. Bij veel andere digitale camera's is dat wel eens anders. Ik ben mijn carrière begonnen met filmcamera's en zelfs als die zwaar waren, bleven ze goed in balans."
"De menu's zijn intuïtief ingedeeld. Alle knoppen waaraan je zelf een functie kunt toewijzen, zitten op de rechterkant van de camera. Op de dag dat we de buitenscènes deden, hadden we veel verschillende opstellingen en heel weinig tijd, dus het was handig om snel even op de knop die aan de Waveform Monitor was toegewezen te kunnen drukken. Ik gebruik graag valse kleuren als ik niet veel tijd heb voor lichtmeting en die functie was ook binnen handbereik.
Ik vind het bovendien heel prettig dat je de camera makkelijk tussen de steadycam en de dolly kunt verplaatsen. We hoefden niet zoveel beugels los te maken voor we van de een naar de ander konden. Als we in het verleden een opnamedag planden, moesten we er rekening mee houden dat het steeds twintig minuten kostte om van de steadycam over te gaan naar de gewone manier van opnemen, en meestal maakten we daarom alle steadycamopnamen na elkaar. Maar met de Canon EOS C700 FF hoeft dat niet meer. De camera is snel en gemakkelijk te verplaatsen."
Je heb 5.9K opnamen gemaakt. Hoe was dat?
"Ja, we maakten RAW-opnamen met 5.9K met een Codex-opnamestation. De film zou in 4K worden vertoond, dus we konden verder inzoomen op bepaalde frames, hoewel ik er als cinematograaf wel op wil wijzen dat ik het geen goed plan vind om gewoon willekeurig te vergroten in plaats van close-ups te schieten. We hadden één shot van de vrouwelijke bokser waarbij we maar een deel van het beeld hebben gebruikt. Daarbij hebben we goed op de kadrering gelet, en ik was onder de indruk. Er was geen ruis, en het contrast en de kleuren hielden stand.
Er valt iets te zeggen voor grotere pixels als het gaat om een beter bereik. Maar ik heb het niet getest door beelden naast elkaar te leggen – we schoten echte scènes. Ik kijk ernaar uit om de camera in de toekomst uitgebreid te testen.
Natuurlijk hebben we de resolutie van de film verlaagd voor het internet, en hij ziet er behoorlijk goed uit in HD. Heel veel mensen krijgen nooit 4K of 6K te zien, en toen ik de film online in HD zag was het resultaat uitstekend."
Vertel eens hoe je de donkere, extreem contrastrijke scènes in het souterrain hebt opgenomen.
"Bij het filmen in de boksring gebruikten we een aantal 2K xenonlampen, die met wat rook prachtige lichtschachten opleverden. Ze voegden bovendien acht extra stops toe. Ik heb de acteurs nauwelijks uitgelicht, het licht kwam vooral van de weerkaatsing van de xenons en zo nu en dat van wat fill-light, zodat ik hun ogen kon zien. Ik was onder de indruk van de verschillen in stops die de camera aankon. Het bereik was indrukwekkend. Voor de kleurweergave beschikten we over drie verschillende huidtinten en die vielen gemakkelijk op hun plek bij de kleurcorrecties."
Je hebt levendige kleuren gebruik in de buitenscènes.
"We hebben doelbewust gekozen voor kleding en motoren met extreem verzadigde kleuren, en we waren heel benieuwd of die kleurverzadiging zou overkomen. De trend is tegenwoordig om met gedempte aardetinten te werken, maar er worden nog steeds genoeg historische en zelfs hedendaagse films gemaakt die vragen om verzadigde kleuren. Het rode tinten van de kleding en de motor liepen bijvoorbeeld niet in elkaar over, en dat gebeurt vaak wel bij de kleur rood. We hebben de kleuren heel dik aangezet en we vonden het indrukwekkend hoe realistisch de verzadiging werd weergegeven door de Canon EOS C700 FF."
Wat was de grootste uitdaging tijdens het opnemen?
"Waarschijnlijk het filmen van de motoren. We filmden vanaf een Grip Trix-wagen, een van de snelste elektrische wagens in zijn soort, en maakten horizontale opnamen terwijl de motoren van rechts naar links reden. Dat was moeilijk omdat motoren erg snel zijn. Het was een uitdaging om ze in beeld te houden wanneer we de bewegende auto's passeerden die met regelmatige tussenpozen opdoken op de voorgrond. We waren onder de indruk omdat er nauwelijks een stroboscoopeffect optrad. Onze stuntvrouw deed een wheelie. We konden maar drie pogingen doen om dat vast te leggen voor we verder moesten, want de tijd begon te dringen. Tijdens twee pogingen lukte het niet om alleen op de achterband te rijden, maar toen het voorwiel eindelijk van de grond kwam stond het erop. We zouden geen tijd meer hebben gehad om het nog een keer over te doen, en gelukkig hoefde dat ook niet."
Hoe heb je de slow motion-scène gefilmd?
"We maakten opnamen met 60 frames per seconde en 120 frames per seconde, en we moesten genoegen nemen met een lagere resolutie omdat de camera geen slow motion kan opnemen in 5.9K. Maar we waren erg tevreden en zagen nergens kwaliteitsverlies. Het was makkelijk om het slow motion-materiaal te combineren met de rest. De beelden pasten er heel goed tussen. Je ziet misschien wat meer ruis, maar dat heb je met iedere camera omdat opnemen in slow motion voor een bepaalde textuur zorgt."
Kwamen de 10 stops van de ingebouwde filters van pas?
"Ik heb dat kenmerk buiten gebruikt omdat de camera zo snel is. Ik wilde de ISO constant op 800 houden voor de beste cameraprestaties, als het gaat om het vastleggen van veel en weinig licht. Het is handig om ingebouwde ND-filters te hebben, want dan treedt er geen kleurverandering op. Dat wil nog wel eens gebeuren met bepaalde glazen filters."Hield je de HDR-uitvoer in de gaten op de set?
"Nee, we bekeken de resultaten op prachtige Canon 4K-monitoren. Je moet weten dat er een volledige, afzonderlijke grading nodig is voor HDR-opnamen. Als cinematograaf hou je graag met opzet grote delen van het beeld donker, en HDR legt details in de schaduwen vast die je juist niet in wilt zien. Je moet een andere grading toepassen om te zorgen dat je niets kunt onderscheiden in de delen die je liever donker houdt. Het is waar dat je meer bereik hebt in de highlights en schaduwen, en dat is fijn. Maar soms wil je dat bepaalde dingen eruit springen. Daarom bekeken we de HDR-uitvoer niet op de set. Als ik de eerste kleurcorrectie had gedaan haalden we er een HDR-monitor van Canon bij."
Ga je de Canon EOS C700 FF opnieuw gebruiken?
"Ik ben beslist van plan om hem opnieuw te gebruiken, en ik weet zeker dat veel van mijn collega-cinematografen dat ook zullen doen. Het is zonder twijfel de beste Cinema-camera van Canon tot nu toe. Veel van mijn vrienden hebben een Canon EOS C300 Mark II. Die camera zie je overal in de documentairewereld, maar ik denk dat de Canon EOS C700 FF serieus overwogen zal worden door mensen die 4K-opnamen moeten maken, ook voor film en tv. Ik denk dat Canon nu een grote kans maakt om dat strijdperk te betreden."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals films opnemen
Canon's nieuwste generatie full-frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
Een supersnelle 20mm 4K cine-prime-lens voor Super35mm en full frame digitale Cinema-camera's.
ARTIKEL
De Director of Photography praat over haar passie voor verhalen, het empathisch neerzetten van personages en het belang van voet bij stuk houden.
VERHALEN
DoP Danny Etheridge gebruikte de Canon EOS C300 Mark II en de XF205 om in extreem zware omstandigheden het survivalprogramma te filmen.
ARTIKEL
Filmmaker Seb Slayter praat over hoe hij zijn unieke surffilm heeft gemaakt met een haarscherpe Canon EOS C700 en een C300 Mark II, met adembenemende resultaten.
VERHALEN
Director of Photography Tristan Oliver onthult hoe deze stop-motion speelfilm is gemaakt en waarom er 80 krachtige Canon DSLR's aan te pas kwamen om de film op te nemen.