VERHALEN

Een sterk staaltje uithoudingsvermogen: Danny Etheridge over het filmen van survivalprogramma's

A rain-soaked but smiling Danny sits in several inches of mud holding a camera in both hands.
Het survivalprogramma Escape werd opgenomen op verschillende locaties, van stoffige woestijnen tot natte jungles. De omstandigheden vormden een uitdaging voor alles en iedereen: deelnemers, crew en apparatuur. Deze foto is gemaakt met een Canon EOS 7D Mark II en een EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © James Anderson

Het avontuur ligt altijd op de loer voor Director of Photography Danny Etheridge, die vertelt hoe hij met Canon-apparatuur in uitdagende opnameomstandigheden het Channel 4-survivalprogramma Escape wist te filmen.

De brokstukken van een Boeing 727 en een tweemotorige Cessna liggen verspreid over de Mexicaanse woestijn - de romp, vleugels, straalmotor, een staartvlak en de propellers verstoren de ongereptheid van de natuur. Wat lijkt op de nasleep van een catastrofale vliegtuigramp is in werkelijkheid de set van Escape, een uniek TV-programma. Vijf ingenieurs, onder leiding van voormalig commando Ant Middleton, nemen de schade op. In de verschroeiende zon, op een van de heetste plekken ter wereld, moeten zij hun kennis gebruiken om een voertuig te maken dat hen in veiligheid brengt.

"Je kunt het zien als een extreme versie van Scrapheap Challenge, maar dan in de wildernis", aldus Danny. "Vijf gediplomeerde ingenieurs worden gedropt op een locatie waar zogenaamd een ramp heeft plaatsgevonden, zoals auto's die zijn meegesleurd tijdens een aardverschuiving of een vliegtuig- of bootongeluk. Hun doel is om met de brokstukken een voertuig te maken dat ze terugbrengt naar de bewoonde wereld."

A close up of Danny's camera, pointed to the front end of the Boeing 727 aircraft, which was central to the Channel 4 documentary The Plane Crash.
Danny filmt de voorzijde van het Boeing 727-vliegtuig dat centraal stond in de Channel 4-documentaire The Plane Crash, waarvoor hij opnames vanuit de lucht, met de minicam en slowmotion-beelden maakte. "We hebben het vliegtuig ook als rekwisiet in Escape gebruikt." Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © James Anderson

De vijf afleveringen in de serie hadden ieder een eigen thema: woestijn, bergen, jungle, onbewoond eiland en ijs. Elke aflevering werd opgenomen in uitdagende omstandigheden die het uiterste vroegen van zowel de apparatuur als de deelnemers. Om deze omstandigheden het hoofd te bieden, kozen Danny en het team van Maverick TV – de producent van Escape – voor de Canon EOS C300 Mark II- en XF205-camera's, en de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S Cine Servo- en CN7x17 KAS S E1/P1-objectieven.

"We wilden geavanceerde camera's en objectieven gebruiken om rauwe en levensechte beelden vast te leggen", aldus Danny. "Ik gebruikte de C300 Mark II voor allerlei soorten shots. Zo hebben we bijvoorbeeld de camera middels een cardanische ophanging aan een kraan bevestigd om zowel boven als onder een auto te filmen; we konden perfect vastleggen hoe iemand het chassis aan het lassen was. Ik gebruikte de camera ook 's avonds omdat de prestaties bij weinig licht echt geweldig zijn." Als objectief gebruikte hij de Canon CN7x17 KAS S E1/P1 en voor lange opnamen vanaf de schouder de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S. "Canon's CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S Cine Servo-objectief is licht en ergonomisch waardoor je er ook mee kunt rennen, maar wel slagvaardig te werk kunt gaan", zegt hij. "Dit objectief heeft ons heel erg geholpen tijdens het filmen. We konden namelijk gewoon de hoofdcamera gebruiken, maar zo een gebruiksvriendelijkere ENG-structuur creëren."

Danny is seen filming a shot for the first episode of Escape, whilst camera assistants Brendan Cleaves and Max Surridge operate a drone.
Danny gebruikte geavanceerde apparatuur om de "rauwe en levensechte beelden" te filmen. Zo gebruikte hij de Canon EOS C300 Mark II en de CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S Cine Servo- en CN7x17 KAS S E1/P1-objectieven. Hier filmt hij de eerste aflevering, terwijl camera-assistenten Brendan Cleaves en Max Surridge een drone besturen. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © James Anderson

De twee XF205-camcorders bleken onmisbaar tijdens de opnames van Escape, die telkens een week in beslag namen. Danny: "Ze zijn klein, prettig in gebruik en het objectief heeft een fantastisch zoombereik. Daarnaast leggen ze ook nog eens tijdcodes vast en gebruiken ze een bitrate van 50 MB, wat zeer hoog is gezien hun kleine formaat. Voor uitzendingen is dit echt het minimum en veel andere camcordermodellen kunnen dit niet." Het team profiteerde bovendien van de infraroodfunctie. "Ik houd van nachtscènes en daarbij kies ik meestal voor infrarood. Veel mensen vinden het niets, maar voor mij voelt het zo veel echter. Scènes met veel verlichting midden in de nacht zijn gewoon ongeloofwaardig."

De XF205 is zeer veelzijdig... de camera wordt zelfs gebruikt om volledige programma's mee te filmen.

De XF205 is zeer compact qua formaat, maar Danny gebruikt de camera regelmatig om programma's van topkwaliteit te filmen voor Channel 4 en Discovery Channel. "De XF205 is zeer veelzijdig en er is eigenlijk geen vergelijkbare camera in dit segment verkrijgbaar", zegt hij. "De camera heeft talloze mensen de afgelopen jaren geholpen om fantastische opnames te maken. Het is echt ongekend dat programma's van deze allure met zo'n kleine camera worden gefilmd. Deze camera was onmisbaar bij de opnames voor Escape en ik ben net terug van een zeven weken durende shoot met drie XF205's in de jungle voor Discovery. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat, is de XF205 echt onstuitbaar."

Onstuitbaar is ook een eigenschap die je de cameraman kunt toeschrijven. Hij is langzamerhand een specialist geworden op het gebied van reality-survivalprogramma's. Zo werkte hij meer dan tien jaar met Bear Grylls, die hij beschrijft als een aardige vent en goede vriend, en heeft hij talloze opnames gemaakt onder zware omstandigheden. Hij maakte deel uit van het team dat probeerde te overleven tijdens het filmen van het eerste seizoen van The Island with Bear Grylls en voor de serie Mutiny ging hij zelfs nog een stap verder; samen met een crew verbleef hij veertig dagen op zee om de reis van HMS Bounty na te bootsen, het schip dat in 1789 na muiterij strandde op een eiland in de Grote Oceaan.

In the survival show Escape, Danny and former special forces operative Ant Middleton discuss the day's work whilst being transported on a speed boat.
In het survivalprogramma Escape proberen vijf ingenieurs onder leiding van voormalig commando Ant Middleton (rechts) een ontsnappingsvoertuig te maken van de brokstukken van een gesimuleerde ramp. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM-objectief. © James Anderson

De apparatuur aan boord bestond alleen uit drie XF205-camera's. Elke dag werden ze in een vat via een 200 meter lange lijn naar een ondersteunende boot gestuurd om de opnames op te slaan en de accu's te vervangen, voordat ze weer terug werden gestuurd. "De XF205 past perfect in een kleine onderwaterbehuizing en was daarom onze eerste keuze om de serie mee te filmen", aldus Danny. Hoewel zijn primaire taak aan boord was om te filmen, moesten hij en een ander crewlid ook helpen bij het hijsen en strijken van de zeilen, de koers veranderen en duiken, en andere handelingen uitvoeren om te overleven. Een ondersteunende boot voer in hun spoor, maar als de golven bij een ruwe zee over hun boot heen sloegen, waren ze volledig op zichzelf aangewezen.

"Als we te maken kregen met hoge golven, was ik op dat moment meer bezorgd over mijn eigen veiligheid dan over de opnames", zegt hij. "Overleven kwam natuurlijk op de eerste plaats, maar ik moest en zou toch die belangrijke beelden vastleggen, dus liet ik de camera gewoon lopen."

Sound operator Pete Lee helps out Danny to shoot a scene in the jungle on the Pearl Islands of Panama.
Danny en geluidstechnicus Pete Lee tijdens het filmen op de Islas de las Perlas in Panama. Danny zegt dat overleven in de wildernis hem al van kleins af aan aanspreekt, en dat het zijn droom was om in alle uithoeken van de wereld te filmen. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D Mark II en een EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. © James Anderson

Danny komt uit een familie van regisseurs en editors en kwam dus al vroeg in aanraking met televisie. "Ik keek graag naar Planet Earth en droomde ervan om zelf in alle uithoeken van de wereld te filmen. Overleven in de natuur heeft me altijd al aangesproken. Elke beslissing die ik in mijn leven heb genomen, stond in het teken van dat doel - ik wist waar ik naartoe wilde."

Maar na 15 jaar filmen in uitdagende omstandigheden gaat hij het nu wat rustiger aan doen. "Ik ga volledig op in dit werk, waardoor ik eigenlijk een soort tweede leven leid", zegt hij. "Ik ben nu bijna 40 en ik merk dat het me soms iets te veel wordt. Later dit jaar ga ik filmen in een klein slaperig dorpje in Yorkshire, en daar kijk ik echt enorm naar uit. De wereld heeft nog steeds veel te bieden, maar voor mijn gevoel heb ik alle extreme dingen gedaan die ik wilde doen. Ik wil het lot niet verder tarten."


Neem een kijkje op de productpagina's van de Canon EOS C300 Mark II en de Canon XF205 voor meer informatie.

Geschreven door Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services