VERHALEN

Cinema RAW Light uitgelegd

De nieuwe Cinema RAW Light-indeling van Canon reduceert de bestandsgrootte met behoud van de beeldkwaliteit. © Canon

Filmen in RAW geeft je meer opties in de nabewerking, maar de bestandsindeling was altijd lastig om mee te werken – dat is nu verleden tijd. Professionele fotografen profiteren al lang van de voordelen van een RAW-workflow, maar filmmakers die in RAW willen opnemen, hadden het niet altijd zo makkelijk. RAW biedt weliswaar optimale controle over de beeldkwaliteit en zorgt ook voor de mogelijkheid om creatieve en technische beslissingen later in de nabewerking te nemen, maar die flexibiliteit heeft een keerzijde: grote bestanden. De vereiste opslag en overdracht van 4K RAW, zowel op locatie als in de montagesuite, zijn aanzienlijk.

Canon's nieuwe Cinema RAW Light-indeling ruimt dit probleem grotendeels uit de weg: beduidend kleinere bestanden met behoud van de beeldkwaliteit en mogelijkheden voor grading en compositie. De Canon EOS C200 beschikt over de nieuwe RAW-indeling, waarmee filmmakers het grootste dynamische bereik van de camerasensor kunnen verwezenlijken in een bestand dat circa een derde tot een vijfde zo groot is als een normaal Cinema RAW-bestand.

Deze doorbraak maakt het vastleggen van interne 4K-opnamen op een high-speed CFast™ 2.0-kaart mogelijk. In het geval van de C200 komt dat neer op ongeveer 15 minuten 12-bits of 10-bits DCI 4K met 1 Gbps op een kaart van 128 GB. Let op: alleen CFast™ 2.0-kaarten met ondersteuning voor VPG-130 worden aanbevolen voor gebruik met Cinema RAW Light. Bezoek de ondersteuningspagina van Canon voor aanbevolen kaarten.

Voordelen van Cinema RAW Light

Canon Log is ontworpen voor een toename van 800% in dynamisch bereik en minimaliseert het verlies van details in de donkerste en lichtste delen van het beeld. Het zorgt voor een veelzijdige basis voor grading, maar Cinema RAW Light biedt meer opties in de nabewerking. Net als Cinema RAW Light begint Log-beeldmateriaal als onbewerkte sensorgegevens, maar de gammacurve en verwerkingsparameters worden op het moment van vastleggen ook vastgelegd. Dat gebeurt niet met een Cinema RAW Light-bestand (.CRM). Het is in feite helemaal geen filmbestand, maar gewoon een container voor al die onbewerkte sensorgegevens. Het moet worden uitgepakt, debayered en gewijzigd in software vóór export naar diverse mogelijke indelingen die geschikt zijn voor verwerking in populaire nabewerkingspakketten.

De verwerking van een Cinema RAW Light-bestand moet dus in software en niet in de camera worden afgehandeld. Daardoor zijn diverse parameters nog aan te passen lang nadat het beeldmateriaal is opgenomen. Zo kun je de helderheid, witbalans en scherpte aanpassen in Canon's Cinema RAW Development-software. Ook kun je aan het geëxporteerde bestand een andere kleurruimte en ander gamma toewijzen dan op het moment van opname in de camera was ingesteld – zo kun je bijvoorbeeld Log 2 toepassen (met compatibele software) om de maximale 15 stops van het dynamische bereik te kunnen verwezenlijken.

The Jaguar F-PACE is parked alongside a lake, with half the frame showing the Canon Log version, and the other, the graded one.
Bij de Cinema RAW Light-indeling worden bestanden gemaakt met de grootte van ongeveer 1/3 tot 1/5 van een Cinema RAW-bestand, geproduceerd door camera's zoals de Canon EOS C700, terwijl de bewerkingsmogelijkheden indrukwekkend blijven. © Canon

De grote hoeveelheid informatie die wordt vastgelegd in Cinema RAW Light is een duidelijk voordeel ten opzichte van gecomprimeerde indelingen. In 4K opnemen met een bitdiepte van 10/12 bits en 1 Gbps produceert gegevensrijke bestanden die resultaten van hoge kwaliteit opleveren, zelfs na intensieve nabewerking. Met Cinema RAW Light kun je de look bereiken van RAW-bestanden met een fractie van de grootte. Zo wordt een RAW-workflow toegankelijker dan ooit tevoren.

Cinema RAW Light-kenmerken:

  • Compacte en lichte indeling (4K 4096 x 2160 actieve pixels / 1 Gbps bitrate)
  • 10/12 bits RAW (4K/24, 25, 30P 12 bits; 4K/50 of 60P 10 bits)
  • 15 stops in dynamisch bereik na ontwikkeling in Canon Raw Development of andere compatibele software.
  • Accurate kleurreproductie
  • Levert de natuurlijke kleurrespons van de camera

Cinema RAW Light-workflows

Cinema RAW Light-bestanden kunnen weliswaar worden verwerkt in Cinema RAW Development, maar Canon heeft met partners samengewerkt zodat de indeling native wordt ondersteund door een reeks populaire systemen voor niet-lineaire bewerking (NLE's). Dankzij native RAW-ondersteuning kun je de CRM-bestanden bekijken, bewerken en er grading op toepassen in software zonder tussenbestanden te hoeven creëren. Daarmee bespaar je tijd en schijfruimte. Cinema RAW Light-clips kun je bijvoorbeeld rechtstreeks verwerken in Blackmagic Design's DaVinci Resolve 14, in Final Cut Pro X 10.4 van Apple Inc (met de Canon RAW Plugin voor Final Cut Pro X) en in Media Composer van Avid Technology (via de Canon RAW Plugin voor Avid Media Access). Met de introductie van EDIUS Pro 9 in november 2017 maakte Grass Valley het ook mogelijk om CRM-bestanden te decoderen in de 4K HDR-bewerkingssoftware van het bedrijf.

Canon Log presets are shown on the back of the screen, ensuring a wider dynamic range is available in post-production.
Canon Log 3-voorinstellingen passen een logaritmische gammacurve toe op het beeld. Dat wil zeggen: een beeld bevat meer kleurinformatie die je achteraf naar boven kunt halen voor een groter dynamisch bereik. © Canon

Canon Log-gamma

De C200 kan niet alleen Cinema RAW Light opnemen, maar ook 4K UHD (4:2:0 8-bits met 150 Mbps) en Full HD in MP4. Een MP4-bestand is meer gecomprimeerd dan CRM en kan worden opgeslagen op goedkope SD-kaarten, die overal verkrijgbaar zijn. MP4 wordt nog veelzijdiger als je Canon Log toepast in de camera. Het resulterende beeldmateriaal heeft een laag contrast en lage verzadiging, maar bevat meer kleurinformatie die je bij het nabewerken kunt gebruiken voor een groter dynamisch bereik.

Op dit moment zijn er drie Canon Log-gammacurves, die elk in een andere mate het dynamisch bereik uitbreiden. Met de C200 kun je zowel de originele Canon Log als de nieuwste Canon Log 3 toepassen in de camera. Canon Log 3 biedt de handigste combinatie van speelruimte en grading, met een vergelijkbare schaduwrespons als de originele Canon Log maar dan met 13 stops in het dynamische bereik.

Hoewel de C200 Canon Log 2 niet rechtstreeks opneemt, kun je die wel toepassen als je een Cinema RAW Light-bestand verwerkt met compatibele software. Canon Log 2 is veeleisender wat belichting en grading betreft, maar levert wel de maximale 15 stops aan speelruimte in het uitvoerbestand.

De C200 heeft eveneens een instelling voor groot dynamisch bereik, voor 12 stops in het dynamisch bereik zonder dat grading nodig is.

The rear of the Jaguar F-PACE during a shoot using the Canon EOS C200. Half the frame shows the Canon Log version, and the other, the graded one.
Cinema RAW Light was perfect geschikt voor de nieuwe Jaguar F-Pace SUV-commercial, met green screen, samengestelde VFX en HDR-afwerking. © Canon

In het veld

Regisseur Brett Danton was een van de eerste filmmakers die Cinema RAW Light gebruikte toen hij deze Jaguar F-PACE SUV-commercial opnam in Nieuw-Zeeland met prototypen van de C200.

Het productieschema vereiste bezoeken aan meerdere locaties in korte tijd. Een mobiele installatie en ongecompliceerd gegevensbeheer hadden dan ook de hoogste prioriteit. Voor die combinatie zijn de grote hoeveelheden gegevens en kleinere RAW-bestanden van Cinema RAW Light bij uitstek geschikt. De mogelijkheid om RAW intern op te nemen op CFast™ 2.0-kaarten in de compacte C200, bood Brett en zijn team de benodigde beeldkwaliteit en flexibiliteit. Bovendien konden ze dankzij de MP4-proxybestanden van de camera op locatie offline bewerkingen doorvoeren en deze bij terugkeer in het Verenigd Koninkrijk weer als RAW verder verwerken.

De opname vond plaats in uiteenlopende weersomstandigheden, maar het was essentieel dat de kleuren van het voertuig in elke opname accuraat werden weergegeven. Het grote dynamische bereik en de accurate reproductie dankzij Cinema RAW Light zorgden voor continuïteit in de verschillende scènes die in de volle zon, regen, sneeuw en mist werden opgenomen. Andere overwegingen betroffen green screen en samengestelde VFX, naast HDR-afwerking. Dit alles was gebaat bij de brede kleurruimte en bitdiepte van Cinema RAW Light.

De opname aan het begin van de commercial laat mooi zien waar Cinema RAW Light goed in is. Voor de combinatie van de zonsondergang met hoog contrast en een VFX-hert waren zowel een uitgebreid dynamisch bereik als gedetailleerd bestand nodig om de originele beeldkwaliteit te waarborgen. Cinema RAW Light zorgde voor beide, zodat Brett, met de gemakken van de montagesuite, kon beslissen of Canon Log 2 of Canon Log 3 meer schaduwdetails zou produceren.

A lakeside scene during the making of the new Jaguar F-PACE advert shot in Cinema RAW Light on the Canon EOS C200.
Voor – laat zien hoe Cinema RAW Light het berglandschap voor de Jaguar F-Pace-commercial vastlegt. © Canon
A CGI stag stands alongside a lake surrounded by mountains in a still from the new Jaguar F-PACE commercial.
Na – dezelfde opname na toevoeging van een VFX-hert en HDR-afwerking. © Canon

Het was qua dynamisch bereik niet bepaald eenvoudig om de details in het interieur van de donkere auto met de heldere, besneeuwde bergtoppen als achtergrond in één opname vast te leggen. Brett wijst erop dat zijn kleurspecialist normaliter een tweegangs grading zou moeten toepassen voor een dergelijke scène – één keer voor het interieur en één keer voor het exterieur – en deze dan compileren in Flame, de software voor visuele 3D-effecten. Opnemen in Cinema RAW Light geeft je de optie om de onbewerkte sensorgegevens te bewerken, zoals de helderheid verfijnen en het dynamische bereik uitbreiden van het uitvoerbestand voordat grading plaatsvindt. Zo is voor het geheel maar één gang nodig.

RAW zal uiteraard niet in elke situatie nodig zijn. En zelfs de vereiste extra verwerking voor Canon Log kan een stap te ver zijn wanneer klanten snel over het resultaat willen beschikken. Maar wanneer beeldkwaliteit ertoe doet en HDR en workflows met veel VFX vereist zijn, biedt Cinema RAW Light de perfect basis om vanuit te werken.


Bezoek de productpagina voor meer informatie over de Canon EOS C200, die Cinema RAW Light-mogelijkheden heeft.

Geschreven door Marcus Hawkins