ARTIKEL

Creatief met kleur: hoe je met Canon Log sterker beeldmateriaal maakt

Filmmaker Ivan D'Antonio deelt zijn adviezen voor opnamen maken in Canon Log en legt uit hoe deze functie meer creativiteit kan bieden bij het maken van films.
Twee schermers sparren in een ruimte met gedempt TL-licht, eentje met een zwart masker en de ander met een zilverkleurig masker.

Door de kleurgradaties van een opname aan te passen in Canon Log kun je een specifieke sfeer creëren. Hier heeft filmmaker Ivan D'Antonio de techniek gebruikt om meer gewicht te geven aan een video die hij produceerde voor de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido, waarmee bewustzijn wordt gecreëerd voor de strijd tegen myeloom, een bepaald type beenmergkanker. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken met Canon Log is meer dan alleen een maximaal dynamisch bereik realiseren. Hoewel al Canon's Cinema EOS-camera's, de meeste XA- en XF-videocamera's en sommige systeem- en spiegelreflexcamera's een verscheidenheid bieden aan Log-gebaseerde gammacurves, ontwikkeld om de details te behouden in zowel de donkerste als de lichtste delen van het beeldmateriaal, heeft Canon Log veel meer mogelijkheden. Het biedt ook flexibiliteit bij het aanpassen van kleurgradaties, zodat een creative editor echt aan de slag kan gaan met het kleurenpalet van een video. Zo kan een stijlvolle, filmische look worden geproduceerd die de visuele handtekening van de filmmaker kan worden.

"Met een aangepaste opname ga ik op zoek naar mijn eigen interpretatie van de werkelijkheid," vertelt de Italiaanse filmmaker en Canon Ambassador Ivan D'Antonio. "Ik wil iets maken dat vertrouwd en natuurlijk overkomt, maar tegelijkertijd moet het niet alleen maar een perfecte weergave van de natuur zijn. Het moet de schoonheid van de natuur weerspiegelen zoals iemand die ziet, door de ogen van een schilder."

Met zijn eigen achtergrond als schilder omschrijft Ivan zichzelf als 'meer een Macchiaiolo' – een van de Italiaanse impressionistische schilders. Ik wil graag de waarheid vinden van hoe ik dingen zie en niet hoe ze eruit 'zouden moeten' zien." Sinds het begin van zijn carrière maakt hij al opnamen met Canon, eerst met een Canon XH A1-videorecorder en daarna met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV). "Ik geef altijd de voorkeur aan Canon, naar mijn gevoel zijn de kleuren echt die van een schilder," zegt hij.

Ivan begon Canon Log te gebruiken in de Canon EOS C100 en daarna in diverse Cinema EOS-camera's. "Het gebruik van Canon Log heeft mijn manier van werken daadwerkelijk verbeterd," vertelt hij. "Ik werd steeds vrijer en begon echt te experimenteren en mijn stijl te ontwikkelen."
Een Canon EOS 5D Mark IV-camera met Canon Log-instellingen op het LCD-scherm.

Canon Log werd voor het eerst in 2011 geïntroduceerd voor de Canon EOS C300 en is in de loop der jaren toegevoegd aan een voortdurend groeiend aantal Canon-camera's, waaronder de Canon EOS 5D Mark IV (op de foto) en sinds kort ook de Canon EOS R5, die nu Canon Log 3 ondersteunt dankzij een recente update van de firmware.

Filmmaker Ivan D'Antonio, in lichtbruin jack en met geruite pet, buiten aan het werk met een Canon Cinema EOS-camera.

Ivans stijl van film maken, beïnvloed door zijn achtergrond als schilder, verraadt een sterke aandacht voor details als het gaat om kleur en belichting. Hij gebruikt Canon Log nu al jaren en het biedt hem de mogelijkheid om daadwerkelijk te experimenteren met deze componenten van zijn werk.

De geschiedenis van Canon Log

Een logaritmische gammacurve met de naam Canon Log werd in november 2011 geïntroduceerd voor de oorspronkelijke Canon EOS C300 (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III). Al snel werd het beschouwd als een fantastische tool voor het maximaliseren van het dynamisch bereik, zonder een grotere bestandsgrootte.

Canon Log past een logaritmische tooncurve en bewerkingsparameters toe op het moment van opname om een hanteerbare bestandsgrootte mogelijk te maken en tegelijkertijd het grootst mogelijke dynamisch bereik uit de sensor te persen - bij gebruik van Canon Log 2 kan een dynamisch bereik van meer dan 16 stops worden bereikt op de EOS C300 Mark III en de EOS C70. Het resulterende beeldmateriaal moet wel worden bewerkt – rechtstreeks uit de camera zijn het contrast en de verzadiging laag, maar het bevat meer kleurinformatie die bij de nabewerking kan worden gebruikt voor een veel groter dynamisch bereik tussen de donkerste en de lichtste gedeelten.
"Canon Log geeft je veel meer speelruimte en vrijheid, zodat je de hooglichten kunt uitrekken en dieper in de schaduwen kunt duiken," vertelt Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Door dat te doen, kun je het tonale bereik vergroten en daarmee de hoeveelheid informatie die uiteindelijk op een scherm kan worden geprojecteerd.

"Naarmate sensoren gevoeliger werden, kon Canon een nog groter dynamisch bereik produceren, waardoor de eerste Canon Log-curve evolueerde naar Log 2 en daarna naar Log 3," voegt hij eraan toe. "Met de oorspronkelijke Canon Log kon je van een dynamisch bereik van 12 stops op de originele EOS C300 naar 15 stops op de EOS C300 Mark II gaan met Canon Log 2.

"En als je het hebt over de EOS C70 en de EOS C300 Mark III breidt Canon Log 2 nu het dynamisch bereik uit naar meer dan 16 stops, dankzij de nieuwe DGO-sensortechnologie (Dual Gain Output). En hoe meer informatie om mee te spelen, hoe beter," zegt Paul.
Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Filmmaker Ivan D'Antonio maakt opnamen met een Canon Cinema EOS-camera in een kleine kamer met een ouderwets interieur.

Canon Log biedt filmmakers meer controle over hoe de film er uiteindelijk uit gaat zien. Ze kunnen beeldmateriaal gemakkelijker aanpassen en hun eigen interpretatie van de werkelijkheid creëren. "Ik maak liever geen perfect gestandaardiseerde opnamen, maar ga op zoek naar de schoonheid in natuurlijke imperfecties," zegt Ivan.

Twee versies van een close-up van het gezicht van een vrouw, de eerste is een opname met lage verzadiging, vastgelegd in Canon Log 3, en bij de tweede zijn de kleurgradaties aangepast.

Bij opnamen maken in Canon Log is het beeldmateriaal laag in contrast en verzadiging, maar blijft er een enorme hoeveelheid kleurinformatie behouden. Wanneer je de kleurgradaties van je beeldmateriaal aanpast, kun je het je eigen stijl geven, zoals je hier ziet in deze foto's voor en na. Gefilmd met een Canon EOS C200 in Canon Log 3. © Ivan D'Antonio

Opnamen maken in Canon Log

Als je beeldmateriaal direct vanaf je camera wilt uitzenden of bewerken, zijn normale kleurprofielen of Canon Wide DR ideaal. Maar met een klein beetje meer tijd in de nabewerking kunnen opnamen in Canon Log betere beeldkwaliteit opleveren en je de ultieme controle bieden over de look van je beeldmateriaal. Het biedt je ook de flexibiliteit om de content aan te passen aan diverse verschillende uitvoerformaten, zoals BT.709, BT.2020, HLG of PQ HDR.

Opnamen in Log zijn laag in verzadiging en contrast, daarom moet je ervoor zorgen dat de belichting in orde is. Bij alle recente Canon-camera's kun je een LUT toepassen, op de monitor van de camera of op een externe monitor, waardoor je een veel beter idee krijgt van hoe het uiteindelijke beeldmateriaal eruit gaat zien. Op de EOS 5D Mark IV kun je met de functie View Assist een visuele weergave zien van een BT.709 kalibratie, een standaard voor televisie.
"Je moet de juiste belichting kiezen," zegt Ivan, "hoewel ik een slechte opname heb kunnen redden dankzij Canon Log! Ik heb de neiging om 'naar rechts te belichten' om de hooglichten te behouden en dan in de nabewerking de belichting terug te brengen. De opnamen zijn ongelofelijk schoon en ik gebruik een externe monitor met LUT's, zodat ik kan bekijken hoe ze eruitzien. Ik gebruik altijd de waveform, in plaats van alleen naar de monitor te kijken."

Het gaat er niet alleen om dat de belichting technisch in orde is, maar je moet ook begrijpen hoe de camera werkt in Log om de juiste sfeer in de scène te krijgen. "Ga experimenteren met Canon Log voordat je aan je eerste project begint," adviseert Ivan. "Probeer te begrijpen welke belichting je moet kiezen en hoe de nabewerking in zijn werk gaat. Het klinkt misschien moeilijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent, kun je alles snel doen om de beelden te creëren die je in je hoofd hebt."
DoP Ben Sherlock filming with the Canon EOS C300 Mark III in a rural setting with bushes and water in the background.

Een revolutie van sensors – DGO

Leer hoe de EOS C300 Mark III en EOS C70 een dynamisch bereik van meer dan 16 stops kunnen bieden dankzij Canon's revolutionaire nieuwe sensortechnologie.
Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt.

Opnamen uit de maatschappelijke campagne Mieloma ti sfido voor en na de nabewerking, die Ivan filmde in Canon Log 3 met een Canon EOS C200-camera en een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-objectief. © Ivan D'Antonio

Een close-up van een schermer met masker die uiterst geconcentreerd kijkt. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Dankzij het geweldige dynamische bereik behoudt Canon Log de details in zelfs de diepste schaduwen en hooglichten. © Ivan D'Antonio

Canon Log, Log 2 of Log 3: welke moet je kiezen?

Bij sommige Canon-camera's kun je kiezen uit Canon Log-, Log 2- of Log 3-curves. "De originele Canon Log is een goede all-round instelling, terwijl Canon Log 2 veel meer details geeft in de schaduwen," legt Paul uit. "Als je te veel naar de hooglichten gaat en ze worden afgesneden, krijg je ze niet terug. Als je te veel in de schaduwen duikt of te veel onderbelicht en je wilt dat corrigeren, krijg je ruis. Canon Log 3 is ontwikkeld om je een iets kleiner dynamisch bereik te geven, wat betekent dat je niet zo veel diepte in de schaduwen hebt en daardoor later niet met zo veel ruis te maken krijgt."

De juiste keuze hangt af van de scène waarvan je opnamen maakt. Als er heel heldere hooglichten en diepe schaduwen zijn, is Canon Log 2 waarschijnlijk de beste keuze, met wat extra tijd in de nabewerking om ruis in de schaduwgebieden op te ruimen. Als je niet zo'n groot dynamisch bereik nodig hebt, maar toch een uitgebreid bereik wilt, is Canon Log 3 waarschijnlijk beter. Canon Log 2 en Canon Log 3 presteren gelijk bij hooglichten - het verschil zit in de hoeveelheid details in de schaduw die worden behouden. Het is ook belangrijk om te weten dat de revolutionaire DGO-sensor in de EOS C300 Mark III en de EOS C70 ruis in de schaduw aanzienlijk verminderen, waardoor voor die camera's Canon Log 2 even praktisch is als Canon Log 3.
Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijk, maar verouderd houten meubilair.

Opnamen voor en na de nabewerking uit de muziekvideo Marije, vastgelegd in Canon Log 3 met een Canon EOS C200 en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief. © Ivan D'Antonio

Een man speelt gitaar in een eetkamer met sierlijk, maar verouderd houten meubilair. De kleurgradaties van de opname zijn aangepast tijdens de nabewerking.

Als onderdeel van zijn kenmerkende stijl geeft Ivan er de voorkeur aan om de omgeving van zijn acteurs te verlichten, in plaats van hun gezicht. Canon Log 3 was de ideale keuze voor deze kleinere shoot, omdat het rijke kleuren produceert met minimale ruis. © Ivan D'Antonio

De verschillende Log-instellingen bieden een filmmaker meer opties tijdens de shoot. In de nabewerking kun je dan een specifieke LUT toepassen op je beelden, of je eigen kleurcorrectie kiezen om ze een bepaalde esthetiek te geven.

"Op dit moment is Canon Log 2 mijn favoriet," zegt Ivan. "Ik gebruik het voor grotere projecten. Het is gewoonweg perfect, met een groot dynamisch bereik en superfletse kleuren - vooral voor scènes met veel licht. Je kunt zowel in de hooglichten als in de schaduwen kijken. Natuurlijk heb je meer tijd nodig voor de kleurcorrectie, maar je kunt ongelimiteerde schoonheid bereiken.

"Voor kleinere projecten of in situaties met weinig licht, geef ik de voorkeur aan Canon Log 3, want dan krijg ik schonere beelden bij hoge ISO-waarden. Het dynamisch bereik is in de schaduwen iets kleiner, maar de kleuren zijn levendiger, waardoor je minder tijd nodig hebt voor de nabewerking. En de resultaten zijn geweldig."

Of je nu op zoek bent naar 'ongelimiteerde schoonheid' of eenvoudigweg je eigen visie wilt realiseren, Canon Log biedt je meer creatieve ruimte.

Geschreven door Adam Duckworth


Gerelateerde artikelen

  • HUB image

    ARTIKEL

    De beste combinaties van Canon-camera's

    Drie filmmakers vertellen hoe ze de Canon-filmcamera's en -spiegelreflexcamera's naadloos integreren voor creatievere opties en meer flexibiliteit bij het maken van opnamen.

  • Een mountainbiker voert een stunt in de lucht uit tegen het zonlicht in. Het beeld is van onderaf gefotografeerd en omlijst door rode klaprozen en grassen op de heuvel

    ARTIKEL

    Filmen in 8K en oversampled 4K met de Canon EOS R5

    Bij de eerste video-opnamen met de Canon EOS R5 ontdekten Martin Bissig en Ivan D'Antonio hoe de 8K-mogelijkheden de opnametijd verkorten en de creatieve opties uitbreiden.

  • ARTIKEL

    De voordelen van filmen in Cinema RAW Light

    Ontdek waarom toonaangevende filmmakers kiezen voor Cinema RAW Light: een bestandsindeling met alle voordelen van RAW, maar die kleiner, sneller en toegankelijker is.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro