Ontdek Canon's nieuwe sensortechnologie, DGO

De EOS C300 Mark III en EOS C70 verschillen zeer van elkaar, maar beide camera's hebben een dynamisch bereik van meer dan 16 stops dankzij Canon's revolutionaire Dual Gain Output (DGO)-sensortechnologie. Leer hoe het werkt en waarom filmmakers er baat bij hebben.
DoP Ben Sherlock filmt met de Canon EOS C300 Mark III in een afgelegen plek met bossen en water op de achtergrond.

De Canon EOS C300 Mark III is de eerste camera met Canon's revolutionaire DGO-sensor die uitzonderlijk heldere video's maakt met weinig licht en superieure mogelijkheden voor HDR-opnamen biedt. Director of Photography Ben Sherlock heeft hem getest.

De Canon EOS C300 Mark III introduceerde een nieuwe technologie in het Cinema EOS System: een DGO-sensor (Dual Gain Output). Deze sensor, die nu ook in de compacte Canon EOS C70 wordt gebruikt, maakt video's van uitstekende kwaliteit met een groter dynamisch bereik en minder ruis, waardoor hij perfect is voor HDR-output. Door twee verschillende beelden met verschillende sterktes in realtime te produceren en te combineren, creëert de DGO-technologie adembenemende, meeslepende cinematische video's.

Director of Photography Ben Sherlock staat bekend om zijn prachtige cinematische documentaires voor BBC en National Geographic en hij gebruikt de Canon EOS C300 Mark III al sinds de release. Hij deelt zijn mening over de baanbrekende sensortechnologie en vertelt welke impact deze camera met een prachtig dynamisch bereik van meer dan 16 stops heeft gehad op zijn werk.

Diagram waarin te zien is hoe Canon's DGO-technologie elk beeld op twee niveaus leest en ze vervolgens combineert.

Canon's Dual Gain Output-technologie werkt door iedere pixel op de sensor op twee versterkingsniveaus te lezen, en deze twee lezingen vervolgens te combineren in een enkele opname. Het hogere versterkingssignaal legt subtiele details in schaduwen vast en vermindert ruis, terwijl het lagere niveau informatie in de lichte delen vastlegt. Door deze twee te combineren, krijg je prachtige, strakke HDR-beelden.

Meer dan 16-stops dynamisch bereik

"Toen ik de Canon EOS C300 Mark III ontving, verwachtte ik dezelfde functies als de EOS C300 Mark II had, maar dan verbeterd," zegt Ben. "Ik verwachtte betere ergonomie en meer technische functies, zoals opnemen in 4K en slow motion.

"En dat was allemaal verbeterd. Maar ik had niet gedacht dat de beeldkwaliteit en het gevoel van de video's zoveel zouden veranderen. En dat verschil zit hem in de sensor van deze camera."

De ontwikkelaars van Canon Inc. in Japan hebben aan een nieuwe sensortechnologie gewerkt waarmee ze ruis wilden verminderen en de beeldkwaliteit wilden verbeteren. De baanbrekende DGO Super 35mm 4K CMOS-sensor in de EOS C300 Mark III en EOS C70 is het resultaat van Canon's jarenlange ervaring met het ontwikkelen van sensortechnologieën

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Filmmaker Jolade Olusanya zit in een steegje met een Canon EOS C70 in een gimbal om een atleet te filmen die tijdens parkour over een stenen muur springt.

Tijdens haar eerste opnamesessie met de EOS C70 test filmmaker Jolade Olusanya de camera met snel-bewegend parkour, scènes met veel contrast en zelfs een nachtopname in Londen. "Met DGO hoef je je geen zorgen te maken over het ondergaan van de zon en hoef je geen lichtbron mee te nemen," zegt Jolade. "Dat is belangrijk als je zoals ik in je eentje opnamen maakt."

Een Canon EOS C70-camera met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief en handgreep.

Canon's baanbrekende Cinema EOS-camera met RF-vatting, de EOS C70, maakt gebruik van een aantal technologieën die werden geïntroduceerd in de EOS C300 Mark III, zoals de 4K Super 35mm DGO-sensor waarmee de camera een dynamisch bereik naast de 16 stops biedt.

Op de DGO-sensor wordt elke pixel van de afbeelding op twee versterkingsniveaus (hoog en laag) gelezen. Deze worden vervolgens gecombineerd tot één beeld. Het hoge versterkingsniveau is geoptimaliseerd om heldere details in donkere delen vast te leggen. De lage versterking is geoptimaliseerd voor het vastleggen van de details in lichte gebieden. Door deze te combineren, worden de pixels scherper. De details in de lichte en donkere delen worden behouden en verbeterd, waardoor de EOS C300 Mark III en EOS C70 tijdens het opnemen in Canon Log 2 een indrukwekkend dynamisch bereik van meer dan 16 stops kunnen bereiken met uitstekende mogelijkheden in HDR.

De DGO-technologie vergt niet meer rekenkracht dan een standaard sensor, en heeft dus geen invloed op de levensduur van de accu. De technologie is ook compatibel met Canon's beroemde Dual Pixel CMOS-autofocussysteem en elektronische in-body IS voor snel en betrouwbaar scherpstellen en duidelijke opnamen.

Ben Sherlock filmt met de Canon EOS C300 Mark III.

Ben test de voordelen van DGO-technologie met de Canon EOS C300 Mark III door in dynamische lichtomstandigheden en omstandigheden met veel contrast te filmen.

De Canon EOS C300 Mark III met beeldscherm en EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief.

De DGO-sensor in de EOS C300 Mark III werkt onafhankelijk met Canon's bekende Dual Pixel CMOS AF.

Duidelijke opnamen bij weinig licht en uitstekende HDR

De DGO-sensor levert een betere ISO-performance en flexibiliteit in het veld door de ruis in donkere gebieden te verminderen voor uitstekende beelden bij weinig licht. Ben heeft hier de resultaten van gezien tijdens het maken van opnamen in lastige omstandigheden, waaronder scènes met weinig licht en veel contrast door snelle bewegingen.

"Het beeld is anders... Het is zo duidelijk en levensecht," zegt Ben. "Mensen vallen echt op als je naar het scherm kijkt. Je richt deze camera op een persoon en ze zien er direct beter uit op het scherm.

"Dit is de camera die ik de afgelopen tijd heb gebruikt om donkere scènes of scènes met veel contrast vast te leggen. De beelden die ik met deze camera vastleg, zien er altijd prachtig uit."

Ben maakt al jarenlang opnamen met de Canon EOS C300 Mark II en deze camera levert goede beeldkwaliteit voor zijn documentaires. Maar hij is zeer onder de indruk van de verbeteringen die de DGO-sensor biedt. "De EOS C300 Mark II-sensor was al erg goed, maar deze sensor is een enorme stap vooruit," zegt hij.

"Het grootste verschil is dat deze sensor veel gevoeliger is. Hij gaat beter om met huidskleuren. Het vorige model deed dit ook al goed. Elke filmmaker die ik ken, gebruikt Canon omdat die camera's de huidskleur van mensen tot leven brengen. En het is bijna niet te geloven dat ze nu nog meer zijn verbeterd."

Elke pixel wordt op twee verschillende versterkingsniveaus gelezen voordat ze worden gecombineerd in een enkel beeld. De gecombineerde details in het resultaat zijn beter dan wat een normale Super 35mm-sensor kan bieden.

Filmmaker Steve Holleran met de Canon EOS C300 Mark III op zijn schouder.

De ontwikkeling van de EOS C300 Mark III

Ontdek hoe de nieuwste Cinema EOS-camera voortborduurt op de nalatenschap van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
Ben Sherlock filmt met een Canon EOS C300 Mark III op een statief.

Ben is zeer tevreden met de rijke textuur, kleuren en details die de DGO-sensor in de EOS C300 Mark III vastlegt.

Voorkant van de Canon EOS C300 Mark III zonder objectief.

De sensor van de Canon EOS C300 Mark III heeft hetzelfde klassieke, cinematische Super 35mm-formaat als zijn voorganger, maar is opnieuw ontworpen met een innovatieve functie genaamd Dual Gain Output.

Rijke textuur en levensechte beelden

Met een groter dynamisch bereik zorgen opnamen met een DGO-sensor voor meer flexibiliteit tijdens de post-productie, vooral tijdens de kleurcorrectie van donkere scènes.

"Opnamen met de EOS C300 Mark III vallen tijdens de kleurcorrectie meer op dan andere opnamen die ik heb gemaakt," zegt Ben, die vaak opnamen maakt in Canon Log 3 en de kleuren vervolgens corrigeert voor Rec. 709 eindproducten.

"Ze zijn erg fijn om mee te werken tijdens de post-productie. Ik kon heel ver gaan met de opnamen. We maakten opnamen in donkere omstandigheden met vuur, waardoor er veel contrast was. Je wilt namelijk dat gezichten goed belicht zijn, maar het vuur moet ook duidelijk zichtbaar zijn.

"Tijdens de post-productie is het veel werk om de schaduwen donkerder te maken en de lichte delen minder fel te maken. Het maakt niet uit wat we doen, de beelden zien er altijd goed uit. Al die prachtige details worden behouden – en dat is echt magisch"

In tegenstelling tot andere methodes zoals Dual ISO, gaan de voordelen van DGO op voor meerdere ISO-niveaus waardoor de beeldkwaliteit wordt verbeterd, onafhankelijk van de omgeving. Canon zegt dat gebruikers zich kunnen concentreren op het vastleggen van beelden, zonder gedoe waarbij de basis ISO moet worden aangepast aan de helderheid van de scène.

"Ik werk met veel verschillende camera's," zegt Ben, "en dat is een probleem geworden nu ik deze EOS C300 Mark III camera heb, omdat deze opnamen gewoon veel duidelijker zijn. De textuur, de kleuren en de details zijn allemaal zo rijk - maar er is geen ruis. Het zijn de meest levensechte opnamen die ik ooit heb gezien."

Moderne filmproducties en tv-opnamen zien meer vraag naar HDR-content waarbij opnamen kunnen worden gemaakt bij weinig licht. Canon's baanbrekende Dual Gain Output-technologie maakt dit mogelijk zonder afbreuk te doen aan de reproductie van lichte delen.

Phil Hall & Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Eerste shoot met Canon EOS C300 Mark III

Cinematograaf Steve Holleran heeft de nieuwe DGO-sensor en het dynamische bereik van 16+ stops op de proef gesteld door een ballerina te filmen in een verlaten 747.

Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers

Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.

EOS C70 and EOS C300 Mark III: DGO-camera’s met elkaar vergeleken

Beide Cinema EOS Camera’s hebben Canon’s innovatieve 4K Super 35mm Dual Gain Output-sensor, maar wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen beide?

Waarom een speciale Cinema EOS-camera kiezen?

Waarom zou je een cinema-camera kiezen als je met hybride camera's al zoveel kunt doen? Ontdek zes redenen waarom een Cinema EOS-camera voor videografen de beste keuze is.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro