ARTIKEL

EOS C300 Mark III en EOS C500 Mark II: de visie van de DoP

Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de full-frame- en Super 35mm-versie uit de Cinema EOS-serie in het veld te bieden hebben.
Filmmaker Ben Sherlock met de Canon EOS C500 Mark II.

Director of photography en documentairemaker Ben Sherlock werkt aan een survival- en bushcraftproject, waarbij hij opnamen maakt met zowel een Canon EOS C300 Mark III als een Canon EOS C500 Mark II. Zijn ervaringen uit de eerste hand hebben hem geholpen om te bepalen welke camera het meest geschikt is voor bepaalde situaties, en ook hoe goed ze samenwerken.

De Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C500 Mark II komen uit dezelfde Cinema EOS-serie en zijn voorzien van de nieuwste technologie om ongelooflijke visuele resultaten vast te leggen. De camera's zijn een uitstekende keuze voor producties van hoog niveau voor televisie, reclames en documentaires, dankzij de grote sensoren voor ongelooflijke prestaties bij weinig licht, een prachtige geringe scherptediepte, eenvoudige HDR-workflows, een groot dynamisch bereik en de mogelijkheid om RAW-opnamen zowel intern als extern vast te leggen.

Daarnaast beschikken beide camera's ook over toonaangevende codecs, ingebouwde beeldstabilisatie ter ondersteuning van het 5-assige bewegingscorrectiesysteem van de camera en de geavanceerde Dual Pixel CMOS AF. Elke camera heeft daarentegen zijn eigen specifieke sensortechnologie: een 4K Super 35mm DGO-sensor in de Canon EOS C300 Mark III en een 5,9K full-frame sensor in de Canon EOS C500 Mark II.

Director of photography Ben Sherlock gebruikt al lange tijd Canon en heeft sinds de release met beide camera’s gewerkt. Op deze manier heeft hij een goed beeld gekregen van de sterke punten van beide camera’s bij het maken van opnamen. Ben is gespecialiseerd in documentaires met een filmische en avontuurlijke inslag en heeft in meer dan 70 landen gefilmd, waaronder in extreme omstandigheden en conflictgebieden. Ook heeft hij gewerkt aan tv-programma's voor BBC Studios en National Geographic. Onlangs heeft hij beide camera's gebruikt voor een survival- en bushcraftproject, waarbij hij opnamen heeft gemaakt in een bosrijk gebied met veel contrast en weinig licht. Hier deelt hij zijn ervaringen met de twee cinema-camera's en legt hij uit hoe ze in de praktijk overeenkomen.

Een Canon EOS C300 Mark III Cinema-camera.

De Canon EOS C300 Mark III heeft hetzelfde modulaire ontwerp als de Canon EOS C500 Mark II, waardoor er snel tussen de twee camera's kan worden gewisseld. © Ben Sherlock

Een Canon EOS C500 Mark II Cinema-camera.

Beide camera's ondersteunen ook Canon's Cinema RAW Light-opname-indeling, die alle voordelen van RAW heeft, maar kleiner, sneller en toegankelijker is. © Ben Sherlock

Een camera-duo dat perfect op elkaar aansluit

Na de release van de Canon EOS C300 Mark III heeft Ben de mogelijkheid gehad om met beide camera's op locatie te filmen. Hij heeft met beide camera's vergelijkbare scènes opgenomen en zo hun sterke punten direct kunnen vergelijken. Qua workflow was het geen enkel probleem om met beide camera's te werken.

"De manier waarop deze twee camera's in de praktijk op elkaar aansluiten, is baanbrekend", zegt hij. "Het is een enorm voordeel dat de accu's en de geheugenkaarten hetzelfde zijn, en dat beide camera's ook hetzelfde ontwerp delen. Iedereen kan snel van camera wisselen omdat je niet hoeft na te denken over het overstappen naar een ander systeem.

"Het houdt de vaart erin. In de wereld waarin ik werk, kunnen een paar seconden het verschil maken tussen het moment vastleggen en het net missen. De overeenkomsten tussen de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C500 Mark II zorgen ervoor dat je nooit meer het risico loopt om het moment te missen."

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Word nu lid van CPS

Beide camera's bieden een breed scala aan codecs met een hoge bitsnelheid en een ruime keuze aan kleurruimten. De mogelijkheid om RAW-opnamen vast te leggen, geeft je bovendien de beste resultaten en maximale flexibiliteit bij de nabewerking. De efficiënte Cinema RAW Light-indeling van Canon biedt alle voordelen van RAW-verwerking - zoals maximale details in lichte en donkere gebieden - maar genereert veel kleinere bestanden, die kunnen worden vastgelegd op CFexpress-kaarten. Voor een snellere workflow nemen beide camera's ook intern op in 10-bits 4:2:2 XF-AVC, waarbij alle Long-GOP- en ALL-I-indelingen worden ondersteund, met gegevenssnelheden tot maar liefst 810 Mbps.

Canon Log-gamma levert een neutrale beeldkwaliteit en een maximaal dynamisch bereik voor een zachtere, filmischere look. Canon Log 3 reduceert ruis in schaduwen en zorgt voor uitstekende grading-flexibiliteit, terwijl Canon Log 2 een dynamisch bereik van meer dan 16 stops biedt.

Dankzij het enorme dynamische bereik zijn beide camera's geschikt voor HDR-workflows. Voor een nog snellere doorlooptijd biedt Canon's Wide DR een groot dynamisch bereik direct vanaf de camera. Beide camera's bieden ook ondersteuning voor aangepaste opzoektabellen (Look-Up Tables) om een Log-signaal om te zetten in een andere kleurruimte voor een nauwkeurigere controle op de set, of om een bepaalde look toe te passen tijdens de kleurcorrectie of de controle.

Een beeld uit een video van een man op een heuvel naast de oceaan, opgenomen met de Canon EOS C500 Mark II.

Een beeld uit een video, opgenomen met de Canon EOS C500 Mark II. "Ik word om verschillende redenen gevraagd om de EOS C500 Mark II te gebruiken", zegt Ben. "Je hebt een bereik van meer dan 15 stops. Je hebt die magische kleurenwetenschap van Canon die gewoon niet te evenaren is. En dan stop je al deze elementen in een buitengewoon goede behuizing met een 5,9K-sensor die ook nog eens full-frame is." © Ben Sherlock

De geweldige kleuren van de Canon EOS C500 Mark II

Het belangrijkste verschil tussen de twee camera's is dat de Canon EOS C500 Mark II een 5,9K full-frame sensor heeft met een dynamisch bereik van meer dan 15 stops in Canon Log 2. De Canon EOS C300 Mark III heeft een 4K Super 35mm DGO-sensor met een dynamisch bereik van meer dan 16 stops.

"De Canon EOS C500 Mark II is duidelijk gericht op het topsegment van de filmindustrie", zegt Ben. "De camera is full-frame, en heeft alle functies en ergonomische voordelen die je van een Canon Cinema EOS-camera verwacht. Als je het beste objectief neemt, wil je deze met een camera gebruiken die elke centimeter van die sensor benut en dat is wat de EOS C500 Mark II doet."

DoP Patrick Smith with a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.

Goedgekeurd door Netflix: de Canon EOS C500 Mark II

Welke mogelijkheden moet een camera hebben om te worden goedgekeurd door Netflix? DoP Patrick Smith over waarom de betaalbare full-frame EOS C500 Mark II is goedgekeurd.

LEES MEER

De Canon EOS C500 Mark II kan indien nodig in de Super 35mm-bijsnijdmodus worden gebruikt. Dankzij de grotere sensor kan de camera prima met volledig anamorfe objectieven werken, waarbij de opnamen intern worden verwerkt zonder dat er een aparte monitor nodig is - wat wel nodig zou zijn bij volledig anamorfe opnamen op de Canon EOS C300 Mark III.

"Er is iets bijzonders aan het beeld dat je op geen enkele andere manier krijgt", voegt Ben toe. "Het is een camera die wordt geassocieerd met werken op het hoogste niveau in de industrie en die beelden levert die zich onderscheiden van andere camera's in het Canon-assortiment. In combinatie met de kleurenwetenschap van Canon vormt de camera het ultieme cinematografische pakket."

De ongelooflijke 5,9K-resolutie valt natuurlijk direct op, maar Ben is vooral onder de indruk van de andere kwaliteiten van de camera. "Kleur en bereik zijn voor mij belangrijker. Dankzij de resolutie heb je de flexibiliteit om het beeld te comprimeren tijdens de nabewerking, mocht je dit willen. En als ik opnamen met anamorfe objectieven maak, wat steeds gebruikelijker wordt, kan ik daar optimaal gebruik van maken."

Een beeld uit een video die is opgenomen met de Canon EOS C300 Mark III waarin zonlicht door bladeren schijnt, illustreert het vermogen van de camera's om scènes met een hoog contrast vast te leggen.

Bij het survival- en bushcraftproject waar Ben aan werkt, doen zich ook scènes voor in bosrijke gebieden met hoog contrast en fel zonlicht… © Ben Sherlock

Een beeld uit een video, opgenomen met de Canon EOS C300 Mark III, van mannen in een schuilkelder die alleen met vuurlicht wordt verlicht.

…en in schuilkelders die alleen met vuurlicht worden verlicht. Voor deze scènes koos hij voor het extra dynamische bereik en de hoge ISO-prestaties die de Canon EOS C300 Mark III en de DGO-sensor bieden. © Ben Sherlock

De Canon EOS C300 Mark III staat voor snelheid en flexibiliteit

Hoewel de Canon EOS C500 Mark II framerates biedt tot 60p in 4K en 120p in 1080 HD, is de Canon EOS C300 Mark III sneller, met 4K bij 120p en HD-opnamen van 180 fps. De nieuwe CMOS-sensor van de Canon EOS C300 Mark III biedt Dual Gain Output (DGO) voor nog betere prestaties bij hoge ISO-instellingen.

Bij het maken van opnamen met een zeer hoog contrast en bij scènes met weinig licht gebruikte Ben de Canon EOS C300 Mark III voor het extra dynamische bereik en de verbazingwekkend hoge ISO-prestaties, die mogelijk waren dankzij die DGO-sensor. De snellere framerates bieden filmmakers ondertussen nog meer creatieve mogelijkheden.

"Als ik 120 fps nodig heb voor slow motion in 4K, dan is de Canon EOS C300 Mark III de camera die ik gebruik", aldus Ben. "Zelfs als je actie vanuit de hand vastlegt, is het gebruiken van de slow motion ongelooflijk waardevol.

"Ik sta versteld van de helderheid van het beeld, hoe natuurlijk het allemaal aanvoelt, hoe ruisvrij alles is. Deze DGO-sensor is absoluut een enorme stap voorwaarts. Dankzij de techniek ervan kunnen we het bereik zo vergroten dat het alle ruis in de schaduwen volledig wist."

Documentairemaker Ben Sherlock filmt met een cinema-camera van Canon.

"Canon-camera's hebben altijd deel van mijn leven uitgemaakt en ze zijn behoorlijk bepalend geweest voor mijn manier van filmen", zegt Ben. "Het zijn camera's waarop ik al mijn hele carrière vertrouw. Ze hebben me nooit in de steek gelaten."

De Super 35mm-sensor zorgt voor extra bereik bij langere objectieven in vergelijking met de full-frame sensor van de Canon EOS C500 Mark II. Ook biedt de sensor een ander perspectief en een andere scherptediepte voor nog meer creatieve opties. Het eerdergenoemde bereik maakt de sensor geschikt voor het filmen van wildlife en sport, of voor snellere run-and-gun-opnamen die om een grotere scherptediepte vragen.

"Als ik de camera’s blootstel aan de verzengende hitte van een woestijn of aan temperaturen onder het vriespunt, moet ik op de camera kunnen vertrouwen en de opnamen kunnen maken die ik wil. Dat zijn uiteindelijk de twee dingen die er voor mij het meest toe doen", aldus Ben. "En natuurlijk beelden leveren die compleet ongeëvenaard zijn."

De prestaties van de camera's tijdens zijn survival- en bushcraftproject stelden Ben niet teleur. "Ik wist dat we ons geen zorgen hoefden te maken over ruis, want de camera’s leveren altijd het gewenste resultaat, ongeacht de omstandigheden – zelfs bij opnamen midden in de nacht", zegt hij. "Als je deze camera's op een persoon of een natuurlijke omgeving richt, komt deze gewoon tot leven, en op een mooiere manier dan wanneer ik er met het blote oog naar kijk. De huidtinten en de kleuren zijn absoluut fantastisch."

Geschreven door Adam Duckworth


Gerelateerde artikelen

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro