ARTIKEL
Alleen met Canon's professionele video-uitrusting werken
Ontdek hoe de Cinema EOS-, DSLR en full-frame systeemcamera's van Canon ervoor zorgen dat videografen met één camera zich kunnen concentreren op hun visie.
ARTICLE
Steeds meer filmmakers zien het licht, namelijk Cinema RAW Light, de door Canon ontwikkelde compacte RAW-bestandsindeling die niet alleen snel en eenvoudig in het gebruik is, maar die ook creatievelingen in staat stelt resultaten te bereiken die eenvoudigweg niet mogelijk zijn met andere codecs.
"RAW schrikt veel mensen af, omdat ze denken dat daar moeilijk mee te werken is, maar dat is niet zo," zegt reclamefilmmaker Brett Danton, een bekeerling van de Cinema RAW Light-bestandsindeling die voor het eerst werd geïntroduceerd met de release van de Canon EOS C200 en die ook beschikbaar is op de Canon EOS C500 Mark II en de Canon EOS C300 Mark III.
Zijn gedachten worden gedeeld door Ollie Kenchington, die een bekroonde productiefirma voor bedrijfsfilms exploiteert en een van 's werelds bekendste experts is op het gebied van colorgrading. "Vanuit het gezichtspunt van een colorist is Cinema RAW Light een fantastische codec om mee te werken: het bevat zoveel informatie. Maar het is ook een codec met een zeer lage CPU-belasting, wat betekent dat het heel gemakkelijk kan worden afgespeeld. Deze twee dingen zijn een soort heilige graal: heel veel informatie, maar licht genoeg om te editen op een laptop."
Hoe kun je dus optimaal profiteren van de creatieve mogelijkheden die deze opname-indeling biedt? Brett en Ollie leggen hier uit waarom ze ervoor kiezen om in Cinema RAW Light te filmen en laten zien hoe eenvoudig het is om de bestandsindeling in een standaard opname- en colorgradingworkflow te integreren.
Filmen in RAW garandeert een optimale controle over de beeldkwaliteit, biedt een maximaal dynamisch bereik en maakt veel meer controle over colorgrading tijdens postproductie mogelijk. Maar filmen in 16-bits RAW produceert enorme bestanden die moeilijk te verwerken zijn. Camera's hebben vaak een aparte recorder en speciale software nodig om de beelden te transcoderen naar een indeling waarmee editingprogramma's kunnen werken. In het verleden is het gebruik van RAW hierdoor beperkt gebleven tot grote producties.
Filmen in Canon Cinema RAW Light produceert aanzienlijk kleinere bestanden – tussen een derde en een vijfde van de grootte van standaard RAW-opnamen – zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit of de kleurweergave. Met de Canon EOS C200 kun je 4K-beelden intern vastleggen op een CFast 2.0-kaart; met de Canon EOS C500 Mark II kun je beeldmateriaal in 5.9K Cinema RAW Light intern vastleggen op CFexpress-kaarten; de Canon EOS C300 Mark III ondersteunt continu opnemen tot 120 fps in 4K Cinema RAW Light, ook op CFexpress-kaarten.
Bij Cinema RAW Light wordt niet beeldje voor beeldje opgenomen zoals in de traditionele RAW-indeling. In plaats daarvan wordt de informatie in één enkel RAW Movie-bestand verzameld, waardoor filmmakers over alle informatie beschikken die ze uit hun camera's kunnen persen, opgenomen in de hoogste kwaliteit.
"Ik zie RAW als een 'digitaal negatief'. Je pakt zoveel mogelijk informatie en je hebt volledige controle over wat je later met die beelden kunt doen, waardoor je later je opnamen volledig anders kunt gebruiken," legt Brett uit. "Netflix wil bijvoorbeeld HDR-content, dus als het geïnteresseerd is in een documentaire die je in RAW hebt opgenomen, kun je deze opnieuw graden – je bent niet gebonden aan de manier waarop je deze hebt opgenomen. En ik vind ook dat de kleuren rijker en dieper zijn."
"De informatie die je hebt, biedt allerlei creatieve mogelijkheden," voegt Ollie toe. "We hebben het over een miljard kleuren als de opnamen 10-bits zijn, en zelfs 68 miljard als ze 12-bits zijn. En niet alleen hebben we een enorm kleurenpalet, ze zijn ook ingekapseld in een enorm gamut. Canon Cinema Gamut is groter dan het menselijk oog aan kleuren kan zien. We hebben dus een enorm aantal kleuren dat we binnen een zeer grote gamut kunnen vastleggen, wat betekent dat we overal naartoe kunnen. Tot op zekere hoogte zijn we toekomstbestendig bezig om voorbereid te zijn op eindproducten die in de toekomst een optie kunnen zijn."
Omdat er geen externe recorders nodig zijn, is het proces van filmen grotendeels hetzelfde als bij een gecomprimeerde codec, hoewel Brett in Cinema RAW Light anders belicht. "Bij RAW wil ik zoveel mogelijk informatie vastleggen in plaats van te proberen te belichten voor een vooraf vastgestelde look. Wat de uiteindelijk look wordt, beslissen we bij de postproductie," zegt hij.
"Als je filmt voor een HDR-eindproduct, wil je zorgen dat de hoge lichten niet clippen. Als je een onderwerp hebt met veel contrast, moet je nog steeds beslissen waar je de schaduwpartijen wilt plaatsen. Idealiter wil je met RAW de schaduwpartijen een beetje hoger plaatsen en niet helemaal onderin laten vallen, want dan kan er ruis komen. Ik gebruik mijn golfvorm om te controleren of ik geen hoge lichten in het helderste deel van het beeld heb laten clippen en kijk vervolgens of daardoor veel belangrijke dingen in het donkere gebied worden geplaatst. Zo ja, dan zou ik de hoge lichten nog iets meer laten clippen."
Ollie moedigt filmmakers aan om altijd een kleurenkaart te filmen en te zorgen dat de witbalans in elke opname goed is. "Mensen denken misschien dat het met RAW niet uitmaakt of de belichting en kleur goed zijn, maar het is wel nuttige informatie," zegt hij.
Een belangrijk voordeel van filmen in Cinema RAW Light is dat de bestandsgrootte klein genoeg is om te kunnen editen. Brett genereert nog steeds proxybestanden – een exacte kopie van het beeldmateriaal in een kleinere bestandsgrootte – maar gebruikt deze meestal voor klanten om ze op een set te bekijken. "Ik heb met alle drie de Canon-camera's die in Cinema RAW Light filmen gewerkt," zegt hij. "Toen de Canon EOS C200 uitkwam, hebben we een proxyworkflow uitgevoerd en deze bestanden ge-edit," zegt Brett. "Nu gebruik ik alleen proxy's om te uploaden als voorlopig voorbeeld met een LUT erop, zodat klanten het materiaal alvast kunnen bekijken."
Om optimaal profijt te hebben van filmen in Cinema RAW Light, heb je extra opslagruimte, schermen met een hogere resolutie en krachtige hardware nodig, maar de technologie op het gebied van geheugen, opslag, computergraphics en processors verbetert constant. "De CFast- en CFexpress-geheugenkaarten zijn ongelooflijk robuust en snel, zodat alles heel snel wordt gedownload," aldus Brett. "Het is het beste om de software en bestanden op twee aparte, snelle schijven onder te brengen. Ik sla de RAW-opnamen op een snelle SSD Thunderbolt 3 externe schijf op en gebruik in mijn laptop een SSD. Als het beeldmateriaal niet soepel wordt afgespeeld, is meestal de externe schijf de bottleneck."
"Je kunt er heel eenvoudig doorheen scrubben, en dat is best verbazingwekkend," voegt Ollie toe. "We hebben een bestand dat vol kleurinformatie zit, dat zeer rijk is aan gegevens, en toch licht genoeg om te knippen en mee te werken – zelfs op een laptop. Er zullen niet veel systemen zijn die problemen ondervinden. Eerder dit jaar deed ik een demonstratie met de Canon DP-V3120 [een 31-inch 4K HDR professioneel referentiescherm], een ongelooflijke monitor, en het hele ding werd aangedreven door mijn 16-inch MacBook Pro. Het is ronduit verbijsterend om te bedenken dat we met deze bestanden op een laptop kunnen werken. Het opent allerlei mogelijkheden."
De Cinema RAW Development-software van Canon kan worden gebruikt om Cinema RAW Light-bestanden te converteren naar een codec die door een reeks niet-lineaire editingsystemen (NLE's) kan worden gelezen. Beeldmateriaal kan ook rechtstreeks in Adobe Premiere Pro en DaVinci Resolve worden geopend en plug-ins zorgen voor compatibiliteit met Final Cut Pro X 10.4 van Apple (met behulp van de Canon RAW Plugin voor Final Cut Pro X) en Media Composer van Avid Technology (via de Canon RAW Plugin voor Avid Media Access).
"Wat betreft knippen en editen en de gradinggereedschappen die je gebruikt voor de kleur, verschilt Cinema RAW Light niet van andere bestanden," zegt Ollie. "Er is geen specifieke workflow. De verschillende softwarepakketten presenteren de RAW-gereedschappen net iets anders. Er is geen gamma op de RAW-opname toegepast, dus je kunt deze instellen op Rec.709, Canon Log 3, Log 2 of Log.
"Je kunt ISO, gamut, gamma, witbalans, tint, hoge lichten, schaduwen en scherpte aanpassen. Het is een 4:4:4-bestand met de volledige Bayer-patrooninformatie van de camerasensor. Je hebt volledige controle en veranderingen zijn niet-destructief. Dit is dus een codec die we zo nodig vrij ver kunnen pushen, wat allerlei creatieve mogelijkheden opent."
Al deze opties zouden verwarrend kunnen zijn voor de minder ervaren filmmaker – vooral als je beeldmateriaal van verschillende camera's mixt – maar juist dan zie je het voordeel van een volledige Canon Cinema RAW Light-workflow. "Je hebt dezelfde types RAW in de drie Canon-camera's, dus je hebt consistentie en je weet dat je die bestanden bij elkaar kunt brengen," legt Brett uit. "Filmen in Cinema RAW Light betekent dat de Canon EOS C200, de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C500 Mark II heel goed samenwerken," voegt Ollie toe.
Geschreven door
ARTIKEL
Ontdek hoe de Cinema EOS-, DSLR en full-frame systeemcamera's van Canon ervoor zorgen dat videografen met één camera zich kunnen concentreren op hun visie.
ARTIKEL
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
Brett Danton vertelt hoe hij in een woestijn een ambitieuze supercar-commercial filmde door een Canon EOS C700 FF en een Canon EOS C200 aan een auto en een drone te bevestigen.
ARTIKEL
Filmmaker Brett Danton vertelt hoe de nieuwe Canon EOS C500 Mark II een doorbraak was op zijn shoot van de Jaguar F-PACE.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro