ARTIKEL

Director of Photography Sebastian Slayter praat over de rol van muziek in surffilms

Cinematographer Sebastian Slayter and director Chris Gentile created a unique film that mixed some of the world’s most jaw-dropping surfing locations, gifted professional surfers and provocative music.
Filmmaker Sebastian Slayter en filmregisseur Chris Gentile wilden een unieke film maken waarin ze enkele van de meest adembenemende surfplekjes, getalenteerde surfers en gedurfde muziek ter wereld met elkaar combineren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief. © Chris Gentile

Filmmaker Sebastian Slayter en filmregisseur Chris Gentile wilden een unieke film maken waarin ze enkele van de meest adembenemende surfplekjes, getalenteerde surfers en gedurfde muziek ter wereld met elkaar combineren. 'Self Discovery for Social Survival' is het resultaat van dit ambitieuze idee, maar de weg die ze hebben afgelegd om dit project te voltooien, was een hele uitdaging. Dat vertelt Slayter, die zijn naam mag zetten onder een reeks tv- en filmproducties, zoals 'Master of None' en 'Anchorman 2'.

Hoe kwamen jullie en het team op het idee voor 'Self Discovery for Social Survival'?
"Surffilms bestaan al een tijdje, maar wij wilden het genre op een meer experimentele manier aanpakken door de rol van muziek in dit soort films uit te diepen. We hadden het idee om eropuit te trekken met professionele surfers en muzikanten die van deze sport houden en samen een ongelooflijk surfavontuur te beleven. De beelden en de muziek moesten weerspiegelen wat we tijdens de reis meemaakten. Dit deden we door de muzikanten te vragen of ze de soundtrack van de film konden schrijven terwijl ze aanwezig waren bij het filmen. We dachten dat de vriendschap, passie en adrenaline die bij een surftrip komen kijken, zo duidelijker in de muziek terug te horen zouden zijn. De muzikanten namen de soundtrack meteen na het einde van de reis op, zodat de emoties van de hele reis nog vers in hun geheugen zaten en zouden weerklinken in hun muziek."

Waar hebben jullie deze reis gefilmd?
"We hadden locaties gekozen in drie verschillende oceanen: de Atlantische Oceaan (IJsland), de Stille Oceaan (Mexico) en de Indische Oceaan (Maldiven). Het is erg belangrijk voor surfers om niet alleen uit te zoeken waar ze de beste golven kunnen vinden, maar ook waar ze ononderbroken kunnen blijven surfen. We hebben onze locaties gekozen op basis van dit idee en van de weersvoorspellingen. We waren voortdurend schommelingen, stormen en oceaanstromingen aan het volgen. We bekeken radarrapporten. Echt alles. We werkten erg grondig."

Self Discovery for Social Survival by Seb Slayter captures surfers in three different oceans.
'Self Discovery for Social Survival' is het resultaat van dit ambitieuze idee, maar de weg die ze hebben afgelegd om dit project te voltooien, was een hele uitdaging. Dat vertelt Slayter, die zijn naam mag zetten onder een reeks tv- en filmproducties, zoals 'Master of None' en 'Anchorman 2'. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief. © Chris Gentile
The team chose a Canon EOS C700 as the A camera and a Canon EOS C300 Mark II as the B camera because they had a good reputation for filming nature documentaries in harsh environments.
Het team koos een Canon EOS C700 als A-camera en een Canon EOS C300 Mark II als B-camera omwille van hun uitstekende reputatie voor het filmen van natuurdocumentaires in moeilijke omgevingen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief. © Chris Gentile

Wat waren jullie creatieve doelen?
"Hoewel we één lange, samenhangende film wilden maken, is elk van deze locaties uniek. We wilden een drieluik maken met drie verhalen die allemaal een eigen 'look and feel' hebben. Op de Maldiven was de oceaan oneindig diepblauw en die prachtige kleur wilden we ook op het beeldmateriaal vastleggen. Bij elk verhaal wilden we dat de film en de muziek de sterke emoties zouden weerspiegelen die we meemaakten op deze reis"

Hoe kozen jullie de muzikanten en de surfers?
"Alle muzikanten hebben we gekozen omdat ze geïnteresseerd zijn in surfen. Het was niet moeilijk om hen aan boord te krijgen voor een reisje met een hele ploeg professionals! De meeste surfers waren niet alleen geïnteresseerd in de unieke aanpak van het project, maar ook in de locaties. Ze houden ook allemaal van muziek, sommige surfers spelen zelfs in een eigen band. De hele reis was een perfecte combinatie van surfen en gesprekken over muziek."

Wat voor uitdagingen kwamen jullie tijdens het filmen tegen?
“We wilden apparatuur die zou werken bij temperaturen onder het vriespunt en tot 40 °C. Sommige camerasystemen kunnen gewoon niet tegen een hoge vochtigheidsgraad of temperatuur, dus was robuustheid in extreme omstandigheden een belangrijk punt. We hadden ook camera’s nodig die intuïtief te bedienen waren, zodat de cameraman meteen kon klaarstaan om een grote golf te filmen. Daarnaast wilden we natuurlijk ook de best mogelijke kwaliteit om fantastisch beeldmateriaal te leveren.

"Als je surfers filmt, is de grootste uitdaging het vastleggen van de golven, want soms kun je aankomen op een locatie en zijn er gewoon geen golven. Je moet je moment van aankomst dus goed timen, zodat je de beste beelden kunt maken. Soms heb je niet meer nodig dan twee of drie mooie golven om te krijgen wat je wilt, maar je moet bereid zijn te wachten.

"Door de wildernis trekken was ook een probleem. Veel locaties waren namelijk erg afgelegen. Ik moest camera’s en objectieven in een rugzak steken, een statief op mijn schouder meedragen en zo over rotsen klimmen en door het zand ploeteren op de stranden. Het was fysiek enorm veeleisend."

Welke camera’s gebruikten jullie?
"We kozen een Canon EOS C700 als A-camera en een Canon EOS C300 Mark II als B-camera voor de productie op de Maldiven. Deze camera’s hebben een uitstekende reputatie voor het filmen in uitdagende omgevingen. Ik ben helemaal weg van de manier waarop de Canon EOS-sensoren op licht reageren, dus was de C700 in combinatie met een C300 Mark II gewoon de meest logische keuze voor deze reis. Ze werken ook met het Cinema EOS-besturingssysteem, dat gebruiksvriendelijk is en waarmee de cameramannen al vertrouwd waren. Nog een beslissende factor bij de keuze van deze camera’s voor onze film was het dynamisch bereik. Ik wist dat we vooral zouden filmen met natuurlijk licht. De C700 heeft 15 stops dynamisch bereik (in LOG 2), dus moest ik me nooit zorgen maken details in lichte gebieden te verliezen ondanks dat het zonlicht soms genadeloos hard was."

The film was shot in three locations in three separate oceans – the Atlantic (Iceland), the Pacific (Mexico) and the Indian Ocean (the Maldives).
De film is opgenomen op drie locaties in drie verschillende oceanen: de Atlantische Oceaan (IJsland), de Stille Oceaan (Mexico) en de Indische Oceaan (Maldiven). Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief. © Chris Gentile

Hoe kregen jullie het budget voor de film bij elkaar?
"Mexican Summer is een bekend muzieklabel in dezelfde buurt als de winkel Pilgrim Surf + Supply in Brooklyn, New York. Het label staat bekend voor het heruitbrengen van de soundtracks van surffilms en wilde zijn eigen artiesten in een surffilm krijgen. Ze spraken de oprichter van Pilgrim, Chris Gentile, aan voor creatieve ondersteuning en de regie.”

En hoe verzamelden jullie de crew?
"Onze B-cameramannen voor Mexico en IJsland waren Oliver Lanzenberg en Caleb Seppala. Ze zijn allebei briljante cameraregisseurs avonturiers en goede vrienden. Voor de Maldiven wilden we ook filmen vanaf het water, dus namen we de Australiër Jimmy Kinnaird mee, die al watertrappelend met een waterbestendige behuizing filmde. Jimmy is een uitstekend watercameraman, die wereldwijd surfers heeft gefilmd. Hij kan erg goed overweg met de camera, maar is ook een beresterke zwemmer en surfer. Je hebt een gigantisch uithoudingsvermogen nodig om urenlang te watertrappelen en onder de golven te duiken. Jimmy heeft geweldig werk geleverd en had eerder al met deze groep surfers gewerkt. Hij kende hun surfstijl en wist hoe hij die het best in beeld kon brengen."

Ik ben altijd al een enorme fan geweest van de manier waarop Canon EOS-sensoren op licht reageren.

Hebben deze camera's geholpen om problemen bij het filmen op te lossen?
"We hadden geen assistenten om ons te helpen bij het scherpstellen of om materiaal te dragen. Mijn B-cameraman en ik moesten het zelf zien te redden. Vaak moesten we alles opstellen in een onvoorspelbare omgeving en wisten we niet wat onze surfers precies zouden doen. Op deze momenten kwam de AF-capaciteit van de C700 tot de redding. Ik stond er echt versteld van. Ik had de camera volledig ingezoomd om de surfers te filmen terwijl ze over de golven scheerden en het beeld bleef de hele tijd haarscherp."

Welke andere apparatuur gebruikten jullie bij het filmen?
"We gebruikten Canon-objectieven voor elk aspect van de reis. Ik heb altijd al Canon-objectieven gebruikt, ik vertrouw op hun glas en hou van de formule. Ze zijn ook extreem robuust en erg compact. Voor deze trip had ik iets nodig dat ik gewoon in een rugzak kon steken en waarop ik kon vertrouwen dat het zou werken."

The AF capability of the C700 allowed them to be fully zoomed, chasing the surfers along the waves while maintaining focus.
Dankzij de AF-capaciteit van de C700 konden de filmmakers de over de golven scherende surfers steeds in focus houden. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS en een EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief. © Chris Gentile

Dat klinkt als een onvergetelijke reis! Welke ervaringen zul je het langste bijblijven?
"Een van de meest memorabele momenten was toen we het noorderlicht zagen in IJsland. Dat was absoluut adembenemend en we hebben er geweldige beelden van gemaakt. Dat zouden we nooit hebben gekund zonder de Canon Cine Primes met hun grote diafragma. Dit betekende dat we dit natuurfenomeen konden filmen in al zijn glorie."

Wanneer wordt 'Self Discovery for Social Survival' uitgebracht?
"We willen de film deze winter uitbrengen, samen met de soundtrack en een fotoboek van de reis. Het wordt een release in drie delen en we bekijken de mogelijkheden om ermee te gaan touren, zodat de artiesten de muziek live kunnen spelen tijdens de filmvertoning."

Geschreven door Rufus Jay


Lees alles over de robuuste, inspirerende 4K EOS C700-camera van Canon door hier te klikken.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services