PRINTEN

Kunst is voor iedereen: de missie van Aïda Muluneh om publiek en fotografen te inspireren

"Het is een prachtige reis geweest, maar er is nog meer werk aan de winkel." Aïda Muluneh blijft zich inzetten om percepties te veranderen en fotografen in Afrika te inspireren en meer kansen te bieden.
Een vrouw leunt tegen een bushalte waarop Aïda Muluneh's kunstwerk This Is Where I Am uit 2022 te zien is. Ondertussen rijdt er een auto voorbij.

De bushokjes van Boston, Chicago, New York en Abidjan werden een doek voor een aangrijpende hommage aan Ethiopië van Aïda Muluneh, genaamd This Is Where I Am. Haar kunst is geïnspireerd door het gedicht van Tsegaye Gabre-Medhin uit 1974 en vertelt het uiterst persoonlijke verhaal van het overwinnen van uitdagingen en de zoektocht naar de waarheid tegen met de hand geschilderde achtergronden waarin surrealisme en Ethiopische culturele invloeden samenkomen. © Ben Saïd Sangaré

Gerenommeerd fotograaf en Canon Ambassador Aïda Muluneh is niet alleen buitengewoon getalenteerd, maar ook een grote bron van inspiratie voor fotografen over de hele wereld. Haar meeslepende reis van haar moederland Ethiopië naar het internationale podium zien we terug in al haar adembenemende foto's. Aïda kan als geen ander een verhaal vertellen. Ze gebruikt haar lens niet om een scène te laten zien, maar om mensen nieuwe inzichten te bieden over haar geliefde continent.

In de jaren '80 vertrok Aïda uit haar geboorteland Ethiopië en ze vestigde zich uiteindelijk in Canada. Dit heeft haar perspectief vergroot en geholpen om haar unieke visuele stem te vormen. Ze studeerde aan de vermaarde Howard University in Washington D.C. en werkte daarna als fotojournalist voor The Washington Post. Vandaag de dag maakt ze met haar talent op internationale schaal indruk, van het National Museum of African Art in het Smithsonian tot het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.

Aïda woont momenteel in Ivoorkust en verdeelt haar tijd tussen de hoofdstad Abidjan en Ethiopië. Ze heeft een nieuwe missie: de volgende generatie fotografen inspireren en kansen geven. Ze heeft verschillende initiatieven opgericht, zoals het Addis Foto Fest, het Africa Print House en de Africa Foto Fair, waarmee ze fotografen helpt om hun vaardigheden te ontwikkelen en de manier waarop mensen in Afrika over fotografie denken te veranderen. Aïda doet er alles aan om haar visie werkelijkheid te maken en gebruikt haar invloed om percepties te veranderen, stereotypen te doorbreken en de ongehoorde verhalen van Afrika te belichten.

Een vrouw in een blauwe outfit met een wit beschilderd gezicht komt omhoog uit het water, terwijl achter haar andere gezichten boven water komen. Een foto van het kunstwerk The Return Of The Departure uit 2017 van Aïda Muluneh.

Met haar werk laat Aïda Afrikaanse perspectieven zien aan de wereld. Zo stelt ze bestaande percepties ter discussie en geeft ze deze opnieuw vorm. Haar gestileerde portretten gaan vaak over het postkoloniale Afrika en haar vrouwelijke onderwerpen dragen vaak theatrale kledingstukken en hebben beschilderde gezichten. Zo verkent ze onderwerpen als gender en identiteit, zoals in deze foto uit 2017, The Return Of The Departure, in Addis Abeba, waar ze vandaan komt. © Aïda Muluneh

We zien twee figuren, allebei in blauwe kleding en met een rode hoed, voor een gestileerde boom. De een knielt voor de ander. Een foto van het kunstwerk In Which We Remain uit 2020 van Aïda Muluneh.

Aïda verkent in haar werk de verhalen die ons heden hebben vormgegeven. Ze belicht de historische paden die ons tot hier hebben gebracht. In Which We Remain, haar kunstwerk uit 2020, is geïnspireerd op gebeurtenissen uit 1904 toen de Herero in opstand kwamen tegen Duitse kolonisten. "De Namibwoestijn is van ongekende schoonheid, maar ook een graf van het verleden", zegt ze over het kunstwerk. © Aïda Muluneh

Investeren in het continent

Aïda vindt het enorm belangrijk om haar ervaring en opleiding te gebruiken om die kennis naar Afrika te brengen, maar haar terugkeer in Ethiopië heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van haar eigen werk. "Als ik in New York of Toronto was gebleven, zou ik waarschijnlijk niet hetzelfde werk hebben gemaakt", zegt ze. "Ik heb ook zelf de vruchten geplukt van mijn investering in het continent. Door hier te leven, de lucht te ademen, het water te drinken en een band op te bouwen met mijn eigen samenleving, kon ik me in veel onderwerpen verdiepen. Dat was ergens anders niet gelukt."

Als kennis en macht kunnen worden gedeeld, dan kunnen fotografen in Afrika daar op verschillende manieren hun voordeel mee doen. "We maken deel uit van een industrie waar tientallen miljarden in omgaan. Ik kijk er dan ook niet alleen als kunstenaar of pleitbezorger naar, maar vraag me ook af hoeveel van dat geld bij ons terechtkomt.

"Ik denk dat de wereld nog steeds niet genoeg weet over het continent. Er doen nog steeds een hoop clichés de ronde", zegt ze. "Ik denk dat veel mensen, zelfs onze eigen regeringen, zich niet realiseren dat fotografie een hulpmiddel is dat op zowel economisch, sociaal als politiek vlak een verschil kan maken."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Personen zitten op een verhoging naast een bushokje met daarop een poster van Aïda Muluneh's kunstwerk The Widows Of The Night uit 2022. Op de achtergrond zien we een weg en een hoog gebouw.

Aïda geeft met haar reeks This Is Where I Am een inkijkje in haar wereld, een symbiose van nationale identiteit, internationale reizen en culturele geschiedenis. De posters hangen in 330 bushokjes van New York tot Abidjan. Haar werk The Widows Of The Night uit 2022 werd tentoongesteld als onderdeel van een openbare installatie samengesteld door de The Public Art Fund. © Ben Saïd Sangaré

Twee personen lopen richting een bushalte met daarop het kunstwerk To Speak In Silence van Aïda Muluneh uit 2022.

Doordat Aïda zich heeft ingezet voor openbare installaties, zijn alledaagse plekken veranderd in platforms voor artistieke expressie. To Speak In Silence werd getoond als onderdeel van This Is Where I Am en laat drie vrouwen zien die jebena's, traditionele Ethiopische koffiepotten, vasthouden. Het groen, geel en rood in het kunstwerk staan voor de Ethiopische vlag. © Ben Saïd Sangaré

Stereotypen doorbreken

Fotografie is bij uitstek geschikt om af te rekenen met stereotypen en tegelijkertijd een evenwichtiger beeld te schetsen, vooral voor een vaak onbegrepen land als Ethiopië, of Afrika in het algemeen. Maar Aïda krijgt zoiets niet alleen voor elkaar. "Armoede is naar mijn mening het makkelijkste om te documenteren. Veel buitenlandse fotografen komen naar het continent en zijn direct hiertoe aangetrokken. Ik niet. Ik ben juist geïnteresseerd in het achterliggende verhaal. Hoe zijn we op dit punt gekomen? Welke dingen in onze maatschappij werken niet zoals ze zouden moeten? Hoe kunnen we dingen vanuit een dieper perspectief onderzoeken? Dat is echt mijn doel geweest en ik heb geleerd dat ik dat niet alleen kan. Daarom geef ik les aan anderen, want met hoe meer we zijn, hoe meer dat perspectief bestaat. Ik ben slechts één perspectief omdat ik een westerse opleiding heb en in verschillende delen van de wereld heb gewoond. Ik zie dingen anders dan iemand die geboren en getogen is op één plek."

Openbare kunstinstallaties zijn een van de manieren om een groter publiek te bereiken en percepties te veranderen. Aïda heeft deze op verschillende plekken gemaakt. Het bekendste voorbeeld is het gebruik van bushokjes als tentoonstellingsruimte in samenwerking met The Public Art Fund in New York, Boston, Chicago en Abidjan. "Ik let boven alles op de universaliteit van de boodschappen die ik uitdraag. Wat betekent het om mens te zijn? Dat is de vraag die iedereen overal moet stellen", zegt ze. "Ik ben enorm voorstander van het tentoonstellen van werk in openbare plekken. Door mijn werk in zowel museums, galerijen als installaties in de buitenlucht tentoon te stellen, kan ik fotografie en kunst op veel grotere schaal promoten en meer mensen aantrekken."

Prints zijn een grote passie van Aïda. "Als ik nieuwe talenten opleid, wil ik op het einde altijd dat ze een print maken om hun eigen werk echt goed te kunnen zien", zegt ze. "Daarom heb ik me altijd zo ingezet voor prints."

Aïda begon het Africa Print House in Abidjan om een hoogwaardige printservice te bieden. "Ik zeg tegen veel fotografen dat prints geen geheimen kennen. Je kunt nog zo vaak naar dezelfde foto op een scherm kijken, maar op een print zie je het direct als er ergens iets niet klopt. Je ziet dingen op een andere manier. Wanneer fotografen voor het eerst mensen zien reageren op hun werk, kan dit hun mindset echt veranderen en ze ook helpen om die volgende stap te zetten."

Een vrouw in een rode jurk en met een blauwe paraplu in de hand staat in ondiep water en houdt een witte kan vast. Op de achtergrond vult een andere vrouw haar kan met water.

Hervormingen door kunst: het WaterAid-project van Aïda Muluneh

Opvallende kleuren, bodypaint en golvende stoffen: de Ethiopische fotografe daagt stereotypen uit om waterschaarste in Afrika te benadrukken.
Een foto van bovenaf van de grote expositieruimte van het Addis Foto Fest waar mensen naar foto's op borden kijken.

Aïda koestert prints. Ze zijn de tastbare nalatenschap van vluchtige momenten en gaan vaak langer mee dan digitale versies, vooral in delen van de wereld waar elektriciteit niet vanzelfsprekend is. Aïda is een aantal initiatieven gestart om kunst in Afrika te ondersteunen en fysieke prints van fotografen tentoon te stellen, waaronder het Addis Foto Fest (foto), het Africa Print House en de Africa Foto Fair. Het Addis Foto Fest werd voor het eerst georganiseerd in 2010. Het jaarlijkse evenement in Addis Abeba trekt fotografen aan van over de hele wereld en heeft tot ver buiten de landsgrenzen invloed, van Johannesburg en Londen tot Oslo. © Tom Saater

De voordelen van print

Geprinte materialen zijn ook een belangrijke manier om de gemeenschap te betrekken, zoals Aïda in 2018 liet zien met het project voor de non-profit WaterAid. "Het printen van foto's is nog maar het begin voor mij. Op de lange termijn is het doel om mijn werk ook uit te geven", zegt Aïda. "Veel van de problemen op dit continent komen door een gebrek aan informatie. Er zijn dorpen zonder elektriciteit of betrouwbaar netwerk. Hoe informeer je mensen daar? Geprinte materialen kunnen daarbij een heel belangrijke rol spelen. Het is fascinerend dat mensen papier niet opgeven. In het westen wordt papier zo langzamerhand overbodig, maar in ontwikkelingslanden is het zo belangrijk, omdat het zo veel langer meegaat dan iets digitaals."

Aïda heeft het nodige bereikt, maar zet haar missie voort. "Het is een prachtige reis geweest, maar we zijn nog niet klaar. Dit is nog maar het topje van de ijsberg." Het volgende grote evenement is de Africa Foto Fair, waarvan in november 2023 de tweede editie wordt georganiseerd in Abidjan. Het belooft nog indrukwekkender te worden dan de eerste editie en geeft fotografie in Afrika en daarbuiten het podium dat het verdient.

Astrid Pitman

De uitrusting van Aïda Muluneh

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Aïda Muluneh buigt naar voren om door een Canon-camera te kijken. Gefotografeerd door Ben Saïd Sangaré.

Camera's

Canon EOS R5

Leg full-frame beelden met 45 Megapixel vast met een snelheid van 20 fps in volledige stilte en met volledige AF-tracking. Aïda geeft zeer hoog op over de EOS R5 vanwege de "uitzonderlijke prestaties". Ze vindt dat de resultaten die ze met deze camera krijgt "mijn artistieke visie echt belichamen en kleine details in het onderwerp zichtbaar maken".

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Een geweldige camera voor mijn werk als fotojournalist én voor in de studio. De robuustheid is ook indrukwekkend", zegt Aïda. De Mark IV bouwt voort op het succes van zijn voorganger en kan foto's maken met zo'n 30,4 Megapixel. Daarnaast beschikt de camera ook over functies zoals foto-fijnafstelling, bokeh-verschuiving en reflectievermindering.

Lenzen

Canon RF 50mm F1.2L USM

Dit objectief biedt een nieuw soort optische prestaties in full-frame fotografie, met ultieme scherpte, extra creatieve controle en uitmuntende prestaties bij weinig licht. De mate van details is ideaal voor fine art-fotografen die opvallende foto's maken voor tentoonstellingen.

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Dit objectief is inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4 IS II USM, maar allebei bieden ze de mogelijkheid om snel te wisselen tussen groothoek-, standaard- en telefotobrandpuntsafstanden met een constant grootste diafragma van f/4. Hiermee krijgen fotografen extra bereik, zonder dat dit ten koste gaat van de scherpte. Met het objectief leg je gezichtsuitdrukkingen op indrukwekkende wijze vast, wat 'm ideaal maakt voor portretten.

Canon TS-E 50mm f/2.8L MACRO

De brandpuntsafstand van 50 mm biedt een natuurlijk beeld. Het objectief biedt daarnaast bovendien perspectiefregeling om verticale lijnen te corrigeren en het scherpstelvlak aan te passen. Dit geeft je extra creativiteit en de mogelijkheid om meer aandacht te vestigen op het onderwerp bij het voorbereiden van foto's.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Dit telezoomobjectief met een snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel alle genres. Aïda is vooral enthousiast over de "voortreffelijke kwaliteit die goed wordt overgebracht bij het printen van foto's". De fluoriet en UD-optica van het objectief bieden een hoog contrast en een uitmuntende resolutie. Met het grootste diafragma van f/2.8 kun je bovendien eenvoudig haarscherpe onderwerpen benadrukken tegen een vloeiende onscherpe achtergrond.

Accessoires

Canon Speedlite 600EX II-RT

Met deze flitser creëer je creatieve externe belichting vanuit elke richting met wireless radiobediening. Met het aanpasbare keuzewiel kun je snel en eenvoudig aanpassingen maken wanneer je onder druk werkt, en een groot, verlicht display geeft de relevante opname-informatie in één oogopslag weer.

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Met deze adapter kan Aïda haar favoriete objectieven met EF-vatting gebruiken op haar Canon EOS R5-camera. Zo levert ze qua prestaties en functionaliteit niets in ten opzichte van haar EOS-spiegelreflexcamera, maar krijgt ze wel meer opties om nieuwe composities te maken.

Canon imagePROGRAF PRO-4100

Deze printer levert telkens weer onberispelijke foto- en fine art-prints van "superieure kwaliteit", aldus Aïda. Maak snel prints met levendige kleuren dankzij de slimme configuratie van Canon's innovatieve LUCIA PRO-pigmentinkttechnologie met 12 kleuren en automatische mediaverwerking.

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Dankzij een groot dynamisch bereik van kleuren en details in donkere gedeelten kan het systeem met 12 inkten van deze printer de subtiele elementen van je foto's weergeven in prints, van 10 x 15cm-prints tot A2- en zelfs bannerformaat (1,2 m). De printer is compatibel met veel verschillende media, waaronder glanzend, mat en fine art-papier, en canvas. Zo kun je je foto's laten zien op de manier waarop ze gezien moeten worden.

Canon imagePROGRAF PRO-300

Met deze stijlvolle en compacte A3+-printer kun je printen zonder witrand op glanzend of fine art-papier en panoramafoto's printen tot een afmeting van maximaal 990,60 mm. Met de matzwarte inkt krijg je diepere en levendigere zwarttinten op fine art-papier, waardoor het een goede keuze is voor zwart-witfotografie.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro