Filmmaker Tania Freimuth heeft haar korte film opgenomen met de nieuwe Sumire Prime cinema-objectieven met PL-vatting van Canon. © Ben Morse

De nieuwe Sumire Prime-objectieven met PL-vatting van Canon zijn speciaal ontworpen om hoogwaardige cinema-camera's te voorzien van een zachtere, warmere en meer filmische uitstraling. De Britse filmmaker Tania Freimuth is een cinematograaf die niet kon wachten om de nieuwe reeks full-frame cinema prime-objectieven te gebruiken. Zij gebruikt altijd camera's met PL-vatting voor haar korte films en documentaires.

Zij kreeg de opdracht om een beeldende korte film te maken in een van de meest uitdagende omgevingen: een schaars verlicht restaurant bij avond, om zo de Sumire Primes goed uit te kunnen testen.

De romantiek van het witte doek heeft Tania altijd al aangetrokken. Nadat ze jarenlang van alles had gefilmd om de rekeningen te kunnen betalen - van nieuws en documentaires tot bedrijfsfilms - heeft ze kortgeleden na aandringen van haar collega's eindelijk toegegeven aan haar droom om fictie te filmen. "Ik ben opnieuw verliefd geworden op het maken van films en op de bioscoop," zegt ze. En met succes: een van haar korte films leverde haar een nominatie op tijdens het door BAFTA erkende Underwire Film Festival.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Haar liefde voor het vertellen van filmische verhalen en haar unieke combinatie van technische cameravaardigheden maken haar tot de perfecte persoon om de Sumire Prime-serie uit te proberen. Ze haalt meteen alles uit de objectieven terwijl ze een modern liefdesverhaal vastlegt in Oost-Londen, vlakbij haar huis.

De korte film, Change of Heart, vertelt het klassieke verhaal van jongen ontmoet meisje, maar dan net iets anders. Het stelletje in kwestie komt elkaar zuiver toevallig tegen, en ziet elkaar dan steeds vaker. Ze zijn beiden op weg naar hun respectievelijke dates, die allebei in hetzelfde stille restaurantje zitten. Als de twee elkaar weer zien buiten het restaurant, besluiten ze hun originele afspraakjes te laten zitten en verdwijnen ze samen in de nacht. Intussen klikt het ook tussen hun gedumpte, tragische dates en dan is het eind goed, al goed.

De korte film is helemaal opgenomen in Hackney, een levendige wijk in Oost-Londen. "Ik kon daar goed filmen omdat ik de diversiteit van de locaties goed kon gebruiken in het verhaal," aldus Tania. "We hadden vooral een restaurant nodig, en bovendien moest de locatie gesloten zijn zodat we er konden filmen. Restaurants in die buurt zijn vaak maar één dag per week gesloten. Verder wilden we 's avonds filmen, dus we moesten wachten tot het donker werd."
Filmmaker Tania Freimuth filming outside a window using a Canon EOS C700 FF camera and Sumire Prime cine lens.
Tania nam haar film op met een klein team op hippe locaties in Oost-Londen, Engeland. © Ben Morse

Met een klein team en geen mogelijkheid om opnieuw te filmen, had Tania maar één kans om het goed te doen. Voor de meeste opnamen heeft ze gekozen voor wat ze kent, een 85mm prime-objectief - in dit geval was dat het nieuwe Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief op een full-frame Canon EOS C700 FF-body.

"Ik houd meer van lange objectieven," aldus Tania. "Objectieven hebben niet alleen effect op de mensen die je ziet, maar ook op je locatie. En zo heb ik ontdekt dat de Canon CN-E85mm T1.3 FP X een goed objectief is voor de onderwerpen die ik wil filmen."

Tania heeft ook het CN-E35mm T1.5 FP X-objectief gebruikt voor enkele bredere opnames en het CN-E14mm T3.1 FP X-objectief geprobeerd voor één lang shot. "Voor drama kies ik meestal een middellang teleobjectief,” zegt ze, “maar ik gebruik ook groothoekobjectieven omdat je de camera niet constant wilt bewegen om een bredere opname te maken.”

A Canon EOS C700 FF camera.

Snelle acties van Ember Films met de Canon EOS C700 FF

Ontdek hoe dit bekroonde productiebedrijf binnen drie dagen een trailer in bioscoopstijl maakte met de Canon EOS C700 FF.

Het ideale objectief voor een bioscoopgevoel

Tania wist precies hoe ze haar uiteindelijke film eruit wilde laten zien, wat haar hielp in de keuze voor een objectief. "Ik wilde dat de film romantisch, rijk en gepolijst was. Gedurfd, maar niet brutaal,” zegt ze. "Ik wilde een film met een zeer krachtige bioscoopervaring. Ik wilde een sfeer creëren binnen het objectief.

"Ik wilde zachtheid, maar ook een goede resolutie en een goed contrast. Ik wilde de kleurtoon of de lichte gebieden niet uitvlakken. En de objectieven moesten hun eigenschappen behouden bij een groot diafragma. Het heeft geen nut om een T1.3-objectief te gebruiken als alles gewoon vlak wordt. Ik wil natuurlijk dat objectieven scherp zijn, maar niet overdreven scherp. Veel moderne objectieven persen ruimtes samen en dan wordt alles vlak. In mijn ogen begint alles er dan geplet uit te zien. Daar houd ik niet zo van."

Tania vond precies wat ze zocht in de nieuwe Sumire Prime-objectieven. Ze vervolgt, “Ze geven een erg zachte look, bijna als een vintage objectief, wat precies past bij de uitstraling van de film. Maar deze nieuwe objectieven zijn ontworpen voor digitale camera's, dus ze hebben bepaalde kenmerken die goed van pas komen bij het moderne filmen."
On a street at night, a cinematographer shoulders a Canon EOS C700 FF camera with Sumire Prime cine lens.
Bij het maken van opnamen vanuit de hand was de filmer erg tevreden over het lichte gewicht van de Canon Sumire Prime cinema-objectieven op de Canon EOS C700 FF. © Ben Morse

Enkele van deze voordelen zijn minimale focus breathing bij scherpstelling op grote afstand, nauwkeurige kleuren van het gehele spectrum, fantastische controle over overstraling en subtiele bokeh. Bovendien is het objectief sneller te verwisselen dankzij een consistent formaat en een consistente focusafstand.

"Het hangt er allemaal van af hoe het licht reageert als het op het objectief valt. Je wil niet dat het licht een scherpe lijn vormt, het moet om een onderwerp heen vallen," zegt Tania. "Hoe het objectief het licht opvangt, is een belangrijk element in de keuze van een objectief."

Tania nam de film op met een Canon EOS C700 FF en de Sumire Prime-objectieven wijd open. Hoewel er volgens Tania niet veel licht was, bleek de sensor zo goed te zijn dat ze alsnog ND-filters moesten gebruiken. “Tot ergernis van mijn camera-assistent!” zegt ze.

The cast of Change Of Heart relax around a café table in the background, with a Canon EOS C700 FF camera in the foreground.
Tania benadrukte de romantische sfeer van de lichtstralen in het restaurant door kerstlichtjes voor het Sumire Prime-objectief te hangen en zo een dromerig bokeh-effect te krijgen. © Ben Morse

"Het shot waarbij ik op grote afstand moest scherpstellen was van de jongen die vanuit de groentewinkel naar voren loopt om de dame de wijnzaak in te laten. Dat is een vrij lastig shot, omdat hij zo'n vijf meter van haar af stond. De scherpstelling versprong in één keer naar voren, naar haar, en toen weer terug naar de jongen terwijl hij naar haar toe loopt. Dat shot hebben we genomen met het Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief wijd open. Het is een snelle scherpstelling, maar ik heb geen frameverschuiving. Al het materiaal buiten is ook met de hand opgenomen."

Goede scherpstelling is ook van cruciaal belang als er close-ups worden gemaakt, zoals een shot uit Tania’s film met een roos op een bord. Voor alle binnenscènes is de camera op een statief geplaatst, waarbij het ideaal was dat je het CN-E85mm T1.3 FP X-objectief op korte afstand scherp kunt stellen. We hadden daardoor geen speciaal macro-objectief nodig.

Omdat er bij de scène in het restaurant gebruik werd gemaakt van zacht licht en er geen felle lichtbronnen waren, was er totaal geen natuurlijke overstraling. Dus paste Tania een trucje toe om toch wat dromerige overstraling toe te voegen: ze hing kerstlichtjes voor het objectief. "Voor overstraling heb je een felle lichtbron nodig," zegt ze. "En soms heb je iets op de voorgrond nodig. Ik moest gewoon iets bedenken, dus ik gebruikte de lichtjes en was erg blij met het resultaat."

Camera crew pictured using a Canon EOS C700 FF with Sumire Prime lens on a stand.
Change Of Heart is gefilmd met een Canon EOS C700 FF en Sumire Prime-objectieven, met lange scherpstelling. © Ben Morse

Tania geeft ook toe dat ze vaak filters en netten gebruikt om haar films een onderscheidende look te geven, maar dankzij de unieke kenmerken van de Sumire Prime objectieven heeft ze verder niets uit de kast hoeven halen om het gewenste resultaat voor haar film te bereiken: een overweldigende bioscoopuitstraling met de sfeer van het grote witte doek, prachtige huidtinten en een groot dynamisch bereik.

Voor Tania is dit het begin van een lange en gelukkige samenwerking met de Sumire Prime-objectieven. "Ik ga zeker opnieuw met de Canon Sumire Primes werken," zegt ze. "Ik denk dat ze heel goed passen bij het soort films dat ik maak."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Tania Freimuth

De essentiële kit waarmee professionals beelden vastleggen

A Canon EOS C700 FF camera with Sumire Prime cine lens.

Camera

Objectieven

Canon CN-E85mm T1.3 FP X

Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met uitzonderlijk mooie bokeh en indrukwekkende prestaties bij weinig licht. "Een goed, solide objectief voor wat ik film," zegt Tania.

Canon CN-E35mm T1.3 FP X

Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met snelle diafragma's en nauwkeurige handmatige bediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie.

Objectieven

Canon CN-E14mm T3.1 FP X

Een superbreed objectief in de reeks Sumire Prime cinema-objectieven, met een speciaal ontworpen filmische look die de textuurpatronen subtiel aanpast voor een aangename bokeh met superieure expressiviteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan