Canon CN-E35mm T1.5 FP X
Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met snelle diafragma's en nauwkeurige handmatige bediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie.
Toen het dappere Nederlandse filmmakerscollectief Perrault Pictures de opdracht kreeg om een korte film met snelle acties te maken met de nieuwe Cinema-objectieven uit de Canon Sumire Prime-serie, daagde filmmaker Freek Zonderland zichzelf uit. Hij filmde veel van de scènes op schaars verlichte locaties met de objectieven wijd open en in plaats van getrainde acteurs gebruikte hij 'echte' mensen.
"Ik denk dat ik op m'n best ben als ik met acteurs werk," zegt Freek. "Ik hou van de interactie en probeer ze de ruimte te geven die ze nodig hebben om te doen wat ze doen. En dat probeer ik op een prachtige manier vast te leggen. Ik probeer mee te gaan met de beweging van de scène. En ik hou ervan om acteurs van dichtbij te filmen, echt in hun gezicht. Ik raak ze nog net niet aan."
Dus toen hij een korte film over Jemyma Betrian wilde maken, van de lastige wildebras als tiener tot wereldkampioen bantamgewicht kickboksen, kreeg hij van heel dichtbij te maken met snelle en potentieel gevaarlijke acties. Daarnaast kreeg producer Chiel Christiaans Jemyma zo ver om zichzelf als volwassene te spelen en overtuigde hij ook haar familie en vrienden om in de film te spelen. Daardoor moesten de filmmakers de cast helpen zo natuurlijk mogelijk te acteren.
Freek wil zich tijdens het werk graag vrij kunnen verplaatsen. Sinds hij tien jaar geleden zijn carrière begon met Canon EOS 5D Mark II DSLR's, filmt hij het liefst vanuit de hand. Hij houdt van de mogelijkheden die dit hem biedt om van heel dichtbij nieuwe hoeken te verkennen. Bij het opnemen van deze korte film, met de naam Return of the Golden Girl, was dat niet anders.
"Ik heb deze kleine, lichte Sumire Primes met PL-vatting gebruikt en ik kon de hele dag rondrennen", zegt Freek, die opnamen uit de hand maakte voor vrijwel de gehele productie. "De objectieven zijn zo compact. Het zou onmogelijk zijn om grotere Cinema-objectieven op die manier te gebruiken. Met dit kleine, lichte pakketje kan ik zo dicht om het onderwerp heen ‘dansen’. Filmen kan nu op deze manier en het is supercool."
Het lage gewicht, de compacte afmetingen en de ergonomie zijn dus van cruciaal belang voor de manier waarop Freek werkt, maar ook de manier waarop het objectief omgaat met de onvoorspelbaarheid van overstraling.
"Bij sommige objectieven is de overstraling zo lelijk," zegt Freek. "Het is ondraaglijk om naar te kijken, dus je moet echt heel goed nadenken over lichtbronnen in beeld. Maar deze objectieven hebben een prachtige overstraling. Ze geven een mooie, zachte overstraling - niet hard. Sommige objectieven geven erg vervelende kleuren, maar de overstraling van de Sumire Prime is subtiel."
Veel van de opnamen in de film laten de prachtige overstraling van de objectieven zien, met name van het Canon CN-E35mm T1.5 FP X-objectief, dat Freek voor een groot deel van de film gebruikte. Bij de heldere lichte plekken rond de boksring, buiten in de felle zon van een droomsessie en ook toen Jemyma aan het joggen was, gaf de overstraling echt sfeer aan de opnamen, zegt Freek. En toen hij een grote lamp voor een deur neerzette om binnenvallende zonnestralen na te bootsen, werkten de zachtheid en de overstraling uitstekend.
"We hadden deze opname bij de deur bedacht als een opname bij zonsondergang, waarbij het buiten licht zou zijn en ze een silhouet zou zijn die door de deur kwam", zegt Freek. "Maar we hadden weinig tijd meer en het werd al donker. We stelden het 35mm-objectief in op T1.3, zetten de deur open en de straatverlichting buiten ging net aan. We hebben alleen een beetje licht toegevoegd aan de bovenkant van de deur en het was mooier dan we hadden bedacht. Het was perfect."
De filmische uitstraling van de overstraling past perfect bij de scherpte en bokeh van de Canon Sumire Prime Cinema-objectieven, met name bij opnamen met een volledig geopend diafragma, zoals Freek dat deed bij vrijwel elke opname in de film.
"Met volledig geopend diafragma is het beeld zo mooi en zacht," zegt hij. "En dat helpt echt als je niet veel controle hebt over de locatie, omdat alles prachtig vervaagt. Het helpt je om je te concentreren op de acteurs en afleiding te voorkomen. Het bespaart je ook tijd bij het nabewerken, omdat je niet alles op de achtergrond wat je niet leuk vindt, hoeft te verwijderen.
"Bijna elk modern objectief geeft een mooie bokeh op de achtergrond, maar de voorgrond is ook erg belangrijk. En dat is wat ik echt leuk vind aan deze objectieven. In sommige opnamen - vooral in de opnamen waar Jemyma bedekt is met goud - kun je zien hoe mooi dat eerste vlak bokeh is."
De dromerige bokeh is in de film ook perfect te zien in de opeenvolgende dromen in het bos. Daar laten zowel de achtergrond als de voorgrond duidelijk de zachte uitstraling zien waar Freek van houdt.
"De objectieven creëren een speciale look omdat de beelden zacht zijn, maar tegelijkertijd een scherp randje hebben. Bij oudere objectieven is soms het hele beeld niet scherp," zegt Freek.
"Ik ben op dit moment niet op zoek naar een perfect objectief. Maar de Sumire Primes geven een interessant beeld: er is zachtheid, maar als er ergens op scherpgesteld is, is het ook scherp. En dan verandert al het overige in een onscherp geheel. Tot het moment dat je hun diafragma heel klein maakt. Dan komt het contrast terug en wordt alles scherper. Ik heb het gevoel dat ze ook scherp blijven als ze helemaal open staan, maar met een zachtere uitstraling.
"Deze objectieven kun je dus gebruiken voor normale onderwerpen en niet alleen voor een extreme droom of een fantasiewereld."
Tijdens de opnames was Freek onder de indruk van hoe door de consistente maatvoering van de objectieven de brandpuntsafstand snel en eenvoudig kon worden gewijzigd, mede dankzij de consistente afstand tussen de tandwielen op elk objectief, waardoor veel tijd werd bespaard bij het bevestigen. "Als je tussen objectieven wisselt en deze verschillende formaten of verschillende gewichten hebben, verandert de balans elke keer", zegt hij. "De Sumire Primes zijn niet precies hetzelfde, maar ze lijken zo op elkaar dat je binnen 30 seconden klaar bent."
Het snel kunnen wisselen tussen objectieven kwam goed van pas toen Freek een gemotoriseerde 5-assige gimbal gebruikte voor het vastleggen van een door het bos rennende Jemyma - de enige keer dat hij een gimbal gebruikte. Hij gebruikte de Canon CN-E35mm T1.5 FP X en de superbrede CN-E14mm T3.1 FP X voor verschillende hoeken en kon snel tussen beide wisselen.
Hij gebruikte het Canon CN-E85mm T1.3 FP X-objectief voor veel van de close-ups, en de consistente kleuren van de verschillende objectieven droegen bij aan een snellere nabewerking. "Dat is belangrijk, omdat je dan niet voor elk objectief een andere kleurcorrectie hoeft uit te voeren."
Met een minimale kleurcorrectie heeft de uiteindelijke film de filmische uitstraling die Freek zocht om het indrukwekkende succesverhaal van Jemyma te vertellen. “De kleuren springen er echt uit - niet op een goedkope manier, maar op een prachtige, volle manier", zegt hij. "De kleuren en huidtinten bevatten veel details, en het voelt alsof de realiteit een beetje wordt versterkt.
"Omdat het Jemyma's echte verhaal is, omdat ze zichzelf speelt, geven deze objectieven iets magisch aan de momenten, die natuurlijk een emotionele interpretatie zijn van wat er werkelijk is gebeurd.”
Geschreven door
De essentiële uitrusting voor het maken van professionele actiefilms
Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met snelle diafragma's en nauwkeurige handmatige bediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie.
Een superbreed objectief in de reeks Sumire Prime cinema-objectieven, met een speciaal ontworpen filmische look die de textuurpatronen subtiel aanpast voor een aangename bokeh met superieure expressiviteit.
Een van de Sumire Prime cinema-objectieven, met uitzonderlijk mooie bokeh en indrukwekkende prestaties bij weinig licht.
ARTIKEL
Filmmaker Tania Freimuth heeft Canon's nieuwe Prime cinema-objectieven met PL-vatting uitgebreid getest tijdens een uitdagende opnamesessie. Wat vond ze ervan?
ARTIKEL
De DOP van Altered Carbon onthult hoe hij de visueel verbluffende cyberpunkserie filmde met een arsenaal aan Canon-cine-primes.
ARTIKEL
Cinematograaf Nancy Schreiber testte de nieuwe full-frame cinecamera van Canon tijdens een uitdagende shoot. Dit is haar oordeel.
ARTIKEL
Alle vijf Best Feature Documentary-nominaties van de Oscars 2019 zijn gefilmd met Canon-camera's en -objectieven. Lees waarom de cameraregisseurs kozen voor Canon-apparatuur.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro