ARTIKEL

In de woestijn een ambitieuze supercar-commercial filmen met de Canon EOS C700 FF

Filmmaker Brett Danton filmde in de woestijn bij Abu Dhabi, UAE, een ambitieuze supercar-commercial door met een beweegbare kraanarm een Canon EOS C700 FF aan een auto te bevestigen. © Brett Danton

Toen DOP en fotograaf Brett Danton de opdracht kreeg een commercial te filmen voor de Chevrolet Corvette ZR1, wist hij gelijk de perfecte locatie: de woestijn bij Abu Dhabi, UAE. "Het licht en het landschap inspireerde me," zegt hij. "Adembenemend – het is net een compleet andere planeet." Waarom past dit zo goed bij een supercar-commercial? "Corvettes werden altijd in verband gebracht met het ruimtevaartprogramma," legt hij uit. "In de jaren '70 gaven ze vier gouden Corvettes aan de bemanning van Apollo 12. Wij gebruikten een oranje auto, zodat het een Corvette op Mars had kunnen zijn. Dat was wat ik in gedachten had toen ik aan het filmen was. Aan het begin van de commercial zijn ook subtiele geluiden van een ruimtemissie te horen."

Brett filmde de commercial op een vijftien kilometer lange privéweg die door het uitgestrekte gouden woestijnlandschap loopt. Hij wist dat hij voor de opdracht een heel speciale camera nodig zou hebben. Een camera die niet alleen opnamen van hoge kwaliteit kon maken, maar die ook bestand was tegen de hitte en het fijne zand van de woestijn. Daarom koos hij voor de full frame Canon EOS C700 FF.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Tijdens het filmen moest worden vastgelegd hoe de Corvette op hoge snelheid over woestijnwegen reed. Soms werd er gefilmd vanaf een bewegende camerawagen en soms vanaf een drone met een Canon EOS C200. Er is ook een scène waarin de bestuurder en zijn partner stoppen om een zandduin te beklimmen en het landschap te bewonderen. Een moment van rust voordat de actiebeelden van de V8-supercar met 755 pk weer worden hervat en de auto weer laat zien waar hij in uitblinkt: snel zijn.

Voor de beelden vanaf de camerawagen bevestigde Brett een draagbare kraanarm aan de wagen om de EOS C700 FF met een gimbal te gebruiken. Deze voorzag de camera en het focusmechanisme van stroom. Het focusmechanisme werd vanuit de auto bestuurd door een camera-assistent die de actie op een monitor kon volgen. Brett zat ook in de auto en had zijn eigen monitor om de bestuurders van de auto en de bediener van de kraanarm aanwijzingen te kunnen geven.

"Ik ben een petrolhead, ik houd van auto's," zegt Brett. Voor hem was de opdracht dus twee keer zo leuk. De camerawagen ging maximaal 130 km/u, terwijl de Corvette een topsnelheid van 200 km/u haalde tijdens een reeks gechoreografeerde manoeuvres. "Zelfs met ingebouwde ND-filters in de camera gebruikten we een 1.2-stops ND, omdat het objectief soms zo dicht bij de grond kwam dat we iets nodig hadden om het te beschermen."

Door het brandende, felle zonlicht was het een groot deel van de dag onmogelijk om te filmen. "We begonnen bij zonsopgang en hadden dan zo’n 90 minuten prachtig licht. Verder filmden we nog twee uur in de avond. Dat hebben we door elkaar gemonteerd om voor een consistente uitstraling te zorgen," zegt Brett. "De temperatuur liep op tot 55 °C, maar de camera’s hielden het moeiteloos bij."

DOP Brett Danton adjusts a Canon EOS C200 mounted to a drone.
Er werd een tweede videocamera, een Canon EOS C200, aan een drone bevestigd om indrukwekkende luchtbeelden te maken. © Brett Danton
A Canon EOS C700 FF mounted on an overhead rig.

Snelle acties van Ember Films met de Canon EOS C700 FF

Ontdek hoe dit bekroonde productiebedrijf binnen drie dagen een trailer in bioscoopstijl maakte met de Canon EOS C700 FF.

Haarscherpe beelden, zelfs met het objectief wijd open

Zowel de EOS C700 FF als de EOS C200 hebben de meedogenloze omstandigheden in de woestijn prima doorstaan, maar het draait uiteindelijk allemaal om de kwaliteit van de beelden. Daarom gebruikte Brett de full frame EOS C700 FF zo graag als hoofdcamera.

"De camera bood het dynamische bereik waar ik naar op zoek was. Maar voor mij was het belangrijkste dat de scherptediepte ervoor zorgde dat de auto echt tegen de achtergrond afstak," zegt Brett. "Met een full frame camera met een 35mm-objectief ingesteld op T2 blijft de auto haarscherp in beeld, terwijl de achtergrond mooi zacht en melkachtig wordt afgebeeld. Het grotere formaat geeft het een heel andere uitstraling. Het resultaat is fantastisch en aangezien ik jaren geleden met 5x4-compactcamera’s filmde, wil ik nog steeds die uitstraling creëren. Ik zweer bij de grotere sensor voor video’s. Bij de EOS C700 FF kun je echter formaten veranderen en de camera in Super 35 gebruiken. Dat is nuttig als je Canon’s cinema-zoomobjectieven wilt gebruiken. Maar we hielden het bij full frame."

Bij prime-objectieven waarbij je handmatig moet scherpstellen, is een van de grote uitdagingen dat het bij een groot diafragma lastig kan zijn om precies op het juiste punt scherp te stellen – zeker als het onderwerp beweegt. Daarbij helpt de Canon Dual Pixel CMOS AF – zelfs bij het gebruik van een objectief dat handmatig wordt scherpgesteld, dankzij de Dual Pixel scherpstelgids. Met deze functie "kun je met behulp van een visuele gids op de camera zien of je goed hebt scherpgesteld," zegt Brett. "Na twee dagen filmen, kan ik geen onscherpe beelden ontdekken!"

Er zaten ook beelden tussen waarbij Brett de camera vanaf zijn schouder gebruikte om vast te leggen hoe de acteurs uitkeken over de woestijn. "Omdat de camera de vorm heeft van een traditionele videocamera, blijft deze goed in balans op de schouder. Als je de accu’s aan de achterkant bevestigt, is de balans perfect," zegt Brett. "En de zoeker is gewoonweg fantastisch."

A film crew in the camera car watch footage on monitors.
Vanuit de auto kon Brett de opnamen live op zijn monitor zien en aanwijzingen geven aan de bestuurders van de auto en de kraanarm. © Brett Danton
A close-up of the Canon EOS C700 FF mounted on the end of a crane arm attached to a film car.
Met behulp van de kraanarm was de Canon EOS C700 FF stevig aan de camerawagen bevestigd, zelfs als de auto met snelheden tot wel 130 km/u door de woestijn reed. © Brett Danton

"We kozen ervoor om de XF-AVC-codec te gebruiken, waarvan zelfs mijn colour grader zegt dat deze wordt onderschat," zegt Brett. "Tijdens een aantal tests filmden we RAW en XF-AVC naast elkaar. Hij zei dat we wat meer uit RAW zouden kunnen halen, maar het verschil was klein. De mogelijkheid om met XF-AVC in slow-motion te kunnen filmen is fantastisch. Ik filmde naar een lichtere, kleinere camera en hoefde me geen zorgen te maken om geheugen. Na een kwartier heen en weer rijden, konden we nog steeds gewoon doorfilmen.

"Wat me echt opviel, was dat de zwarte kleuren er zo goed uitzagen op de beelden. Dankzij de grotere sensor en oversampling van 5.9k naar 4k is er helemaal geen ruis. Toen we kleinere sensoren gebruikten, moesten we tijdens de nabewerking altijd wat ruisreductie toepassen, maar met de EOS C700 FF is dat niet nodig."

Dat is indrukwekkend, want Brett filmde met de EOS C700 FF in het zeer vlakke Canon Log 2-profiel. Hij wilde dankzij het 15-stops dynamische bereik recht in de schaduwen kunnen kijken. "Als ik nu zie hoe goed de beelden zijn, had ik waarschijnlijk wel het minder vlakke Canon Log 3-profiel kunnen gebruiken als ik dat had gewild. Maar ik wilde dat beetje extra detail in de donkere beelden. Met Canon Log 3 heb je nog steeds 14 stops, maar er zit al een lichte curve in, dus als uitgangspunt voor het corrigeren is dit een stuk makkelijker. Ik heb zelfs nog nooit iets sneller gecorrigeerd. Het was een heel schoon bestand."

Cameramen run down the side of a high, steep sand dune.
De filmploeg en hun uitrusting kregen te maken met hete, stoffige omstandigheden. © Brett Danton
Three men in a desert, two holding Canon video cameras ready to film.
Brett en zijn filmploeg gebruikten de Canon EOS C700 FF tijdens het filmen van sommige scènes ook vanaf de schouder. © Brett Danton

De luchtbeelden vastleggen

Terwijl de EOS C700 FF als hoofdcamera werd gebruikt, werd de veel kleinere EOS C200 uitgerust met het Canon CN-E14mm T3.1 L F-objectief en aan een drone bevestigd, die de camera ook van stroom voorzag. Brett legde de beelden in Canon's Cinema RAW Light vast op interne CFast-kaarten.

"Ik wilde een camera die bij de EOS C700 FF paste en ik wilde weer het 15-stops dynamische bereik. Met de EOS C200 krijg ik RAW-kwaliteit vanaf een drone!" zegt Brett. "Met Cinema RAW Light op de EOS C200 neem je alle beslissingen tijdens de nabewerking. De graders werkten direct met de RAW-bestanden en plakten er hun eigen filmcurve overheen."

De full frame EOS C700 FF en de EOS C200 van Super 35-formaat gebruiken natuurlijk verschillende sensoren. Het was van groot belang dat ze toch soepel konden worden gecombineerd. "We hebben geen problemen ondervonden bij het combineren van de twee camera’s," zegt Brett. "En de workflow was niet onprettig. Het is een perfecte combinatie dankzij de RAW op de EOS C200."

DOP Brett Danton walks towards the orange supercar in the desert at sunset.
"We begonnen bij zonsopgang met filmen en hadden dan zo’n 90 minuten prachtig licht. Verder filmden we nog twee uur in de avond. Dat hebben we door elkaar gemonteerd om voor een consistente uitstraling te zorgen," zegt Brett. © Brett Danton
The orange car drives through desert, a large drone filming it from above.
De luchtbeelden van de aan de drone bevestigde Canon EOS C200 waren makkelijk te combineren met de bestanden van de full frame EOS C700 FF. © Brett Danton

Het eindresultaat werd in verschillende formaten uitgevoerd, van 4K tot HD. "Ik zorgde ook voor een verticale versie van 9x16, zodat de klant de commercial op Instagram kon plaatsen," voegt Brett toe. "Dankzij de resolutie kan ik de beelden bijsnijden tot elk gewenst formaat."

Het succes van het werk wordt natuurlijk gemeten aan de hand van het eindresultaat en de impact van de commercial op de kijkers. In Bretts commercial voor de Corvette Stingray heeft de Canon EOS C700 FF niet alleen de kracht en de gratie van de auto vast weten te leggen, maar ook de schoonheid van het landschap en het prachtige licht.

"Telkens als ik naar de beelden kijk, ben ik weer onder de indruk," zegt Brett. "Het draait allemaal om het eindresultaat en de EOS C700 FF en de EOS C200 hebben echt geholpen bij het maken van een fantastische commercial."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Brett Danton

Essentiële uitrusting voor het filmen van commercials

DOP Brett Danton adjusts a Canon EOS C200 mounted to a drone.

Videocamera's

Canon EOS C700 FF

Canon's nieuwste generatie full frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Brett zegt: "Na twee dagen filmen, kan ik geen onscherpe beelden ontdekken!"

Canon EOS C200

De nieuwe EOS C200 is een compacte en veelzijdige hoogwaardige camera voor filmmakers die haarscherpe beelden in 4K 50p willen maken. "Telkens als ik naar de beelden kijk, ben ik weer onder de indruk," zegt Brett over de uitvoer van de EOS C200.

Objectieven

Canon CN-E35mm T1.5 L F

Uitstekende prestaties bij weinig licht met controle over de scherptediepte voor creatieve effecten, de CN-E35mm T1.5 L F groothoek biedt een spectaculaire 4K beeldkwaliteit met full-frame beeldcirkel in een lichte, compacte body met EF-vatting.

Canon CN-E14mm T3.1 L F

Een lichtgewicht, compact objectief met vaste brandpuntsafstand, ontworpen voor EF-vattingen. Dit objectief met full-frame beeldcirkel levert spectaculaire 4K-beeldkwaliteit, presteert zeer goed bij weinig licht en biedt gedetailleerde regeling van de brandpuntsafstand en scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan