Scanlaser installeert Canon ColorStream 3700 met Hunkeler Generation 8

Zaandam, 29 juni 2020 – Scanlaser – producent van boeken in kleine oplagen en short print runs – heeft een nieuwe productielijn in gebruik genomen, bestaande uit een Canon ColorStream 3700 en ’s werelds eerste Hunkeler Generation 8 cutter/stacker. Met de nieuwe productielijn vergroot Scanlaser haar productiecapaciteit met meer dan 2.000 pagina’s per minuut en is zij in staat om uiterst efficiënt boeken te kunnen produceren. Daarnaast heeft Scanlaser gekozen voor deze combinatie om in hogere oplagen te kunnen concurreren met offset.

Scanlaser produceert on-demand informatieproducten in opdracht van uitgevers. De kernactiviteiten zijn het digitaal drukken van boeken, publicaties, handleidingen en facturen, ook in zeer kleine oplagen. Met de nieuwe Hunkeler Generation 8 kan Scanlaser zonder om te stellen dynamisch wisselen tussen het aantal pagina’s op de papierbaan: 2-up, 3-up en zelfs 4-up. Dit elimineert papierafval en zorgt voor efficiënter voorraadbeheer. Het voorsnijden van boekblokken is niet langer noodzakelijk.

Scanlaser en Canon zijn al jarenlang partners. De ColorStream 3700 is geïnstalleerd naast de VarioPrint i300 losblad inkjetprinter, die door Scanlaser in 2015 als eerste in de wereld werd ingezet voor POD-toepassingen. De goede ervaringen met dit systeem en de relatie met Canon hebben geleid tot de investering in de nieuwe ColorStream 3700. “Scanlaser was in 2015 één van de allereerste partijen die investeerde in de VarioPrint i300. Het is mooi om te zien dat het vertrouwen dat zij indertijd in inkjet hadden zich heeft uitbetaald en Scanlaser nu de stap naar rotatief inkjet kan zetten”, zegt Frank Huigen, Director Production Printing Products Benelux bij Canon.

De vernieuwde productie-workflow van Scanlaser sluit naadloos aan op de mogelijkheden van de volautomatische Hunkeler Generation 8 cutter/stacker. “Met de installatie van deze unieke configuratie zal Scanlaser in staat zijn om nog meer klanten te bedienen met goede kwaliteit tegen een goede prijs, en dat met supersnelle levertijden”, vertelt Frank Tol, Directeur Scanlaser.

De ColorStream 3000-serie biedt een uitstekende DigiDot® kwaliteit voor haarscherpe prints met de toonaangevende flexibiliteit van de ColorStream-serie. De serie bestaat uit vier modellen, variërend van 48 tot 127 meter per minuut in kleur en 150 meter per minuut, optioneel in zwart en een printbreedte tot wel 540 mm (21,25 inch) en papierbreedte tot wel 560 mm (22 inch).