Canon lanceert drie nieuwe, innovatieve RF-lenzen voor zowel liefhebbers als professionals

RF 24-105mm F2.8L IS USM Z – de ideale keuze voor een hybride workflow
Power Zoom Adapters PZ-E2 en PZ-E2B – voor een vloeiende, professionele bediening van de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z
RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM – een compacte en lichtgewicht, ultrabrede zoomlens
RF 200-800mm F6.3-9 IS USM – een telezoomlens met het grootste bereik voor de RF-vatting3

Amstelveen, 2 november 2023 – Canon Europe kondigt vandaag de introductie aan van drie baanbrekende RF-lenzen en twee nieuwe powerzoomadapters die een breed scala aan mogelijkheden bieden voor content creators van alle niveaus, waardoor hun creatieve mogelijkheden verder worden uitgebreid.

De ultieme hybride lens met twee optionele powerzoomadapters

De RF 24-105mm F2.8L IS USM Z is ontworpen om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag binnen de professionele creators community naar hybride shoots met een combinatie tussen foto- én videocontent. De lens markeert dan ook een belangrijke mijlpaal in lenstechnologie waarop veel foto- en videografen hebben gewacht. Namelijk: deze all-in-one lens fungeert eigenlijk als een meervoudige lens. Met kenmerken van broadcast-, cinema- en standaard RF-lenzen om een bijzonder veelzijdig lensconcept te realiseren, is het de eerste RF-zoomlens die een speciale iris-/diafragmaring combineert met servo-functionaliteit via optionele powerzoomadapters.

De RF 24-105mm F2.8L IS USM Z combineert het gemak en bereik van de RF 24-105mm F4L IS USM-lens met de creatieve mogelijkheden en het vermogen bij weinig licht van de RF 24-70mm F2.8L IS USM. Dit betekent dat je niet langer hoeft te kiezen tussen deze twee sterke punten wanneer je op zoek bent naar de perfecte opname. De lens biedt een 5,5-stops optische beeldstabilisatie voor een ongeëvenaarde beeldkwaliteit (tot 8-stops in combinatie met beeldstabilisatie op de camera1). Dit zorgt voor extreme stabiliteit bij het filmen uit de hand en een hoge beeldkwaliteit bij het maken van opnamen tijdens dynamische situaties, zoals bruiloften of evenementen. De soepele irisring (voor video) biedt een nauwkeurige controle bij het wijzigen van de belichting. En dat alles in combinatie met een diafragma met 11 lamellen voor een prachtig bokeh. De nieuwe lens overbrugt de marktafstand naar hybride lenzen en biedt professionele fotografen de kwaliteit die ze zoeken voor zowel statische- als videobeelden. Deze professionele lens met uitgebreide mogelijkheden leent zich perfect voor het vastleggen van nieuws-items, documentaires, bruiloften, evenementen, bedrijfsactiviteiten en content voor social media.

Belangrijke kenmerken van de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z:

Uitstekende beeldkwaliteit en weersbestendige afdichting voor extra duurzaamheid en scherpe beelden met hoog contrast dankzij vier UD-lenzen om chromatische aberratie te corrigeren
Professionele, elektronische parfocale scherpstelling en onderdrukking van focus breathing om een consistente beeldhoek te behouden bij het maken van filmopnamen
Interne zoomfunctie waardoor de lengte constant is. Hierdoor is de lens weersbestendig, is deze gemakkelijker te bevestigen en vloeiender te bedienen.
Soepele diafragmabediening met 32 stappen tussen de stops (geen kliks) en een vergrendelingsknop voor de 'Auto'-stand

De functies van de RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-lens zijn nog verder uit te breiden met de onlangs geïntroduceerde powerzoomadapters. Dit betekent nog meer flexibiliteit voor filmmakers. De powerzoomadapters zorgen immers voor een soepele zoomfunctie en afstandsbediening via de Canon Camera Connect-app of EOS Utility. De Power Zoom Adapter PZ-E2B heeft bovendien een 20-pins aansluiting voor zoom/focus-afstandsbediening waarmee compatibele zoom-/focustoepassingen zijn aan te sluiten voor studio's of grootschalige productieomgevingen. De aansluiting is zelfs compatibel met Canons Zoom Servo Grip ZSG-C10.

Belangrijke kenmerken van de Power Zoom Adapters PZ-E2 en PZ-E2B:

Ergonomische grip voor comfortabel gebruik wanneer de lens is bevestigd
Optionele USB-C externe voeding voor langere opnameduur en sneller zoomen
Wide- en teleknoppen voor vloeiend zoomen
Instelknop voor zoomsnelheid, voor meer controle over de zoomprestaties
De Power Zoom Adapter PZ-E2B heeft een 20-polige externe aansluiting die compatibel is met de zoom-/focustoepassingen en grip van Canon, maar ook met afstandsbediening via een IP-netwerk in een multi-cam-opstelling met compatibele camera's die het XC-protocol van Canon ondersteunen.

De meest compacte en lichtgewicht ultragroothoekzoomlens

De nieuwe RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM is speciaal ontworpen voor de Canon EOS R System-camera’s met APS-C sensor. Met zijn brandpuntsbereik van 10-18mm, is deze ultragroothoeklens ideaal voor liefhebbers van reizen, landschappen, stadsgezichten en vlogging. De lens levert een uitstekende beeldstabilisatie en biedt een tot 4-stops optische beeldstabilisatie en 6-stops in combinatie met een in-body beeldstabilisatie2. Dit geeft fotografen en videogebruikers de mogelijkheid om met een gerust hart uit de hand te schieten, zelfs bij weinig licht. De lens presteert uitstekend in combinatie met Movie Digital IS, perfect voor content creators die wijde opnamen uit de hand willen maken en meer in beeld willen brengen. Met een gewicht van slechts 150 gram is deze ongelooflijk kleine en lichte lens de perfecte reisgenoot. Creators hoeven niet langer compromissen te sluiten, want deze lens is optimaal voor zowel foto's als videobeelden. Met zijn superieure beeldkwaliteit en prestaties is deze lens perfect voor het moeiteloos vastleggen van verbluffende ultragroothoekopnamen.

Belangrijke kenmerken van de RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM:

Compact en lichtgewicht design
Ideaal voor liefhebbers van reizen, landschappen, stadsgezichten en vlogging
Tot 4-stops optische beeldstabilisatie en 6-stops in combinatie met een in-body beeldstabilisatie2
Uitstekende prestaties in combinatie met APS-C-camera’s uit het Canon EOS R System zoals de EOS R10, EOS R50 en EOS R7
Superieure beeldkwaliteit en flexibiliteit

De vérst reikende telezoomlens3

De RF 200-800mm F6.3-9 IS USM is een full-frame supertelezoomlens die een revolutie teweeg zal brengen op het gebied van natuur- en sportfotografie. Met een ongelooflijke, maximale brandpuntsafstand van 800mm, vergeleken met maximaal 600mm bij andere lenzen die momenteel op de markt zijn, is dit de telezoomlens met het grootste bereik voor de RF-vatting3. De lens is ontwikkeld met water- en stofafdichtingen om bestand te zijn tegen uitdagende omstandigheden, zodat fotografen adembenemende beelden kunnen vastleggen in elke omgeving. De lens is hierdoor ongeëvenaard veelzijdig. De lens is ontworpen voor iedereen die zijn fotografie wil verbeteren en het onbereikbare wil bereiken. Daarnaast is de lens ideaal om vanuit elke positie de perfecte opname te maken. De 5,5-stops beeldstabilisatie (tot 7,5-stops in combinatie met EOS R-camera's met in-body beeldstabilisatie4), de snelle autofocus, het brandpuntsbereik en de optische constructie leveren beelden en video's van hoge kwaliteit, terwijl de zoom het vermogen heeft om zelfs kleine onderwerpen in beeld te brengen. Dat maakt de lens de ideale keuze voor liefhebbers die de grenzen van natuur- en sportfotografie willen verleggen en willen vastleggen wat voorheen niet mogelijk was.

Belangrijke kenmerken van de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM:

Unieke supertelefotozoom voor natuur- en sportfotografie, de ideale keuze voor amateurs en liefhebbers
Tot 5.5-stops optische beeldstabilisatie en 7,5-stops in combinatie met in-body beeldstabilisatie4
Diafragma met negen lamellen voor prachtige achtergrondweergave, hoogwaardige optische constructie en snelle autofocus
Weersbestendig tijdens gebruik onder zware omstandigheden

Prijzen en beschikbaarheid

De RF 24-105mm F2.8L IS USM Z, RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM en RF 200-800mm F6.3-9 IS USM zijn alle drie vanaf december beschikbaar. De RF 24-105mm F2.8L IS USM Z voor een verkoopadviesprijs van €3659.99, de RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM voor een verkoopadviesprijs van €409.99, en de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM voor een verkoopadviesprijs van €2499. Tot slot hebben de Power Zoom Adapters PZ-E2 en PZ-E2B respectievelijk een verkoopadviesprijs van €1219,99  en €1629,99 – salesstart TBD. Kijk voor meer informatie op www.canon.nl.

1. Tot 8-stops met compatibele camera's uit de EOS R-serie met in-body beeldstabilisatie (IBIS)
  2. Tot 6-stops met compatibele camera's uit de EOS R-serie met in-body beeldstabilisatie (IBIS)
  3. Als verwisselbare AF-lens voor spiegelloze camera's met een full-frame-sensor die vanaf 1 november 2023 op de markt zijn. Gebaseerd op onderzoek van Canon.
  4. Tot 7,5-stops met compatibele camera's uit de EOS R-serie met in-body beeldstabilisatie (IBIS) en gebruikt op 200mm afstand.