Canon kondigt nieuwe UVgel-printtechnologie aan voor grootformaat roll-to-roll printers

‘s-Hertogenbosch, 14 september, 2016 - Canon Europe, marktleider in imaging solutions, heeft vandaag haar nieuwe UVgel-printtechnologie aangekondigd. De technologie maakt binnenkort deel uit van een nieuwe serie roll-to-roll printers die grootformaat print providers een ongeëvenaarde combinatie biedt van productiviteit, beeldkwaliteit, inzetbaarheid, automatisering en lage operationele kosten.

“De ontwikkeling van deze nieuwe technologie is het resultaat van een nauwe samenwerking met onze klanten en resellers en een stevige investering in R&D,” zegt Jeppe Frandsen, Executive Vice-President Industrial and Production Solutions bij Canon Europe Ltd. “Een hogere productiviteit en kortere doorlooptijden staan altijd bovenaan de verlanglijst van onze klanten. In reactie hierop hebben we hard gewerkt om aan die wensen tegemoet te komen: we willen grafisch ondernemers en resellers echt een sprong voorwaarts laten maken in roll-to-roll printen. We zijn trots te kunnen aankondigen dat onze nieuwe technologie een einde maakt aan de beperkingen van eco-solvent en latex printing, doordat de inkt sneller op de media wordt aangebracht, wat de productiviteit en snelheid verhoogt. Ondanks dat er minder inkt nodig is, wordt er een verbeterd kleurenspectrum gerealiseerd. Deze nieuwe technologie vormt de basis van een toekomstige generatie roll-to-roll printers die onze klanten helpen hun printproductiviteit op effectieve wijze te verhogen. Dit zal ervoor zorgen datoperationele kosten afnemen, waardoor ze hun onderneming op winstgevende wijze kunnen laten groeien.”

“Onze strategie is het focussen op groeimarkten en het bieden van producten die zowel onze klanten als onze partners helpen,” vervolgt Jeppe Frandsen. “De graphic arts markt en ook die voor grootformaat bewegwijzering groeit razendsnel. De volumes die roll-to-roll printers produceren nemen elk jaar in omvang toe*.

Daarnaast moet meer dan 40% van de bestellingen vaak binnen 24 uur** worden geleverd en dit is een indicatie van het tempo en de verwachtingen die nu binnen deze industrie de norm zijn. Canon is er trots op zich blijvend te kunnen inzetten om zowel haar klanten als haar partners in staat te stellen in te spelen op de eisen binnen het printlandschap van de 21ste eeuw.”

De nieuwe UVgel-printtechnologie van Canon vormt de basis van een nieuwe serie roll-to-roll printers, waarvan de eerste een uiterst productieve 64” roll-to-roll printer is die in het voorjaar van 2017 wordt geïntroduceerd. De enorme investering in deze nieuwe technologie is het bewijs van Canon’s onverminderde inzet om marktleider te zijn binnen de digitale grafische markten. Canon heeft met haar veelvuldig bekroonde serie Océ Arizona flatbed printers al laten zien een toonaangevende rol te spelen in de UV flatbed-markt.

Frandsen besluit: “Wij kijken ernaar uit de prestaties van deze technologische doorbraak dit jaar te mogen tonen tijdens speciale events voor resellers en klanten in Europa.”

De belangrijkste kenmerken en voordelen van de UVgel technologie zijn:

• Een geheel nieuwe UV-curable inkt van Canon die direct in gel verandert bij contact met het medium. Dit resulteert in een nauwkeurige beeldpuntplaatsing en precieze printvlakcontrole voor perfect herhaalbare beelden bij hoge snelheden.
  • Het grote kleurenspectrum van solvent inkten in combinatie met de milieuvoordelen en veiligheidsprofielen van latex- en UV-inkt.
  • Ultrafijne inktdispersie met bijna geen waarneembaar fysiek profiel en het laagste inktverbruik voor een reductie in printkosten tot 40% in vergelijking met eco-solvent en latex.

Deze kenmerken resulteren in kosteneffectieve, niet-toxische, duurzame, kleurvaste, hoogwaardige prints op bijna alle flexibele media.

De nieuwe UVgel-technologie bevat een aantal nieuwe technologische hardwareontwikkelingen van Canon:

• Geavanceerde ‘next generation’ piëzo-elektrische printkoptechnologie met gepatenteerde akoestische sampling-technologie die tijdens printen permanent de nozzle prestaties bewaakt.
  • Een uniek led-UV curing systeem voor het drogen, dat volledig onafhankelijk van de printer functioneert en bij alle inktdruppels een identieke periode tussen plaatsing en droging garandeert om zo over het gehele printvlak een ongeëvenaarde uniformiteit te waarborgen.
  • Een op led-gebaseerd UV-systeem dat droogt zonder enige warmte aan de media toe te voegen, waardoor het mogelijk is te printen op de dunste, meest warmtegevoelige flexibele media.
  • De continue compensatie van de individuele nozzle prestaties maakt printen zonder toezicht mogelijk en zorgt voor minder printafval.

* IT Strategies, Wide Format Ink Jet Graphics Summary 2015
** Wide Format Printing Critical Element in the Communications Mix, InfoTrends 2013

Volgende lezen

Canon lanceert uniek online platform als verlengstuk van Het Perfecte Plaatje

Amstelveen, 31 oktober 2018 – Vanavond start alweer het derde seizoen van Het Perfecte Plaatje. Als hoofdsponsor van het televisieprogramma, biedt Canon een uniek online contentplatform vol inspiratie dat in het verlengde ligt van het televisieprogramma. Laat je als kijker nog verder meenemen in de wereld van fotografie en bekijk de beste tips & tricks voor de wekelijkse thuisopdracht, alle ins & outs over de gebruikte Canon apparatuur tijdens de afleveringen en een nadere toelichting over de winnende foto’s.