ARTIKEL

De beste Canon-objectieven voor portretfotografie

A portrait of a model in a white jacket in front of a busy but blurred street.
Fotografen Guia Besana, Félicia Sisco en Ilvy Njiokiktjien gebruikten vele fantastische Canon-objectieven voor portretfotografie. Hier ontdekken we hun favoriete objectieven voor verschillende portretsituaties. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 85mm F1.2L USM, ingesteld op 1/160 sec, f/1.2 en ISO1000. © Félicia Sisco

Het is belangrijk dat je voor elke klus het juiste objectief in je uitrusting hebt, of het nou gaat om traditionele studioportretten, omgevingsportretten binnenshuis met natuurlijk licht of portretten in de stijl van een straatreportage. Maar wat zijn de factoren waarmee fotografen rekening moeten houden bij het kiezen van een objectief voor portretten?

"Een portretobjectief geeft gewoonlijk een flatteuze uitstraling aan het gezicht", aldus Mike Burnhill, Professional Imaging Product Specialist bij Canon Europe. "Een mid-teleobjectief met een brandpuntsafstand van ongeveer 50 tot 100 mm heeft een natuurlijke compressie die gezichten een aantrekkelijke uitstraling geeft. Maar bij omgevingsportretten, waarbij je iemand in zijn of haar omgeving wilt laten zien, zijn brandpuntsafstanden van 35 tot 50 mm vrij gebruikelijk.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"De andere belangrijke overweging betreft het maximale diafragma. Door te fotograferen met objectieven met zeer grote diafragma's, zoals f/1.2 of f/1.8, kun je de nadruk leggen op het gezicht of op enig ander deel van de foto, terwijl je storende elementen op de achtergrond of voorgrond vervaagt."

Canon Ambassadors Guia Besana, Félicia Sisco en Ilvy Njiokiktjien zijn zeer bekwame portretfotografen. Guia begon haar carrière als reportagefotograaf en heeft portretten van beroemdheden gemaakt voor professionele redacteurs, evenals geënsceneerde en conceptuele portretten voor haar veelgeprezen persoonlijke kunstprojecten. Félicia heeft ondertussen een succesvolle carrière opgebouwd op het gebied van bruilofts- en bruidsmodefotografie en redactionele fotografie. Ilvy is een documentairefotograaf en staat bekend om haar onthullende portretten van mensen over de hele wereld, waarbij ze hun leven en gemeenschappen vastlegt.

Hier vertellen Guia, Félicia en Ilvy over de objectieven die ze gebruiken en waarom deze hun zo goed bevallen. Daarnaast legt Mike uit welke functies deze objectieven zo geschikt maken voor bepaalde soorten portretten en opnamesituaties.

A close-up portrait of a model wearing a yellow outfit covered with flowers.
Guia gebruikte het Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM-objectief. Ze vindt het 'echt een objectief voor reportages' – voor haar project A Rummage of Flowers. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO200. © Guia Besana
A portrait of a model wearing a yellow outfit covered with flowers.
Met het 35mm macro-objectief kun je een groothoekopname maken met de achtergrond in beeld. Hierdoor kun je echt een verhaal vertellen met een portret. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/200 sec, f/2.8 en ISO200. © Guia Besana
The Canon RF 35mm F1.8L Macro IS STM lens.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een groothoek prime-lens met een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken.

1. Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM

Het beste Canon-groothoekobjectief voor portretfotografie

"Ik heb het Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief gebruikt voor het fotograferen van mijn project A Rummage of Flowers", aldus Guia. "Sommige mensen denken dat 35 mm vrij breed is voor een portretobjectief, maar je kunt er veel soorten portretten mee maken. Het objectief is zeer geschikt als je veel beweegt tijdens het fotograferen, net als ik. Je kunt hiermee iemand goed vastleggen in zijn of haar omgeving. Het objectief is licht en heel scherp en dankzij het diafragma van f/1.8 presteert het heel goed bij weinig licht. Het is echt een reportageobjectief waarmee je een compleet verhaal kunt vertellen."

Mike zegt: "Dit is een van de populairste objectieven voor reportageportretten. Hiermee kun je op redelijke afstand van je onderwerp blijven, terwijl je een veel breder beeld krijgt dan met een 50mm-objectief. Het zorgt ook voor een natuurlijk perspectief met een zeer minimale vertekening."

A model sitting posed on a chair and wearing a large peach flower fascinator.
Voor Félicia is het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief ideaal voor het maken van scherpe close-upportretten en opnamen op afstand met een vloeiende achtergrondbokeh. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 85mm F1.2L USM ingesteld op 1/800 sec, f/1.6 en ISO1000. © Félicia Sisco
The Canon RF 85mm F1.2L USM lens.

Canon RF 85mm F1.2L USM

Dit objectief biedt ultieme creatieve mogelijkheden voor prachtige, flatteuze portretten met haarscherpe beelden en uitstekende prestaties bij weinig licht.

2. Canon RF 85mm F1.2L USM

Het beste Canon-objectief voor flatteuze portretten

Félicia zegt dat de brandpuntsafstand van 85 mm ideaal is voor haar portretwerk. "Met een 85mm-objectief kan ik alles, van close-up portretten tot opnamen over de hele lengte," legt ze uit. "Dit objectief combineert de beste eigenschappen van het Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief en het Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief. Het heeft de bokeh van de f/1.2 met de scherpte van de f/1.4." Ze zegt dat ze 'bijzonder tevreden' is over de Control Ring van het objectief, waarmee de gebruiker eenvoudig de ISO-waarde, de sluitertijd en het diafragma kan bepalen. "Dit objectief is perfect voor mij", aldus Félicia.

Mike zegt dat het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief speciaal is ontworpen voor portretfotografie. "Als je een flatteus portret wilt maken, is dit het perfecte objectief", zegt hij. "Je hebt een superscherp objectief nodig, maar je wilt niet dat deze elke porie, rimpel of onzuiverheid benadrukt. Dit objectief heeft iets tegenstrijdigs: het is scherp, maar ook zacht.

"Het kan bijvoorbeeld scherpe wimpers vastleggen, maar ook vergelijkbare tinten, zoals huidtinten, vervagen. Je kunt er dus een mooie portretlook mee creëren. Het zorgt ook voor een aantrekkelijke, vloeiende bokeh, waardoor de achtergrond er prachtig uitziet en storende elementen worden verwijderd. Het is een populair objectief onder portretfotografen, omdat het hun werk eenvoudiger maakt. De foto's vereisen immers minder nabewerking en daardoor kost het minder moeite om een flatteuze look voor de klant te creëren."

Denk ook eens aan de Canon RF 85mm F1.2L USM DS

Het Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objectief is geïntroduceerd in 2019. Het biedt dezelfde uitzonderlijke scherpte voor de scherpgestelde gebieden van een foto, maar heeft daarnaast ook een speciaal ontwikkelde, exclusieve Defocus Smoothing-coating van Canon. Deze geeft een extra zijdezachte bokeh en zachtere randen rond onscherpe gebieden. Toen Félicia dit objectief uitprobeerde, ontdekte ze dat storende achtergronden verdwenen. "De achtergrond zag er zo vloeiend uit en de vervaging was verfijnder dan ik normaal gesproken weet te realiseren", zegt ze. "Het effect in de foto sluit perfect aan bij mijn stijl van fotograferen."

Two women dressed as mermaids gazing out at sea over the rocks.
Als Guia begint aan een intensieve klus met een combinatie van close-ups en omgevingsfoto's, zoals de fotoshoot bij de eerste school voor zeemeerminnen in het Spaanse Barcelona, vertrouwt ze op de flexibiliteit van de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 45 mm, 1/1000 sec, f/14 en ISO320. © Guia Besana / Anzenberger
A portrait of a woman wearing a shell bikini, in a bathtub of blue water.
Andreina Villalobos, oftewel Andreina de zeemeermin, die van Venezuela naar Barcelona verhuisde en de eerste school voor zeemeerminnen oprichtte. Hier te zien in een close-upportret uit dezelfde fotoshoot. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief bij 70mm, 1/100 sec, f/4 en ISO160. © Guia Besana / Anzenberger
The Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.

3. Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Het beste Canon-zoomobjectief voor portretten

"Dit zoomobjectief is heel geschikt als je een lichte uitrusting mee wilt nemen", zegt Guia. "Ik heb dit objectief veel gebruikt bij portretopdrachten. Ik had een objectief nodig dat geschikt was voor alle afstanden, omdat kranten en tijdschriften een mix van close-ups en omgevingsfoto's willen. Ik fotografeerde regelmatig bekende personen onder tijdsdruk en dan wilde ik liever niet wisselen van objectief. Een zoomobjectief geeft je de flexibiliteit om zowel close-ups als omgevingsportretten te maken."

Mike is het daarmee eens. "Dit objectief is een fantastische multifunctionele tool die in allerlei omstandigheden kan worden gebruikt", zegt hij. "Dit objectief is geschikt voor bijna alles wat je voor een portretopdracht wilt vastleggen en je kunt je snel aanpassen wanneer snelheid van groot belang is. Dit objectief heeft een vrij snel diafragma, zodat je ook bij weinig licht kunt fotograferen. Dit is een objectief voor harde werkers; het is ontworpen voor dagenlang gebruik. Verder is het een objectief uit de L-serie en is het weerbestendig, waardoor het elke situatie aankan."

A close-up of a model’s hands and torso, draped in flowers.
“Met het macro-uiteinde van het Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief kun je kleine details zichtbaar maken", zegt Guia. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens, ingesteld op 1/125 sec, f/3.2 en ISO250. © Guia Besana
A close-up portrait of a model wearing flowers around her neck.
Haal kleine details naar voren, maar wel met de brandpuntsafstand van een groothoekmacro, zodat je meer afstand kunt nemen van het onderwerp. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/4 en ISO200. © Guia Besana
The Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Dit veelzijdige objectief biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van een geringe scherptediepte met een prachtig bokeh, ingebouwde Image Stabilization en een licht ontwerp.

4. Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Het beste Canon-portretobjectief voor details

"Dit objectief bevalt mij erg goed, omdat mijn visie hierdoor op een positieve manier veranderd is. Het gaf me een nieuw perspectief op een onderwerp", zegt Guia. "Dit ontdekte ik toen ik de Canon EOS R voor het eerst gebruikte. Ik ben iemand die graag details vastlegt, maar ik had nog nooit eerder macro gebruikt. Met het macro-uiteinde van het objectief kun je kleine details laten zien, waardoor de foto een psychologische lading krijgt. Hierdoor dringt het echt tot je door dat verschillende objectieven een totaal ander beeld van de werkelijkheid kunnen geven."

Mike voegt hieraan toe: "Dit objectief past in dat klassieke portretbereik van 50 mm tot 100 mm. Als je echter op 100 mm fotografeert, kun je iets verder van het onderwerp af gaan staan, waardoor je zelf minder deel uitmaakt van de situatie. Met de macrofunctie kun je kleine details, zoals wimpers, van dichtbij bekijken, maar tegelijkertijd kun je dankzij de brandpuntsafstand meer afstand tot het onderwerp nemen dan met een groothoekmacro. Het is een fantastisch objectief, zeer scherp en een van de weinige 100mm-objectieven met ingebouwde beeldstabilisatie."

A model stands amid tropical flowers and plants.
Guia's project A Rummage of Flowers is een combinatie van portretten en stillevens. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/1.4 en ISO160. © Guia Besana
A model in front of a yellow background wearing large flowers on her head and neck.
Guia ontdekte dat het Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief haar in staat stelde om portretten zonder vertekening vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/3.5 en ISO250. © Guia Besana
The Canon RF 50mm F1.2L USM lens.

Canon RF 50mm F1.2L USM

Dit objectief biedt een hoger niveau van optische prestaties voor full-frame fotografie. Dankzij uitzonderlijke helderheid en scherpte zie je duidelijk meer details, zelfs aan de rand van het beeld.

5. Canon RF 50mm F1.2L USM

Het beste standaard Canon-portretobjectief

"Ik heb ook de Canon RF 50mm F1.2L USM gebruikt voor mijn Rummage of Flowers-project. Het was tijdens die fotoshoot echt mijn favoriete objectief", aldus Guia. "Het is een hoogwaardig objectief, zeer stevig en nauwkeurig. Bovendien is het erg snel bij f/1.2. Toen ik na afloop de foto's downloadde en bekeek, zag ik dat er helemaal geen sprake was van vertekening. Het is een uniek objectief, vooral voor portretten en stillevens."

Mike voegt hieraan toe: "Dit objectief is speciaal bedoeld voor portretten en fotografie bij weinig licht. Het is een van de scherpste objectieven op de markt. Als je die optische kwaliteit combineert met het diafragma van f/1.2, kun je alles vastleggen van het onderwerp wat je maar wilt. Je kunt gaan voor superscherpe details, maar ook een volledig onscherpe, rommelige achtergrond creëren. Met dit objectief kun je onderwerpen in een compleet andere wereld plaatsen, aangezien je de gehele omgeving kunt vervagen. In je foto's staan de onderwerpen echt centraal en de manier waarop het licht ermee speelt."

A low-light portrait of a young woman with long brown hair looking to one side.
Met de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM kun je haarscherp scherpstellen waar je dat wilt, maar ook dromerige onscherpe achtergronden maken dankzij het grote diafragma van f/2. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/1.250 sec, f/2 en ISO1.000. © Ilvy Njiokiktjien
A young woman and a girl sit in long grass against a tree reading a book as two sheep look on around the tree.
Dankzij de perspectiefcompressie en geringe scherptediepte is de Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM ook ideaal voor karaktervolle omgevingsportretten. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/2.000 sec, f/2 en ISO400. © Ilvy Njiokiktjien
The Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM lens.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Leg de essentie van je onderwerp vast met een lens met subtiel teleperspectief, voor flatteuze portretten, plus macro-opnamen met korte scherpstelafstand en 5-stops Image Stabilizer voor uitstekende veelzijdigheid.

6. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM

Beste Canon-objectief voor portretten bij weinig licht

Het maximale diafragma van dit objectief is niet zo groot als dat van het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, maar dankzij de 5-stops Hybrid IS is dit objectief nog veelzijdiger bij weinig licht.

"De beeldstabilisatie is echt geweldig", zegt documentairefotograaf Ilvy Njiokiktjien, de eerste professional die met het objectief fotografeert. "Je kunt dit objectief gebruiken voor opnamen zonder statief wanneer het echt donker is. Ik gebruikte het om verschillende generaties van een familie te fotograferen op een boerderij in Nederland. Ik bereikte scherpe resultaten bij lange sluitertijden tijdens het fotograferen in de schuren en stallen."

"Het is een zeer scherp objectief en het heeft ook een mooie bokeh-kwaliteit. Ik maakte een close-upportret van een meisje dat voor de schuur stond en de achtergrond was zo zacht dat het leek op een portretstudio-achtergrond."

"Ik vind het compacte formaat ook een groot voordeel. Ik fotografeer meestal in het buitenland, dus ik gebruik graag apparatuur waarmee ik gemakkelijk kan reizen. De RF 85mm F2 MACRO IS STM is licht maar stevig, wat beide even belangrijk is."

Mike zegt dat deze nieuwe toevoeging aan Canon's serie Rf-objectieven perfect is voor portretten. "De brandpuntsafstand zorgt voor een flatteuze perspectiefcompressie en de geringe scherptediepte zorgt voor onscherpe achtergronden. Dankzij het f/2-diafragma werkt het geweldig bij weinig licht, vooral met de ingebouwde 5-stops IS. Het objectief heeft een compact ontwerp en is relatief licht met een gewicht van 500 g. Naast alle kenmerken van een geweldig portretobjectief biedt het ook een 1:2-macrofunctie. Daarnaast werkt het objectief bijna geluidloos, waardoor het geschikt is voor video-opnamen. Het is een flexibel, multifunctioneel objectief voor een betaalbare prijs."

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan