David Noton – Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Canon Ambassador David Noton maakte deze foto van de Cerro de Siete Colores (Heuvel van de Zeven Kleuren) bij zonsopgang in Purmamarca, Quebrada de Humahuacha in de Argentijnse provincie Jujuy. "Ik stelde mijn camera op met de sterke vorm van een cactus op de voorgrond en het dorp onder aan het beeld", vertelt David. "Het objectief dat ik voor deze zonsopgang koos, was de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM. Die zit nu bijna altijd in mijn cameratas: hij heeft zelfs bij zijn grootste diafragma een indrukwekkende resolutie van hoek tot hoek, een handige brandpuntsafstand en hij is erg duurzaam gemaakt. Ik stelde het beeld zorgvuldig samen, stelde scherp en wachtte tot het licht de rotsen aan de andere kant van de vallei beschilderde. Een paar minuten later baadde mijn compositie in een oogverblindende zijbelichting, precies zoals ik me het had voorgesteld, met zachte wolkenslierten in de hemel als bonus." © David Noton

David Noton – Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

"Hoewel ik vaker Durdle Door [in Dorset, Engeland] heb gefotografeerd dan dat ik ooit warme maaltijden heb gegeten, had ik nog nooit geprobeerd de Melkweg boven het iconische beeld van de Jurassic Coast in Dorset vast te leggen", vertelt fotograaf David Noton. "Ik had vernomen dat het galactische centrum (het helderste deel) van de Melkweg zichtbaar zou zijn op 15 augustus 2017... Ik had al veel goeds gehoord over de prestaties van de Canon EOS 5D Mark IV 's nachts, dus wilde ik ook zelf ontdekken of die geruchten klopten. Wie de nachtelijke hemel wil fotograferen, moet zo veel mogelijk sterrenlicht opnemen met een sluitertijd korter dan 20 seconden. Daarvoor heb je een kwaliteitsobjectief nodig - hoe groter en sneller, hoe beter. Ik had de EF 16-35mm f/2.8L III USM lens al eerder getest en was toen onder de indruk van zijn hoek-tot-hoekprestaties bij een grootste diafragma van f/2.8, zelfs op zijn grootste brandpuntsafstand van 16 mm. Ik had een compositie in gedachten die de boog van de Melkweg bovenaan in balans bracht met de bogen van het strand en de Durdle Door onderaan. Met mijn 16-35mm-objectief ingesteld op zijn grootste hoek en diafragma stelde ik het beeld samen. Daarna stelde ik scherp op het licht in de verte, zoomde ik in op Live View om de nauwkeurigheid na te kijken en zette ik de scherpstelling vast door naar de handmatige modus over te schakelen. Ik stelde de instellingen in, controleerde of alles waterpas stond, stelde de compositie bij en wachtte op het magische moment." © David Noton

Guia Besana – Canon EF 40mm f/2.8 STM

Canon Ambassador Guia Besana nam deze foto tijdens een reis naar Longyearbyen, Spitsbergen, Noorwegen, op 15 februari 2018. "Ik was onderweg naar de auto na een vijf uur lange wandeling en toen ik me naar de zee draaide, zag ik plots een rendier naar me kijken", zegt Guia. "Hij stond in de wildernis, omgeven door een prachtig, delicaat licht. Het Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief is perfect voor dit soort foto's: het is licht genoeg om gemakkelijk mee te nemen, veelzijdig en stil. Dit is een objectief waarmee je zo comfortabel werkt dat je je camera gewoon niet meer terug in je rugzak stopt, zodat je geen bijzondere momenten mist. Het objectief reageert ook uitstekend wanneer er weinig licht is." © Guia Besana

Jérôme Sessini – Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Canon Ambassador Jérôme Sessini fotografeerde betogers tijdens een mars door het centrum van Kiev op 10 december 2017. Ze eisten dat president Petro Poroshenko zou worden afgezet en dat de vroegere Georgische president Mikheil Saakashvili, die op 8 december 2017 werd gearresteerd, zou worden vrijgelaten. © Jérôme Sessini

Audun Rikardsen – Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

"Deze foto nam ik in de fjord dicht bij mijn thuis, net buiten Tromsø in het noorden van Noorwegen, in december 2015. Het was -18 °C en de luchtvochtigheid was erg hoog. Het was zo koud dat bijna alle boten aanmeerden", vertelt Canon Ambassador Audun Rikardsen. "Vanuit mijn raam zag ik de nevel over het water hangen, en in het licht van de laaghangende middagzon zag ik de schimmen van orka's die op haring jaagden. Ik greep mijn camera en flitser en sprong in mijn boot om mijn kans te grijpen. Ik had altijd al gedroomd deze foto te kunnen nemen. Ik koos het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief omdat ik wist dat ik in de mist dicht bij de orka's zou kunnen komen en omdat ik een sterk, betrouwbaar objectief nodig had in die extreme omstandigheden. Toen ik eenmaal buiten was, kon ik de orka's niet zien in het duister van de namiddag, dus stelde ik vooraf scherp en fotografeerde ik blindelings in de richting van waaruit ik de orka's hoorde ademen. Toen ik het resultaat achteraf zag, besefte ik hoeveel geluk ik had gehad. Nu is het een van mijn favoriete en bekendste foto's. Ik heb er ook al meerdere internationale fotowedstrijden mee gewonnen." © Audun Rikardsen

Audun Rikardsen – Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

In 'Night Feeding' eten bultrugwalvissen overwinterende haringen tijdens de poolnacht. "Door het wisselvallige weer en het weinige beschikbare licht tijdens de poolnacht in het noorden van Noorwegen, eten de bultrugwalvissen meestal in het donker. Dat maakt het moeilijk om dit te fotograferen", aldus Canon Ambassador Audun Rikardsen. © Audun Rikardsen

Clive Booth – Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Stormwinden razen over de kust van Port Wemyss op het eiland Islay in de Binnen-Hebriden, Schotland. Ik bezoek Islay het liefst in de winter. Dan is er een prachtig contrast tussen het weer en het licht: in één dag tijd kun je de zon, wolken, nevel, mist, regen, hagel en sneeuw zien", vertelt Canon Ambassador Clive Booth. "Mijn camera en objectieven worden vaak blootgesteld aan de natuur, maar toch stellen ze me nooit teleur." © Clive Booth

Eddie Keogh – Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon Ambassador Eddie Keogh gebruikte het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief om dit surreële tafereel vast te leggen tijdens een voetbalwedstrijd tussen Yacht Tavern en CDA in Southampton, Engeland, op 11 december 2016. Eddies foto's van voetbalwedstrijden op zondagochtend in het hele VK hebben hem de 'Highly Commended'-prijs in de categorie 'Specialist Sports Portfolio' van de Sports Journalist Awards 2016 opgeleverd. © Eddie Keogh

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven