ARTIKEL

De objectieven uit de Canon L-serie door de jaren heen

A close-up selection of Canon lenses

Het rode lijntje rond de cilinder van een objectief uit de Canon L-serie staat voor meer dan alleen een hoge, professionele beeldkwaliteit. Het staat ook voor Herculeaanse inzet, baanbrekend design en innoverende productie, vooral als het op het glas aankomt. Zoals je in de tijdlijn van de Canon L-serie hieronder ziet, heeft deze serie het eerste fluorietglas van kunstmatig kristal in een objectief verwerkt. Maar dat is niet alles: de serie introduceerde uiterst nauwkeurig geproduceerde objectieven, extra grote diafragma's, ongekende beeldhoeken, het eerste superzoomobjectief ter wereld en niet-weerspiegelende coatings met een structuur die fijner is dan de golflengte van zichtbaar licht.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier om inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro te ontvangen

De prestaties, gebruiksvriendelijkheid, robuustheid en professionele kwaliteit van de L-serie kende je al, maar wat niet altijd opvalt, is het onderzoek, de precisie en de passie achter de ontwikkeling van de objectieven uit de L-serie. De serie is bedoeld om "meer mogelijkheden te bieden aan fotografen die vrij denken en zich niet willen beperken tot wat logisch lijkt."

De geschiedenis van de Canon L-serie is erg fascinerend. Tegenwoordig is er heel wat wetenschappelijke kennis over optica, maar het is lang niet zo dat alle mogelijke objectieven al zijn bedacht en ontworpen.

Integendeel: glasproducenten blijven nieuwe, exotische materialen ontwikkelen en er worden steeds nieuwe design- en productieprocessen bedacht. Daardoor evolueert de productie van objectieven steeds sneller, en de objectieven zelf ook. Dit zijn spannende tijden, zowel voor ontwerpers als voor fotografen.


Canon L-mijlpalen

Canon FL-F 300mm f/5.6 lens

1969: FL-F 300mm f/5.6

Het eerste fluorietobjectief van Canon

Fluoriet heeft een aantal kenmerken die het materiaal geknipt maken voor objectieven. Het verwijdert namelijk alle chromatische aberratie en kan de totale lengte van het objectief verkorten. En het wordt vaak gebruikt in de huidige Canon L-superteleobjectieven. Natuurlijk fluoriet bevat echter te veel onzuiverheden om te gebruiken bij de productie van objectieven, omdat hiermee immers geen grote kristallen kunnen worden verkregen. In 1969 ontwikkelde Canon de technologie om kunstmatig zuivere kristallen te 'kweken'. Dit stelde Canon in staat om de FL-F 300mm f/5.6 te produceren, haar eerste fluorietobjectief en een revolutionair compact teleobjectief voor die tijd.

Canon FD 14mm f/2.8L lens

1982: FD 14mm f/2.8L

Ultragroothoek door originele ontwerptool

Voor ultragroothoekobjectieven zijn complexe ontwerpen en ingewikkelde productietechnieken nodig. De FD 14mm f/2.8L werd ontwikkeld met een eigen ontwerptool en heeft een asferisch objectiefelement dat een einde maakt aan vertekening. Het is het breedste rechtlijnige primeobjectief in het FD-assortiment.

Canon EF 50mm f/1.0L USM lens

1989: EF 50mm f/1.0L USM

Standaardobjectief met het grootste diafragma ter wereld

Snelle primeobjectieven zijn geen recente uitvinding! In 1989 bood dit objectief het grootste diafragma ter wereld voor een 35mm-spiegelreflexcamera. Het werd ontwikkeld met een ingewikkeld optisch ontwerp met twee asferische lenzen en vier glazen lenzen met een hoge brekingsindex. Daardoor produceert het objectief een hoog contrast en weinig overstraling, zelfs bij een volledig geopend diafragma op f/1.0. Er werd een zwevende objectiefconstructie gebruikt om ervoor te zorgen dat de beeldkwaliteit zelfs bij korte afstanden goed was. Door de automatische scherpstelling met USM (UltraSonic Motor) konden fotografen snel en geruisloos automatisch scherpstellen en op elk moment handmatig de controle overnemen.

Canon EF 35-350mm f/3.5-5.6L USM lens

1993: EF 35-350mm f/3.5-5.6L USM

De eerste 10x zoom ter wereld

Dit was het eerste 10x zoomobjectief voor een SLR-camera met verwisselbare objectieven. Het was krachtig, veelzijdig en bijzonder geschikt voor sportfotografie, waar snelheid en beweeglijkheid cruciaal zijn. Dit objectief werd ontworpen met een configuratie met zes groepen, waarvan de vijfde groep werd gebruikt om te zoomen. Zo had het een hoge zoomverhouding, maar bleef het toch compact. Twee UD-lenzen (Ultra-low Dispersion) corrigeerden de chromatische aberratie en zorgden voor een hoge resolutie en contrast. Hij werd geleverd met een gemakkelijk aanpasbaar statief.

Canon EF 300mm f/4L IS USM lens

1997: EF 300mm f/4L IS USM

Het eerste L-objectief met beeldstabilisatie

Telefotografie uit de hand is altijd spannend voor sport- en wildlifefotografen omdat het risico op cameratrilling groot is. Maar toen Canon voor het eerst IS (Image Stabilisation) verwerkte in een professioneel objectief, bood deze twee stops efficiënte trillingscompensatie. Zo werd uit de hand fotograferen mogelijk in situaties waar normaal gesproken een statief nodig zou zijn en konden fotografen veel vrijer bewegen. De IS-unit had twee modi: modus 1 voor stilstaande onderwerpen en modus 2 voor panning en om een bewegend onderwerp vast te leggen. De chromatische aberratie werd onderdrukt met twee UD-lenzen en het objectief was ontwikkeld om een hoge resolutie en contrast te leveren.

Canon EF 24mm f/1.4L II USM lens

2008: EF 24mm f/1.4L II USM

Het eerste objectief ter wereld met SWC (Subwavelength Structure Coating)

Objectiefcoating klinkt misschien niet als de meest indrukwekkende objectieftechnologie, maar het is wel een van de belangrijkste elementen. Het speelt een cruciale rol bij het vermijden van reflecties, overstraling en contrastverlies. De SWC-coating die voor dit objectief werd gebruikt, heeft een structuur die fijner is dan de golflengte van zichtbaar licht. Dit was de allereerste keer dat dit werd toegepast. De reflectie en overstraling bij grote invalshoeken werden tot een minimum beperkt, wat met een normale coating niet mogelijk was. De EF 24mm f/1.4L had ook twee asferische lenzen van gegoten glas en twee UD-lenzen om aberraties weg te werken. Het SWC-systeem werd een van de belangrijkste Canon-technologieën, die ook in de toekomst vaak in nieuwe ontwikkelingen zou worden gebruikt.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM lens

2009: EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

De eerste hybride IS ter wereld

Macrofotografie is extra moeilijk voor beeldstabilisatiesystemen: naast de camerapositie is er ook een tweede soort mogelijke camerabeweging. De oplossing was de EF 100mm f/2.8L Macro IS. Er werd voor het eerst een nieuw hybride IS-systeem gebruikt, dat was ontwikkeld om die 'bewegingsvervaging' te compenseren. Naast de normale sensor voor hoekbewegingen bevatte dit objectief ook een versnellingssensor, zodat de beweging gelijkliep met het beeldvlak. Met de gegevens van de twee sensoren werd de eenheid voor optische correctie aangestuurd. Dat gebeurde via speciaal ontwikkelde algoritmen, waardoor macrofotografen konden werken met een verbeterde bewegingscorrectie.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM lens

2010: EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

Het eerste EF-objectief met fluorcoating

De voorste elementen van teleobjectieven lopen een bijzonder groot risico om te worden vervuild met stof, vocht en vet. Dat komt deels door hun grootte en deels door de ruige omgeving waarin ze meestal worden gebruikt. De nieuw ontwikkelde fluorcoating op de EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM werd speciaal ontworpen om vuil te weren dat de beeldkwaliteit negatief zou kunnen beïnvloeden, zodat het objectief minder vaak handmatig hoeft te worden schoongemaakt. De fluorcarboncoating is water- en olieafstotend en zelfs als er stof aan het oppervlak blijft plakken, is het gemakkelijker te verwijderen. Dankzij de fluorcoating is het bijvoorbeeld ook mogelijk om vingerafdrukken te verwijderen zonder oplosmiddelen.

Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM lens

2011: EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

Het eerste fisheye-zoomobjectief dat van rond naar diagonaal gaat

Er zijn twee soorten fisheye-objectieven: ronde objectieven, die een volledig rond beeld maken binnen het frame, en diagonale objectieven, die het volledige frame vullen met een rechthoekig beeld. Normaal heb je twee objectieven nodig als je beide types wilt, maar in 2011 introduceerde Canon het eerste objectief dat zowel een 180° rond beeld als een full-frame, diagonale 180° beeldhoek aankon. Fisheye-objectieven zijn gespecialiseerde hulpmiddelen die je niet vaak nodig hebt. Als je dus één objectief met beide types kunt meenemen in plaats van twee aparte, is dat een groot voordeel. Het objectief is bovendien erg gemakkelijk te bedienen omdat de dekking van het frame verbonden is aan de zoominstelling. Bij de grootste brandpuntsafstand legt het objectief een cirkelvormig beeld vast, dat het frame vult als de zoominstelling wordt vergroot. De markering op de zoomring geeft aan vanaf waar het beeld het frame volledig vult.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x lens

2013: EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Het eerste professionele superteleobjectief met ingebouwde extender

Teleconverters, ook wel 'extenders' genoemd, worden vaak door sport- en wildlifefotografen gebruikt om het bereik van hun teleobjectief te vergroten. De extra brandpuntsafstand wordt gecompenseerd door een verlies aan grootste diafragma. Daarom werken ze het best met een objectief dat standaard een breed grootste diafragma heeft. De EF 200-400mm f/4L is het eerste superteleobjectief dat hierin een stapje verder gaat met een ingebouwde 1.4x converter. Deze vergroot de brandpuntsafstand tot 280-560 mm met een grootste diafragma van f/5.6. En dat is niet alles: hij kan ook worden gebruikt met een standaard EF 1.4x III-extender om het bereik op te schroeven naar 780 mm, met een diafragma van f/8 – dit ligt nog steeds binnen de autofocusgrenzen van camera's zoals de EOS-1D X II.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lens

2014: EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Het eerste objectief met ASC-coating om overstraling nog verder te verminderen

ASC staat voor 'Air Sphere Coating': een laagje met 'luchtbelletjes' dat dun op het oppervlak van het objectief wordt verstoven. De coating klinkt misschien vreemd, maar deze zorgt voor een drastisch verminderde overstraling en minder reflectie bij lichthoeken die bijna loodrecht zijn. Daarom is deze techniek bijzonder geschikt voor teleobjectieven met een relatief enge beeldhoek. Het objectief bevat ook één fluorietlens en één super-UD-lens, plus een Image Stabilizer met vier stops trillingscompensatie.

Canon EF 11-24mm f/4L USM lens

2015: EF 11-24mm f/4L USM

Het ultragroothoekobjectief met de breedste zoommogelijkheden van Canon

De EF 11-24mm f/4L USM is een van de meest spectaculaire ultragroothoekobjectieven van Canon: het heeft de grootste beeldhoek van alle rechtlijnige (niet-fisheye-)objectieven, waaronder primes. Het objectief gebruikt enkele van de belangrijkste beeld- en productietechnologieën van Canon, zoals een asferische lens, UD- en super-UD-lenzen om chromatische aberratie te onderdrukken, en niet-weerspiegelende SWC- en ASC-coatings op de lenzen.

Canon EF 35mm f/1.4L II USM lens

2015: EF 35mm f/1.4L II USM

Het eerste BR-objectief

In 2015 verscheen er een baanbrekend objectief op de markt. De EF 35mm f/1.4L II USM was het eerste objectief dat de BR-technologie (Blue Spectrum Refractive Optics) van Canon gebruikt. De naam is ontleend aan het materiaal met 'abnormale' spreidingskenmerken en een sterke refractie van blauw licht. Daardoor kan het objectief perfect de chromatische aberraties corrigeren die vaak voorkomen bij objectieven met een groot diafragma. De beeldkwaliteit is vanaf het midden tot in de randen van het beeld uiterst hoog en het objectief presteert uitstekend, zelfs bij een volledig geopend diafragma. Zo kan de fotograaf spelen me de ongebruikelijke combinatie van een grote beeldhoek en ondiepe scherptediepte voor een creatieve achtergrondvervaging.

De EF 35mm f/1.4L II USM is een perfect voorbeeld van hoe de voortdurend evoluerende objectieftechnologie er niet alleen voor zorgt dat er steeds extremere objectieven worden ontworpen, met een steeds langere brandpuntsafstand en zoombereik, maar ook dat de beeldkwaliteit van de bestaande objectieven steeds beter wordt. Primeobjectieven met een groot diafragma zijn allesbehalve nieuw. Maar de beeldkwaliteit die tegenwoordig beschikbaar is, gecombineerd met de eliminatie van chromatische aberratie, betekent dat fotografen nu objectieven zoals de EF 35mm f/1.4L II USM met de grootste diafragma-instelling kunnen gebruiken om visuele effecten te creëren die vroeger niet mogelijk waren.

Geschreven door Emma-Lily Pendleton


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven