REISFOTOGRAFIE

De beste Canon-apparatuur voor reisfotografie

Maak je klaar voor het avontuur: reisfotografieapparatuur voor beginners, creators en liefhebbers.
Een persoon die bij zonsondergang een foto maakt op een strand met een Canon-camera en -lens.

De dagen dat je voor reisfotografie alleen een wegwerpcamera hoefde te kopen voor een paar wazige strandfoto's voor in een zelfgemaakt familiealbum, zijn voorbij.

Met de explosieve groei van sociale platforms voor het delen van foto's en video's en de opkomst van professionele online fotoboeken, zijn alleen onberispelijke beelden goed genoeg. Smartphones zijn heel handig, maar om foto's en prints te maken met de wow-factor, heb je een speciale camera nodig. Eentje die het hele jaar door goed presteert, in alle omstandigheden, en die toch compact genoeg is voor in je handbagage. Voor lenzen geldt hetzelfde; ze moeten veelzijdig genoeg zijn om avontuurlijke geesten bij te kunnen benen zonder concessies te doen aan de beeldkwaliteit.

Er is veel om rekening mee te houden, en daarom heeft Canon een gids samengesteld voor de beste apparatuur voor reisfotografie. Dus of je nu een beginnende fotograaf bent die graag aan de slag wil gaan, een aanstormende reisblogger die indruk wil maken op volgers, of een videomaker met een groeiende reputatie die content en apparatuur naar een hoger niveau wil brengen, je kunt erop vertrouwen dat je over de tools beschikt om te slagen.

De beste reiscamera's voor amateurfotografen en gezinsvakanties: Canon Zoemini S2 en Canon PowerShot ZOOM

Een Canon Zoemini S2 staat op een gevouwen, korte spijkerbroek, met daaromheen kleine fotoprints.

De Canon Zoemini S2 past perfect in je zak en biedt je alles wat je nodig hebt om onderweg prachtige familiefoto's en selfies te maken.

Een gezin op het platteland wijst naar iets boven hen. De man gebruikt een Canon PowerShot ZOOM.

De Canon PowerShot ZOOM is een monoculair en camera in één compacte body. De camera heeft een ongelooflijke zoom van 800 mm en intuïtieve knoppen, zodat je actie zelfs van veraf kunt vastleggen.

Gezinsvakanties zijn meer dan alleen een ontsnapping van dagelijkse routines. Ze vormen kostbare tijd die je met je naasten doorbrengt, wanneer je meest waardevolle herinneringen worden gemaakt.

De Canon Zoemini S2 heeft een sensor met 8 Megapixel en is ideaal voor op vakantie. De camera legt je dierbare momenten levendig vast, precies zoals je ze hebt beleeft. De Canon Zoemini S2 is een ultradraagbare camera en printer waarmee je strakke selfies kunt maken met behulp van de ingebouwde spiegel en ringverlichting, waarmee je je houding en sluitertijd perfect kunt afstemmen. Je kunt foto's vervolgens binnen een minuut ter plekke printen of opslaan op een Micro SD-kaart en ze later printen.

Door de Canon Zoemini S2 te koppelen met de Canon Mini Print-app, kun je je compositie ook in Live View controleren, foto's aanpassen voordat je ze print en zelfs foto's rechtstreeks vanaf je smartphone printen.

Met de PowerShot ZOOM kom je nog dichter bij de actie, waardoor deze perfect is voor op safari. Dankzij een maximale brandpuntsafstand van 800 mm is deze monoculaire superzoom camera in zakformaat perfect wanneer je een beetje extra bereik nodig hebt. Dankzij de sensor met 12 Megapixel en de 4-assige beeldstabilisatie is deze compacte krachtpatser geschikt voor alle soorten reizen, maar ook voor vogelkijken, sportevenementen en bijzondere gezinsmomenten.

De beste reiscamera voor beginners en contentcreators: de Canon EOS R10

Handen die een Canon EOS R10 vasthouden, met een scherm met daarop een fontein en groen.

De Canon EOS R10 weegt slechts 429 gram, en de bijbehorende Canon RF-S 18-45mm f4.5-6.3 IS STM-lens is maar 130 gram. Toch heeft de lens een multifunctioneel zoombereik en beeldstabilisatie. Door deze twee te combineren, krijgen zowel beginnende als ervaren fotografen een krachtige maar lichte combinatie.

De Canon EOS R10 is de perfecte keuze voor beginnende en ervaren reisfotografen. De EOS R10 is een betaalbaar instapmodel voor Canon's EOS R System en is compatibel met de professionele RF-lensvatting. De camera biedt beginnende fotografen een breed scala aan lenzen met snelle scherpstelling, zodat ze zich nog volop kunnen ontwikkelen. Dankzij de indrukwekkende technische specificaties is deze camera echter ook geschikt voor liefhebbers en gevestigde contentmakers die functies nodig hebben die hun content naar een hoger niveau tillen.

Dankzij de APS-C-sensor met 24,2 Megapixel produceert de EOS R10 prachtige, heldere foto's en mooie 4K-video voor professioneel ogende vlogs en verhalen. En met een geavanceerd autofocussysteem dat ogen, gezichten, dieren en voertuigen kan volgen, is je content altijd scherp, zelfs bij weinig licht.

De EOS R10 heeft ook een variangle-touchscreen voor een mooie compositie vanuit elke hoek, en een ingebouwde flitser voor opnamen in het donker of wanneer er weinig licht is. En hij weegt slechts 429 gram, en is dus makkelijk mee te nemen terwijl je grote steden of steile bergen verkent.

De beste full-frame camera voor liefhebbers van reisfotografie: Canon EOS RP

Een man in een wetsuit zit op een rotsachtig strand met een surfplank op zijn schoot.

Met zijn full-frame sensor, compacte constructie en stille opnamemogelijkheden is de Canon EOS RP een logische keuze voor fotografen die een EOS R System-camera willen uitproberen. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/3200 sec, f/1,8 en ISO100. © Jitka Smelhausova

Voor fotografen met meerdere stempels in hun paspoort die hun content naar een nog hoger niveau willen tillen, kan een full-frame camera zoals de Canon EOS RP echt hun creativiteit stimuleren.

De grote sensoren in full-frame camera's zijn gevoeliger voor licht dan kleinere sensoren. Dit betekent dat ze een groter dynamisch bereik kunnen vastleggen — heel handig bij opnamen in een zonnig klimaat — en minder ruis produceren bij hoge ISO-waarden. Ze bieden ook extra controle over de scherptediepte voor het perfectioneren van vervaging en bokeh, waardoor ze geschikt zijn voor culturele straatportretten en het vastleggen van de lichten van een nachtelijke stadsgezicht.

Dankzij 4K-video-opnamen, toegang tot Canon's professionele RF-lenzenassortiment en de intelligente automatische scherpstelling die je van een EOS R System-camera verwacht, is de EOS RP ideaal voor creators die professionele content willen maken. Hij weegt slechts 485 g en is water- en stofbestendig: ideaal voor elk avontuur.

Beste compactcamera voor reisvloggers en -bloggers: Canon PowerShot G5 X Mark III

Een man zit op een strand met kiezels voor een klein vuur. Een Canon PowerShot G7 X Mark III staat op een statief, met een microfoon op een rots ervoor.

Dankzij de grote brandpuntsafstand, die gelijk is aan 24-100 mm op een full-frame camera, is met de ultradraagbare Canon PowerShot G7 X Mark III alles mogelijk, van vloggen vanuit de hand tot portret- en wildlifefotografie.

Een vrouw staat op een straat en glimlacht naar de camera. Ze houdt een Canon PowerShot G7 X Mark III met een microfoon en statiefgreep vast.

Statieven zijn ongelooflijk handige accessoires voor op reis en bieden stabiliteit bij het maken van video's en foto's. De Canon-statiefgreep HG-100TBR is een licht, compact statief dat gemakkelijk in een rugzak past en ook voor vloggen kan worden gebruikt.

Als het weer begint te kriebelen, kun je vaak niet wachten om je rugzak te pakken en op pad te gaan. In dit soort situaties, waarin ruimte het belangrijkst is, is de PowerShot G7 X Mark III de perfecte reisgenoot.

De PowerShot G7 X Mark III biedt de ultieme balans tussen prestaties en profiel en is voorzien van een grote 1.0-type beeldsensor, die indrukwekkende foto's met 20,1 Megapixel en 4K-video biedt. De body is nog geen 11 cm breed en weegt slechts 300 gram. Als je dus maar weinig ruimte in je rugzak hebt, kun je de camera gewoon in je zak stoppen. Je kunt ook in één eenvoudige beweging van foto's naar video's schakelen en weer terug.

Deze camera met een 180° kantelbaar scherm en mogelijkheden voor livestreaming is ontworpen met vloggen naar de camera in gedachten. Het heldere diafragma van maximaal f/1.8, de AF met gezichtsherkenning en de groothoekzoomlens zorgen ervoor dat jij en je omgeving altijd goed worden belicht, scherp zijn en in beeld blijven.

De PowerShot G7 X Mark III is echter niet alleen voor vloggers. Dankzij de betaalbare prijs en krachtige functies is deze een van de meest reisvriendelijke camera's voor de beginnende fotograaf.

Sta je op het punt om op avontuur te gaan? Download de Canon Camera Connect-app, zodat je je camera kunt verbinden met je smartphone en je reisfoto's rechtstreeks kunt delen op je sociale kanalen. Met de app kun je je camera ook op afstand bedienen voor trillingsvrije opnamen en stabiele video.

Beste groothoek-primelens voor reisfotografie: Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Een kom met tomaat en basilicumpasta, van bovenaf gefotografeerd, met een vork, basilicumblaadjes en stamper en vijzel in beeld.

De Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is een voor de hand liggende keuze voor het vastleggen van de delicatessen van een exotisch restaurant, met 5-stops beeldstabilisatie voor scherpe opnamen vanuit de hand en 0,5x macro. Bovendien is de lens dankzij de stille STM-scherpstelmotor fantastisch voor vloggen en livestreams. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/125 sec, f/2.5 en ISO800. © Natasha Alipour-Faridani

Er is een goede reden waarom de Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM de voorkeurslens is van straatfotografen, portretfotografen en reisfotografen. De hoek van de lens is groot genoeg voor weidse stadsgezichten, prachtige landschapsfoto's en onthullende close-ups. Bovendien heeft de lens een onopvallend profiel, een snel maximaal diafragma en een MACRO-vergroting tot 1:2, waardoor hij ideaal is voor een groot aantal genres.

Hoewel de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM is ontworpen voor full-frame camera's, kan deze ook worden gebruikt op APS-C-body's, zoals de Canon EOS R10, waarop de lens een beeldveld kan vastleggen dat gelijk is aan een 56-mm lens op een full-frame body.

De beste primelens voor beginners voor reis- en straatfotografie: Canon RF 50mm F1.8 STM

Een vrouw met rode lippenstift draait haar hoofd en kijkt naar de camera. Op de achtergrond zijn lichten te zien.

Dankzij een asferische lenscoating zijn foto's die worden gemaakt met de Canon RF 50mm F1.8 STM van hoek tot hoek scherp. Dankzij de compacte vormgeving is hij een waardevolle toevoeging aan je apparatuur, of je nu een avontuurlijke beginner bent of een ervaren ontdekkingsreiziger.

Een handige 50-mm lens zoals de Canon RF 50mm F1.8 STM is de eerste must voor beginners die creatief aan de slag willen gaan met reisfotografie. Dankzij het grote diafragma van maximaal f/1.8 kun je een ongelooflijk geringe scherptediepte bereiken, voor prachtige portretfoto's die echt de culturele identiteit laat zien van de mensen die je ontmoet.

De lens laat ook veel licht binnen, zodat je voorbereid bent op alle lichtscenario's die je avonturen met zich meebrengen. Als je deze op een APS-C-camera plaatst, krijg je het equivalent van een zichthoek van 80 mm op een full-frame camera.

Beste universele zoomlens voor reisfotografie: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Een smalle, kronkelende straat met lichte stenen huizen, met terracotta plantenpotten die zijn gevuld met geraniums aan de muren.

Met een minimale scherpstelafstand van slechts 13 cm met 0,5x Centre Focus Macro, kunt je met de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM de kleinste details vastleggen. Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat camerabewegingen je opnamen verstoren, omdat deze lens is voorzien van een 5-stops Optical Image Stabilizer. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 50 mm, 1/320 sec, f/5 en ISO800.

Neem je weinig spullen mee op reis en heb je ruimte in je rugzak voor maar één lens? De universele Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM is een uitstekende keuze. De enorme brandpuntsafstand biedt veel veelzijdigheid en is geschikt voor van alles, van vloggen vanuit de hand tot verbluffende portretten. Bovendien maakt deze de indrukwekkende serie compleet met 5-stops beeldstabilisatie voor opnamen vanuit de hand en bij weinig licht, in een body van minder dan 9 cm die slechts 395 gram weegt. Op een APS-C-sensor is de brandpuntsafstand van deze lens gelijk aan 38,4–168 mm op een full-frame camera.

Deze compacte camera's, lenzen en accessoires zijn echt de ultieme aanvullingen voor avontuurlijke fotografen. Ze produceren verbluffende foto's en video's zonder dat dit ten koste gaat van je bewegingsvrijheid. Zoek je meer inspiratie op het gebied van reisfotografie? Ontdek hoe professional Diana Millos 48 uur in het prachtige Sevilla doorbracht met de Canon EOS R10.

Geschreven door Peter Wolinski