LANDSCHAP

Tegenpolen: de uitdagingen en mogelijkheden bij het maken van landschapsfoto's onder moeilijke omstandigheden

Twee professionele fotografen uit IJsland en Kenia delen tips, tricks en technieken voor het fotograferen van prachtige, maar extreme landschappen.
Een persoon in rode kleding en met een oranje helm staat in een ijsgrot met verschillende tinten van ijzig blauw.

De ijsgrotten van IJsland zijn prachtig, maar lastig om te fotograferen, weet ook avonturenfotograaf Ása Steinars. Ze heeft deze natuurwonderen al heel vaak bezocht. Haar beide camera's, de Canon EOS R5 en de Canon EOS-1D X Mark II, zijn weerbestendig en dus ideaal om zulke extreme plekken mee te verkennen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/80 sec, f/2.8 en ISO4000. © Ása Steinars

Glooiende heuvels die baden in goud zonlicht, vergezichten van water onder een roze lucht, ruige kustlijnen met bloeiende planten: het zijn de typische landschapsfoto's die we allemaal kennen, gemaakt tijdens omstandigheden die fotografen en hun slimme zonlichtapps beschouwen als het ideale moment voor een foto. Maar wat als je op een plek woont waar het gouden uur extreem snel voorbij is en je het grootste deel van de dag fel licht hebt? Of waar de lucht bewolkt is en ijs het belangrijkste kenmerk is in de meeste scènes?

De Keniaanse landschaps- en wildlifefotograaf Clement Kiragu en de op IJsland woonachtige landschaps- en avonturenfotograaf Ása Steinars maken allebei foto's van de dramatische landschappen van hun thuisland en hebben zich daarmee weten te onderscheiden. De soms extreme omstandigheden waaronder ze werken zorgen weleens voor problemen. Zo is Ása eens gestrand in de hooglanden van IJsland toen ze werd verrast door een sneeuwstorm en haar voertuig kwam vast te zitten, waardoor ze geen kant op kon. "Een leider van een excursie zag gelukkig mijn sporen in de sneeuw en heeft mijn leven gered", zegt ze.

Clement heeft vooral te vrezen van grote katten en andere dieren wanneer hij foto's maakt van de dramatische horizonnen in het Maasai Mara National Reserve. "Na een paar dagen in de bush raken de leeuwen gewend aan mijn aanwezigheid en doen ze wel eens een dutje in de schaduw van mijn auto", verzekert hij.

Ása en Canon Ambassador Clement begonnen hun carrière allebei in een heel ander veld. Ása studeerde engineering en Clement werkte als artdirector voor een reclamebureau. Door op verschillende manieren foto's te maken van hun omgeving, hebben ze allebei hun carrière een andere wending gegeven en zich naar de top gewerkt.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Hier geven ze tips over het fotograferen van landschappen onder extreme omstandigheden, vertellen ze hoe ze op creatieve manieren en met hun Canon-camera's problemen oplossen, en onthullen ze waarom dit type fotografie uiteindelijk de moeite waard is.

In de verte zien we een kudde dieren, waarbij er aan de rechterkant één gazelle veel dichter bij de camera staat. Een dubbele regenboog domineert de lucht en raakt de grond nabij de kudde dieren.

Het weer in de Maasai Mara in Kenia kan zomaar omslaan. Dit maakt het vastleggen van landschapsfoto's zowel een uitdaging als een droom. Hier gebruikt Clement de regenboog om de aandacht van de kijker te trekken naar de dieren op de achtergrond, terwijl de eenzame gazelle op de voorgrond voor diepte zorgt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS R5) en een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 19mm, 1/400 sec, f/5 en ISO1000. © Clement Kiragu

Groene lichten in de lucht, tegen een landschap met sneeuw en bergen.

Met een statief, lange sluitertijden en een hoge ISO verhoogde Ása de intensiteit van deze foto van het noorderlicht, gemaakt in het midden van de IJslandse winter. "Ik werk altijd met de handmatige modus en RAW", vertelt ze. "Ik wil controle hebben over alle elementen van de foto. Schemerlicht of bewolking vind ik vaak wel het prettigst. Fel zonlicht is niet ideaal voor een goede foto, dus dat probeer ik te vermijden." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 46mm, 0,3 sec, f/2.8 en ISO12800. © Ása Steinars

1. Maak het beste van de omstandigheden

Clement zegt: "Bij het fotograferen van wildlife is het belangrijk dat je de omgeving goed kent, maar bij landschappen is dat niet anders. Kenia is zo'n divers land. Je kunt 's ochtends aan het strand liggen en 's middags de Grote Trek bewonderen. Als ik de omgeving ken, weet ik hoe ik me moet voorbereiden op alle omstandigheden en op welke tijdstippen ik het beste foto's kan maken. Net zoals alle landschapsfotografen wacht ik op het gouden uur en maak ik foto's in de handmatige modus, zodat ik mijn instellingen kan aanpassen aan het veranderende licht."

Ása zegt: "Mijn foto's zien er vaak echt authentiek IJslands uit, omdat ik het volledige spectrum aan weersomstandigheden laat zien. Anderen fotograferen liever niet als het pijpenstelen regent of als het erg zonnig is, maar in de loop van de tijd heb ik leren omgaan met omstandigheden die misschien niet ideaal lijken voor fotografie. Daarmee kan ik me nu onderscheiden. Ik maak me niet zo veel zorgen over mijn Canon-apparatuur, wat het weer ook is. Mijn ervaring met extreme omstandigheden heeft me geleerd dat ik kan vertrouwen op de weerbestendige afdichting."

Op de achtergrond zien we een berg met vlakke top, op de voorgrond een aantal silhouetten van bomen en twee kleine wolken in de rechterbovenhoek.

Met een zoomobjectief voor landschappen kan Clement snel composities maken en aanpassen als er iets verandert in de omgeving. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), ingesteld op 95mm, 1/250 sec, f/11 en ISO2000. © Clement Kiragu

Een persoon loopt over een zwart zandstrand voor een grote met sneeuw bedekte steen.

Een man loopt voor een stapel zwarte stenen vlak voor de kust van het zwarte zandstrand van Reynisfjara. Met een teleobjectief moet Ása veel meer afstand nemen van haar onderwerp om de juiste compositie te krijgen, wat zorgt voor compressie van de achtergrond. Objecten in de verte lijken daardoor groter en meer op de voorgrond te staan dan werkelijk het geval is. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 168mm, 1/640 sec, f/6.3 en ISO800. © Ása Steinars

2. Haal alles uit je Canon-apparatuur

Clement zegt: "Ik heb drie camera's: een Canon EOS R5, een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EOS 5D Mark III [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV]. Vanwege het hogere aantal Megapixel gebruik ik voor landschapsfoto's de EOS R5 in combinatie met het Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief [via een Canon EOS R-vattingadapter]. Ik werk veel in de Maasai Mara. Tijdens het bepalen van de compositie voor een landschapsfoto wil er nog wel eens een interessant dier in het beeld lopen. Met dit zoomobjectief kan ik de compositie gelukkig eenvoudig aanpassen. Dankzij de beeldstabilisatie in zowel mijn EOS R5 als het 24-105mm-objectief ben ik nog flexibeler en kan ik gewoon vanuit de hand fotograferen.

"Mensen denken vaak dat je een berg apparatuur nodig hebt. Ik leg ze dan uit dat een objectief als het penseel van een schilder is: het maakt niet uit hoeveel je er hebt, maar hoe je ze gebruikt. Ik maak vooral wildlifefoto's, maar ik hou ook van landschappen omdat ze context bij de dieren geven. Met dit objectief kan ik alle kanten op."

Ása zegt: "Nog niet zo lang geleden nam ik altijd mijn Canon EOS-1D X Mark II mee de bergen in op zoek naar mooie plekken om te fotograferen. De Canon EOS R5 is compacter maar geeft me toch de kwaliteit die ik wil. Het is prettig om met een lichtere camera op pad te gaan die toch tegen een stootje kan. Ik neem altijd twee objectieven mee: de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, omdat ik er zo veel in één beeld mee kan vangen, en mijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, omdat ik met telefoto's een heel andere look kan creëren. Of ik nu mensen, wildlife of interessante onderwerpen op de voorgrond in de natuur fotografeer, de compressie van de achtergrond met deze 70-200mm maakt de scènes zo ongelooflijk veel boeiender."

Een enorme berg met vlakke top rijst uit de mist.

Het licht in de vroege ochtend zorgt voor een zachte, stemmige sfeer in deze foto van de Kilimanjaro, die op een wintermorgen om 7 uur is genomen in Amboseli National Park in Kenia. Clement verlengde de sluitersnelheid naarmate het ochtendlicht sterker werd. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 321mm, 1/320 sec, f/5.6 en ISO125. © Clement Kiragu

IJs van een gletsjer drijf in een lagune. De lucht en het water hebben een roze-paarse kleur door de lange zonsondergang.

IJsland heeft zo'n twintig uur daglicht in juli, waardoor de gouden uren voor fotograferen rond zonsopkomst en zonsondergang langer kunnen duren. Deze foto met dramatische kleuren werd gemaakt om elf uur 's avonds. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/1.6 en ISO320. © Ása Steinars

3. Weinig licht zorgt voor sfeervolle landschapsfoto's

Ása zegt: "Ik neem altijd een statief mee voor zelfportretten, maar ik kan het ook gebruiken voor foto's met lange sluitertijden van watervallen of het noorderlicht. Ik heb vanuit de hand superscherpe foto's van het noorderlicht gemaakt toen het licht erg sterk was, maar dankzij de optie om de sluitersnelheid te verlengen en meer licht binnen te laten, kan ik ook mooie foto's maken als het licht zwakker is. De goede prestaties van de EOS R5 bij weinig licht komen hier echt goed van pas. Ik kan een veel hogere ISO gebruiken zonder dat er ruis ontstaat."

Clement zegt: "Bij foto's van een zonsondergang pas ik vooraf altijd direct de witbalans aan. In de schaduwmodus worden de kleuren veel krachtiger, dieper en meer oranje. Ik houd mijn ISO altijd op 100 en begin met een diafragma van f/7 voor een mooie scherptediepte, maar niet al te gering. Zo kan ik nog steeds alle details in de omgeving vastleggen. Ik begin met een korte sluitersnelheid, maar verleng deze zodra het donker wordt. Bij zonsopkomst is het juist andersom. Ik begin dus met een sluitersnelheid van bijvoorbeeld 1/200 sec en verleng deze naarmate het zonlicht sterker wordt."

Een groot zeilschip dat vaart door een boog in een ijsberg aan een rotskust.

Landschappen als bron van inkomsten

Ontdek hoe landschapsfotograaf Gunnar Freyr van zijn passie zijn werk heeft gemaakt en hoe nieuwe technologie het genre heeft veranderd.
Een onverharde weg met grasbermen strekt zich uit in de verte en loopt weg van de camera, naast een flinke waterpartij.

Clement zoekt bij het maken van landschapsfoto's naar leidende lijnen om de aandacht van de kijker van de voor- naar de achtergrond te trekken. Zo krijgen ze een goed beeld van de hele omgeving. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 100mm, 1/40 sec, f/4.5 en ISO160. © Clement Kiragu

Een persoon wandelt over een bergkam. Rond de voet van de berg hangt mist.

Ása maakt ook landschapsfoto's met mensen. Zo kunnen kijkers zich beter verplaatsen in de situatie en zichzelf afvragen: "Hoe zou het daar zijn?". Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 140mm, 1/1000 sec, f/6.3 en ISO500. © Ása Steinars

4. Leg onverwachte composities vast

Ása zegt: "Pure landschapsfoto's vallen op wanneer er unieke omstandigheden zijn in IJsland. Deze winter sneeuwde het bijvoorbeeld op de zwarte stranden, wat heel zeldzaam is. Ik was erg gefocust om dit tafereel vast te leggen omdat het zo uniek is. Het contrast tussen het zwarte zand en de witte sneeuw was werkelijk prachtig. Daarnaast probeerde ik zelf echt op te gaan in het landschap om het persoonlijker te maken. Zo kan de kijker zich nog beter voorstellen hoe het voelt om daar zelf te staan."

Clement zegt: "Als ik een landschapsfoto ga maken, zoek ik altijd naar de leidende lijnen die van de voorgrond naar de achtergrond lopen. Ik wil mijn foto's een driedimensionaal gevoel geven. Ik probeer daarom een onderwerp te vinden dat ik op een creatieve manier op de voorgrond kan vastleggen en iets bijzonders op de achtergrond. De leidende lijnen gebruik ik om die beide elementen bij elkaar te brengen voor een krachtige compositie."

5. Leer omgaan met de lastige omstandigheden

Clement zegt: "Het weer in Kenia is niet zo extreem als in IJsland, maar het kan 's ochtends wel erg koud zijn en het wordt snel warm zodra de zon opkomt. Ik zit zo veel in auto's in nationale parken waarin het echt enorm heet wordt en alles wordt bedekt onder een laag stof, of we de deuren nou dicht hebben of niet.

"Maar wat dacht je van al die vliegen die op je objectief gaan zitten of rond je hoofd zoemen terwijl je je focust op de Grote Trek. En ook het spotten van dieren die zich camoufleren tussen het hoge gras kan een uitdaging zijn. Grote katten kunnen zich goed schuilhouden, maar met de Canon EOS R5 is het me toch gelukt om ze vast te leggen. De oogdetectie-AF is echt ongekend, zelfs tussen het hoge gras vindt-ie ze keer op keer."

Ása zegt: "Ik pep mezelf vaak op in de auto voordat ik naar buiten ga, maar stiekem vind ik de omstandigheden geweldig. In de kou voel ik me springlevend. En aan het eind van de dag, als het weer het uiterste van me heeft gevraagd, voel ik echt alsof ik iets heb bereikt.

"Wat voor weer het ook is, ik vertrouw op de EOS R5. In IJsland kun je niet gaan zitten wachten tot de zon gaat schijnen. De sfeer van een storm vind ik bovendien geweldig. Ik trek er dus in weer en wind op uit en tot nu toe heeft de weerbestendige afdichting van de EOS R5 me nog nooit teleurgesteld. De camera is al zo vaak nat geworden. Als op een stormachtige dag de regen van de zijkant komt, gebruik ik de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, omdat deze een grote zonnekap heeft. Dat werkt echt goed. Het biedt bescherming tegen de regen zodat het objectief droog blijft en er geen druppels op de lens komen."

Matthew Bowen

De apparatuur van Ása Steinars en Clement Kiragu

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te maken

Een Canon EOS R5-camera met een bevestigd zoomobjectief ligt op een met mos bedekte steen.

Camera's

Canon EOS R5

Een professionele full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. Ása en Clement gebruiken deze camera allebei voor het maken van landschapsfoto's. "Ik vertrouw op EOS R5 ongeacht de weersomstandigheden", zegt Ása. "Ik ben nog nooit teleurgesteld."

Canon EOS-1D X Mark III

Ása en Clement gebruiken ook allebei versies van deze spiegelreflexcamera. Dit is de ultieme creatieve camera met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Clement zegt: "Deze camera gebruik ik voor wildlifefotografie. Hij is echt razendsnel! Elke foto is raak."

Canon EOS 5D Mark IV

De opvolger van de Canon EOS 5D Mark III die Clement gebruikt, is prachtig vormgegeven en een uitstekende allrounder. "De EOS 5D Mark III is mijn back-upcamera", zegt Clement. "Ik heb nog nooit een back-up hoeven gebruiken, maar het is toch prettig voor het geval er iets misgaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje."

Lenzen

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Een ultragroothoekzoomobjectief dat uitstekende beeldkwaliteit en een constant grootste diafragma biedt. "Ik gebruik dit objectief voor architectuur- en landschapsfotografie", zegt Clement.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

De nieuwste versie van het favoriete objectief van zowel Clement als Ása is snel, flexibel en geschikt voor elke soort opdracht. Ása zegt: "Of ik nu mensen, wildlife of interessante onderwerpen op de voorgrond in de natuur fotografeer, de compressie van de achtergrond met deze 70-200mm maakt de scènes zo ongelooflijk veel boeiender."

Canon EF 50 mm f/1.2L

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. Ása en Clement gebruiken dit objectief allebei. "Ik gebruik dit objectief vooral voor portretten", zegt Clement. "Je krijgt er een prachtige bokeh mee."

Accessoires

Canon-vattingadapter EF-EOS R

Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt. Fotografen die al een collectie EF-S- of EF-objectieven bezitten, kunnen investeren in het EOS R System en er zeker van zijn dat de objectieven naar verwachting presteren.

Gerelateerde artikelen

  • Zandkleurige bergen die in een groot meer worden weerspiegeld. Het is ijzig koud aan de rotsachtige kustlijn op de voorgrond en er stijgt mist op van het stilstaande water in de achtergrond.

    ARTIKEL

    De beste camera's en objectieven voor landschappen

    Natuurfotograaf en Canon Ambassador Radomir Jakubowski legt uit hoe hij zijn creatieve mogelijkheden kon uitbreiden met de Canon EOS R System.

  • Het magnifieke gewei van een hertenbok is net zichtbaar tussen witte mistflarden.

    WILDLIFE

    Natuurfotografie vanuit een ander perspectief

    Fotografen Clement Kiragu, Dafna Tal en Michel d'Oultremont over hoe je je kunt onderscheiden binnen het populaire wildlife- en natuurgenre.

  • Image

    ARTIKEL

    Jonge fotograaf: landschappen met verhalen

    De jonge fotografe Michaela Nagyidaiová duikt in de landschapsfotografie die een milieuverhaal vertelt, met professionele mentor Toby Smith.

  • Photographer Acacia Johnson sits in a grounded light aircraft, smiling and looking out of the open door.

    ARTIKEL

    Het leven op het platteland van Alaska mogelijk maken: bush-piloten fotograferen

    Maak kennis met de winnaar van de Canon Female Photojournalist Grant van 2021 die deze onmisbare service gaat vastleggen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro