WILDLIFE

Buiten de kaders: nieuwe perspectieven op wildlife- en natuurfotografie

Drie Canon Ambassadors uit drie diverse werelden bespreken hun verschillende benaderingen om de natuur vast te leggen en de verbluffende resultaten die deze onorthodoxe technieken kunnen opleveren.
Het magnifieke gewei van een hertenbok is net zichtbaar tussen witte mistflarden.

"Ik denk dat ik in mijn benadering veel op gevoel doe. Vaak verplaats ik me een paar centimeter en verandert het hele beeld", zegt wildlifefotograaf Michel d'Oultremont. "Dit zijn dieren in het wild, dus het is een kwestie van geduld en geluk, maar ik vind het geweldig om te spelen met de elementen in de natuur." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 600mm f/4L IS III USM), ingesteld op 1/2000 sec, f/4 en ISO1600. © Michel d'Oultremont

Het is vaak lastig om een stijl te vinden waarmee je je onderscheidt van de massa en hetzelfde onderwerp vanuit een nieuw perspectief bekijkt. Maar het is niet onmogelijk. Er is altijd ruimte voor professionele fotografen die hun ambacht op een nieuwe manier benaderen aan de hand van ervaring en experimenten.

Michel d'Oultremont begon met fotograferen op het Belgische platteland toen hij nog maar 13 jaar oud was, voordat hij aan zijn loopbaan begon die hem over de hele wereld zou brengen. In de loop der jaren heeft hij een zee aan prijzen gewonnen, waaronder de felbegeerde Wildlife Photographer of the Year – Rising Star Award in 2018.

Dafna Tal is een multidisciplinair artiest met een achtergrond in toneel, beeldhouwen en schilderen, die haar roeping heeft gevonden in onderwaterfotografie. Haar werk is internationaal tentoongesteld, onder andere in het Casula Powerhouse Arts Centre in Sydney, Australië.

Clement Kiragu is een Keniaanse natuurbeschermer die heeft gewerkt voor publicaties als de Financial Times en National Geographic. In 2017 werd hij uitgeroepen tot ’Africa's Photographer of the Year’.

In dit artikel bespreken deze drie Canon Ambassadors de mentaliteit, technieken en uitrusting die hen in staat heeft gesteld om een unieke fotografische identiteit te creëren en hun genre vanuit een nieuw perspectief te verkennen.

Een Indische koraalduivel, gefotografeerd vanaf de zijkant en verlicht tegen een zwarte achtergrond.

"Dankzij wildlifefotografie beleef ik avonturen, doe ik nieuwe ontdekkingen en leer ik steeds meer over de wereld", zegt de Israëlische artieste Dafna Tal. "Het geeft veel voldoening om fotografische uitdagingen het hoofd te bieden, vooral in onderwaterfotografie." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 46 mm, 1/125 sec, f/4,5 en ISO320. © Dafna Tal

Een grootvin pijlinktvis, schuin van boven gefotografeerd en verlicht tegen een zwarte achtergrond.

"Het heeft iets magisch om je 's nachts in de diepte van de zee te bevinden", zegt Dafna. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/250 sec, f/3,2 en ISO500. © Dafna Tal

Dafna Tal – een onderwaterstudio bij nacht

"Door mijn ervaring in portretfotografie, commerciële fotografie en landschapsfotografie, weet ik hoe licht eruitziet op een onderwerp vanuit vrijwel elke hoek", legt Dafna uit.

Gebaseerd op dit fundament realiseerde Dafna zich dat ze de capaciteit en kennis had om een studio-achtige omgeving te creëren om wildlife in de duisternis van de zee te fotograferen. Volgens haar moet je voor het vinden van een stijl en een perspectief die je als kunstenaar aanspreken heel eerlijk tegenover jezelf zijn. "Het is belangrijk erachter te komen wat je persoonlijk aantrekt en je daardoor te laten leiden, want het belangrijkste in artistieke expressie is de authenticiteit en oprechtheid van de kunstenaar", zegt ze.

Voor Dafna hield dit in dat ze haar technische knowhow van licht en haar vaardigheden als getrainde duiker gebruikte om bijzonder zeeleven in nachtelijke duisternis vast te leggen. "Het doet een beetje buitenaards aan, met al die deeltjes in het water en de markante schepsels die overdag vaak onzichtbaar blijven", zegt ze. "Het is ook een tijd waarin je het licht goed kunt controleren en het verlichte dier eruit springt tegen de donkere achtergrond."

Deze stijl van fotograferen vereist niet alleen specifieke vaardigheden, maar ook heel andere afwegingen. Zo moet Dafna niet alleen rekening houden met de bewegingen van haar onderwerpen, maar ook met het feit dat ze zelf voortdurend beweegt. "Met de Canon EOS R5 kan ik bijna elke situatie vastleggen. De technologie om gezichten en dieren te volgen is zeer geavanceerd en kan veel complexere situaties aan dan voorheen", zegt ze. "Dat is cruciaal wanneer zowel de fotograaf als het dier constant in beweging zijn."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een zwart-witfoto van een leeuw, genomen vanaf een laag standpunt. Het dier gaat bijna volledig schuil achter de wuivende planten op de voorgrond.

"Als je met een auto in hun verblijfplaats aankomt, ben je al een indringer, dus ook al kom je steeds dichterbij de dieren, je krijgt geen natuurlijke beelden", aldus fotograaf en natuurbeschermer Clement Kiragu. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 40 mm, 1/400 sec, f/7.1 en ISO200. © Clement Kiragu

Clement Kiragu – laag bij de grond

"Mensen fotograferen altijd vanaf het dak van safarivoertuigen, maar als je een leeuw vastlegt, wil je die grootsheid weergeven. Ga dus lager zitten om een realistischer perspectief te krijgen", aldus Clement, die zijn enorme ervaring in het Keniaanse Maasai Mara National Reserve gebruikt om eerlijke, uitdagende manieren te vinden om wildlife te fotograferen, waarbij hij de dieren zo min mogelijk stoort. "Als je grote katten fotografeert, moet je uit de buurt blijven, een lang objectief gebruiken en veel geduld hebben", legt hij uit. "Misschien beginnen ze zelfs te spelen, zich met hun welpen bezig te houden, te jagen… Dan zie je hun natuurlijke gedrag."

Clement gebruikt sinds jaar en dag de Canon EOS-1D X Mark III, maar alleen dankzij de mogelijkheden van de Canon EOS R5 heeft hij een nieuwe creatieve weg kunnen inslaan. Clement gebruikt de oogtracking van het EOS iTR AFX-systeem om beelden vanuit extreem lage hoeken vast te leggen, waarbij de voorgrond vaak prominent aanwezig is. Dit geeft de toeschouwer het gevoel een klein prooidier te zijn dat van een afstand toekijkt.

"Ik heb een foto (hierboven) van gras dat door het beeld wuift en toch stelde de Canon EOS R5 scherp op de ogen van de leeuw. Dat vond ik echt ongelooflijk. Met vorige modellen zou dat vrijwel onmogelijk zijn geweest", aldus Clement. "Ik zou echt de grenzen van deze mogelijkheden willen opzoeken."

Het succes van Clements zorgvuldig uitgewerkte, ongekunstelde foto's is een combinatie van geduld en apparatuurkeuze. "Dat is waarom ik graag met de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en de Canon Extender RF 1.4x werk", zegt hij. "Het geeft me de ruimte om beelden vast te leggen zonder de dieren te storen.

"Mijn stijl neigt eerder naar kunst dan naar documentaire. Met deze benadering worden de foto's artistieker en slimmer. Mijn doel is dat mensen om de dieren gaan geven en misschien gaan bijdragen aan de strijd."

Een hertenbok en profil, nauwelijks zichtbaar in de donkere, wazige, nachtelijke scène.

"Ik vind het boeiend als ik het dier kan laten opgaan in zijn omgeving en een mooi aspect van de natuur kan laten zien. Voor mij is het essentieel om eer te bewijzen aan het moment", zegt Michel. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 400mm f/2.8L USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 1/8000 sec, f/2.8 en ISO1000. © Michel d'Oultremont

Michel d'Oultremont – het grotere geheel

"Ik vind het belangrijk om de omgeving te laten zien, want ik houd niet van foto's waarop het dier duidelijk te zien is", zegt Michel. "Ik heb liever een hint van leven te midden van een mooie omgeving. Ik probeer altijd een esthetische locatie op te zoeken."

Michel heeft een bijzondere manier gevonden om de rol van de omgeving te veranderen. In sommige foto's laat hij het dier zien als een klein, maar herkenbaar element van de omgeving. In anderen overbelicht hij de omgeving om het dier te isoleren, dat daardoor een klein stukje van een grotere puzzel wordt. "Het dier loopt de tekening in die voor mij ligt en kiest uiteindelijk zelf waar hij wordt vastgelegd", aldus Michel.

Voor dit soort beelden combineert Michel een Canon EOS R5 met de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-, Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM- en de Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectieven via een EOS R-vatting adapter (in het verleden gebruikte hij een Canon EOS 5D Mark IV en Canon EOS 5DS R).

"De EOS R5 helpt me enorm. De stille modus is fantastisch voor deze vorm van fotografie", zegt Michel. "Ik werk altijd met een klein diafragma, waardoor ik mijn onderwerp kan isoleren. Ik werk met meervlaksmeting en regel mijn belichting met EV's. Eigenlijk ben ik geen goede technicus, daarom zet ik veel van de camera-instellingen op automatisch, zodat ik me op het wild kan concentreren."

Two male black grouses with blue, red and white markings fighting in the snow, one descending on the other from above.

De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie

Vogelfotograaf Markus Varesvuo en Afrikaanse wildlife-expert Marina Cano delen hun favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.
Een zwart-witfoto van drie zebra's die over een open vlakte galopperen, terwijl ze een stofspoor achterlaten.

"Wil je voorbereid zijn, dan moet alles kloppen", zegt Clement over het vastleggen van rennende beesten. "Je moet bijvoorbeeld weten welk soort licht je mooi vindt en welke positie je wilt, want deze beslissingen moet je in een fractie van een seconde nemen en je hebt maar een paar seconden om het goed te krijgen. Je moet zijn voorbereid op het moment, want de natuur herhaalt zichzelf niet." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 170 mm, 1/30 sec, f/14 en ISO100. © Clement Kiragu

Clement Kiragu – meester over beweging

Clements kunstzinnige benadering heeft hem er ook toe gebracht het traditionele streven naar scherpte en helderheid te laten vallen, en te onderzoeken hoe hij middels bewegingsonscherpte beweging kan vastleggen. Maar voor Clement is het meer dan een artistieke benadering. "Ik gebruik bewegingsonscherpte voor dieren waarvoor mensen minder belangstelling hebben. Dieren zoals zebra's en wildebeesten. Ik gebruik deze technieken om de aandacht op hen te vestigen", zegt hij.

Het is niet eenvoudig om dit soort foto's te maken, maar als het je lukt, zijn ze volgens Clement de moeite waard. Clement heeft inmiddels zijn eigen benadering ontwikkeld om dit soort magische beelden te creëren. "Ik gebruik de Canon EOS R5 meestal met de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM", legt hij uit. "Ik heb mijn ISO altijd op 100 staan, ik vertraag de sluitertijd tot 1/25 en dat compenseer ik met het diafragma. Het is dus gewoon uitproberen totdat het lukt. Maar worden ze ook mooi? Ze worden prachtig."

Hoor meer over de wetenschap achter wildlifefotografie in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon:

Een close-upfoto van luchtbellen in het water, in verschillende tinten blauw, onder het oppervlak van de Rode Zee.

"Het leidt geen twijfel dat elke natuurlijke omgeving een serie close-upfoto's waard is, met aandacht voor de verbazende details die er deel vanuit maken", aldus Dafna. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/800 sec, f/5 en ISO125. © Dafna Tal

Duizenden kleine luchtbellen in het water, vastgelegd onder het oppervlak van de Rode Zee.

"Als beroepsfotografen onderwaterfotografie willen gaan beoefenen, moeten ze iets compleet nieuws leren: scubaduiken of vrij duiken. Ik zou allereerst leren duiken, om te zien of dit de fotograaf aanspreekt, en vandaar verdergaan." Gefotografeerd op een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/250 sec, f/3.5 en ISO100. © Dafna Tal

Dafna Tal – de schoonheid van de natuur

Hoewel Dafna zich toelegt op het fotograferen van bijzonder diepzeeleven, gelooft ze ook dat een omgeving net zo mooi kan zijn als de dieren die erin leven, wat de zee zelf tot een waardig onderwerp maakt. "Of het nu gaat om kleine of grote dingen, ik vind dat elk detail in de natuur fascineert en charme heeft", zegt ze.

Dafna is zowel duiker als natuur- en fotografieliefhebber, dus is het niet verwonderlijk dat ze zich geroepen voelt de schoonheid van de oceaan vast te leggen. In een serie kleinere, gedetailleerde beelden (zoals hierboven), lukt het haar om deze onmetelijke wereld op een karaktervolle manier vast te leggen.

"Ik denk dat water, en de onderwaterwereld in het algemeen, een omgeving is waarin je goed kunt spelen met licht, kleuren en texturen. Door de transparantie van het water, de wind, de golven en het veranderende licht ontstaan talloze mooie vormen", aldus Dafna. "Een kleinere scherptediepte geeft het beeld meer diepte en creëert een interessant effect. Daarbij beïnvloedt de kwaliteit van het objectief de bokeh en wat dat betreft kan ik de Canon RF-objectieven alleen maar loven om de mooie textuur die ze creëren."

Omdat deze beelden creatiever zijn, is het verkrijgen van een goede foto volgens Dafna minder een kwestie van exacte wetenschap en meer van experimenteren. "Het is belangrijk dat je beseft dat er in dit geval geen 'correcte' camera-instellingen zijn. Ik zou zoveel mogelijk experimenteren met verschillende belichtingen, inclusief onder- en overbelichting, verschillende snelheden, enzovoort, om te zien wat het beste werkt en je aanspreekt", zegt ze tot slot.

Jack Fittes

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Chris Packham: verrekijkers, camera's, ethiek en ik

    De populaire tv-presentator en auteur en zijn stiefdochter en medepresentator Megan McCubbin vertellen over het observeren en fotograferen van de natuur.

  • A Canon PIXMA PRO-200 prints out an image of an orangutan swinging upside down from a branch.

    ARTIKEL

    "Print is de beste manier om de boodschap te verspreiden"

    Wildlifefotograaf Maxime Aliaga wil de orang-oetan redden. Ontdek hoe zijn spectaculaire prints bijdragen aan de promotie van hun bescherming.

  • ARTIKEL

    Plasticvervuiling wordt kunst

    Ontdek hoe Mandy Barker plastic afval gebruikt om haar prachtige maar schokkende beelden te maken die de plasticvervuiling van de wereldzeeën in de schijnwerpers zetten.

  • Een zwart-witfoto van een enorme witte haai die door het wateroppervlak heen breekt.

    ARTIKEL

    Groot risico, grote voldoening: Chris Fallows over het fotograferen van haaien

    Wildlifefotograaf en Canon Ambassador Chris Fallows vertelt over zijn liefde voor haaien en hoe hij een opmerkelijke ontdekking over hun gedrag deed.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro