WILDLIFE

Formeel uitgestorven: de laatste noordelijke witte neushoorns

Het vastleggen van een diersoort die op het punt staat uit te sterven, bleek voor Paolo Pellegrin een unieke shoot. Hij onthult het verhaal achter dit project en bespreekt waarom minder meer was bij het maken van beelden die een eerbetoon zijn aan de zeldzaamste dieren ter wereld.
Twee noordelijke witte neushoorns en een zuidelijke witte neushoorn liggen onder een grote struik in Ol Pejeta Conservancy in Kenia, op een zwart-witfoto die Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5 maakte.

De beroemde fotojournalist Paolo Pellegrin reisde naar Ol Pejeta Conservancy in Kenia om 's werelds laatst overgebleven noordelijke witte neushoorns, Najin en Fatu, te fotograferen. Op sommige neushoornfoto's zijn ze te zien samen met een zuidelijke witte neushoorn, een ras dat, in tegenstelling tot de noordelijke witte neushoorn, een gezonde populatie heeft. "De moeder en dochter kwamen uit een dierentuin en moesten opnieuw in het wild worden uitgezet," legt Paolo uit. "Deze andere neushoorn was hun begeleider." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 35mm, 1/400 sec, f/7.1 en ISO 125. © Paolo Pellegrin

Eerder dit jaar bracht Paolo Pellegrin vijf dagen door in Ol Pejeta Conservancy in Kenia om de neushoorns te documenteren. "Dit verhaal leek alles te omvatten", zegt hij. "Het zijn wilde dieren, ze zijn magnifiek, de op één na grootste [land]zoogdieren ter wereld, en dit zijn de laatste twee." Als je kijkt naar zijn beelden van Najin en Fatu, kijk je naar een wereld die binnenkort ophoudt te bestaan.

Dit paar witte neushoorns zijn de enige twee van hun soort die nog over zijn op aarde, als gevolg van habitatverlies en wijdverspreide historische en moderne stroperij vanwege hun hoorns. Na de dood van het laatste mannetje in 2014 zal er nooit meer een noordelijke witte neushoorn op natuurlijke wijze geboren worden, hoewel er wel pogingen worden ondernomen om hun DNA te behouden. In Paolo's minimalistische zwart-witfoto's en bewegende beelden voel je de zwaarte van hun hachelijke situatie en tegelijkertijd de kracht, schoonheid en magie van het werken met deze bijzondere 3.000 kg wegende wezens.

"In ons dagelijks leven worden we niet geconfronteerd met wilde dieren", zegt Paolo. "We hebben misschien een kat, maar dit is compleet anders." Als Magnum-lid is Paolo een gerenommeerd fotojournalist en winnaar van meerdere prijzen voor zijn beelden van conflicten en natuurrampen over de hele wereld. De laatste tijd richt hij zich op het verslaan van ecologische verhalen door het fotograferen van smeltende gletsjers en vulkanen, en het weergeven van deze geologische fenomenen als deel van een levend, ademend geheel.

Een ranger staat achter een noordelijke witte neushoorn. Alleen het silhouet van de ranger en de rug en buik van de neushoorn zijn zichtbaar tegen de lucht in een zwart-witfoto gemaakt door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

De relatie tussen de rangers van het reservaat en de dieren was niet alleen logistiek belangrijk om de Italiaanse fotojournalist te helpen een band met de dieren op te bouwen, maar ook als thema in zijn werk. "Wij zijn daar en proberen ze te lezen, maar ze doen precies hetzelfde bij ons", vertelde een ranger aan Paolo. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/5300 sec, f/2.8 en ISO 125. © Paolo Pellegrin

Een band opbouwen

Om deze beelden te kunnen maken, moest Paolo het vertrouwen van de neushoorns winnen. "Alles gaat heel langzaam, heel bewust", zegt hij. "Je ligt op de grond, probeert ze aan je aanwezigheid te laten wennen, komt elke dag een beetje dichterbij en gaat hun mentale ruimte binnen. Als fotograaf wil je onzichtbaar zijn of verdwijnen in een situatie, maar zichtbaarheid wordt bereikt door extreme zichtbaarheid, door aanwezigheid en connectie."

Twee rangers die nauw met de dieren samenwerken en op sommige foto's te zien zijn, ondersteunden hem bij het opbouwen van die band. "Ze hebben een quasi-spirituele band opgebouwd", zegt Paolo. "Het was prachtig om naar deze onuitgesproken communicatie te kijken, die bestond uit gebaren en heel subtiele, heel doordachte bewegingen."

Paolo werd ook geholpen door de stille sluitermodus op zijn Canon EOS R5. "Ik kroop op de grond centimeter voor centimeter naar ze toe", herinnert hij zich. In zo'n perfecte stilte, die makkelijk doorbroken kon worden door de kleinste afleiding, "was de stille sluitermodus van cruciaal belang".

De EOS R5, Paolo's favoriete camera, had nog meer voordelen. "Hij is compact en dat scheelt niet alleen in gewicht, maar ook in de zichtbaarheid van de camera", vervolgt hij. "Ik vind ook de bestanden geweldig en de focus ongelooflijk. Je kunt de scherpstelling instellen om beide ogen van mensen of dieren te vergrendelen en te volgen en om tussen ogen te schakelen. Dat is echt een heel bijzondere functie."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een noordelijke witte neushoorn graast op gras terwijl iemands hand zich uitstrekt naar de hoorn van de neushoorn, in een zwart-wit foto gemaakt door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

Er is een sterk contrast tussen licht en donker in Paolo's beelden. "Mijn belangrijkste lichtbron is tegenlicht", zegt hij. "Ik fotografeer tegen de zon in." De neushoorns zijn vaak silhouetten, wat bijdraagt aan de gedurfde compositorische benadering die Paolo hanteert. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/500 sec, f/8 en ISO 160. © Paolo Pellegrin

Een noordelijke witte neushoorn werpt een schaduw terwijl hij op de grond ligt, in een zwart-witfoto gemaakt door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

Paolo's compositiebenadering in deze serie is rechttoe rechtaan. "Ik probeerde contact te maken met hun innerlijke stilte, dus ik wilde niet dat formele keuzes of vormgeving dat zouden verstoren", zegt hij. In sommige opnames van hun lichamen zou je in eerste instantie het gevoel kunnen hebben dat je naar een bergketen kijkt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief, ingesteld op 34mm, 1/500 sec, f/8 en ISO 200. © Paolo Pellegrin

Gestuurd door het onderwerp

Paolo reisde naar Kenia met een journalist die het verhaal schreef. Elke ochtend stond hij vroeg op, rekening houdend met het schema van de dieren. Het was snikheet, dus de neushoorns namen lange modderbaden om af te koelen, aten gras of deden een dutje. Paolo was gefascineerd door hoe ze sliepen.

"Het werd een belangrijk thema, vooral bij bewegend beeld", zegt hij. "Ze sliepen nooit helemaal. Ze zijn bijziend, maar ze hebben een uitzonderlijk goed gehoor, dus als ze slapen zijn hun oren altijd actief."

Ze sliepen naast elkaar, waardoor ze 360° dekking hadden voor alle geluiden die hen konden waarschuwen voor gevaar. De slaapmomenten vertegenwoordigden hun afhankelijkheid van elkaar, en toonden hun kwetsbaarheid. "Het was een cadeautje", zegt Paolo.

Een noordelijke witte neushoorn staat 's nachts onder een boom met links van haar een andere neushoorn, in een zwart-witfoto gemaakt door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

Veel van Paolo's beelden hebben een laag perspectief. Dit heeft te maken met hoe hij zich in de buurt van de dieren moest gedragen - dicht bij de grond blijven om ze niet te laten schrikken - maar het benadrukt ook hun grootte en charisma. "Het is het onderwerp dat de fotografie bepaalt", zegt hij. "Wat ik begrijp, wat ik ervaar, wat ik voel, dat bepaalt welke kant de fotografie op zal gaan." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/50 sec, f/2.8 en ISO 6400. © Paolo Pellegrin

Een andere kijk

Bij het vallen van de avond trokken de neushoorns naar een ander deel van het reservaat. Op de derde of vierde dag van de opnames vroeg Paolo de rangers of hij met de beesten mee mocht. Er hing een andere sfeer bij het fotograferen in deze omgeving. "Misschien vanwege de duisternis of omdat dit hun omgeving was", legt hij uit. "Het voelde intens, wilder."

Andere fotografen die de neushoorns fotografeerden, deden dat meestal overdag. Paolo's nachtopnamen geven een perspectief dat je minder vaak ziet. De indrukwekkende mogelijkheden bij weinig licht die Paolo's Canon EOS R5 biedt, kwamen in dit scenario goed tot hun recht.

Ingetogen frames

"Als fotografen bekijken we de wereld door een rechthoek", zegt Paolo. "Jarenlang heb ik geprobeerd die rechthoek te vullen met zoveel mogelijk informatie, zoveel mogelijk leven. Mijn mentoren gebruikten allemaal uitgesproken, complexe composities." Inmiddels is zijn benadering het tegenovergestelde. "Het is een meer subtractieve vorm van fotografie, die in zekere zin dichter bij beeldhouwkunst staat", vervolgt hij. "Je hebt een blok marmer waar je wat vanaf haalt om de essentie te onthullen."

Sommige beelden zijn extreem close-up gefotografeerd, waardoor het huidoppervlak van de neushoorns in detail te zien is. "Het beeld wordt bijna een landschap", zegt Paolo, waarmee hij ons visueel herinnert aan de plaats van de dieren in hun omgeving.

De Fagradalsfjall-vulkaan in IJsland barst uit; lava stroomt eruit. Deze foto is vastgelegd door Paolo Pellegrin met een Canon EOS R5.

"Eenvoud is echt het ultieme doel!"

De Italiaanse fotojournalist Paolo Pellegrin vertelt openhartig over fotografie en verhalen vertellen, en legt uit hoe het Canon EOS R System zijn werk heeft helpen ontwikkelen.

Met een Canon EOS R5 en twee objectieven, de Canon RF 28-70mm F2L USM en de RF 70-200mm F2.8L IS USM, was zijn uitrusting ook eenvoudig. "Ik heb 90% van de tijd met de RF 28-70mm F2L USM gefotografeerd, verreweg het beste objectief waar ik ooit mee heb gewerkt", zegt Paolo. "Het is ongelooflijk snel en geeft echte schoonheid en textuur."

Zo creëerde Paolo een collectie waarin hij portretten van de neushoorns combineert met bijna abstracte opnamen van hun huid van dichterbij. Het was zijn streven om "beelden te maken die zowel esthetisch mooi zijn als een stapje verder gaan en de kijkers iets laten voelen bij deze schepsels".

A northern white rhino lies on the grass in Ol Pejeta Conservancy in Kenya, filmed on a Canon EOS R5 by Paolo Pellegrin.

Bewegende beelden

De laatste jaren experimenteert Paolo steeds meer met video (zie hierboven). "Fotografie is zo beperkt", zegt hij. "Een deel van de kracht komt voort uit de beperkingen, omdat het van de kijker een actieve betrokkenheid vereist. Maar sommige situaties, zoals oorlog met het ratelende geluid van beschietingen, kun je niet overbrengen met een stilstaand beeld."

Dit was zo'n situatie. "Op de foto's waarin ze slapen, zien ze er sereen uit, maar met video gebeurt er iets interessants", vervolgt hij. "Je hoort het gezoem van kleine insecten, van de wind die het gras en de bladeren beweegt." Door de combinatie van stilstaande en bewegende beelden kan Paolo een rijker verhaal vertellen.

De hybride producten van Canon lenen zich voor deze multi-layered, multimediale benadering. "Het begon met het uitzoeken van een camera die over deze mogelijkheden beschikte", zegt Paolo. "In het begin wist ik niet echt wat ik ermee aan moest. Met elke nieuwe generatie wordt hij steeds toegankelijker. Je moet de mogelijkheden benutten. Fotografie evolueert parallel aan technologie. We hebben nu hulpmiddelen die zowel geweldige video's als geweldige fotografie bieden, wat fantastisch is, moet ik zeggen."

Op de laatste van die vijf dagen had Paolo het vertrouwen van de neushoorns zodanig gewonnen dat hij ze met zijn uitgestoken hand kon aanraken. "Dat was het eindpunt van een reis, die werd bezegeld door deze fysieke aanraking", zegt hij.

Een noordelijke witte neushoorn graast op gras, laag bij de grond in zwart-wit tegen de zon in gefotografeerd met een Canon EOS R5 door Paolo Pellegrin.

"We leven in het Antropoceen - het tijdperk waarin de mens de directe oorzaak is van massale uitstervingen, wereldwijd", zegt Paolo. "Maar het is zeldzaam om getuige te zijn van het uitsterven van welbekende, charismatische fauna, zoals de noordelijke witte neushoorn. Wat vaker voorkomt is het verdwijnen van insecten of kleine dieren, zoals vogels, knaagdieren of vissen. Hier bekijken we het in realtime." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/640 sec, f/8 en ISO 250. © Paolo Pellegrin

Niet iedereen kan zo dicht bij deze dieren komen. Maar door deze beelden voelen we indirect het ontzag dat ze inboezemen. Natuurbehoud draait om zorg. Het uitsterven van bepaalde soorten kan abstract lijken en minder op de voorgrond staan in onze gedachten, omdat we in ons dagelijks leven geen wilde dieren zien. De kracht van een fotograaf is echter het vastleggen van een verhaal, de details en de kracht van wildlife om ons eraan te herinneren dat we moeten vechten voor de soorten die overblijven. Voor de noordelijke witte neushoorn is het nu te laat, maar fotografie zoals die van Paolo stimuleert ons om te vechten voor andere bedreigde diersoorten, in plaats van toe te kijken hoe ze voor altijd verdwijnen.

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro