Dankzij het enorme succes van de in Denemarken geboren landschaps- en natuurfotograaf Gunnar Freyr op social media, is hij populaire workshops gaan geven. "Deze foto is gemaakt tijdens een workshop die ik in Groenland heb gegeven, waarbij we vaarden langs de verre fjorden van Scoresby Sound. Daar hebben we adembenemende landschappen gezien, zoals deze prachtige ijsberg", vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 70mm, 1/5000 sec, f/5 en ISO800. © Gunnar Freyr
Gunnar Freyr maakt deel uit van een nieuwe generatie ondernemende landschaps- en natuurfotografen die de kracht van het internet gebruiken om hun bedrijf te laten groeien. Hij woont in Reykjavik, IJsland en zijn klanten variëren van lokale bedrijven, zoals Promote Iceland, tot internationale merken, waaronder Condé Nast Traveller en American Express.
Gunnar, die meer dan 400.000 volgers heeft op Instagram, is op ongebruikelijke wijze begonnen aan zijn huidige carrière. Hij is geboren in Denemarken, maar zijn ouders komen uit IJsland. Hij heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de universiteit en begon daarna te werken voor een groot auditbureau. In 2007 kocht hij zijn eerste spiegelreflexcamera, maar landschapsfotografie zag hij jarenlang slechts als hobby.
Hij kwam er echter al snel achter dat een carrière in auditing niet voor hem was weggelegd en maakte een radicale omslag: Gunnar en zijn partner verkochten al hun bezittingen en kochten een round-the-world-ticket, waarna ze in 2015 besloten in IJsland te gaan wonen.
Sindsdien heeft Gunnar een succesvolle carrière opgebouwd waarvoor hij de hele wereld afreist en prachtige landschappen fotografeert. Hij gebruikt een holistisch bedrijfsmodel met meerdere inkomensstromen en benut zijn sterke aanwezigheid op social media. Vroeger hadden landschapsfotografen deze mogelijkheid niet en waren ze vaker afhankelijk van verkoop in printvorm en online. Hier legt Gunnar uit hoe je van landschapsfotografie een inkomstenbron kunt maken in het huidige digitale tijdperk.
Ontdek hoe fotografen de kracht van social media kunnen gebruiken in deze aflevering van Canon's Shutter Stories-podcast: