ARTIKEL

Een ander perspectief: plaatsen en gebeurtenissen vanuit de lucht

Luchtfotografiespecialist Massimo Sestini geeft een andere kijk op landschappen en stadslandschappen, en zelfs op het nieuws terwijl dit plaatsvindt. Hier laat hij zien hoe hij is begonnen en bespreekt hij waarom luchtfotografie zo effectief voor allerlei toepassingen, van landschappen tot fotojournalistiek.
Luchtfoto van een zwerm vogels die in V-vorm over de grote watergebieden in het Italiaanse Toscane vliegt.

De foto's van luchtfotograaf Massimo Sestini tonen - letterlijk - een ander perspectief. Vanaf een hoogte van honderden meters fotografeert hij indrukwekkende landschappen en nieuwsverhalen die op dat moment plaatsvinden. Deze luchtfoto van La Riserva Naturale della Diaccia Botrona in Toscane is door Massimo gefotografeerd als onderdeel van een campagne van het toeristenbureau van Toscane. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 400mm, 1/2000 sec, f/5.6 en ISO500. © Massimo Sestini

De legendarische fotograaf en fotojournalist Robert Capa zou ooit hebben gezegd: "Als je foto's niet goed genoeg zijn, ben je niet dichtbij genoeg!" Maar dicht op de actie zitten is niet altijd een garantie voor goede foto's. Soms is zelfs het tegengestelde waar, wat luchtfotograaf en Canon Ambassador Massimo Sestini bewijst.

Massimo begon in de jaren '90 als een gewone nieuwsfotograaf, maar langzamerhand specialiseerde hij zich in luchtfotografie, waarbij hij op honderden meters hoogte vanuit snel bewegende helikopters en militaire vliegtuigen fotografeert.

Op zijn foto's zijn oceanen, landschappen en stadslandschappen te zien vanuit een perspectief dat de meeste mensen niet snel zelf zullen ervaren. Hij heeft de schoonheid van Toscane, die toch al op talloze manieren is vastgelegd, op een frisse, nieuwe manier weten te fotograferen voor het lokale toerismebureau en maakte foto's van de Frecce Tricolori, het stuntteam van de Italiaanse luchtmacht, boven adembenemende berglandschappen en nachtelijke steden.

Zijn foto's boden bovendien een uniek referentiekader en een gevoel van schaal aan belangrijke nieuwsverhalen, zoals de begrafenis van Paus Johannes Paulus II in 2005 en het gekapseisde cruiseschip de Costa Concordia in 2012. Zijn iconische luchtfoto van honderden vluchtelingen die op elkaar gepakt in een boot zitten die de Middellandse Zee oversteekt, waardoor de migrantencrisis een heel nieuw gezicht kreeg, werd in 2015 bekroond met de tweede plek in de categorie General News – Singles van de World Press Photo-wedstrijd.

Hier vertelt Massimo over de kracht van verschillende perspectieven en de praktische aspecten van zijn werkwijze, die de zwaartekracht lijkt te tarten.

Luchtfoto van een weg die door een ring van Italiaanse cipressen kronkelt, met omgeploegde velden aan beide zijden.

Een andere luchtfoto van Massimo, als onderdeel van de campagne van het Toscaanse toerismebureau om de regio wereldwijd te promoten. De serie van 20 foto's ging in 2020 in Florence in première tijdens de tentoonstelling Bellezza oltre il limite ('schoonheid zonder grenzen'). Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/2000 sec, f/4.5 en ISO125. © Massimo Sestini

Luchtfoto van de kustlijn, met honderden mensen op het strand en een azuurblauwe oceaan.

Een druk strand vanaf een hoogte van 600 m is een van de andere foto's uit de Toscane-serie van Massimo. Vanuit dit standpunt lijkt de oceaan nog levendiger en uitnodigend. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 70mm, 1/2000 sec, f/4 en ISO100. © Massimo Sestini

Waarom kies je luchtfotografie en hoe wordt de uiteindelijke foto bepaald door hoe de wereld er van bovenaf uitziet?

"Wanneer je vanaf een grote afstand fotografeert, krijg je markantere foto's die meer indruk maken dan wanneer je dichtbij bent, omdat het zo'n ongebruikelijk perspectief is. Het is moeilijk om in de fotografie iets nieuws te doen, vooral omdat tegenwoordig iedereen met een smartphone foto's kan maken.

"Van alles wat tegenwoordig gebeurt, wordt een foto gemaakt en lang niet altijd door professionals. Het vormt een bedreiging voor het bestaansrecht van fotojournalisten. Maar als je iets vanaf grote hoogte kunt fotograferen met een groot teleobjectief, of dat nu een verkiezing, bruiloft, aardbeving of een protest is, dan lever je foto's af die echt indruk zullen maken."

Luchtfoto van het Italiaanse landschap, waarbij het landschap eruitziet als een reeks oranje, zwarte en grijze strepen.

Voor de campagne van 2020 van het Toscaanse toerismebureau kreeg Massimo de opdracht om kunstzinnige foto's te maken waarop de regio in een nieuw daglicht werd getoond. Vanaf een hoogte van 600 m zagen de spectaculaire patronen in het landschap rondom de Italiaanse stad Scansano er bijzonder abstract uit. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 108mm, 1/2000 sec, f/5 en ISO250. © Massimo Sestini

Luchtfoto van mensen en parasols op een strand die een lange schaduw richting de branding werpen.

Een ingezoomd beeld van het strand in de buurt van San Vincenzo in de provincie Livorno, vanaf een hoogte van ongeveer 460 m. De lage ochtendzon werpt lange schaduwen, waardoor mensen en voorwerpen er herkenbaarder, maar tegelijk ook abstracter uitzien. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 400mm, 1/3200 sec, f/6.3 en ISO1250. © Massimo Sestini

In welke mate plan je de compositie van je foto's? Bestudeer je het landschap van tevoren?

"Je moet goed nadenken over wat je gaat fotograferen voordat je vertrekt, want als je uit een helikopter hangt, heb je je aandacht wel voor wat anders nodig. Sterker nog: als ik op zo'n grote hoogte fotografeer, kan ik die foto's niet eens bekijken. Je bent zó ver weg en de helikopter vliegt met 300 km/uur. Het is best een onvoorspelbare manier van fotograferen. Voorafgaand aan de fotosessie bestudeer ik aan mijn bureau de vliegroute van de helikopter, de wind, enzovoort, maar wanneer ik bezig ben, zie ik niks. In de loop van de jaren heb ik geleerd hoe ik foto's kan maken die je op het moment zelf niet kunt visualiseren. Je bereid je voor en hoopt maar dat het goed gaat."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Luchtfoto van meer dan 500 vluchtelingen die op elkaar gepakt in een varende boot zitten, langs de kust van Libië.

Massimo maakte zijn door World Press Photo bekroonde foto van wanhopige vluchtelingen terwijl hij met de Italiaanse marine op pad was voor hun Mare Nostrum-operatie. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/1000 sec, f/4.5 en ISO400. © Massimo Sestini

Hoe ben je begonnen met luchtfotografie?

"In het begin van de jaren '90 werkte ik als internationale nieuwsfotograaf en versloeg ik de mafiamoord op de Siciliaanse rechter Giovanni Falcone. Ter plekke stond ik in een lange rij naast al mijn collega's. Niemand zou mijn foto's kopen als ze precies hetzelfde waren als die van de fotograaf van Agence France-Presse. Dus ik dacht bij mezelf: "Wat kan ik doen?" Ik realiseerde me dat als ik met een 500mm- of 600mm-teleobjectief de hoogte in zou gaan, ik dan iets heel anders zou kunnen creëren. De bomexplosie waardoor Falcone om het leven kwam, had de hele snelweg opgeblazen en eigenlijk kon je alleen vanuit de lucht pas echt goed zien wat er was gebeurd."

Je gaat vaak op pad met het leger of de politie, maar hoe werkt het wanneer je zelfstandig luchtfotoprojecten uitvoert, praktisch gezien?

"Als je foto's van een grote gebeurtenis maakt die de publieke aandacht heeft, dan hoef je geen toestemming te vragen. Je hebt alleen maar een betrouwbare piloot nodig. Ik werk altijd met dezelfde piloot, namelijk mijn goede vriend Marco Savoia. Ik heb vijftien jaar met een andere piloot gewerkt, Maurizio Scarpelli, maar die is helaas omgekomen bij een helikopterongeluk.

"Normaal gesproken maak ik eerst foto's en die verkoop ik dan aan persbureaus, dus ik moet rekening houden met de kosten voor het inhuren van helikopters. Dat kan vrij duur zijn, maar ik zie het als een investering, net zoals fotograferen ook in camera's en andere apparatuur moeten investeren."

Braided rivers in Iceland photographed from above to reveal their winding patterns. Taken by Lucia Griggi.

Luchtfotografie: volg de patronen

Luchtfotografe Lucia Griggi legt de abstractie van de wonderen der natuur vast door van bovenaf gletsjers, meren en vlechtende rivieren te fotograferen.
Luchtfotograaf Massimo Sestini fotografeert op honderden meters hoogte in de lucht, vanuit een geopende vrachtdeur, twee straalvliegtuigen die onder hem vliegen.

"Het leger gaat bij alles wat het doet uiterst nauwkeurig te werk, dus wanneer je samen met hen aan een project werkt, moet je duidelijk kunnen uitleggen wat je gaat doen", legt Massimo uit, hier te zien tijdens een opdracht in 2014 voor de Italiaanse luchtmacht. © Carlos Folgoso/Massimo Sestini

In de lucht boven de nachtelijke stadslichten wordt een vliegtuig verlicht door het licht van een open vrachtruim van een groot vliegtuig.

Een recentere fotosessie voor de Italiaanse luchtmacht die tot in de schemering duurde. Om het vliegtuig te verlichten, werd een verzameling studiolampen opgesteld in het geopende vrachtruim van een tweede vliegtuig dat naast het vliegtuig van Massimo vloog. "We hebben een studio in de lucht gecreëerd, voor het eerst in de geschiedenis van de fotografie", zegt hij.

Wat is je standaarduitrusting voor luchtfotografie?

"Om mijn nek hangen drie camerabody's met verschillende objectieven. Ook draag ik een parachutistenbril en kniestukken. Mijn camera voor luchtfotografie moet heel snel zijn en goede prestaties leveren, dus ik gebruik de Canon EOS-1D X Mark III of de Canon EOS R5 met diverse objectieven voor een scherpstelbereik tussen 11 en 1000mm.

"Ik gebruik camera's met grote pixels in de sensor, omdat grotere pixels meer licht inlaten. Je krijgt minder ruis wanneer je met een hoge ISO werkt en het verkleint het risico dat je foto's bij weinig licht wazig lijken. Ik kan niet wachten om de mogelijkheden voor automatische scherpstelling van de EOS R3 te testen; het is moeilijk om handmatig scherp te stellen wanneer je vanuit een snelle helikopter fotografeert.

"De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM is voor mij het handigste objectief omdat deze, op een hoogte van zo'n 150 m, een scherpstelbereik heeft waardoor ik dichtbij kan komen maar ook een superscherpe opname kan maken. Ik gebruik ook het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief veel; ik kies mijn brandpuntsafstand op basis van mijn afstand tot het onderwerp, en dat is vaak afhankelijk van de weersomstandigheden."

Luchtfoto van het stuntteam van de Italiaanse luchtmacht, dat boven een besneeuwde berg in de schemering vliegt, met groene, witte en rode rooksporen.

Het stuntteam van de Italiaanse luchtmacht, de Frecce Tricolori, boven de Italiaanse Alpen. De vliegtuigen worden belicht door studiolampen die in een tweede vliegtuig naast dat van Massimo zijn opgesteld, maar omdat zijn afstandsbediening voor de flitslampen maar een maximumbereik van ongeveer 100 m had, "was het echt belangrijk om het vliegtuig van waaruit werd gefotografeerd en het vliegtuig met de flitslampen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden om een verbinding in stand te houden. Het succes hing af van de vaardigheden van de piloten." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/1.4 en ISO500. © Massimo Sestini

Hoe is luchtfotografie voor jou veranderd sinds je in de jaren '90 begon?

"Dankzij de cameratechnologie kan ik nu dingen doen die nog niet eerder mogelijk waren. Ik kan 's nachts werken, in volledige duisternis op zee met alleen de maan en de sterren. Dat was, voordat de technologie zich zo heeft ontwikkeld, echt ondenkbaar.

"Er is meer vraag naar luchtfotografie, niet alleen in de fotojournalistiek maar ook als kunst. Met behulp van luchtfotografie kun je eenvoudig foto's maken die zo mooi zijn dat mensen ze als kunst in huis willen hangen."

Wat voel je als je op honderden meters hoogte fotografeert?

"Boven de wolken voel ik me zo vrij als een vogel, denk ik nergens meer aan en heb ik volledige creatieve vrijheid. Ik vind het echt helemaal geweldig."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Massimo Sestini

De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te nemen

Massimo Sestini's kitbag containing Canon cameras, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS R5

Maak sensationele foto's van 45 Megapixel met maximaal 20 fps of 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor. "De R5 is mijn favoriete camera, voor portretten en voor algemeen gebruik", zegt Massimo.

Canon EOS-1D X Mark III

De ultieme creatieve uitrusting met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Massimo zegt: "De EOS-1D X Mark III is de ultieme camera bij weinig licht. Ik gebruik deze vaak voor onderwaterfotografie, luchtfotografie en sport."

Canon EOS-1D X Mark II

Het hart van de EOS-1D X Mark II is een door Canon ontwikkelde CMOS-sensor. Deze sensor luidt een nieuw tijdperk in op het gebied van professionele beeldkwaliteit in het assortiment EOS-producten. "Ik gebruik de EOS-1D X Mark II in combinatie met de Mark III als ik vaak tussen verschillende objectieven moet wisselen", zegt Massimo.

Objectieven

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij een supercompact f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit.

 

Gerelateerde artikelen

  • Luchtfoto van een rijstveld. Het verticale terrein is enorm groot, weelderig groen en vol met waterplassen. Het is net een gebroken spiegel.

    ARTIKEL

    Hoe George Steinmetz verhalen vertelt vanuit de lucht

    De luchtfotograaf onthult hoe hij verhalen vertelt vanuit de lucht, waaronder zijn recente serie over de problemen met de voedselproductie in China.

  • Photographer Acacia Johnson sits in a grounded light aircraft, smiling and looking out of the open door.

    ARTIKEL

    Het leven op het platteland van Alaska mogelijk maken: bush-piloten fotograferen

    Maak kennis met de winnaar van de Canon Female Photojournalist Grant van 2021 die deze onmisbare service gaat vastleggen.

  • Best lenses for landscape photography

    ARTIKEL

    De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

    Deskundig advies van topfotograaf David Noton over de beste Canon-objectieven voor elke vorm van landschapsfotografie.

  • ARTIKEL

    Leg prachtige landschappen vast met teleobjectieven

    Drie landschapsspecialisten vertellen waarom ze de groothoek hebben verruild voor teleobjectieven om unieke landschapsfoto's te maken.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro