ARTIKEL

De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

A mountain reflected in a loch at dawn, with an arc of rocks in the foreground.
De berg Schiehallion weerspiegeld in Loch Rannoch 's ochtends in Perthshire, Schotland. Voor deze foto gebruikte David Noton zijn Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, dat hij bestempelt als het beste allround Canon-objectief voor landschapsfotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met 0,8 sec, f/16 en ISO100. © David Noton Photography

Wat zijn de beste objectieven voor landschapsfotografie? Op welke essentiële functies moet je letten bij het kiezen van een Canon-landschapsobjectief? En welke objectieven zijn robuust genoeg om de zo uiteenlopende omstandigheden aan te kunnen bij het maken van landschapsfoto's?

Canon-ambassadeur en ervaren landschapsfotograaf David Noton vertelt hier alles over zijn favoriete Canon-objectieven voor landschappen en Mike Burnhill, Canon's Professional Imaging Product Specialist en expert op het gebied van objectieven, zet uiteen waarom deze objectieven bijzonder geschikt zijn voor landschapsfotografie.

“Wanneer ik landschapsfoto's maak, gebruik ik meestal de 50 Megapixel Canon EOS 5DS R", zegt David, "en bij het maken van beelden met een hoge resolutie heb je glas van topkwaliteit nodig." Alle besproken objectieven komen uit de L-serie van Canon. Ze zijn snel en vervaardigd met de hoogwaardige materialen die voor dit genre vereist zijn, met inbegrip van coatings die overstraling en reflecties verminderen en voorzieningen zoals weerbestendigheid en innovatieve Image Stabilizer.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

David: "Constructiekwaliteit vormt een belangrijke factor bij mijn keuze. Mensen zijn geneigd onafhankelijke objectieven te kopen omdat die goedkoper zijn. Maar als je fotografeert in een land als IJsland, moet je er wel zeker van zijn dat je objectieven robuust genoeg zijn om de vele verschillende weersomstandigheden aan te kunnen."

David bespreekt hier geen prime-objectieven. "Ik gebruik geregeld prime-objectieven voor mijn reisportretten, maar voor mijn landschapswerk heb ik liever de flexibiliteit van zoomobjectieven", zegt hij. "De kwaliteit van zoomobjectieven is enorm verbeterd en de kwaliteit van de nieuwste generatie objectieven uit de L-serie is net zo goed als die van primes. Als ik naar het andere eind van de wereld reis, wil ik zo flexibel mogelijk zijn. De mogelijkheid om het bijsnijden nauwkeurig aan te passen door te zoomen vind ik erg handig. Daar komt bij dat als je alleen met primes fotografeert, je voortdurend objectieven en filterringen aan het verwisselen bent, terwijl je eigenlijk op het licht zou moeten letten omdat dit zo snel kan veranderen."

Dit zijn de beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie, met alle opties van groothoekobjectieven om een brede zichthoek te verkrijgen tot teleobjectieven om kleine details op grotere afstand vast te leggen.

Hills and fluffy low clouds reflected in the mirror-like waters of a Scottish loch.
Avondlicht en perfecte weerspiegeling op Loch Maree en Slioch in Wester Ross, Schotland. David zegt dat het gebruikte Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief zijn vaste Canon-objectief voor landschappen is. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief met 0,4 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
A black Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM zoom lens with a red ring around the front element.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.

1. Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM


Beste allround Canon-landschapobjectief

"Ik ga maar heel zelden de deur uit voor een fotosessie zonder dit objectief mee te nemen", zegt David Noton. “Het is waarschijnlijk mijn meest gebruikte objectief voor landschapsfotografie omdat hij zo veelzijdig is. Het grote brandpuntsafstandbereik maakt het objectief geschikt voor het vastleggen van uitgestrekte landschappen maar net zo goed voor het inzoomen op één afzonderlijk onderwerp. De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is een redelijk compact en prima draagbaar objectief met uitstekende optische kwaliteiten over het gehele zoombereik. Als ik maar één objectief mee zou kunnen nemen, zou het zeker deze zijn."

Mike Burnhill voegt daaraan toe: "Dit is een fantastisch allround objectief met een uitstekende reputatie wat betreft prestaties. Hij wordt beschouwd als een van de beste in zijn soort van welke fabrikant dan ook. Door het snelle diafragma van f/2.8 is het objectief geschikt voor fotograferen bij weinig licht en met het groot diafragma kun je bovendien een onderwerp afzetten tegen de achtergrond met behulp van differentiële focus. Omdat het een objectief uit de L-serie betreft, is de weerbestendigheid uitstekend. Je kunt erop vertrouwen dat als je buiten aan het werk bent en het weer omslaat, hij zijn werk even goed blijft doen."

A stream winds through a leafy autumnal landscape.
Herfstkleuren in de Pertes de l'Ain in de Jura, Frankrijk. David gebruikte voor deze opname een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. Hij zegt daarover: "Ik hou van die strakke grafische composities die je met een langer objectief kunt maken." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief met 1,6 sec, f/16 en ISO100. © David Noton Photography
A light grey Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM telephoto lens with a red ring.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Dit objectief is het werkpaard onder de telefotozoomobjectieven voor professioneel gebruik, en heeft een sterk, duurzaam ontwerp, een 4-stops Image Stabilizer en speciale objectiefelementen.

2. Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM


Beste Canon-objectief voor landschappen met schaal

David: "Ik werk steeds vaker met langere lensperspectieven voor mijn landschapsfotografie. Ik ben gek op de indruk van schaalverhoudingen bij het gebruik van langere objectieven. Als je bijvoorbeeld een berg er groot wilt laten uitzien, gebruik je een lang lensperspectief, zodat bomen maar heel klein zijn vergeleken met de berg. Ik hou van die strakke grafische composities die je met een langer objectief kunt krijgen. Het 70-200mm-objectief is ook prima geschikt voor inzoomen op details in het landschap op grotere afstand. Mijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM heeft een maximum diafragma van f/2.8 en die minimale scherptediepte heb ik al heel vaak gebruikt. Ik gebruik die ook voor het maken van compositiefoto's, waarbij verschillende opnames samen worden gevoegd."

Mike is het ermee eens dat de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM een uitstekend objectief voor landschapsfotografie is. Hij voegt daar aan toe dat de nieuwere versie, de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM “in bijna elk opzicht identiek is, maar voorzien is van verbeterde mechanismen en lenscoatings." Mike: "De meeste landschapsfotografen werken met een statief, maar als je de camera in de hand moet houden, heeft dit objectief een 3,5-stops Image Stabilizer waardoor de beelden scherp blijven. Net zoals andere objectieven in de L-serie werkt de autofocus met een ringvormige USM-motor rondom het objectief die heel snel scherpstelt. Desgewenst kan de autofocus handmatig worden uitgeschakeld door de scherpstelring aan te raken. Het objectief heeft een fluorietcoating die de lens schoon houdt. Als het regent, loopt het water er meteen vanaf zonder dat het de kans krijgt op te drogen zodat er geen harde druppels achterblijven die de beeldkwaliteit aantasten."

A dawn landscape with multiple layers of trees and hills shrouded in mist.
Zonsopgang boven het dorpje Compton Pauncefoot vanaf Cadbury Castle in Somerset, Engeland. David zegt over het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief dat hij hier heeft gebruikt: "Ik vind dat het extra bereik, tot 400 mm, bijzonder handig is." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief met 1,0 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
A grey and black Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM telephoto lens with a red ring.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een compact, hoogwaardig zoomobjectief. Een 4-stops Image Stabilizer en optica van hoge kwaliteit bieden superieure scherpte.

3. Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM


Beste lange Canon-landschapobjectief

"Ik gebruik het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief veel voor mijn landschapsfoto's en maak daarbij gebruik van alle geboden brandpuntsafstanden. Het extra bereik, tot liefst 400 mm, is daarbij bijzonder handig", zegt David. "Mijn objectief heeft zichzelf al vele malen terugbetaald. Het is een fantastisch objectief, haarscherp en gezien de maximale brandpuntsafstand is hij heel gemakkelijk mee te nemen. Net zoals bij de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is de Image Stabilizer (met vier stops) van prima kwaliteit. Hij is zelfs handig wanneer de camera op een statief staat in zwaardere omstandigheden zoals op een heuveltop, waar harde wind een probleem kan zijn. En hij is ook prima voor het maken van close-ups."

Mike: "Veel mensen beschouwen dit als een objectief voor sport- en wildlifefotografie, maar hij is ook perfect voor landschappen. Het gaat erom dat je op een andere manier naar landschappen kijkt, waarbij je gebieden of details zoals groepjes bomen isoleert. Een mooie functie is de ring voor zoomtouchaanpassing, waarmee je het vasthouden van de zoom kunt aanpassen al naar gelang het onderwerp dat je fotografeert. Bovendien voorkomt deze functie dat de brandpuntsafstand per ongeluk wordt gewijzigd als je het objectief omhoog of omlaag beweegt."

A rocky coastline curving into the distance, ending in three separate rock stacks.
Zonsondergang boven Les Tas de Pois bij Pointe de Pen-Hir in Bretagne, Frankrijk. David zegt dat hij het Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-groothoekobjectief graag gebruikt om de nadruk op de voorgrond te leggen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief met 25 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
Stars fill the sky in a long-exposure shot looking over the coastline towards a rock arch.
De Melkweg boven Durdle Door in Dorset, Engeland. David zegt dat het Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief "fantastisch is voor een brede opname van de nachtelijke hemel wanneer je de hele boog van de Melkweg in het beeld wilt vastleggen." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief met 120 sec, f/2.8 en ISO12800. © David Noton Photography
A black Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lens with a red ring around its front element.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.

4. Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM


Beste Canon-groothoekobjectief voor landschapsfotografie

David: "De brandpuntsafstand van de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM is erg handig voor landschapsfotografie, met name wanneer je elementen in de voorgrond wilt benadrukken. Ik heb dit objectief ook gebruikt voor het fotograferen van de nachtelijke hemel en het diafragma van f/2.8 komt van pas als je een kortere belichtingstijd wilt gebruiken zonder dat daarvoor een hoge ISO-waarde nodig is. Hij is fantastisch voor een brede opname van de nachtelijke hemel wanneer je daarin de hele Melkweg boven je wilt vastleggen. In dergelijke situaties moet je op je objectief kunnen vertrouwen, met het grootste diafragma kunnen fotograferen en toch scherpte en contrast over het volledige beeld hebben."

Mike meldt het volgende: "De Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM is nog beter dan zijn voorganger wat betreft beeldscherpte van rand tot rand. Hij blijft erg scherp bij alle brandpuntsafstanden en is met name indrukwekkend bij 16 mm wanneer er met volledig geopend diafragma wordt gefotografeerd. Bovendien krijg je met de 16mm-instelling een zichthoek die je doorgaans niet in foto's ziet. Het objectief is prima voor scènes met veel details, zoals stadsgezichten, en de brede zichthoek lijkt veel op wat we met onze ogen zien."

The grass-covered ramparts of an Iron Age hill fort curve around an undulating hill.
De borstweringen van het prehistorisch heuvelfort op Hambledon Hill in Dorset, Engeland. "Met de 'tilt'-functie [in het Canon TS-E 17mm f/4L-objectief] kun je het scherpstelvlak veranderen", zo meldt David. "Je kunt het gebruiken om alles vanaf de voorgrondelementen tot voorwerpen in de verte volledig scherp te houden of om een minimale scherptediepte in te stellen waarbij slechts één element scherp is en de rest vervaagd." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief met 1/6 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
A eucalyptus tree spreads its branches wide over an exposed area of bright red earth.
Een eucalyptusboom in het late avondlicht in de Hamersley Gorge in het Karijini National Park, West-Australië. David vindt de 'shift'-functie van het Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief met name handig voor het corrigeren van naar elkaar toe lopende lijnen in landschappen, zoals bij een schuin staande boom. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objectief met 0,4 sec, f/11 en ISO100. © David Noton Photography
A black Canon TS-E 17mm f/4L tilt-shift lens with a red ring around its front element.

Canon TS-E 17mm f/4L

Weinig vertekening en een uitstekende beeldscherpte van rand tot rand, plus onafhankelijk roterende tilt- en shift-mechanismen.

5. Canon TS-E 17mm f/4L- en TS-E 24mm f/3.5L II-tilt-shiftobjectieven


Beste Canon-objectieven voor landschappen met lijnen

“Tilt-shiftobjectieven zijn vervaardigd met specialistische optica en worden vaak geassocieerd met architectuurfotografie, maar ze zijn ook geschikt voor landschapsfotografie", aldus David. "De 'shift'-functie is met name handig voor het corrigeren van naar elkaar toe lopende verticale lijnen. Als ik bijvoorbeeld een groothoekobjectief gebruik voor het fotograferen van een landschap met krachtige verticale lijnen in het kader, zoals een boom aan de rand, zal die boom onder een heel lelijke hoek het kader in komen. Met de ‘shift'-functie kun je dat prima compenseren.

En tegelijkertijd kun je met de 'tilt'-functie het scherpstelvlak veranderen. Je kunt dat gebruiken om alles op de voorgrond en in de verte volledig scherp te houden of om een minimale scherptediepte in te stellen waarbij er maar één element scherp is en de rest wazig.

A black Canon TS-E 24mm f/3.5L II tilt-shift lens with a red ring around the front.

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

Levert een superieure beeldkwaliteit helemaal tot aan de rand van het kader, met onafhankelijk roterende tilt- en shift-mechanismen.

"Ik gebruik mijn Canon TS-E 24mm f/3.5L II ook voor het maken van panoramische beelden waarbij je het objectief naar links, naar het midden en naar rechts kunt draaien om een breed panorama in post-productie te maken waarin de beelden heel goed op elkaar aansluiten."

Mike: "Zowel het Canon TS-E 17mm f/4L- als het Canon TS-E 24mm f/3.5L II-tilt-shiftobjectief zijn ontworpen om de allerbeste beeldkwaliteit te leveren met weinig vertekening en een uitstekende beeldscherpte van rand tot rand. Ze hebben UD-elementen (Ultra-low Dispersion) die vervaardigd zijn van speciaal glas dat licht gemakkelijker doorlaat en minder afbuigt. Bovendien zijn ze voorzien van sub-wavelength-structuurcoating (SWC), die eruitziet als het oog van een mot en in feite de lens bedekt met microscopisch kleine kegeltjes. Dat verzacht het licht en minimaliseert overstraling en reflecties."

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan