ARTIKEL

De beste RF- en EF-objectieven voor landschapsfotografie

Landschapsfotograaf Valtteri Hirvonen deelt zijn favoriete Canon-objectieven voor het vastleggen van verbluffende landschapsfoto's.
Golven klotsen zachtjes tegen twee rotsformaties met op de achtergrond een donkeroranje lucht.

Landschapsfotograaf Valtteri Hirvonen gebruikt verschillende Canon-objectieven voor landschapsfotografie. Deze dramatische foto van een donkeroranje lucht is gemaakt tijdens het gouden uur - 's zomers om 11 uur 's avonds in Finland. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/2000 sec, f/2.8 en ISO100. © Valtteri Hirvonen

Door landschapsfotografie kun je in extreme weersomstandigheden terechtkomen. Vraag het maar aan landschapsfotograaf en Canon Ambassador Valtteri Hirvonen. Hij maakt regelmatig opnamen bij temperaturen van -35 °C in het noorden van Finland. "De camera en objectieven vormen mijn gereedschap, en ik ben er niet overdreven voorzichtig mee. Het is dus belangrijk dat ze weerbestendig zijn", zegt hij. "De prachtigste momenten gebeuren bij slecht weer. Als het stormt en iedereen thuisblijft, zijn in de natuur de meest magische momenten te zien. Ik wil dat mijn apparatuur goed werkt in die situaties."

Valtteri is pasgeleden overgestapt van zijn geliefde Canon EOS 5D Mark IV met EF-objectieven uit de L-serie naar de Canon EOS R5 met RF-objectieven uit de L-serie, waardoor hij meer vrijheid heeft tijdens zijn landschapsfotografie. "Ik kan vanuit de hand opnamen maken met sluitertijden van een seconde en die zijn gewoon scherp. Geweldig. Ik vind het mooi hoe een statief je dwingt bedachtzaam te zijn, maar fotograferen vanuit de hand geeft je de vrijheid om sneller te bewegen."

De constructie van zowel de spiegelreflex- als de systeemcamera's van Canon is van grote kwaliteit, maar de evolutie van spiegelreflexcamera naar systeemcamera heeft veel voordelen gebracht. "Met RF-objectieven kun je betere beeldkwaliteit, een kortere scherpstelafstand, minder focus breathing (wat perfect is voor focus stacking), verbeterde beeldstabilisatie en een snellere autofocusmotor verwachten", zegt Mike Burnhill, de Professional Imaging Product Specialist van Canon Europe.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Valtteri's favoriete objectief voor landschapsfotografie is de Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, maar al zijn objectieven hebben een unieke kant die nieuwe, creatieve mogelijkheden biedt. Hier vertelt Valtteri over de objectieven in zijn uitrusting, van groothoekobjectieven voor een brede zichthoek tot teleobjectieven om kleine details op afstand vast te leggen. Ondertussen vertelt Mike, expert op het gebied van objectieftechnologie, waarom deze objectieven zo geschikt zijn voor landschapsfotografie.

Zonnestralen verlichten een kalm wateroppervlak. Op de achtergrond is het silhouet van een klein eiland zichtbaar.

De IS in de Canon EOS R5 werkt samen met de 5-stops beeldstabilisatie in het RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief om 8-stops IS te leveren. Zo kan Valtteri afbeeldingen vastleggen zonder cameratrilling. "Ik kan op nieuwe manieren werken en hoef me minder zorgen te maken over de scherpte", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 70 mm, 1/8000 sec, f/4.5 en ISO100. © Valtteri Hirvonen

1. Beste allround objectief voor landschapsfotografie: Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

"De Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM is een geweldig allround objectief. Als je dat hebt, kun je zo'n beetje alle situaties aan. Ik heb dit objectief altijd bij me en 80% van de tijd is dit het enige objectief dat ik gebruik", zegt Valtteri. "Met mijn favoriete brandpuntsafstand van 50 mm zie ik vergeleken met mijn prime objectief geen kwaliteitsverschil – van het midden van de foto tot aan de randen – en f/2.8 is snel genoeg voor de meeste situaties. Een belangrijk voordeel is dat de nieuwe RF-versie van het objectief ingebouwde stabilisatie heeft, wat de EF-versie niet heeft. Maar het gewicht en de grootte blijven gelijk."

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

De RF 24-70mm maakt net als de RF 15-35mm en RF 70-200mm deel uit van de essentiële trinity-lenzen en heeft een snel diafragma en snelle beeldstabilisatie, plus een Nano USM-motor voor geruisloze scherpstelling.

Voor fotografen die de EF-vatting gebruiken, raadt Mike het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief aan. "Dit is een fantastisch allround objectief met een uitstekende reputatie wat betreft prestaties. Het wordt beschouwd als een van de beste in zijn soort, van welke fabrikant dan ook. Door het snelle diafragma van f/2.8 is het objectief geschikt voor fotograferen bij weinig licht en met het groot diafragma kun je bovendien een onderwerp afzetten tegen de achtergrond met behulp van differentiële focus. En omdat het objectief uit de L-serie komt, is het ook weerbestendig. Je kunt erop vertrouwen dat als je buiten aan het werk bent en het weer omslaat, het zijn werk even goed blijft doen.

"Tijdens de ontwikkeling van de equivalente RF-versie was het een uitdaging om op de reputatie van EF-objectieven voort te bouwen en een nog betere versie te creëren voor de volgende tien jaar", legt Mike uit. "Canon moest de grenzen nog verder verleggen."

Het silhouet van een grote vogel met uitgestrekte vleugels tegen een met wolken bezaaide lucht.

"Met een teleobjectief moet je meer over de scherptediepte nadenken", legt Valtteri uit. "Waarop wil je scherpstellen? Moet je een kleiner diagfragma gebruiken? Deze beslissingen moet je maken tijdens het fotograferen. Ik begin meestal met een groot diafragma dat ik vervolgens verklein tot het goed is voor de situatie." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 124 mm, 1/640 sec, f/4.5 en ISO320. © Valtteri Hirvonen

2. Beste objectief voor landschappen op schaal: Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Teleobjectieven bieden nieuwe, spectaculaire manieren om een landschap vast te leggen en onderwerpen te isoleren tegen een wazige achtergrond. Valtteri gebruikt deze techniek graag. "Als ik in mijn eigen land ben, gebruik ik vaak een teleobjectief", zegt hij. "Je probeert dan namelijk nieuwe, interessante details te ontdekken in een gewoon tafereel dat je vaak hebt gezien."

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Deze hoogwaardige f2.8-telezoomlens is de derde lens in de Canon-trinity van essentiële RF-lenzen, levert uitzonderlijke beeldkwaliteit in een compacte behuizing en is bestand tegen alle omstandigheden.

Dankzij de nieuwe RF-vatting kreeg het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief een compleet nieuw ontwerp. "Het is ongeveer 35% korter en met slechts 1,07 kg ook nog eens lichter. De drie RF f/2.8-objectieven nemen zelfs minder ruimte in dan twee gelijksoortige EF-objectieven", zegt Mike. "Er is het Dual Nano-systeem, waardoor je nog sneller kunt scherpstellen en voor focus breathing kunt compenseren. De beeldkwaliteit wordt over het gehele zoombereik behouden. Je kunt dichterbij scherpstellen op 70 cm en het is net zo weerbestendig als de EF-versie. De 70-200mm is een multifunctioneel werkpaard voor iedere professionele fotograaf, in welk genre dan ook."

Mike stelt ook dat het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief een uitstekend medium teleobjectief is voor fotografen met een spiegelreflexcamera. "Veel landschapsfotografen fotograferen met een statief, maar als je in het veld vanuit de hand opnamen moet maken, heeft dit objectief een 3,5-stops Image Stabilizer om beelden scherp te houden", legt Mike uit. "Net als andere objectieven in de L-serie werkt de autofocus met een ringvormige USM-motor rondom het objectief, die heel snel scherpstelt. Desgewenst kan de autofocus handmatig worden uitgeschakeld door de scherpstelring aan te raken. Het objectief heeft een fluorcoating om het schoon te houden. Als het regent, loopt het water er gewoon vanaf zonder op te drogen en vlekken achter te laten die de beeldkwaliteit beïnvloeden."

Een kleine vogel zit op een tak omringd door groene bladeren. Een paar bladeren zijn scherp, maar de rest van de achtergrond is wazig.

Met een superteleobjectief, zoals de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM of het vergelijkbare EF-objectief, de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, kun je op details binnen het landschap scherpstellen, zoals deze kleine vogel op een tak. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 500 mm, 1/1250 sec, f/7.1 en ISO5000. © Robert Marc Lehmann

3. Beste lange objectief voor landschapsfotografie: Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM

"Voor landschapsfotografie ligt de keus voor teleobjectieven niet altijd voor de hand", zegt Mike. "Maar je kunt ze gebruiken om een scène op een andere manier te bekijken. Met name met het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief kun je een perspectief op een object creëren dat vanuit andere hoeken onmogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld een landschap met heuvels comprimeren of objecten op de horizon isoleren. Je wilt niet altijd een panoramische afbeelding."

Een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief.

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief

Met 5-stops beeldstabilisatie en L-serie-kwaliteit levert dit objectief unieke prestaties en beeldkwaliteit, dankzij de UD-objectiefelementen en ASC-coatings voor ongeëvenaard contrast en scherpte.

"Met een teleobjectief kun je zelfs in saaie landschappen interessante composities vinden", voegt Valtteri toe. "Kleine details vinden, spelen met licht in de scène en alleen daarop scherpstellen. Dat is met een groothoekobjectief veel lastiger. En het is ook makkelijker om wildlife in de scène vast te leggen."

De Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM heeft vergelijkbare functies als het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, dat Mike aanraadt voor gebruikers van EF-vattingen die een superteleobjectief voor landschapsfotografie nodig hebben. Daarnaast heeft de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM een ring voor zoomtouchaanpassing, Nano USM waardoor sneller scherpstellen mogelijk is en een extra stabilisatiestop bij gebruik met camera's als de Canon EOS R5 en de EOS R6. "Dit objectief is net zo groot als het EF 100-400 mm-objectief en is iets lichter, maar biedt een groter brandpuntbereik", zegt Mike. "Als je opnamen maakt met de EOS R5 kun je scherpe foto's maken vanuit de hand met sluitertijden van 1/8 sec en een brandpuntsafstand van 500 mm.

"Veel mensen beschouwen dit als een brandpuntsafstand voor sport- en wildlifefotografie, maar het werkt ook perfect voor landschappen", legt Mike uit. Het gaat erom dat je op een andere manier naar landschappen kijkt, waarbij je gebieden of details zoals groepjes bomen isoleert. Een mooie functie is de ring voor zoomtouchaanpassing, waarmee je het vasthouden van de zoom kunt aanpassen al naar gelang het onderwerp dat je fotografeert. Bovendien voorkomt deze functie dat de brandpuntsafstand per ongeluk wordt gewijzigd als je het objectief omhoog of omlaag beweegt."

Bij een ondergaande zon springt een man van de ene rots naar de andere. Zijn reflectie is te zien in het water tussen de rotsen.

Het Canon RF 14-35mm F4L IS USM-groothoekobjectief haalde Valtteri uit zijn comfortzone, waardoor hij werd uitgedaagd om nieuwe hoeken te vinden die hij anders misschien niet zou hebben geprobeerd. "Ik had deze foto niet met een ander objectief kunnen maken", zegt hij. "De beeldhoek zorgt ervoor dat de vijver heel groot lijkt en de persoon bevond zich op slechts een meter afstand. Ik maakte de opname richting de laagstaande zon voor een gouden gloed." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, ingesteld op 14 mm, 1/3200 sec, f/4 en ISO320. © Valtteri Hirvonen

4. Beste groothoekobjectief voor landschapsfotografie: Canon RF 14-35mm F4L IS USM

Het Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief is compacter dan de vergelijkbare Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- en Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectieven. Daarnaast biedt het een grotere beeldhoek, hoewel met één stop minder licht. "Als je een objectief als de RF 14-35mm F4L IS USM op je camera zet, wordt je uitgedaagd om interessante hoeken te vinden, zoals reflecties in de zee", zegt Valtteri. "Natuurlijk zijn er ook situaties waarin je het gewoon nodig hebt, zoals bij opnamen in kleine ruimtes."

Een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief.

Canon RF 14-35mm F4L IS USM

In krappe ruimtes is deze compacte ultragroothoeklens de ideale keuze om alle details in een scène vast te leggen. Het is het perfecte objectief voor landschappen, architectuur en vloeiende, professioneel ogende video's dankzij de geruisloze AF.

Mike gaat verder: "In traditionele landschappen heb je over het algemeen een grotere scherptediepte nodig, met diafragma's van f/8 of f/11. Het is het niet echt waard om meer geld te betalen voor een diafragma van f/2.8 en ook nog eens een groter gewicht te moeten dragen. Het voordeel van de Canon RF 14-35mm F4L IS USM is de grotere zichthoek met Ultra Low Dispersion (UD) en asferische elementen die zijn ontworpen om te compenseren voor allerlei objectiefabberraties die typisch zijn voor zo'n compact groothoekobjectief."

Mike raadt nog steeds het Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief aan voor EF-gebruikers die een groothoekobjectief aan hun uitrusting willen toevoegen. "Het blijft erg scherp bij alle brandpuntsafstanden en is met name indrukwekkend bij 16 mm wanneer er met volledig geopend diafragma wordt gefotografeerd. Bovendien krijg je met de 16mm-instelling een zichthoek die je doorgaans niet in foto's ziet. Het objectief is prima voor scènes met veel details, zoals stadsgezichten, en de brede zichthoek lijkt veel op wat we met onze ogen zien."

Een close-up van boomschors omringd door de bladeren van een rode plant.

De Canon RF 35mm F1.8 Macro STM is een compact, flexibel objectief voor landschappen, omgevingsportretten en stadsgezichten. "Ik ben geen macrofotograaf, maar dit objectief hielp me anders te denken en nieuwe ideeën uit te proberen", zegt Valtteri. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, ingesteld op 35 mm, 1/80 sec, f/10 en ISO100. © Valtteri Hirvonen

Een klein gebouw wordt weerspiegeld in kabbelend water, waardoor de reflectie wordt vervormd.

"Als je een compacte optie hebt, zoals de Canon RF 35mm F1.8 Macro STM, kun je prachtige beelden vastleggen op onverwachte momenten", zegt Mike. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, ingesteld op 35 mm, 1/400 sec, f/3.5 en ISO200. © Valtteri Hirvonen

5. Beste objectief voor landschapsfotografie op korte afstand: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM

De Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM is het enige objectief met een vast brandpuntsafstand in deze lijst. Het objectief is betaalbaar, multifunctioneel, compact en discreet, en past goed bij Valtteri's aanpak om scherp te stellen op individuele elementen in een scène. Het stimuleerde hem om nieuwe technieken uit te proberen. "Als je maar één brandpuntsafstand gebruikt, begin je dingen op een nieuwe manier te zien", legt hij uit. "Een groothoekobjectief waarmee je van zo dichtbij kunt scherpstellen is ongebruikelijk, bijvoorbeeld. Ik gebruik het om kleine details in het bos te vinden, maar je hebt ook een groothoek waarmee je de bomen in de achtergrond kunt zien. Ik ben altijd op zoek naar details, iets om op scherp te stellen, en leg niet altijd alles vast wat ik kan zien."

Een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief.

Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM

Een groothoek prime-lens met een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken.

De RF 35mm F1.8 Macro IS STM heeft een aanpasbare bedieningsring om de belichting te veranderen en een nieuw, optisch ontwerp. "In spiegelreflexcamera's moet elk objectief met een brandpuntsafstand van meer dan 40 mm een retrofocusontwerp hebben", zegt Mike. "Het optische ontwerp is het tegenovergestelde van EF-objectieven, waarbij het grootste objectiefelement van de RF 35mm F1.8 Macro IS STM zich aan de achterkant bevindt. In combinatie met de grotere RF-objectiefvatting betekent dit dat het licht rechter op de sensor valt, waardoor de kwaliteit in de hoeken van de afbeelding wordt verbeterd. Er is minder vertekening, zoals chromatische aberraties en vervaging van licht. Je kunt heel dichtbij komen met een halve vergrotingsfactor, wat ideaal is voor het vastleggen van spinnenwebben en ochtenddauw."

Voor landschapsfotografen die een licht, betaalbaar prime 35mm-objectief voor een EF-vatting willen, raadt Mike de Canon EF 35mm f/2 IS USM aan. Dit objectief heeft 4-stops beeldstabilisatie, een snel diafragma van f/2 voor opnamen bij minder licht en een korte scherpstelafstand van 0,24 m voor close-ups. "De Canon EF 35mm f/2 IS USM is een prachtig objectief – compact en licht, maar met uitstekende prestaties", legt Mike uit. "Dit is een van mijn favoriete objectieven. Het is erg veelzijdig waardoor het een ideaal objectief is om mee te reizen en stedelijke en conventionele landschappen vast te leggen."

Geschreven door Tim Coleman


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro