ARTIKEL
Socialemediavideo's opnemen: zes tips
Wat zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over het maken van socialemediavideo's? Commercieel fotograaf Quentin Caffier geeft zijn beste advies.
ARTIKEL
Voor de hedendaagse fotograaf vormen sociale media een steeds belangrijker onderdeel van het werk. Ze bieden de mogelijkheid om werk te delen met nieuwe doelgroepen en klanten uit de hele wereld. De profielen van fotografen ontwikkelen zich door bijvoorbeeld het hosten van live video-interviews en het opzetten van online community's voor non-profitprojecten, tot iets dat meer is dan een perfecte fotofeed.
"Sociale media zijn de huidige realiteit en een manier om de wereld te informeren", aldus tweevoudig Pulitzerprijs-winnaar en National Geographic-fotograaf Muheisen. “Het is je dagboek en je portfolio." Muhammed gebruikt zijn sociale kanalen om de impact van conflicten te tonen – van Palestina tot Syrië – en op zijn beurt een echte verandering teweeg te brengen.
Sociale media zijn een even waardevolle tool voor trouwfotografe Marina Karpiy, die zegt dat ze twee uur per dag besteedt aan het online promoten van haar werk. Ondertussen experimenteert trouwfotografe, fotojournaliste en vaste medewerkster bij de New York Times Tasneem Alsultan, wiens werk is gericht op genderproblematiek en sociale kwesties in haar thuisland Saoedi-Arabië en andere gebieden in het Midden-Oosten, met nieuwe online formats om haar grote aantal volgers beter te bedienen.
Hier vertellen Muhammed, Marina en Tasneem hoe je sociale kanalen kunt gebruiken om je werk en je bedrijf een boost te geven.
"Sociale media zijn erg snel," aldus Muhammed. "Zo snel als een trein en je moet het tempo bijhouden, anders ben je alleen maar bezig met terugkomen. Het is het perfecte medium om te delen wat ik doe, waarom ik het doe en waar ik ben. Als je het op de juiste wijze als professionele fotograaf gebruikt, is het in feite een soort nieuwsdienst."
In tegenstelling tot een persbureau, dat beelden deelt met redacteuren, opdrachtgevers en collega's, deelt hij met zijn feeds op sociale media zijn leven en werk met de wereld. Met dit visuele dagboek kan hij nieuwe doelgroepen bereiken, maar hij moet het wel goed bijhouden. "Ik gebruik het op de juiste manier", voegt Muhammed toe. "Ik blijf het aanvullen, ik deel foto's, ik deel verhalen."
Het om vergt hard werk om online sterk aanwezig te zijn. Marina besteedt ten minste twee uur per dag aan sociale media. Ze heeft meer dan 57.000 volgers op Instagram en meer dan 18.000 op Facebook.
“Ik investeer geen geld, maar alleen tijd om ervoor te zorgen dat de content nuttig en interessant is", zegt ze. Deze strategie biedt zakelijke voordelen. "Mijn belangrijkste klanten heb ik via Instagram. Mijn publiek bestaat uit mensen van mijn generatie met gezinnen en kinderen, plus klanten die bij mij blijven. Ik heb ook volgers uit andere landen. Ze kijken naar mijn reizen om me om een fotoshoot te vragen als ik ergens in de buurt ben."
Hoewel Muhammed normaal gesproken liever zijn foto's dan zijn gezicht op zijn feed deelt, werd een achter-de-schermen-selfie die hij opnam in de oude stad Petra in Jordanië, een van zijn populairste Instagram-posts, met 128.000 weergaven. "Mensen willen weten wie er achter de camera staat," aldus Muhmammed. "We zeggen 'volgers', maar sommige mensen zien je als een vriend. Het is dus belangrijk om mensen zo nu en dan iets persoonlijks te laten zien, om ze eraan te herinneren dat er een mens achter de lens schuilt."
Tasneem is meestal te vinden in het veld, waar ze met haar Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM) documentairefoto's maakt. Maar nu de meeste mensen door de coronacrisis aan huis gekluisterd zijn, is ze begonnen met het opnemen van live IGTV-interviews voor haar 166.000 volgers.
"Ik word nooit ingehuurd om iets te fotograferen in Saoedi-Arabië," zegt ze. "Ik ben een documentairefotograaf en vertrouw altijd op wat er voor mijn neus gebeurt om te bepalen waar het verhaal naartoe gaat. Dat kan ik nu niet doen, maar ik wil toch het gevoel hebben ik iets van waarde te doen, dus de interviews zijn therapeutisch. Ik denk dat iedereen op dit moment een manier zoekt om te begrijpen wie ze zijn."
Tasneem heeft redacteuren, fotografen en filmmakers ingeschakeld voor inspirerende gesprekken van een uur op Instagram Live, die ze vervolgens bewerkt tot 15 minuten durende video's voor IGTV. Haar eerste interview met de Britse filmmaker Josh Allott, die op het moment van filmen besmet was met het coronavirus, werd 23.400 keer bekeken. Daarna heeft ze fotojournalist Smita Sharma en Meghan Petersen, adjunct-Photo Director bij The Wall Street Journal, geïnterviewd.
Het Instagram-account van Muhammed, met meer dan 678.000 volgers, is niet zijn enige succesverhaal op sociale media. Hij heeft ook Everyday Refugees opgericht, een non-profitorganisatie met 179.000 Instagram-volgers. Al meer dan tien jaar documenteert hij de vluchtelingencrisis in het Midden-Oosten, Azië en Europa. Door met zijn achterban te communiceren, heeft hij zijn werk bekend kunnen maken bij een breder publiek.
"Je kiest zelf hoe je deze platforms gebruikt," aldus Muhammed. "Ik begon met nul volgers, maar hetzelfde geldt voor Everyday Refugees. Alles draait om betrokkenheid. Je moet communiceren met de mensen die je volgen. Het is een community en mensen willen graag op de hoogte worden gehouden en deel uitmaken van het verhaal."
Marina beschrijft Instagram als haar dagboek, maar fotografeert niet specifiek voor sociale media. Wel maakt ze verticale opnamen voor Instagram Stories en gebruikt ze 4x5-frames voor berichten. Foto's en video's die haar eigen stijl combineren met momenten uit het echte leven zijn het populairst.
"Mijn gezin, persoonlijke verhalen over reizen en informatie over het leven in Georgië leveren de meeste betrokkenheid op", aldus Marina, die al 14 jaar professionele fotograaf is. "Instagram is het verhaal over mijn leven. Het gezin komt op de eerste plaats, dus daar deel ik graag foto's van. Een fotograaf is niet alleen een professional, maar ook iemand met zijn of haar eigen interesses. Klanten komen niet alleen naar me toe omdat ik getalenteerd ben, maar ook omdat ze me graag offline willen zien."
"Het gaat er niet om dat je veel volgers hebt," aldus Tasneem. "Op sociale media ben je de ene dag alles en de volgende dag niemand. Je hebt wel controle over de kwaliteit en de content, met werk dat mensen aanmoedigt om vragen te stellen, dat ze van mening doet veranderen en ze met hun mogelijke vooroordelen confronteert."
Marina, die een Canon EOS R en een Canon EOS 5D Mark IV heeft, post vaak beelden van achter de schermen bij fotoshoots, waardoor volgers een beeld kunnen krijgen van haar werkwijze. Ze gebruikt de Wi-Fi-functie en de functie voor het rechtstreeks delen van bestanden van haar camera's, om haar foto's meteen te delen met haar volgers. Ze is van mening dat dit bijdraagt aan een authentiek online imago, wat op zijn beurt weer heeft geleid tot commercieel succes. Dat komt omdat merken weten dat haar publiek zich op een oprechte manier met haar verbonden voelt.
Dat is van essentieel belang gebleken bij het in balans brengen van commercieel en persoonlijk werk. "Ik ben ook een blogger, met klanten als Nestlé en Lego, dus het is een perfecte match. Ik ben een fotograaf die foto's van haar kinderen kan maken met het product", zegt ze.
Alle drie fotografen vinden Instagram op dit moment het krachtigste platform voor beeldmakers. "Ik krijg zelfs nauwelijks een like op mijn Facebook-berichten," aldus Tasneem. "Ik denk dat dat aan het algoritme ligt, dus ik heb Facebook een paar jaar geleden opgegeven. Instagram is toegankelijk en redacteuren kunnen mijn werk zien."
"Het lijkt alsof mensen geleidelijk overstappen op Instagram," voegt Marina toe. Ze gebruikt niet vaak hashtags op de site, maar zegt dat avondposts meer aandacht krijgen. Muhammed twittert en blijft Facebook gebruiken, maar minder dan vroeger. "Ik heb het gevoel dat Instagram 'mijn platform' is, omdat het volledig draait om beelden," zegt hij. "Ik ben fotograaf en ik geboren om dit te doen: mijn beelden delen met de wereld."
Een van de grootste voordelen van sociale media is de mogelijkheid om contact te maken met mensen die je misschien nooit offline zou hebben ontmoet. Voor Muhammed heeft dat geleid tot het succes van Everyday Refugees. "Voordat ik sociale media gebruikte, richtte ik me met mijn werk op de nieuwsgemeenschap," aldus Muhammed. "Als ik een foto maakte, werd deze door mijn collega's gezien – nu deel ik informatie met de wereld. En achter die accounts bevinden zich besluitvormers – mensen die een verschil kunnen maken. We hebben een stichting opgericht die duizenden mensen helpt. Kun je het je voorstellen? Dat was een stuk moeilijker geweest in de tijd vóór de sociale media.”
Geschreven door
ARTIKEL
Wat zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over het maken van socialemediavideo's? Commercieel fotograaf Quentin Caffier geeft zijn beste advies.
ARTIKEL
Professional Marina Karpiy vertelt waarom haar favoriete huwelijksfotoapparatuur bestaat uit prime-objectieven uit de Canon L-serie in plaats van zoomobjectieven.
ARTIKEL
De reisfotograaf vertelt wat de succesfactoren zijn voor een creatief eenmansbedrijf met de focus op sociale media.
ARTIKEL
Hoe het grote dynamisch bereik en de geruisloze sluiter van de Canon EOS R Tasneem Alsultan hebben geholpen de verborgen levens van Saoedische vrouwen te documenteren.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro