ARTIKEL

Perfecte partners:
filmen in de Kalahari met een
Canon EOS C300 Mark II en
een EOS-1D X Mark III

A man holding a Canon EOS-1D X Mark III camera with a gimbal attached to it.
Filmmaker Alex Wykes vertrouwt voor een groot deel van zijn beeldmateriaal op de Canon EOS C300 Mark II-filmcamera, maar toen hij de camera combineerde met een Canon EOS-1D X Mark III tijdens een shoot in de Kalahari-woestijn, kwam hij tot de ontdekking dat de DSLR een perfecte B-camera is. © VerriMedia / Marina Cano

Ervaren filmmakers hebben allemaal hun favoriete camera's, gebaseerd op het maken van honderden uren beeldmateriaal onder verschillende omstandigheden in alle uithoeken van de wereld. Voor velen van hen kan alleen een zeer speciale camera hen ertoe bewegen om de keuze van hun uitrusting te herzien.

Voor Alex Wykes, directeur bij Verri Media, is de Canon EOS C300 Mark II-filmcamera al lang een steunpilaar bij zijn filmproductie. Maar toen hij een achtergronddocumentaire maakte over natuurfotograaf en Canon-ambassadeur Marina Cano die de Canon EOS-1D X Mark III testte in de Kalahari-woestijn, had Alex de mogelijkheid om dezelfde DSLR aan zijn uitrusting toe te voegen.

Tijdens vijf dagen opnamen maken in de hitte, in het stof en onder de veeleisende omstandigheden in het wildreservaat Tswalu in de Zuid-Afrikaanse provincie Noord-Kaap, kon de filmmaker de Canon EOS-1D X Mark III uitgebreid testen naast zijn favoriete filmcamera. Hij merkte dat de camera unieke creatieve oplossingen bood, waarmee hij de film kon maken die hij wilde maken, zonder compromissen.

Het werkpaard Canon EOS C300 Mark II

"In de afgelopen 20 jaar hebben we opnamen gemaakt in de jungle, in de bergen, in de sneeuw, in de hitte, in de kou en in de regen," vertelt Alex. "We hebben veel gereisd en gewerkt in vijandige, lastige situaties. Het is dus zeker niet de eerste keer dat ik in de woestijn op de grond lig en smerig word om opnamen vanaf een laag camerastandpunt te maken."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Alex wist dat zijn favoriete Canon EOS C300 Mark II de ideale partner zou zijn voor een veeleisende shoot, vooral bij close-ups van Marina terwijl ze aan het werk was. "We hebben alle opnamen met kleine beeldhoek gemaakt, waarbij ik wat meer moest improviseren en vanuit de hand opnamen maakte, met de Canon EOS C300 Mark II en een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief," legt hij uit.

Dankzij de vierkanaals audio op de Canon EOS C300 Mark II kon Alex spontaan werken en tegelijkertijd geluid opnemen, zonder een geluidstechnicus die een lavalier-microfoon op Marina richtte en een shotgun-microfoon op de camera. "Met de ingebouwde microfoonvoorversterkers van de camera is het direct vastleggen van geluid heel eenvoudig," zegt hij. "Er zijn enkele spontane momenten waarop Marina tegen de camera praat; ik wilde die directe en intieme sfeer vastleggen, zodat je het gevoel hebt dat je daar, bij haar, bent."

En Alex vertrouwde op de Dual Pixel CMOS AF om ervoor te zorgen dat Marina scherp in beeld was, hoewel hij nu en dan wel handmatig scherpstelde, in de wetenschap dat de Focus Guide-technologie een visueel seintje zou geven of zijn onderwerp haarscherp was. "Het is een geweldige werkwijze om snel opnamen te maken voor een documentaire waarbij je geen tweede kans krijgt," zegt hij.

Wildlife photographer Marina Cano lying on the desert floor holding a Canon EOS-1D X Mark III in front of two baby meerkats.
Alex Wykes en Bosie Vincent, die de tweede camera bemande tijdens de shoot, wilden per se Marina en haar onderwerpen in hetzelfde frame vastleggen. Dit betekende vaak opnamen maken bij zonsopgang of in de schemering, wanneer de dieren actief waren. Gelukkig is fotograferen bij weinig licht een van de sterkste punten van de Canon EOS-1D X Mark III. © VerriMedia / Marina Cano

Een flexibele, snelle DSLR-partner

Maar het filmen van wildlife draait niet alleen om actiefoto's. Je hebt ook close-ups nodig van de dieren – in dit geval snelle meerkatten en meutes wilde honden – en als het even kan zowel de fotograaf als het onderwerp in dezelfde opname vangen. "We wilden de uiteindelijke foto's van Marina koppelen aan wat ze in werkelijkheid ziet, dus we moeten zien wat ze fotografeert," vertelt Alex. "Marina is de ster van de film, dus we wilden de dieren tussen haar en de camera krijgen, zodat we haar én wat ze fotografeert, konden filmen - in één kader met het dier."

Hier kwam de Canon EOS-1D X Mark III tot zijn recht - Alex kon opnamen maken van een kwaliteit die met geen enkele andere camera mogelijk was geweest. "Ik gebruik soms een Canon EOS 5D Mark IV op een gimbal om 4K-opnamen te maken, maar een DSLR gebruik ik niet regelmatig. In het ideale geval werk ik graag met slow motion en maak ik 4K-opnamen bij 60p op de gimbal. Maar nu ga ik zeker de Canon EOS-1D X Mark III gebruiken."

Een van de functies die Alex ertoe heeft bewogen om een DSLR in zijn professionele shoot te integreren, waren de framerates van de Canon EOS-1D X Mark III, en natuurlijk het feit dat de full-frame sensor opnamen maakt in 4K bij 60p in Canon Log voor een zeer groot dynamisch bereik.

"Omdat we onze films graag in 4K willen leveren, maken we graag 4K-opnamen bij 60p, maar we snijden de opnamen in tijdlijnen van 25p, zodat we de 60p-beelden kunnen vertragen voor slow motion," zegt hij. "Ik zou de Canon EOS-1D X Mark III permanent op een gimbal bevestigen om 4K-opnamen bij 60p te maken, naast de Canon EOS C300 Mark II om 4K-opnamen bij 25p te maken. We combineren vaak de twee opnamestijlen."

Alex Wykes, holding a Canon EOS C300 Mark II ciname camera to his chest, films Marina Cano holding a Canon EOS-1D X Mark III above her head to shoot a meerkat in a tree.
Het vastleggen van de actie – niet alleen van de dieren, maar ook van Marina aan het werk – was van vitaal belang. De hoge framerates van de Canon EOS-1D X Mark III – 16 fps bij gebruik van de zoeker en een ongelooflijke 20 fps in de Live View-modus – bleken van onschatbare waarde. © Platon Trakoshis
Second camera operator Bosie Vincent adjusting the Canon EOS-1D X Mark III on top of a tripod.
Het was heel eenvoudig om beeldmateriaal van de filmcamera en de Canon EOS-1D X Mark III te combineren, omdat de EOS-1D X Mark III full-frame 4K Canon Log-beeldmateriaal kan opnemen als 10-bits 4:2:2 HEVC/H.265-bestanden. Het is de eerste Canon DSLR- of systeemcamera die dit kan. Het was een groter probleem om beeldmateriaal op elkaar af te stemmen dat op verschillende tijden van de dag was vastgelegd, vanwege de snel veranderende kleuren in de woestijn. © Platon Trakoshis

Intelligent tracking AF

Voor het filmen van wildlife – van wilde honden die jagen tot vogels die door het luchtruim zweven – was de slimme automatische scherpstelling van de Canon EOS-1D X Mark III een fantastische functie, zowel handheld als op een statief. Bij opnamen maken met de zoeker, biedt de camera 191 afzonderlijk selecteerbare AF-punten, waarvan 155 cross-type voor extra gevoeligheid. In de Live View-modus maakt de camera gebruik van Canon's vermaarde Dual Pixel CMOS AF-systeem. Dit heeft een 90% horizontale en 100% verticale dekking en een verbazingwekkende 3.869 handmatig selecteerbare AF-posities. In beide modi bieden de speciale AF-sensor van de EOS-1D X Mark III en het revolutionaire, deep-learning AF-algoritme een adembenemende automatische scherpstelling.

Two baby meerkats peering out from a hole in the desert. Photo by Marina Cano.

Het fotograferen van zeldzame wildlife in de woestijn met de Canon EOS-1D X Mark III

Marina Cano fotografeerde nieuwsgierige wezens en ongrijpbare bedreigde diersoorten in de Kalahari-woestijn, tijdens de eerste wildlife-shoot met de Canon EOS-1D X Mark III.

"Het is bijzonder lastig om bewegende dieren te kunnen volgen," aldus Alex. "De Canon EOS-1D X Mark III is geweldig om de dieren te volgen en te weten waar ik me op moet richten. Het is de beste die ik heb gebruikt. En het touchscreen maakt een enorm verschil voor het tempo waarmee je kunt werken.

"Dieren zijn onvoorspelbaar, dus je hebt iets heel slims nodig. De automatische scherpstelling op de Canon EOS-1D X Mark III is zo slim." De automatische scherpstelling bij het volgen van het onderwerp was ook van onschatbare waarde voor het filmen van Marina en de dieren die ze fotografeerde. "Tegenwoordig film ik altijd interviews met de face-tracking AF - dat betekent dat ik een beetje brutaler kan zijn en met bredere f-stops kan opnemen," voegt Alex eraan toe.

Bij het maken van opnamen in 4K is nauwkeurige scherpstelling essentieel, vooral bij het maken van opnamen met langere en snellere objectieven bij grotere diafragma's bij zonsopgang en zonsondergang – de beste tijden voor het volgen van wilde dieren.

Alex had een heel arsenaal aan Canon EF-objectieven bij zich, waaronder een reeks zoomobjectieven – een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM – naast een Canon EF 50mm f/1.2L USM prime-objectief en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM superteleobjectief. Maar het objectief dat hij het meest gebruikte was de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, want die biedt de mogelijkheid om actie vast te leggen bij een groot aantal brandpuntsafstanden.

Alex Wykes films Marina Cano as she kneels in the desert sand and shoots with a Canon EOS-1D X Mark III.
Terwijl de filmmakers Marina filmden terwijl zij opnamen maakte met de Canon EOS-1D X Mark III, hadden ze natuurlijk allemaal te maken met dezelfde zware omstandigheden. De donkere vormen in de schaduw van de struik op de achtergrond zijn een meute wilde honden, die wachten op de relatieve koelte van de avond om te gaan jagen. © Platon Trakoshis
Camera operator Bosie Vincent carrying a Canon EOS-1D X Mark III, attached to a tripod, down a desert road.
Bosie Vincent draagt hier zijn uitrusting in de verzengende hitte - een kijkje in de realiteit van video-opnamen maken in de woestijn. © Platon Trakoshis

Beeldmateriaal op elkaar afstemmen in de nabewerking

Een van de uitdagingen waarmee filmmakers te maken krijgen bij het maken van opnamen met verschillende camera's, is een consistente look wanneer het beeldmateriaal wordt samengesteld. Het gebruik van dezelfde Canon-objectieven op beide camera's helpt, maar Alex heeft ook ontdekt dat de codecs in de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS-1D X Mark III ongelooflijk gemakkelijk op elkaar kunnen worden afgestemd tijdens de nabewerking.

Dat komt doordat de Canon EOS-1D X Mark III als eerste Canon DSLR- of systeemcamera full-frame 4K Canon Log-opnamen maakt als 10-bits 4:2:2 HEVC/H.265-bestanden in de MP4-indeling, en dat heeft Alex het grootste deel van de shoot gebruikt. De camera maakt ook 12-bits 5,5K RAW-opnamen die intern worden vastgelegd op CFexpress-geheugenkaarten, en die ongelooflijk gedetailleerde 4K-videobeelden met oversampling bieden voor maximale controle in de nabewerking.

Second camera operator Bosie Vincent using a Canon EOS-1D X Mark III to capture a shot of a cheetah, visible in the monitor on top of the kit.
Dankzij de geavanceerde technologie in de Canon EOS-1D X Mark III konden Marina en de filmmakers op afstand prachtige wildlife-opnamen maken zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit. © Platon Trakoshis
Three meerkats bathed in sunlight in the Kalahari Desert. Photo by Marina Cano.
De prachtige film bevat sfeervolle beelden van de prachtige locatie naast haarscherpe close-ups van wildlife – en het was de kwaliteit van de Canon-uitrusting die dat mogelijk maakte. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/2.8 en ISO1250. © VerriMedia / Marina Cano

"We hebben wel 12-bits RAW-opnamen gemaakt, maar toen we 4K 10-bits 4:2:2-opnamen maakten met de Canon EOS C300 Mark II, hebben we ook 4K 10-bits 4:2:2-opnamen gemaakt met de Canon EOS-1D X Mark III," vertelt Alex.

"We maken opnamen met Canon Log 3 op de filmcamera, terwijl de DSLR alleen Canon Log heeft, maar de Log-codecs geven je zoveel controle, dat het gemakkelijk was om de kleuren in de nabewerking op elkaar af te stemmen. Het was een grotere uitdaging om beeldmateriaal op elkaar af te stemmen dat op verschillende momenten van de dag was opgenomen. Als je in de Kalahari de ene kant op kijkt, is het zand geel; maar als je een kwartslag draait, is de kleur weer anders. Maar ik was ervan overtuigd dat zolang we Log-opnamen met vooraf ingestelde witbalans maakten, we de camera's op elkaar konden afstemmen. De Canon EOS-1D X Mark III heeft een zeer goede codec met een royaal belichtingsbereik, die eenvoudig aan te passen was."

Bij het maken van opnamen in 4K is nauwkeurige scherpstelling essentieel, vooral bij het maken van opnamen met langere en snellere objectieven bij grotere diafragma's bij zonsopgang en zonsondergang – de beste tijden voor het volgen van wilde dieren.

De uiteindelijke film straalt kwaliteit uit, met sfeervolle opnamen van de woestijn en geweldige close-ups van de snel bewegende dieren in actie – een uitdaging voor elke filmmaker om te filmen. Dankzij de geavanceerde technologie van de Canon EOS-1D X Mark III kon Alex op nieuwe manieren opnamen maken. Hij is ervan overtuigd dat dit een DSLR is die professionele filmmakers serieus moeten nemen.

"Ik ben enthousiast over de Canon EOS-1D X Mark III," zegt hij. "Ik houd nog steeds van mijn filmcamera's, maar het is absoluut een fantastische B-camera. Het is de perfecte manier om B-roll- en cutaway-beelden van bioscoopkwaliteit vast te leggen om de verhalen die we aan het filmen zijn met de Canon EOS C300 Mark II te helpen illustreren."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Alex Wyke

De essentiële kit waarmee professionals video-opnamen maken

A man filming a baby meerkat in the desert with a Canon EOS-1D X Mark III.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark III

Het leven zit vol unieke momenten. Leg er meer vast met de EOS-1D X Mark III en vertel je visuele verhaal aan de wereld. "De Canon EOS-1D X Mark III is geweldig om je onderwerp te volgen en te weten waar je je op moet richten. Het is de beste die ik heb gebruikt. En het touchscreen maakt een enorm verschil voor het tempo waarmee je kunt werken."

Canon EOS C300 Mark II

Een uiterst creatief productiehulpmiddel dat 4K-/Full HD-video vastlegt met een dynamisch bereik tot 15 stops. "Het is een geweldige manier om snel opnamen te maken voor een documentaire waarbij je geen tweede kans krijgt," zegt Alex.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

USM-objectief uit de professionele L-serie met een diafragma van f/1.2 voor opnamen bij weinig licht en voor buitengewone scherptediepte.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan