ARTIKEL

Hoe Joel Santos prints gebruikt om verhalen te vertellen

De reisfotograaf onthult hoe hij met prints zijn storytelling verfijnt, nieuwe klanten aantrekt en een betere fotograaf wordt.
Handen houden een ingelijste print vast, gesigneerd door de fotograaf, van een visser die in een meer staat en zijn net boven water houdt.

"Als je een foto print, komen al je gevoelens die je had toen je de foto nam op papier en worden ze tastbaar", zegt reisfotograaf Joel Santos, die prints van zijn foto's maakt als cadeau, voor tentoonstellingen of voor de verkoop via zijn website. "Dat zorgt voor heel veel waarde, veel meer dan je zou denken van papier en inkt." © Magali Tarouca

"Hoewel het leven steeds meer digitaal wordt, zijn we allemaal diep van binnen analoge wezens", vertelt Canon Ambassador Joel Santos. "We blijven steeds meer verbonden met andere mensen via sociale media en instantmessaging en delen afbeeldingen online, maar we geven nog altijd de voorkeur aan tastbare dingen. Wat foto's betreft, denk ik dat er niks boven print gaat. Als ik een foto bijzonder vind, wil ik die graag printen."

Joel woont in Portugal en is reisfotograaf en maker van documentairefilms. In zijn werk richt hij zich hoofdzakelijk op mensen die op traditionele wijze leven op afgelegen plekken over de hele wereld, zoals China, Mongolië, India en Ethiopië. Het printen van zijn verhalen vormt een belangrijk onderdeel van zijn fotografie, zowel voor tentoonstellingen en printverkoop als voor cadeaus. "Als je iemand iets geeft dat ze fysiek kunnen hebben, vasthouden, aanraken en ruiken, waarderen ze het meer", zegt hij.

Joel gelooft dat print absoluut ook commerciële voordelen voor zijn onderneming heeft. "Het verkopen van prints is niet mijn belangrijkste inkomstenbron, maar ik krijg wel volop verzoeken van bedrijven en particulieren die mijn foto's mooi vinden en een print aan hun muur willen hangen", vertelt hij.

Joel geeft hier advies voor storytelling met print en bespreekt de voordelen van de Canon PIXMA PRO-200.
Een zoutmijnwerker en een rij dromedarissen worden weerspiegeld in een ondiepe plas water in de Danakildepressie in Ethiopië.

Door zijn werk als reisfotograaf heeft Joel enkele van 's werelds meest afgelegen regio's bezocht, waaronder de Danakildepressie in Ethiopië, waar hij deze foto maakte van een zoutmijnwerker en een stoet dromedarissen. Gemaakt met een Canon 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS-5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM) ingesteld op 1/200 sec, f/4 en ISO200. © Joel Santos

Een man achter zijn bureau bewerkt een foto op een computerscherm. Geschenkdozen, feestverlichting en ingelijste prints staan op het bureau naast hem.

Voor professionele fotografen zoals Joel kunnen geprinte foto's een direct effect op hun inkomsten hebben. "Mensen die naar een van mijn tentoonstellingen zijn geweest, worden later vaak een klant van me. Ze hebben gezien wat ik als fotograaf kan en zien de waarde van mijn werk", legt hij uit. © Magali Tarouca

Focus op het verhaal, niet je publiek

Als hij foto's aan het maken is, denkt Joel niet aan het einddoel, of ze in een fotolijst terechtkomen of de cover van een tijdschrift zullen sieren. Nee, hij wil altijd zijn eigen verhaal vertellen en niet alleen maar het publiek vermaken. "Wat je nu veel op sociale media ziet, is dat mensen foto's maken waarvan ze weten dat anderen die leuk zullen vinden en niet wat zij zelf willen vastleggen", vertelt hij. "Je bereikt tot op zekere hoogte wel een commercieel doel, maar je gaat ook steeds meer op alle andere fotografen lijken.
"Als ik foto's maak, wil ik dat altijd instinctief doen, reagerend op de dingen die ik zie en de mensen die ik ontmoet. Ik wil unieke verhalen vertellen, niet verhalen die iedereen kan doen."

Het proces van het samenstellen van een verhaal start als Joel begint met printen en hoewel er voor een verhaal meerdere beelden nodig zijn, moet elk beeld ook afzonderlijk werken. Dat geldt voor elke situatie, of je nu een speciale viering met de familie, zoals kerst of een verjaardag, vastlegt of een verhaal vertelt over een inheems volk in een afgelegen gebied.

"Als je niet de juiste ingrediënten gebruikt, krijg je ook geen goede foto", zegt hij. "Je hebt een uitstekende verlichting en een goede compositie nodig. Je hebt maar een beperkte ruimte om mee te werken in een foto en alles erin moet een doel hebben. Voor mij draait het bij compositie niet over alles wat je in een foto kunt proppen, maar juist wat je eruit kunt halen om het verhaal zo opvallend mogelijk te maken."
Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Zes jonge leden van de Mundari-stam zitten bij elkaar te midden van een kudde longhorn-koeien in Zuid-Soedan.

Joel heeft deze jonge leden van de Mundari-stam in 2020 in Zuid-Soedan gefotografeerd. Als hij een verhaal op de gevoelige plaat vastlegt, wil hij dat vanuit elke hoek belichten zodat het een compleet verhaal wordt over een bepaalde plaats en de mensen die er wonen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/4 en ISO100. © Joel Santos

Ga voor spontaniteit in plaats van geposeerde opnamen

Wanneer hij een verhaal vertelt, wil Joel spontane momenten vastleggen. "Deze momenten zijn natuurlijk, niet vooraf opgezet zoals de meeste mensen doen voor Instagram of een fotoalbum", zegt hij. "Om dat 'gemaakte' gevoel te voorkomen, kun je het beste geen flits gebruiken aangezien die het moment kan verpesten en de aandacht naar de fotograaf trekt."

Joel raadt aan een helder en onopvallend objectief te gebruiken zoals de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM of de Canon RF 50mm F1.8 STM. Dankzij de geweldige prestaties bij weinig licht van EOS R System-camera's kun je ook bij zwak licht met een groot diafragma foto's maken zonder dat je zeer hoge ISO-waarden nodig hebt. Bovendien heb je een duidelijk onderscheid tussen onderwerp en achtergrond.

Joels werkwijze levert scherpe, heldere prints met weinig ruis op waarin spontane momenten zijn vastgelegd die heel erg anders zijn dan geposeerde, blije foto's die met flits zijn genomen.

"Als er geen fluorescerende of ledverlichting is, gebruik je de elektronische sluiter", adviseert Joel. "Hiermee kun je een snellere opnamemodus gebruiken zonder dat je daarbij geluid maakt, waardoor je het perfecte moment kunt vastleggen. Met een EOS R System-camera is het ook een goed idee om Eye AF in Servo-modus in te schakelen. Hiermee houd je de focus op de compositie in plaats van dat focuspunten veranderen."
Een man en een jonge olifant staan heupdiep in water. De olifant houdt zijn slurf losjes om de nek van de man.

Joel heeft deze weesolifant en zijn verzorger in 2016 in Kerala, India, op de foto gezet. "Mensen willen graag een print van een bepaalde plaats hebben omdat ze daar een persoonlijke band mee hebben of omdat het een plek is waar ze van dromen of die hen inspireert", vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS 7D (nu opgevolgd door de Canon EOS 7D Mark II) met een Canon EF 70-200mm f/4 IS USM-objectief, ingesteld op 00mm, 1/160 sec, f/5.6 en ISO400. © Joel Santos

Een print van een man en een olifant die tegen een Canon-printer wordt gehouden, met rode pakken Canon-printerpapier erbovenop.

Bij het opzetten van een verhaal met een reeks afbeeldingen, is het belangrijk dat je alles eruit haalt dat niets bijdraagt aan het verhaal of dat niet van hetzelfde niveau is, vindt Joel. "Je moet meedogenloos zijn en foto's eruit halen die gewoon niet passen. Je kunt wel negen geweldige foto's hebben, maar als er één slechte foto tussen zit, wordt het hele verhaal verpest", zegt hij. © Magali Tarouca

Foto's kiezen om te printen

Net zoals wanneer je opnamen maakt, doorloop je een heel beoordelingsproces als je de beste foto's uitkiest om een verhaal te vertellen. Joel begint soms met duizenden foto's van een bepaald onderwerp. Hij brengt die langzaam maar zeker terug tot tien of vijf foto's die precies zeggen wat hij wil vertellen.

"Je moet kieskeurig zijn bij wat je print", stelt hij. "Als je dat doet, begin je met het oproepen van een beeld in je hoofd van wat je echt nodig hebt om het verhaal te vertellen. Hoeveel foto's zijn er nodig, zijn er aspecten die nog ontbreken, zitten er gaten in het verhaal die je moet opvullen? Een verhaal heeft ritme, afwisseling en verschillende invalshoeken nodig.

"Hoe meer je print, hoe beter je als fotograaf wordt", voegt Joel daaraan toe, omdat dit proces zowel je foto- als vertelvaardigheden verbetert voor de volgende fotosessie. "Het is beter dat je weet wat je nodig bent als je in het veld staat dan dat je daar pas achter komt als je weer thuis bent."
Een print van twee foto's wordt tegen een computerscherm gehouden waarop dezelfde twee afbeeldingen in de Professional Print & Layout-software van Canon te zien zijn.

Joel controleert of zijn prints overeenkomen met wat hij op het computerscherm ziet door zijn Canon PIXMA PRO-200-printer aan de Professional Print & Layout-software van Canon te koppelen. "Het hele proces verloopt naadloos dankzij de manier waarop de software en printer samenwerken", zegt hij. © Magali Tarouca

Nabewerking

Hoewel nabewerking een belangrijk onderdeel van het proces is, vindt Joel het belangrijk om op de camera al het best mogelijke beeld te krijgen. "Je moet het bewerkingsproces nooit zien als iets om een probleem op te lossen waarbij je fouten kunt corrigeren, maar als een middel waarmee je al het goede wat een foto al bevat naar voren kunt halen", stelt hij.
Joel gebruikt de PPL-software (Professional Print & Layout) van Canon, die naadloos als een plug-in werkt voor Adobe Photoshop Lightroom, waarmee hij zijn foto's bewerkt. Met de software krijgt Joel de beste printresultaten met de ingesloten ICC-uitvoerprofielen voor imagePROGRAF- en PIXMA PRO-printers in combinatie met verschillende inkt- en papiersoorten. Hij gebruikt ook de soft-proofingfunctie in PPL voor een nauwkeurige simulatie van de print op het scherm die de gekozen instellingen opleveren.

"Doordat de software zo geavanceerd is, hoef je de instellingen niet vaak aan te passen voor nauwkeurige kleurenreproductie, wat ik nodig heb voor een reportage of documentaire", vertelt Joel. "Maar soms wil ik kleurinstellingen afstemmen omdat kleur soms een kwestie van smaak is. Het gaat erom wat jij persoonlijk mooi vindt of wilt."
Wildlifefotograaf Maxime Aliaga zit thuis achter zijn computer met twee monitors voor zich en een Canon-printer naast zich. Hij bekijkt een print van een van zijn orang-oetanfoto's.

Maxime Aliaga: de orang-oetan redden met print

Ontdek hoe de spectaculaire geprinte foto's van de wildlifefotograaf helpen de bewustwording rond een bedreigde diersoort te vergroten.
De onderkant van een A4-print die uit een Canon-printer komt vastgehouden door een hand.

Joel vindt het geweldig om zijn prints op A3-formaat te zien, maar zegt dat A3 te groot kan zijn voor een cadeau. "Soms is het te overweldigend, alsof je een groter meubel in de kamer hebt staan dan je nodig hebt", stelt hij. "Ik denk dat A4 een goed evenwicht biedt en het ideale formaat is voor cadeaus." © Magali Tarouca

Printen met de Canon PIXMA PRO-200

Joel gebruikt de Canon PIXMA PRO-200-printer al sinds begin 2021. De PIXMA PRO-200 is de ideale keuze voor fotoliefhebbers en beginnende fotografen. De printer biedt een 8-kleuren dye-inktsysteem en wireless connectiviteit in een compacte en lichte behuizing.

"Thuis printen kan een gedoe zijn en het kleurverschil tussen wat je op het scherm zag en wat je op je prints ziet, kan een verschrikking zijn", vindt Joel. "Ik liet mijn foto's voorheen in mijn favoriete winkel printen, maar nu krijg ik met deze printer professionele resultaten waar ik zeer tevreden mee ben.

"De manier waarop de software met de printer communiceert is heel soepel", vervolgt hij. "De printer kan tot A3+ aan, wat meer dan genoeg is voor archivering en cadeaus. Voor mij past die precies in mijn straatje, zowel voor zakelijk als persoonlijk printen."

Joel heeft vaak nieuwe klanten gekregen nadat ze prints van zijn foto's op een tentoonstelling zagen. "Als mensen een grote print zien waar ze echt kunnen waarderen wat er in die foto zit, wordt je waarde als fotograaf alleen maar groter", zegt hij.
Een persoon knipt een print uit van een jong meisje dat op de rug van een rendier zit. Dezelfde afbeelding is te zien op het computerscherm op de achtergrond.

Een van de inheemse volken die Joel heeft gefotografeerd, is de Tsaatan, een nomadische groep rendierherders die in de afgelegen bossen van het noorden van Mongolië leven. Joel heeft deze foto van een jong Tsaatan-meisje geprint op Pro Platinum-fotopapier van Canon, een favoriet onder professionele fotografen vanwege de uitstekende kwaliteit en bestendigheid tegen vervaging. © Magali Tarouca

Een ingelijste foto van een meisje op een rendier in een bruine cadeaudoos, bestrooid met metallic confetti en omringd door feestverlichting.

Opvallende prints zijn een geweldig cadeau voor familie, vrienden of zakelijke contacten, vooral als je zelf de foto hebt gemaakt. © Magali Tarouca

Papier en formaat kiezen

Een van de belangrijkste redenen waarom Joel print is voor archiveringsdoeleinden, zodat hij over een blijvende, hoogwaardige collectie beschikt die zijn beste foto's bevat. "Ik print op het allerbeste papier zodat de prints lang meegaan", zegt hij. "Ik houd er ook van op grote formaten, het liefst op A3-formaat, te printen, zodat ik alle prachtige, subtiele details zie die mijn camera vastlegt. Dat vind ik echt fantastisch. Het is voor mij niet logisch opnamen met een Canon EOS R5 te maken en dan de foto's op een telefoonschermpje te bekijken."

Joels persoonlijke voorkeur is premium printpapier zoals Pro Platinum-, Pro Luster en Pro Premium Matte-papier van Canon. "Meestal kies ik voor Pro Platinum voor cadeaus en de andere papiersoorten voor tentoonstellingen of archiveren", zegt hij. "Canon produceert uitstekende papiersoorten en pigmenten, waardoor je de kleurweergave en lichtgradatie krijgt die je ook in de afbeelding op het scherm ziet."

Voor prints die als cadeau voor familie en vrienden worden gemaakt raadt Joel aan op A4-formaat te printen. "Hoewel ik A3 fantastisch vind, hebben de meeste mensen gewoon niet genoeg plek aan hun muur voor een ingelijste print van dat formaat."

Zowel Joel als zijn vrouw Magali Tarouca (ook een fotograaf) geven vaak een print cadeau, niet alleen aan familie en hechte vrienden maar ook aan zakelijke contacten. "Als je een foto geeft, is dat iets unieks en zeldzaams, net als een diamant. Het is echt persoonlijk en laat zien dat je er aandacht aan hebt besteed."
Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro