WILDLIFE

Zeldzame schoonheid: de ongrijpbare Iberische lynx vastgelegd met de Canon EOS R7

Ontdek hoe wildlifefotograaf Dani Connor de baanbrekende EOS R System APS-C-camera van Canon gebruikte om foto's en video's van een van de meest bedreigde katachtigen ter wereld te maken.
Een Iberische lynx staat op een bijna verticale tak en kijkt alert in de richting van de camera. De begroeiing op de achtergrond is onscherp.

In het Parque Natural Sierra de Andújar fotografeerde wildlifespecialist Dani Connor de bedreigde Iberische lynx met de Canon EOS R7. Deze APS-C-systeemcamera kan RAW-bestanden met volledige resolutie vastleggen tot wel 30 frames per seconde, en bleek daardoor de perfecte keuze voor deze shoot. "Deze lynx bleef ongeveer drie en een halve minuut voor de kijkhut, en ik heb 300 foto's kunnen maken", zegt Dani. Gemaakt met een Canon EOS R7 en een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/2.8 en ISO1250. © Dani Connor

Als weken van zorgvuldige voorbereiding leiden tot een fotomoment dat maar een paar minuten duurt, dan telt letterlijk iedere seconde. En dat geldt zeker als het onderwerp een van de meest bedreigde dieren op aarde is.

Voor die uitdaging stond de Britse wildlifefotograaf Dani Connor toen ze in het Spaanse Parque Natural Sierra de Andújar op zoek ging naar de Iberische lynx. Gelukkig had ze de Canon EOS R7 bij zich. Deze lichte en veelzijdige EOS R System-camera maakt opnamen tot 30 fps, heeft een autofocus die dieren kan volgen, en uitstekende beeldstabilisatie in de body (IBIS).

Na een aantal dagen had Dani pas twee keer een glimp van een lynx opgevangen, dus ze besloot zich te concentreren op de andere dieren die ze in het park wilde fotograferen. "Ik was een buizerd aan het fotograferen vanuit een kijkhut voor roofvogels, en de lynx was er opeens", zegt ze. "Ik had geen idee waar hij vandaan kwam, want ik was met mijn aandacht bij de buizerd. Nog geen vier minuten later was hij weer weg."

Omdat ze maar zo weinig tijd had met de ongrijpbare kat, moest Dani snel te werk gaan. Het was het perfecte moment om de intelligente autofocus en de snelle stille opnamen van de EOS R7 te testen.

De EOS R7 is ideaal voor wildlifefotografie. De APS-C-sensor met 32,5 Megapixel heeft een 1,6x groter bereik dan een full-frame sensor. Dat is perfect voor het fotograferen van dieren die je niet van dichtbij kunt benaderen. Met de mechanische sluiter maakt de camera opnamen tot 15 fps, en met de elektronische sluiter tot 30 fps. Verder kan hij gedetailleerde 4K 60p video-opnamen aan, en slow-motion Full HD video-opnamen tot 120 fps. Dani uploadt regelmatig vlogs en wildlifefilms naar haar social media. Daarom zijn de videoprestaties van de EOS R7 voor haar net zo belangrijk als de fotografische kwaliteiten van de camera.

De body van de camera is licht en weerbestendig, waardoor je hem makkelijk meeneemt tijdens wandelingen en lange opnamedagen. "De EOS R7 is een stuk kleiner dan mijn full-frame camera's," zegt Dani, "maar hij ligt heel comfortabel in de hand. Als je onderweg bent, en zeker bij een trip als deze waarbij je je vaak verplaatst, is het heel fijn om een lichtere camera te hebben. Het was top dat hij zo comfortabel in de hand lag bij het vloggen, of gewoon tijdens het rondlopen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Dani Connor zit op een steen naast een meer en maakt foto's met een Canon-camera en een wit tele-objectief.

Normaal gesproken bestaat Dani's uitrusting uit een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EOS R5, en haar geliefde EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief, dat ze op de EOS R5 gebruikt met de vattingadapter EF-EOS R. Maar tijdens deze reis heeft ze haar 300-mm objectief op de EOS R7 gezet. De EOS R7 heeft een APS-C-sensor. Door de bijsnijdfactor van de APS-C-sensor levert dat een 1,6x groter bereik op, in vergelijking met een full-frame sensor. "Dat betekent dat deze sensor het bereik van mijn 300-mm objectief vergroot tot het equivalent van 480 mm, terwijl ik toch het maximale diafragma van f/2.8 van dit objectief kan blijven gebruiken", legt Dani uit. "En als ik er een extender van 2x aan toevoeg, dan kom ik zelfs op 960 mm."

Contact met de dieren

Voor Dani begon het allemaal met rondlopen met een camera. Ze fotografeert vanaf haar veertiende, toen ze haar vaders spiegelreflexcamera begon te lenen om foto's van haar hond te maken tijdens wandelingen in het bos bij Wimbledon, Greater London, waar het gezin woonde. Hierdoor kreeg ze meer aandacht voor de natuur om haar heen. Ze raakte er zelfs zo door gefascineerd dat ze zoölogie ging studeren.

Vanuit haar interesse voor de natuur en de fotografie ging Dani in maart 2020 naar Zweden om als vrijwilliger te werken voor wildlifefotograaf Conny Lundström. Ze was eigenlijk van plan om maar een maand te blijven, maar door de coronapandemie moest ze daar in lockdown. In de maanden daarop bouwde ze een band op met een familie rode eekhoorns. Nadat Dani hun moeder dood naast de weg had gevonden, begon ze voedsel achter te laten voor de weesjes. Ze maakte een video van 15 seconden waarin een van de jonge eekhoorns zaden eet en waarin het zelden gehoorde gepiep van het dier te beluisteren is. Het filmpje ging viral op Twitter en werd meer dan 16 miljoen keer bekeken.

Dani zegt dat ze tegenwoordig niet zeker weet of ze zichzelf als wildlifefotograaf moet zien, of als creator voor social media. Ze beschouwt het als haar missie om contact te leggen met mensen die zelden op pad gaan om wildlife te zien, en dan vooral met jonge mensen. Daarom richt ze zich op platforms als TikTok.

Een Iberische lynx staat op de rotsen en kijkt alert in de richting van de camera.

Dani heeft een week naar lynxen gezocht in het ruige Parque Natural Sierra de Andújar. Hoewel ze ook oog in oog heeft gestaan met een vrouwelijke lynx, bezorgde het mannetje dat ze vanuit de kijkhut spotte haar de meest succesvolle fotosessie. "Deze lynx was heel charismatisch. Hij hield de roofvogels die over ons heen vlogen in de gaten, en daardoor kon ik een paar prachtige opnamen maken waarop hij omhoog kijkt." Gemaakt met een Canon EOS R7 en een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/2.8 en ISO1600. © Dani Connor

Professionele systeemcameraprestaties voor wildlifefotografie

Voorafgaand aan haar korte ontmoeting met de lynx had Dani twee camera's opgesteld in de kijkhut. Eén was uitgerust met het Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief en de andere met haar EF 300mm f/2.8L IS II USM, bevestigd via de vattingadapter EF-EOS R. "Je kunt je nog zo grondig voorbereiden, maar er is toch altijd dat moment van paniek als er een dier opduikt", zegt ze lachend. "Ik heb dus snel een paar instellingen aangepast en ben opnamen gaan maken."

De EOS R7 kan RAW-bestanden met volledige resolutie vastleggen tot wel 30 frames per seconde, en door de elektronische sluiter doet de camera dat in totale stilte. "Natuurlijk kan het bij wildlifefotografie heel belangrijk zijn dat de camera stil is", zegt Dani. Bij deze shoot kwam het vooral goed van pas als ze buizerds fotografeerde, omdat die afgeschrikt worden door geluiden.

De Dual Pixel CMOS AF II van de EOS R7 kon de dieren zelfs blijven volgen bij een hoge continue opnamesnelheid. De camera beschikt over dezelfde deep-learning AI-technologie die zo effectief is gebleken in de Canon EOS R3, EOS R5 en EOS R6. De camera kan dieren en vogels in het beeld heel snel detecteren en volgen, en vergrendelt de scherpstelling op de ogen, als die zichtbaar zijn.

Dani Connor in een vogelkijkhut met een naar buiten gerichte Canon EOS R7 op een statief.

Dierendetectie en Eye AF waren de voornaamste redenen dat Dani ongeveer een jaar geleden de EOS R5 toevoegde aan haar uitrusting. Volgens haar heeft de verbeterde tracking, die ook te vinden is op de EOS R7, haar nieuwe mogelijkheden gegeven.

 EOS R7-Sample-10-pro

RAW-burst om het perfecte moment vast te leggen

De EOS R7 voegt bovendien een paar innovatieve functies toe aan de EOS R System-camera's. Een optie die Dani heel handig vond, was RAW-burst. Hiermee slaat de camera met 30 fps een serie foto's op in één bestand. Daaruit kun je later individuele frames isoleren en opslaan als RAW-bestanden met volledige resolutie. Een groot voordeel is dat pre-shooting kan worden ingesteld voor deze bursts. Als je de ontspanknop half indrukt, begint de EOS R7 foto's te maken en op te slaan in het buffergeheugen. Wanneer je de ontspanknop vervolgens helemaal indrukt, slaat de camera alle beelden die zich op dat moment in de buffer bevinden (maximaal een halve seconde aan opnamen) op de geheugenkaart op.

"Ik heb RAW-burst en pre-shooting vooral gebruikt om opnamen van badende en vliegende vogels te maken", zegt Dani. "Je kunt nooit voorspellen wanneer een vogel gaan opvliegen van een tak. Hij geeft misschien bepaalde signalen af, bijvoorbeeld door zijn vleugels te spreiden, maar hij kan er ook zonder waarschuwing vandoor gaan.

"Normaal gesproken druk je de ontspanknop pas in als de vogel wegvliegt. De kans is dan groot dat je het moment mist en eindigt met een onscherp beeld van de vogel in de lucht. Maar als je pre-shooting gebruikt en de ontspanknop helemaal indrukt wanneer de vogel wegvliegt, dan heb je al een halve seconde vastgelegd van de actie die vooraf ging aan dat moment. Ik stond versteld. Dat is echt fantastisch voor wildlifefotografie."

Een buizerd met gespreide vleugels staat op het punt om weg te vliegen van een tak.

De beste camera's en objectieven voor wildlifefotografie

Wildlifespecialisten Markus Varesvuo, Marina Cano en Dani Connor delen hun favoriete uitrusting om verbluffende foto's van de natuur te maken.
Een close-up van Dani Connor terwijl ze opnamen maakt met een Canon-camera en een RF-objectief.

Door opnamen te maken met een RF-objectief op de EOS R7 haalde Dani betere resultaten zonder een statief te gebruiken, zegt ze. "Ik heb altijd al vanuit de hand kunnen schieten, maar het verschil is dat een groter deel van het beeldmateriaal nu ook echt bruikbaar is. Eerder had ik hooguit een paar seconden die relatief scherp waren, maar de beeldstabilisatie is nu zo goed dat er veel meer overblijft dat ik kan gebruiken."

Dani Connor staat in een veld en fotografeert met een Canon-camera en een RF-objectief.

Dani zegt dat ze het variangle-scherm van de EOS R7 heel handig vindt, vooral wanneer ze video-opnamen maakt. "Als ik vanaf een laag standpunt film, hoef ik mijn nek niet in een vreemde hoek te buigen. En als ik een dier volg, hoef ik maar op het scherm te tikken om de camera snel op iets anders te laten focussen. Soms wil ik meerdere onderwerpen fotograferen. Ik tik dan op het scherm op het dier waarop ik wil focussen, en daarna wordt de scherpstelling vergrendeld op het oog."

RF-objectieven en IS

De EOS R7 heeft in-body beeldstabilisatie (IBIS) die samenwerkt met de optische stabilisatie van de RF IS-objectieven. Dat levert tot wel 8 stops stabilisatie op, afhankelijk van het gebruikte objectief. Dani gebruikte een aantal RF-objectieven, waaronder de Canon RF 800mm F11 IS STM, en vond de beeldstabilisatie heel effectief. "Het was geweldig als ik een steenarend in vlucht wilde fotograferen", zegt ze. "Hoewel ik gewoon uit de hand fotografeerde met dat zware objectief terwijl ik de vogel volgde, lukte het toch om scherpe beelden te maken."

Dani gebruikte ook de RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM. Vanwege het veelzijdige bereik aan brandpuntsafstanden is dit lichte tele-objectief de perfecte partner voor de EOS R7. "Het is superlicht en ik vond het verbluffend hoe goed de IS van de camera en het objectief samen presteerden", zegt ze. "Ik maakte opnamen van het landschap vanuit een rijdende auto. Hoewel we over hobbelige wegen reden, waren de beelden toch scherp."

Dani gebruikte de RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM ook om landschappen in het park vast te leggen. "De EOS R7 heeft een panoramamodus. Als je de camera beweegt terwijl je de ontspanknop indrukt, dan worden de beelden automatisch samengevoegd", legt ze uit. De in-body beeldstabilisatie van de camera stabiliseert het beeld wanneer je een panorama-opname maakt, zelfs als je een objectief zonder beeldstabilisatie gebruikt.

EOS R7-Sample-08-pro
Dani Connor staat in een veld en maakt opnamen van zichzelf met een Canon-camera.

De EOS R7 kan 4K-video opnemen tot 60p met Canon Log 3, waarmee een groter dynamisch bereik kan worden vastgelegd. "Ik denk dat Canon Log ook heel handig is voor mijn workflow," zegt Dani, "want ik heb meestal een tweede camera bij me voor vlogs of om te vast te leggen wat ik precies doe als ik opnamen van wildlife maak. Met meerdere opstellingen zie je soms verschillen in het beeldmateriaal, en daardoor valt het op dat er twee verschillende camera's zijn gebruikt. Maar omdat je beide camera's kunt instellen op Canon Log, is het mogelijk om het beeldmateriaal tijdens de nabewerking gelijk te trekken, zodat het er als één geheel uitziet."

Veelzijdige video

Volgens Dani was de beeldstabilisatie ook goud waard bij het maken van video-opnamen onderweg. Tijdens het opnemen van video biedt de EOS R7 gecoördineerde besturing van de Movie Digital IS, de IBIS van de camera en de optische IS van het RF-objectief. De camera combineert de fysieke beweging van het objectief, de sensor en digitale correctie. Elke methode kan zo een ander type cameratrilling compenseren en corrigeren.

Dani was ook blij met het keuzewiel bovenop de camera, waarmee je kunt schakelen tussen de video- en fotomodus. "Voor mij als contentcreator is het heel belangrijk om snel te kunnen wisselen tussen foto en video," verklaart ze, "want ik wil het hele verhaal kunnen delen. Dieren doen zelden iets twee keer, en ik wil hun gedrag zowel op foto als op video kunnen vastleggen." Bijkomend voordeel is dat de EOS R7 geen maximale lengte van 30 minuten per clip heeft bij het opnemen van video, zodat ze langer kon blijven filmen en niets hoefde te missen.

Dani gebruikte de drie aangepaste modi van de EOS R7 om direct te kunnen wisselen tussen verschillende instellingen voor 4K-video. Ze zette één aangepaste modus op 4K UHD met 50 fps, en een andere op 4K UHD Crop. "Daarmee kun je langer filmen en toch de 4K-resolutie behouden," legt Dani uit, "en dat is geweldig." De derde aangepaste modus stelde ze in op 4K UHD Fine, voor 4K-video's van extreem hoge kwaliteit door 7K-oversampling. "Dat levert zulke mooie beelden op", zegt ze.

"Ik heb vogels die hun veren gladstrijken en opzetten gefilmd in Full HD met 100 fps, en dat gaf een prachtig resultaat in slow motion."

Video blijft een belangrijk aspect van Dani's werk, en ze is van plan om het komende jaar meer op natuurbehoud gerichte films te maken. "Ik ga twee maanden naar Baja California in Mexico om een milieuorganisatie van vrouwen te volgen. Ze hebben jonge vrouwen in staat gesteld om mariene biologie te studeren, en ik wil een film maken over hun groep, en de manier waarop ze duivelsroggen beschermen. Dat wordt de eerste keer dan ik wildlife in zee ga vastleggen. Door onder water te filmen gaat er weer een hele nieuwe wereld voor me open."

Ontdek in deze aflevering van de Shutter Stories-podcast van Canon de indrukwekkende mogelijkheden van de EOS R7 en de EOS R10:

Dani Connor zit in kleermakerszit op de grond achter een Canon EOS R7 op een statief. Ze heeft een verrekijker in haar hand.

Een van Dani's basisregels als wildlifefotograaf is dat ze haar onderwerpen respecteert. "Je moet wilde dieren nooit aanraken. Laat ze naar jou toe komen, jaag er nooit achteraan." Ze benadrukt dat ze nooit wilde dieren met de hand heeft gevoerd, zelfs niet de eekhoorns uit haar video's die viral gingen, en die zo aan haar gewend waren dat ze zich etend lieten filmen. "Ik legde het voer neer en trok me terug, zodat ze konden foerageren zoals ze van nature doen." De APS-C-sensor van de EOS R7 maakt het bereik van de objectieven 1,6x groter, en daardoor is de camera ideaal om close-ups van wildlife te nemen zonder fysiek dichtbij te hoeven komen.

Dani Connors tips voor wildlifefotografie

Dani deelt een aantal technieken en tips met beginnende professionele wildlifefotografen.

Gebruik de kennis van de lokale bevolking

"Het belangrijkste en moeilijkste van wildlifefotografie, zeker als het om schuwere soorten gaat, is dat je de dieren moet kunnen vinden. Het loont dus om op stap te gaan met een gids, of met een expert op een bepaald gebied. Mijn gids voor deze shoot was José Luis, die al zijn hele leven in deze regio woont. Hij is ook een expert op het gebied van de lynx, en wist dus waar de verschillende dieren hun territorium hadden, en waar ze waarschijnlijk te vinden zouden zijn."

Zelfs met Josés hulp had Dani niet meer dan een paar vluchtige ontmoetingen met de ongrijpbare Iberische lynx. Met de hulp van de EOS R7 maakte ze er het beste van, dankzij functies als de RAW-burstmodus tot 30 fps, in-body beeldstabilisatie, intelligente autofocus en een APS-C-sensor die het bereik van haar objectieven effectief met factor 1,6 vergrootte.

Maak vlogs

"Laat je persoonlijkheid zien, en het werk dat je doet om je wildlifefoto's te kunnen maken. Foto's en vlogs van wat er achter de schermen gebeurt, zijn heel geschikt om je volgers te betrekken bij je werk. Daarmee zet je je verhaal kracht bij. Een wildlifefotograaf is vaak maar een paar minuten in gezelschap van het dier, en als je mensen geïnteresseerd wilt houden, helpt het enorm om het hele proces te delen.

"Met de EOS R7 kan ik tijdens het vloggen de prioriteit-AF instellen op Mensen", voegt Dani eraan toe. "Toen ik bijvoorbeeld een keer een otter wilde fotograferen, zette ik mijn tweede EOS R7 op een statief en richtte ik die op mezelf. Ik hoefde alleen maar op de opnameknop te drukken, en daarna kon ik ervan op aan dat de camera me zou blijven volgen, zelfs als ik heen en weer liep."

Blijf je bewust van de zintuigen van de dieren

"Kennis van het veld is natuurlijk heel belangrijk", zegt Dani. "Bij wildlifefotografie is het vaak van cruciaal belang dat je het gedrag, de anatomie en de ecologische omstandigheden van het dier begrijpt. Sommige dieren hebben bijvoorbeeld heel gevoelige oren, en andere kunnen erg goed ruiken. Als je snapt hoe een dier de wereld ervaart, lukt het vaak beter om het goed op de foto te krijgen."

Camerafuncties zoals stille opname van de EOS R7 zijn daarbij van onschatbare waarde. "Soms mag je best wat geluid maken als je in een kijkhut zit. Tijdens deze shoot trok de lynx zich er weinig van aan, maar buizerds worden snel nerveus. Omdat ik geruisloos kon fotograferen, hadden zij ook geen last van me."

Creëer zelf kansen

"Mijn film over jonge rode eekhoorns, The squirrels & me, was mijn eerste grote succes. In het VK [waar ik vandaan kom] zijn zoveel grijze eekhoorns dat het niet zo goed gaat met de rode eekhoorn. Maar in Zweden [waar ik op dat moment woonde] zie je ze overal. Ze zijn ook heel benaderbaar. Ik koos dus voor een onderwerp dat op veel mensen misschien gemakzuchtig overkomt, maar omdat ik me uitsluitend op de eekhoorns concentreerde, lukte het om een aantal unieke momenten vast te leggen. De film die ik over mijn avonturen heb gemaakt is meer dan een miljoen keer bekeken, en dat opende deuren voor mij bij organisaties en bedrijven waarvoor ik wilde werken."

Marcus Hawkins

De uitrusting van Dani Connor

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Een Canon EOS R7, statiefgreep en verschillende Canon-objectieven liggen op een tapijt van bladeren op de grond.

Camera

EOS R7

Deze geavanceerde EOS R System-camera heeft een APS-C-sensor met 32,5 Megapixel die vluchtige momenten razendsnel vastlegt, nauwkeurige AF en sublieme 4K/60p-video. "De EOS R7 is een stuk kleiner dan mijn full-frame camera's," zegt Dani, "maar hij ligt heel comfortabel in de hand. Als je onderweg bent, is het heel fijn om een lichtere camera te hebben."

Lenzen

RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

Zie meer en kom dichterbij zonder dat je van objectief hoeft te wisselen. Dit lichte, compacte tele-objectief voor EOS R System-camera's met een APS-C-sensor heeft een 4,5-stops Optical Image Stabilizer, met ondersteuning tot 7-stops bij gebruik met de EOS R7. Het objectief heeft bovendien een groot bereik van 18-150 mm, waardoor je zowel van dichtbij als van veraf verbluffende opnamen maakt.

RF 800mm F11 IS STM

Dit compacte, lichte en krachtige supertele-objectief met RF-vatting is vooral interessant voor liefhebbers van wildlife die op zoek zijn naar het ultieme bereik.

EF 300mm f/2.8L IS II USM

Dit supertele-objectief voor sport uit de professionele L-serie, met een groot diafragma van f/2.8 en een Image Stabilizer, is al heel lang een van Dani's favorieten.

Accessoires

Canon-statiefgreep HG-100TBR

Film met vertrouwen en leef je creatief uit dankzij deze unieke, ergonomische statiefgreep met afstandsbediening en verstelbare bovenkant, ontworpen zodat je stabiel opnamen kunt maken.

Gerelateerde artikelen

  • UITRUSTING

    EOS R7 of EOS R10: welke past bij jou?

    Ontdek de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen de volgende generatie APS-C-camera's in de EOS R System-serie.

  • WILDLIFE

    Natuurfotografie vanuit een ander perspectief

    Fotografen Clement Kiragu, Dafna Tal en Michel d'Oultremont over hoe je je kunt onderscheiden binnen het populaire wildlife- en natuurgenre.

  • TECHNOLOGIE

    Maak kennis met de RF 800mm- en RF 1200mm-objectieven uit de L-serie van Canon

    Ontdek de bijzondere innovaties achter deze supercompacte, geavanceerde superteleobjectieven.

  • ARTIKEL

    Deskundige mening: moet je overstappen op RF-objectieven?

    Waarom zou je overstappen van EF- naar RF-objectieven? Canon-expert Mike Burnhill licht enkele van de voordelen toe en vergelijkt EF-objectieven met equivalente RF-objectieven.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro