WILDLIFE

De beste camera's en objectieven van Canon voor wildlifefotografie

Wildlifefotografen Marina Cano, Markus Varesvuo en Dani Connor vertellen over hun favoriete apparatuur om verbluffende foto's van de natuur te maken.
Een buizerd spreidt zijn vleugels en maakt zich klaar om van een tak weg te vliegen.

Met de RAW-burstoptie op de Canon EOS R7 kun je beelden vastleggen tot een halve seconde voordat je de sluiterknop helemaal hebt ingedrukt. Dit maakt het makkelijker om vluchtige of onverwachte momenten vast te leggen. "Dit is echt geweldig voor wildlifefotografie", zegt Dani Connor. "Dieren zijn onvoorspelbaar. Je weet niet wanneer ze iets gaan doen." © Dani Connor

Wildlifefotografie vereist geduld, doorzettingsvermogen en een goede kennis van het gedrag van dieren en veldwerktechnieken. Een erg lang objectief kan ook geen kwaad. Het Canon EOS System heeft professionele wildlifefotografen veel te bieden, met een uitgebreide serie supertele- en zoomobjectieven en high-speed, hoogwaardige camerabody's die bestand zijn tegen zware omstandigheden, zoals je die tegenkomt als je op zoek bent naar moeilijk te vinden dieren.

Maar welke Canon-camera's en -objectieven zijn het meest geschikt voor wildlifefotografie? Om die vraag te beantwoorden, vertellen Marina Cano, gespecialiseerd in Afrikaanse wildlife, vogelfotograaf Markus Varesvuo en wildlifefotograaf en YouTuber Dani Connor over de camera's en objectieven die zij gebruiken om hun eigen gedenkwaardige foto's van de natuur vast te leggen. Mike Burnhill en John Maurice, productspecialisten van Canon Europe, bespreken de technische kenmerken.

Deze gids bevat RF-objectieven voor gebruik met Canon's full-frame EOS R System-systeemcamera's met APS-C-sensor, plus EF-objectieven die met EOS-spiegelreflexcamera's kunnen worden gebruikt en ook met EOS R System-camera's met een EF EOS R-vattingadapter zonder verlies van kwaliteit of functionaliteit.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een strandplevier die op een zandstrand naar de camera rent.

Wildlifefotograaf Bruno D'Amicis heeft de Canon EOS R3 op de proef gesteld door de ongrijpbare strandplevier aan de kust van de Abruzzen, Italië, te fotograferen. De EOS R3 beschikt over een EVF-refresh rate van 120 fps en een continue opnamesnelheid van maximaal 30 fps met volledige AF/AE-tracking. Hierdoor is het gemakkelijker dan ooit om snel bewegende onderwerpen te volgen en vast te leggen, zelfs bij weinig licht. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/4.5 en ISO1600. © Bruno D'Amicis

Een volwassen mannetjesstrandplevier die langs de kustlijn rent.

Op de EOS R3 kan AF-tracking met vogels als hoofdonderwerp worden gebruikt in combinatie met elke AF-gebiedsmodus, waaronder de nieuwe Flexi Zone AF, waarbij de grootte en vorm van het AF-gebied kunnen worden aangepast. Deze unieke combinatie van mogelijkheden maakt de EOS R3 ideaal voor snel bewegende kleine onderwerpen zoals deze waadvogels. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en Canon Extender RF 2x, ingesteld op 1/640 sec, f/8 en ISO400. © Bruno D'Amicis

1. Beste systeemcamera voor high-speed wildlifefotografie: Canon EOS R3

De nieuwe Canon EOS R3 full-frame systeemcamera introduceert een nieuw prestatieniveau voor professionele wildlifefotografie. De EOS R3 heeft een door Canon ontwikkelde stacked BSI CMOS en biedt een continue opnamesnelheid tot 30 fps met volledige AF/AE-tracking. De camera is ook voorzien van een baanbrekend Eye Control AF-systeem waarmee je het focuspunt kunt verplaatsen door je oog te bewegen.

"Als je bijvoorbeeld een zwerm vogels fotografeert, kun je een enkele vogel sneller isoleren met Eye Control dan door het AF-punt te wijzigen of de camera te bewegen om de juiste vogel te kiezen," legt Mike uit. "Met de EOS R3 kun je overal in het frame kijken om het juiste onderwerp te kiezen dat het systeem moet volgen, terwijl je je compositie behoudt."

De Canon EOS R3-camera.

Canon EOS R3

Ontworpen om snel bewegende actie vast te leggen en gebouwd om te voldoen aan de eisen van professionele fotografen, met ultrareactiesnelheid, hoge gevoeligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

De AF-functie voor het volgen van je onderwerpen wordt ondersteund voor alle AF-gebiedsinstellingen, waaronder de dieren-AF voor vogels, katten en honden en de nieuwe Flexi Zone AF, waarmee de grootte en vorm van het AF-gebied kunnen worden aangepast – ideaal voor grote en kleine wezens. AF-modi worden ondersteund door 's werelds snelste AF voor full-frame, die tevens bij het minste licht nog kan scherpstellen. Hierbij wordt scherpgesteld in slechts 0,03 seconden en bij lichtomstandigheden van -7,5 EV of minder.*

De EOS R3 is uitgerust met een In-body Image Stabilizer (IBIS) en biedt een toonaangevende 8-stops IS wanneer de EOS R3 wordt gecombineerd met bepaalde RF-objectieven. Dit biedt ongeëvenaarde flexibiliteit bij lange brandpuntsafstanden.

Een zwart-wit foto van een mannetjesleeuw met grote manen, staand op een rots.

Canon Ambassador Marina Cano waardeert de hoge continue opnamesnelheid en het autofocussysteem van haar Canon EOS-1D X Mark III. "Samen zorgen deze functies ervoor dat je er snel klaar voor bent en het beste moment kunt vastleggen", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/4 en ISO400. © Marina Cano

Een wilde serval is duidelijk zichtbaar achter onscherpe paarse bloemen op de voorgrond.

"Met wildlife weet je nooit met wat voor soort actie je te maken krijgt", zegt Marina. "Dieren kunnen achter bosjes rennen of zich snel tussen takken door bewegen. Maar het volgsysteem van de EOS-1D X Mark III is in staat het onderwerp scherp in beeld te houden." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/9 en ISO2500. © Marina Cano

2. Beste spiegelreflexcamera voor wildlifefotografie: Canon EOS-1D X Mark III

Dankzij de snelle autofocus, de continue opnamesnelheid van 20 fps en de robuuste constructie is de Canon EOS-1D X Mark III een logische keuze voor professionele wildlifefotografie.

"Wanneer je wildlife fotografeert, in mijn geval in Afrika, gaat alles heel snel en heb je geen tijd om voorzichtig met de apparatuur om te gaan", zegt Marina. "Ik laat mijn camera's vaak liggen op de stoffige grond of op de modderige vloer van de auto, en ik heb ook vaak te maken met stofwolken of regen in de auto – soms allebei op dezelfde dag.

"Tijdens een recente reis naar Tanzania fotografeerde ik een cheetah die onder hevige regen van heuvel naar heuvel rende. Ik had geen tijd om me zorgen te maken dat ik nat zou worden, en ik wist dat ik volledig op mijn EOS-1D X Mark III kon vertrouwen."

Canon EOS-1D X Mark III-camera.

Canon EOS-1D X Mark III

Met de EOS-1D X Mark III, een robuuste, betrouwbare en intuïtieve spiegelreflexcamera met een 20,2 Megapixel full-frame sensor en een 61-punts AF-systeem, leg je nog voor de wedstrijd winnende foto's vast.
Een persoon kijkt door de zoeker van een Canon EOS R7-camera, met daarop een 300mm-objectief bevestigd.

De Canon EOS R7 is uitgerust met een APS-C-sensor met 32 Megapixel en maakt de brandpuntsafstand van een objectief met 1,6x groter. Als je bijvoorbeeld een 300mm-objectief op de camera bevestigt, werk je in principe met het equivalent van een 480mm-objectief op een full-frame body. Dit biedt een enorm voordeel bij het fotograferen van dieren waarbij je zelf niet in de buurt kunt komen.

3. Beste APS-C-camera voor extra bereik: Canon EOS R7

De Canon EOS R7 is de toonaangevende APS-C-camera van het EOS R System en biedt een combinatie van razendsnelle opnamesnelheden, dierendetectie-AF en uitzonderlijke beeldkwaliteit in een lichte, weerbestendige body die ideaal is voor lange dagen in de wildernis.

De 32 Megapixel APS-C-sensor op de EOS R7 geeft objectieven 1,6x het telefotobereik dat ze zouden hebben op een full-frame camera. Zo wordt het makkelijker om close-ups te maken van schichtige dieren en vogels.

"De sensor is geweldig", zegt Dani, die in Spanje de pardellynx fotografeerde met de EOS R7. "Je kunt het frame vullen zonder dat dit ten koste gaat van de uitmuntende resolutie. De camera heeft ook nog een hoop slimme functies die heel handig zijn voor elke wildlifefotograaf. Denk bijvoorbeeld aan de RAW-burstmodus die al begint met het maken van foto's nog voordat je de sluiterknop volledig hebt ingedrukt."

Een Canon EOS R7-camera.

Canon EOS R7

Een lichte, weerbestendige APS-C-systeemcamera met een sensor met 32 Megapixel, Dual Pixel CMOS AF en een RAW-burstoptie die een halve seconde voor het indrukken van de sluiterknop begint met het vastleggen van beelden.

Als de elektronische sluiter is ingeschakeld, kan de EOS R7 geruisloos RAW-bestanden met volledige resolutie opnemen met tot wel 30 fps. De camera heeft een variangle touchscreen voor ondersteuning bij het fotograferen vanuit de hand in moeilijke hoeken. Daarnaast beschikt de camera over dezelfde IBIS-technologie als de Canon EOS R3, met 7-stops IS in combinatie met een optisch gestabiliseerd objectief. De EOS R7 kan de autofocus verlagen tot een waarde van -5 EV voor langere shoots met veranderende lichtomstandigheden en beschikt ook over dezelfde dieren- en oogtracking-AF als de EOS R3 en EOS R6.

"Voor wildlifefotografie is dat echt een doorbraak", zegt John. "De EOS R7 heeft dezelfde kenmerken als de EOS R3, dus je hoeft alleen maar aan te geven waar de AF-tracking moet beginnen en de camera doet de rest van het werk. Stel dat er vier vogels op een tak zitten. Je hoeft dan alleen maar de vogel te selecteren waarvan je denkt dat ie gaat vliegen en de camera volgt vervolgens elke beweging."

Een grote witgrijze vogel jaagt op eten in ondiep water.

"De Canon RF 800mm F5.6L IS USM is een prima allround objectief voor wildlifefotografie", zegt Mike. "Het werkt net zo goed voor kleine vogels in Europa als tijdens een wildlifesafari, waar je gewoon niet dichtbij genoeg kunt komen." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 800mm F5.6L IS USM-objectief, ingesteld op 1/640 sec, f/9 en ISO100.

Een roofvogel zit op een tak en krijst uitdagend.

Zowel de Canon RF 1200mm F8L IS USM als de RF 800mm F5.6L IS USM zullen een nieuwe generatie van wildlife-filmmakers aanspreken, denkt Mike. "Als je werkt met een Canon EOS C70, EOS R5 C of andere camera met een RF-vatting, dan zijn deze objectieven naar mijn mening een groot voordeel tijdens opdrachten om zeldzame dieren te fotograferen die niet gewend zijn aan mensen in hun nabijheid." Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon RF 1200mm F8L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 2x, ingesteld op 2400mm, 1/1000 sec, f/16 en ISO6400.

4. De beste Canon-objectieven voor professionele wildlifefotografie: Canon RF 800mm F5.6L IS USM en Canon RF 1200mm F8L IS USM

Dankzij het extreme supertelelensbereik en de geavanceerde optische ontwerpen leveren de Canon RF 800mm F5.6L IS USM en Canon RF 1200mm F8L IS USM uitzonderlijke wildlifefoto's in uitdagende omstandigheden.

De Canon RF 1200mm F8L IS USM is de opvolger van de legendarische Canon EF 1200mm f/5.6L USM. Niet de minste dus. Maar ondanks dat het objectief aanzienlijk kleiner en lichter is, zo'n 13 kilo vergeleken met zijn voorganger, gaat dat niet ten koste van de prestaties.

Met een minimale scherpstelafstand van 4,3 meter kun je ook met de Canon RF 1200mm F8L IS USM van heel dichtbij scherpstellen. Dit maakt het mogelijk om wilde dieren en vogels vanaf verschillende afstanden te volgen. "Je krijgt ook 4-stops IS", vertelt Mike. "Je kunt er bovendien nog 1.4x- of 2x-extenders op bevestigen, waardoor je er eigenlijk een relatief licht 1680mm f/11- of 2400mm f/8-objectief van maakt. Bij schuchtere dieren en vogels of bij opdrachten waar je beter wat afstand kunt nemen, krijg je zo net dat beetje extra bereik om de foto te maken."

A Canon RF 800mm F5.6L IS USM lens.

Canon RF 800mm F5.6L IS USM

Dit objectief is ontworpen voor camera's uit het EOS R System, speciaal voor wildlife- en sportfotografen die op zoek zijn naar compromisloze prestaties onder alle omstandigheden.

De Canon RF 800mm F5.6L IS USM is net als de Canon RF 1200mm F8L IS USM volledig weerbestendig en het lichtste professionele objectief in zijn klasse. De brandpuntsafstand van 800 mm, bouwkwaliteit en ongekende helderheid maken het objectief bij uitstek geschikt voor professionele wildlifeopdrachten.

"Je kunt met dit objectief eenvoudig vanuit de hand fotograferen", zegt Mike. "Het biedt nieuwe mogelijkheden op momenten waar je normaal een monopod of statief nodig zou hebben. Het komt vooral van pas bij vogelfotografie, omdat het vrijwel onmogelijk is om met een statief vliegende vogels te fotograferen."

Twee zwanen zwemmen op een meer in de schemering. De maan wordt weerspiegeld in het stilstaande water achter hen.

De Canon RF 400mm F2.8L IS USM is een uitstekende keuze voor fotografie bij weinig licht. "Het team dat aan de EF 400mm f/2.8L IS III USM werkte, was tegelijkertijd ook deels bezig met RF-objectieven", zegt Mike. "Deze twee hebben in feite veel van dezelfde technologie en circuits." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/2.8 en ISO200.

Een kleine waterspreeuw landt met snelheid in grijs water en veroorzaakt een grote plons.

"Het grote maximale diafragma van het Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief maakt het tot mijn belangrijkste hulpmiddel bij weinig licht", zegt Markus. "Voor situaties met snelle actie is het ook een onovertroffen keuze." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/3.2 en ISO4000. © Markus Varesvuo

5. Beste Canon-objectieven voor wildlifefotografie bij weinig licht: Canon RF 400mm F2.8L IS USM en Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM

Dankzij het heldere, maximale diafragma van f/2.8 en het hoogwaardige glas maken het Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief en de RF-tegenhanger, de Canon RF 400mm F2.8L IS USM, uitstekende foto's in de meest veeleisende situaties.

"Voor vogelfotografie tijdens de Finse winter is de EF 400mm f/2.8L IS III USM een onmisbaar objectief", zegt Markus. "Het maken van opnamen van vliegende vogels bij weinig licht is mogelijk dankzij de combinatie van een snelle scherpstelling en een snelle grote diafragma."

Het Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief.

Canon RF 400mm F2.8L IS USM

Een hoogwaardig superteleobjectief met toonaangevende draagbaarheid, prestaties en beeldkwaliteit.

Door het isolerende vermogen van de telefoto-brandpuntsafstand, in combinatie met het maximale diafragma van f/2.8, zijn deze professionele 400mm-objectieven een perfecte keuze om een dier of vogel duidelijk te onderscheiden van zijn omgeving. "Ik heb de EF 400mm f/2.8L IS III USM op f/2.8 gebruikt om stokstaartjes te fotograferen, en de achtergrond loste gewoon op in pure zachtheid", zegt Marina.

Met vergelijkbare technologieën en eigenschappen bieden de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM en Canon RF 400mm F2.8L IS USM een vergelijkbaar hoog prestatieniveau, dus of je nu kiest voor een full-frame EOS R System-systeemcamera of een spiegelreflexcamera, je bent verzekerd van foto's van fantastische kwaliteit. "En het zijn allebei superlichte objectieven", voegt Mike eraan toe.

De 12-pins RF-vattingsaansluiting van de Canon EOS R3 zorgt echter voor snellere communicatie met een hogere bandbreedte tussen het RF-objectief en de camera, waardoor nog betere scherpstelprestaties worden geleverd wanneer de RF 400mm F2.8L IS USM wordt gebruikt in combinatie met de EOS R3.

Een Afrikaanse zeearend vlak boven het water, vleugels uitgestrekt en klauwen in de aanslag.

Het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief beschikt over een 5-stops Image Stabilizer en een snelle, ringvormige USM-autofocus die handig is bij het volgen van snelbewegende onderwerpen, zoals deze Afrikaanse zeearend. "Ik heb met dit objectief allerlei wildlife gefotografeerd, zoals olifanten, leeuwen, caracals, adelaars en reigers", zegt Marina. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/4 en ISO640. © Marina Cano

Een grote bonte specht komt vanachter een boom tevoorschijn.

Met het superteleobjectief Canon RF 600mm F4L IS USM kun je zelfs de meest schuwe onderwerpen van dichtbij bekijken, met een sublieme beeldkwaliteit onder alle omstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/4 en ISO800.

6. Beste Canon-objectieven voor vogelfotografie: Canon EF 600mm f/4L IS III USM en Canon RF 600mm F4L IS USM

Op de vraag zonder welk objectief ze niet zouden kunnen, kozen zowel Marina als Markus de Canon EF 600mm f/4L IS III USM. "De kwaliteit is onwerkelijk", zegt Marina.

Markus heeft maximale vergroting nodig, zodat hij voldoende afstand kan houden, want veel van de vogelsoorten die hij fotografeert zijn gemakkelijk te verjagen. "De EF 600mm f/4L IS III USM is het objectief dat ik het meest gebruik", zegt hij. "En ik gebruik de Extender EF 1.4x III en Extender EF 2x III wanneer dat nodig is, met zowel de EF 600mm f/4L IS III USM als mijn EF 400mm f/2.8L IS III USM, zonder verlies van beeldkwaliteit. Het grote bereik maakt het mogelijk om zelfs de meest schuwe soorten van een afstand te fotograferen."

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Een lichtgewicht 600mm f/4-objectief met een 5-stops Image Stabilizer levert uitstekende beeldkwaliteit en gepolijste professionele prestaties.

Met een ongekende draagbaarheid en toonaangevende prestaties is de RF-vatting Canon RF 600mm F4L IS USM ook onmisbaar in de uitrusting van professionele natuurfotografen. In combinatie met de Canon EOS R3 werkt de RF 600mm F4L IS III USM nog beter voor vogelfotografie via de dieren-AF-instelling van de camera, die met name geschikt is voor vogels, en dankzij de nieuwe Flexi Zone AF, waarmee je de grootte en vorm van het AF-gebied kunt aanpassen – wat handig is voor het fotograferen van kleinere vogels.

Voor supertelefotografie van wildlife met een beperkt budget kun je ook de Canon RF 600mm F11 IS STM overwegen – of zelfs de Canon RF 800mm F11 IS STM. "Tot nu toe waren 800mm-objectieven te duur en gewoon te groot en te zwaar - je moet plannen om ermee te gaan fotograferen", legt Mike uit. "Maar dit is een objectief dat lichter is dan een fles water en je altijd bij je kunt hebben."

Een hert met een indrukwekkend gewei staat in een veld. De kleur van het gras rondom hem past bij zijn kastanjebruine vacht.

Dankzij de compacte grootte is het EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief een uitstekende keuze voor wildlifefotografen, die vaak licht moeten reizen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief, ingesteld op 400mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO800.

Een matkop zit op een versplinterde boomstronk in het avondlicht.

"De Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM ligt licht in de hand, levert een zeer goede beeldkwaliteit en stelt snel scherp", zegt Markus. Hij kan bovendien scherpstellen tot op 1,2 m bij 500 mm, zodat Markus dichtbij genoeg kon komen om deze schuwe matkop op de foto te zetten. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 472mm, 1/160 sec, f/7.1 en ISO250. © Markus Varesvuo

7. Meest veelzijdige Canon-objectieven voor wildlifefotografie: Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

De flexibiliteit die ze bieden door hun brandpuntsafstandbereik, gecombineerd met hun uitstekende optica en draagbare, weerbestendige ontwerpen, maken de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM de ideale objectieven voor wildlifefotografie vanuit de hand.

Zowel de EF- als de RF-objectieven beschikken over effectieve Image Stabilizers met drie modi, waarbij de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM opnamen vanuit de hand mogelijk maakt met sluitertijden die tot 4 stops langzamer zijn dan bij objectieven zonder IS, en de RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM gaat nog een stapje verder, met maar liefst 5 stops.

Een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief.

Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM

Met een 5-stops Image Stabilizer en L-serie-kwaliteit levert dit objectief unieke prestaties en beeldkwaliteit, dankzij de UD-objectiefelementen en ASC-coatings voor ongeëvenaard contrast en scherpte.

"500 mm is een prima uitgangspunt voor vogelfotografie", zegt Mike. "Bovendien kun je de RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM ook met de RF-extenders gebruiken. Het AF-systeem op de Canon EOS R3, Canon EOS R5 en EOS R6 werkt bij zo weinig licht dat de camera's met gemak scherpstellen bij deze kleinere diafragma's, zelfs op f/22."

Als je er het budget voor hebt, dan is de Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x een nog veelzijdigere optie. "Hij biedt de mogelijkheid om van 200 tot 400 mm te gaan met een constant diafragma van f/4, en je hebt ook nog de ingebouwde Extender", zegt Mike.

Een laplanduil die dicht bij de grond vliegt in een besneeuwd, bebost landschap.

"De EF 70-200mm f/2.8L IS II USM [inmiddels opgevolgd door de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM] is een van mijn favoriete objectieven aller tijden", zegt Markus. "Ik heb dit objectief in de loop der jaren regelmatig en veelvuldig gebruikt, en het is het objectief dat ik kies wanneer ik vogels en het landschap wil fotograferen, zoals deze foto van een laplanduil." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 100mm, 1/2000 sec, f/10 en ISO10000. © Markus Varesvuo

8. Beste Canon-objectieven voor gewone wildlifefotografie: Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Kortere telezoomobjectieven zoals de Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM en EF 70-200mm f/2.8L IS III USM zijn een mooie aanvulling op de uitrusting van een wildlifefotograaf, want je kunt er meer van de omgeving van het dier mee op de foto zetten. Het constante diafragma van f/2.8 van deze professionele zoomobjectieven betekent dat ze ook een goede keuze zijn voor wildfotografie bij weinig licht.

De RF 70-200mm F2.8L IS USM heeft als bijkomend voordeel dat hij compacter is dan zijn EF-tegenhanger, en ook een 5-stops Image Stabilizer heeft.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Deze hoogwaardige f2.8-telezoomlens is de derde lens in de Canon-trinity van essentiële RF-lenzen, levert uitzonderlijke beeldkwaliteit in een compacte behuizing en is bestand tegen alle omstandigheden.

"Als je met het vliegtuig reist, wil je zoveel mogelijk in je handbagage kunnen stoppen," voegt Mike eraan toe, "dus grootte en gewicht maken een echt verschil. De RF-versie is compacter, een stuk lichter, en ook supersnel bij het scherpstellen."

In de verte draait een giraffe zijn kop terwijl hij door de savanne loopt bij zonsondergang.

Marina heeft deze foto gemaakt met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de EF 16-35mm f/2.8L III USM) om de enorme lucht vast te leggen. "Telefoto's zijn geweldig voor wildfotografie," zegt Mike, "maar ze comprimeren alles. Een groothoek geeft diepte en maakt alles zichtbaar." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/500, f/5.6 en ISO1000. © Marina Cano

9. Beste Canon-objectieven om wildlife in hun leefomgeving te fotograferen: Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM en Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Het kan een uitdaging zijn om dichtbij genoeg te komen om wilde dieren te fotograferen met een ultragroothoekobjectief zoals de Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM, maar hierdoor kun je dieren in context plaatsen binnen een ruimere scène. Dankzij de mogelijkheid om een EOS-camera met Wi-Fi op afstand te bedienen met de Canon Camera Connect-app op je smartphone of tablet, zijn deze objectieven ook perfect voor het fotograferen van wildlife op afstand.

Marina gebruikt het Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM). "Ik vind het prachtig dat je met dit magische objectief een piepkleine giraffe of olifant aan de horizon kunt vastleggen afgezet tegen een oneindige lucht", zegt ze. "Je kunt er een gevoel van immensiteit mee creëren dat de grootsheid van Afrika weergeeft."

Een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

Een hoogwaardige ultragroothoeklens met een constant maximaal diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.

Het geavanceerde optische ontwerp van de EF 16-35mm f/2.8L III USM zorgt ervoor dat het beeld haarscherp is van rand tot rand, terwijl de RF 15-35mm F2.8L IS USM hetzelfde prestatieniveau biedt, maar met extra verbeteringen. "Het is een objectief van vergelijkbare grootte, met een vergelijkbare beeldkwaliteit, maar er zit veel meer in hetzelfde pakket, waaronder een 5-stops Image Stabilizer", zegt Mike.

Een close-up van een vlinder met prachtige zwarte en rode tekening.

De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM en EF 100mm f/2.8L Macro IS USM zijn voorzien van hybride IS. "Als je macrofotografie vanuit de hand doet, beweegt de camera op en neer of naar links en rechts, in plaats van te draaien en te hellen", legt Mike uit. "Het hybride systeem is ontworpen om beide soorten trillingen te compenseren." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/7.1 en ISO6400. © Oliver Wright

10. Beste Canon-objectieven voor wildlifefotografie van dichtbij: Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM en Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Voor kleinschalige wildlifefotografie gaat er niets boven het gemak en de beeldkwaliteit van een speciaal macro-objectief. Dankzij de korte telefoto-brandpuntsafstand van de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM is een 1:1 reproductie op ware grootte mogelijk vanaf een afstand waardoor libellen en andere insecten minder snel worden afgeschrikt.

De RF-tegenhanger van dit objectief gaat nog verder en biedt een ongeëvenaarde vergroting van 1,4x. "1,4x lijkt niet veel vergeleken met 1x vergroting", zegt Mike. "Maar daardoor wordt het onderwerp bijna 50% groter.

RF 100mm F2.8 L Macro IS USM

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

De RF 100mm F2.8L Macro IS USM is een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen.

"Een ander voordeel van de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM is dat hij onderdrukking van focus breathing heeft", voegt Mike toe. "Hierdoor is het gemakkelijker om de foto's in een focus stack te zetten wanneer je macrofoto's met een veel grotere scherptediepte wilt maken."

En in combinatie met de Canon EOS R3 biedt het RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief ultieme flexibiliteit met beeldstabilisatie van tot wel 8 stops, waardoor het mogelijk is scherpe macrobeelden te maken wanneer je vanuit de hand sterk ingezoomde opnamen maakt. De Canon EOS R7 biedt ook de voordelen van IBIS, samen met een kleinere APS-C-sensor die je het frame laat vullen op een grotere afstand van het onderwerp.

Geschreven door Marcus Hawkins


Voor foto's met alleen een f/1.2-objectief, behalve RF-objectief met een Defocus Smoothing-coating (DS), die gebruikmaken van een centraal AF-punt en One-Shot AF bij kamertemperatuur en ISO100.

Gerelateerde artikelen

  • Een Iberische lynx staat op een bijna verticale tak en kijkt alert in de richting van de camera. De begroeiing op de achtergrond is onscherp.

    WILDLIFE

    Zo fotografeer je een van de schuwste katachtigen ter wereld

    Ontdek hoe wildlifefotograaf Dani Connor met de Canon EOS R7 de bedreigde Iberische lynx vastlegde in zijn natuurlijke omgeving.

  • Een strandplevier rent over het strand, in tegenlicht om de zandkorrels te benadrukken die omhoog komen langs de pootjes.

    ARTIKEL

    Te klein, te snel... Zelfs voor de EOS R3?

    Kan de verbazingwekkende AF voor dieren van de EOS R3 de kleine, schichtige vogel vastleggen die aan andere camera's wist te ontsnappen? Wildlifefotograaf Bruno D'Amicis gaat het ontdekken.

  • Een extreme close-up van het wit met zwarte gezicht van een roofvogel.

    TECHNOLOGIE

    Maak kennis met de RF 800mm- en RF 1200mm-objectieven uit de L-serie van Canon

    Ontdek de bijzondere innovaties achter deze supercompacte, geavanceerde superteleobjectieven.

  • Een vrouw met donkerblond haar filmt in een bosrijke omgeving met een Canon-camera op een statief.

    ARTIKEL

    Ontdek Nina Constable's lichte uitrusting

    Hoe de Canon EOS C70 wildlife-filmmaakster Nina Constable het beste van een spiegelreflexcamera en Cinema EOS in één draagbare body heeft gegeven.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro