CREATIEVE FOTOGRAFIE

Durf anders te zijn: creatieve tips voor foto's op social media

TikTok-fotografen Rosie Lugg en Eletrico delen hun favoriete technieken voor het maken van opvallende foto's.
Druppels vloeistof sproeien in een boog uit een glazen bokaal in een geheven hand, afgetekend tegen een oranje lucht.

De sleutel tot het maken van afbeeldingen die opvallen in overvolle sociale feeds is om anders te denken en te laten zien hoe jij de wereld ziet. TikTok-creators Rosie Lugg (@rambosphotos) en Peter Jay (@Eletrico) doen dit dan ook. Ze hebben allebei een passie voor het produceren van unieke content en voor het delen van hun methoden en ideeën met een publiek.

Rosie en Eletrico delen hun beste tips & tricks voor het maken van unieke foto's die je volgers versteld zullen doen staan met behulp van vijf verschillende fotografietechnieken.

1. Lichtsporen met lange sluitertijd

Een lange belichting van een man die op een trottoir staat voor de rode lichtsporen van een passerende bus.

"Voor foto's met lichtsporen waarvoor een lange sluitertijd nodig is, is een statief essentieel om beweging van de camera te voorkomen," legt Rosie uit. "Als je wilt dat iemand stilstaat op de foto, dan moet diegene ook tijdens de lange sluitertijd volledig stil blijven staan." Gemaakt met een Canon EOS 200D (nu opgevolgd door de Canon EOS 250D) met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-lens, ingesteld op 2 sec, f/5.6 en ISO100. © Rosie Lugg

Een lange belichting van een figuur dat naast een gouden cirkel van licht staat afgetekend. Lichtsporen stralen uit de rand van de ring.

Bij lange sluitertijden merkt Eletrico dat een lage gevoeligheidsinstelling van ISO 100 helpt om trage sluitertijden mogelijk te maken en tegelijk alle beeldruis te verbannen. Gefotografeerd met een Canon EOS M50 Mark II met een Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 18 mm, 13 sec, f/10 en ISO100. © Peter Jay

Technieken die de aandacht trekken zijn een must voor fotografen die succes willen hebben op social media. Zowel Rosie als Eletrico geven als tip om opvallende foto's met lichtsporen te maken.

Rosie experimenteerde onlangs met lichtsporen van rode bussen op de Tower Bridge in Londen. "Voor het gewenste effect moet je met de camera-instellingen spelen. Ik maak meestal toch al opnamen in de handmatige stand (M), waarmee je eenvoudig je sluitertijd, diafragma en ISO-instellingen kunt instellen. Als ik iemand wil fotograferen met op de achtergrond een bus die een lichtspoor maakt, heb ik een sluitertijd nodig van ongeveer twee seconden, met een diafragma van f/5.6 en ISO 100 om de juiste algehele belichting te krijgen. Ik houd de ISO-instelling sowieso zo laag mogelijk voor de beste kwaliteit en zo min mogelijk beeldruis."

Eletrico creëerde ook een opvallende foto met alledaagse huishoudelijke artikelen. "Ik heb wat smeulende watten in een metalen garde gedaan," legt hij uit. "Door de garde rond een stukje garen te draaien ontstonden vonken, en een lange sluitertijd van 13 seconden was precies goed voor het maken van het lichtschilderij." (Pas op: dit kan brand veroorzaken. Zorg ervoor dat je een brandblusser bij de hand hebt of andere voorzorgsmaatregelen hebt getroffen.) "Door de camera op een statief te plaatsen en de zelfontspanner met 10 seconden te vertragen, kon ik alles opstellen en klaarmaken voordat de sluiter werd geopend."

Je kunt vergelijkbare lichtspooreffecten creëren met zaklampen, LED-lichten of zelfs sterretjes.

2. Beweging bevriezen met korte sluitertijden

Actiefoto's die met korte sluitertijden zijn gemaakt, vallen op social media echt op. Beweging wordt in een fractie van een seconde bevroren, waardoor details zichtbaar worden die met het blote oog niet te zien zijn.

Voor zijn foto van water dat uit een glas wervelt bij zonsondergang (boven aan de pagina), maakte Eletrico gebruik van de handmatige scherpstellingsstand. "Door de vertraging van de zelfontspanner was de automatische scherpstelling mogelijk niet op het juiste deel van de scène terechtgekomen. Daarom heb ik een plek op de grond gemarkeerd en van tevoren scherpgesteld. Het variangle touchscreen van de Canon EOS M50 Mark II was erg handig, want ik kon de foto samenstellen terwijl ik voor de camera stond."

Rosie zegt: "Ik vind het geweldig om modellen te fotograferen die in jurken ronddraaien waarbij – tenzij je een heel korte sluitertijd gebruikt – alle details onscherp worden. Ik maak ook veel liever opnamen vanuit de hand dan vanaf een statief, omdat ik me vrij kan bewegen en veel spontaner kan zijn."

Als je opnamen maakt zonder statief, kun je met lenzen met ingebouwde beeldstabilisatie toch scherpe foto's maken. De Canon EOS R5 en EOS R6 hebben een in-body IS die samenwerkt met IS-lenzen, maar zelfs werkt als je lens geen IS heeft.

3. Gedetailleerde close-ups

Een rode ronde vorm met drie spaken die uit een centraal punt komt wordt weerspiegeld in waterdruppels erboven.

"Ik ben verbaasd dat de EF-M 18-150 mm f/3.5-6.3 IS STM-lens zulke uitstekende close-updetails creëert," zegt Eletrico. "Met het blote oog kon ik de lichtpatronen in de waterdruppels niet eens zien tijdens het maken van deze foto." Gemaakt met een Canon EOS M50 Mark II met een Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 52 mm, 1/40 sec, f/5.6 en ISO400. © Peter Jay

Een EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens van Canon.

Eletrico gebruikte een Canon EF-M 18-150 mm f/3.5-6.3 IS STM-lens voor zijn close-up van gekleurde waterdruppels (links). Deze ideale 'alles-in-één-lens' geeft geweldige resultaten bij onderwerpen die zowel dichtbij als veraf zijn, en heeft een scherpstelafstand van slechts 25 cm (bij brandpuntsafstanden van 18-50 mm).

Macrofoto's die ongelooflijk gedetailleerd zijn, zorgen er zeker voor dat mensen op social media stoppen met scrollen. "Ik heb altijd gedacht dat je een grote, speciale macrolens nodig had voor extreme close-ups, maar het verbaasde me hoe dichtbij ik kon komen met de Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens," zegt Eletrico. Bij een brandpuntsafstand tussen 18-50 mm kan de lens scherpstellen op een afstand van slechts 25 cm.

"Ik heb een stukje doorzichtige tape over een afbeelding op mijn telefoonscherm gespannen, zodat de afbeelding verlichting werd. Vervolgens heb ik er wat waterdruppels op gesproeid waar het licht doorheen kon schijnen.

"Ik hoefde geen speciale camera-instellingen te gebruiken en de lens legde de kleinste details in de druppels vast. Cameratrilling kan een groot probleem zijn bij macrofotografie, maar ik heb vanuit de hand gefotografeerd en de Image Stabilizer in de lens bleek ongelooflijk effectief.

4. Reflecties in water

Een spiegelbeeld van iemands benen, weerspiegeld in een plas, gefotografeerd vanaf de knie naar beneden, met een gele rok en witte laarzen.

Het idee van reflecties in water deed Rosie denken aan modderpoelen en regenlaarzen. "Ondanks het Britse weer moest ik gek genoeg meer dan een week wachten op regen," zegt ze. Gefotografeerd met een Canon PowerShot G7 X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon PowerShot G7 X Mark III), ingesteld op 1/320 sec, f/2.8 en ISO320. © Rosie Lugg

Een spiegelbeeld in een plas water van een kind dat op een luchtbed zit voor de skyline van een stad.

Eletrico wilde iets ongewoons doen met het thema waterreflectie. Hij maakte een plas water op zijn vloer en maakte een foto van een afbeelding op zijn telefoon, evenals de reflectie ervan, in een donkere kamer. Het resultaat was deze ongelooflijke optische illusie. Gefotografeerd met een Canon EOS M50 Mark II met een Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 18 mm, 1,6 sec, f/14 en ISO100. © Peter Jay

Dubbelzien is voldoende om de aandacht te trekken en zoals ze heeft laten zien in haar TikTok-video maakt Rosie graag spiegelbeelden met reflecties, waarmee ze het speciale effect van symmetrie aan haar content toevoegt. "Ik heb gewacht op een regenachtige dag, zodat er veel plassen zouden zijn om mee te spelen," legt ze uit. "Uiteindelijk heb ik mezelf als model gebruikt en ik vond de Canon Camera Connect-app ongelooflijk nuttig. Het was geweldig dat ik de camera op een statief kon plaatsen en alle instellingen kon bedienen met de telefoon in mijn hand.

"Om de waterreflecties optimaal te benutten, moet je camera over het algemeen vrij laag staan. De camerahoek was essentieel, dus de mogelijkheid om een voorbeeld van de foto op mijn telefoon te bekijken en de opname-instellingen aan te passen maakte alles heel eenvoudig," voegt Rosie toe.

Als je de Camera Connect-app niet gebruikt om je camera op afstand te bedienen, houd je de camera waarschijnlijk in je handen om een foto te maken vanuit een lagere hoek. "In deze omstandigheden," vervolgt Rosie, "maakt een kantelbaar of variangle scherm het leven gemakkelijk. Je hoeft niet op je knieën te gaan zitten of te gaan liggen in de regen."

Eletrico voegt ook graag een creatieve stijl toe aan zijn waterreflectiefoto's. "Ik heb wat water op de vloer gegoten en alle lampen uitgedaan, zodat het echt donker was. Het water reflecteerde het beeld op mijn telefoonscherm en het effect ziet er heel cool uit. Ik heb een klein diafragma van f/14 gebruikt voor een grotere scherptediepte, zodat alles van de voorkant van de scène tot de achterkant er scherp uitziet."

5. Wazige achtergronden

Een vrouw die omhoog en naar rechts kijkt, haar hand op haar wang, met wazige, stervormige feestverlichting op de achtergrond.

Rosie maakt vaak gebruik van rekwisieten om haar foto's iets extra's te geven, bijvoorbeeld feestverlichting of zelfs bellenblaas om interessante bokeh-effecten te creëren. Ze maakt ook uitgesneden vormen die over de lens worden geplaatst, waardoor onscherpe lichtpunten en heldere delen een creatieve look krijgen. "Ik gebruik ook vaak een geringe scherptediepte om de achtergrond onscherp te maken," voegt ze toe. Gefotografeerd met een Canon EOS 200D en een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/1.4 en ISO200. © Rosie Lugg

Een witte marmeren constructie met meer dan tien koepels en vier minaretten, bekeken door een ring in gouden licht.

"Ik was van plan om gewoon mijn hand op de voorgrond te gebruiken, maar toen kreeg ik het idee om een verloopfilter vast te houden als een extra creatief element," zegt Eletrico. Gefotografeerd met een Canon EOS M50 Mark II met een Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens, ingesteld op 18 mm, 1/100 sec, f/3.5 en ISO100. © Peter Jay

Het isoleren van een persoon of object in een scène door de achtergrond te vervagen, is een van Rosie's favoriete technieken. "De meeste portretten die je op social media ziet, lijken erg op elkaar, vooral portretten die met een mobiele telefoon zijn gemaakt. Een groot voordeel van mijn Canon EF 35mm f/1.4L II USM-lens is dat het grootste diafragma een heel geringe scherptediepte produceert. Alle aandacht is dan gericht op de persoon die wordt gefotografeerd." Als je een EF-lens gebruikt op een camera met een APS-C-sensor, is het onderwerp dat je fotografeert groter op de sensor dan op een full-frame sensor, waardoor de brandpuntsafstand van de lens met een factor van 1,6x toeneemt. "De 'effectieve' brandpuntsafstand van de 35mm-lens is 56mm op mijn Canon EOS 200D, wat ideaal is voor mijn portret- en fashionfotografie. De foto's hebben een professionele, inspirerende uitstraling die de aandacht trekt van mensen op social media."

Om een geringe scherptediepte te laten zien, heeft Eletrico een architectuurfoto gemaakt van een gebouw in de verte. Zijn bijzondere aanpak was het vasthouden van een verloopfilter en het ook in de foto op te nemen. "Met de focus op de moskee in de verte creëert het filter een dromerige, zachte, onscherpe halo rond het gebouw voor een speciaal effect." Vaak levert creatief denken mooie resultaten op.

Laat je creativiteit de vrije loop met je uitrusting.

Voor de meest boeiende content heb je Canon-apparatuur nodig die je creativiteit kan bijhouden. Rosie en Eletrico reizen licht en fotograferen met uitrusting die niet te zwaar, maar toch intuïtief en responsief is. Daardoor kunnen ze ongelooflijk werk creëren wanneer ze geïnspireerd raken.

Rosie gebruikt de Canon PowerShot G7 X Mark II in zakformaat (nu opgevolgd door de Canon PowerShot G7 X Mark III), haar krachtige, draagbare partner om onderweg ideeën de vrije loop te laten. Ze gebruikt ook een Canon EOS 200D (nu opgevolgd door de Canon EOS 250D), een opmerkelijk compacte en lichte spiegelreflexcamera die perfect is voor gebruik in zowel een thuisstudio als buiten. "Het bijhouden van snelle actie kan een uitdaging zijn," zegt Rosie. "Maar mijn EOS 200D is heel responsief, vooral als het gaat om autofocus-tracking."

Als het om lenzen gaat, vertrouwt Rosie op de Canon EF 35mm f/1.4L II USM vanwege de ongelooflijk geringe scherptediepte, en de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (nu opgevolgd in de EF-serie door de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM) voor de veelzijdigheid van een zoomlens zonder concessies te doen aan de beeldkwaliteit.

Eletrico geeft de voorkeur aan de compacte maar krachtige Canon EOS M50 Mark II in combinatie met de enorm veelzijdige Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-lens. Deze combinatie heeft zijn hoge verwachtingen voor vrijwel elk scenario overtroffen.

Geïnspireerd door deze creatieve technieken? Bekijk de tips van Eletrico voor betere foto's op TikTok en voeg vervolgens leuke effecten toe aan je eigen foto's. Deel de resultaten met de hashtag #FreeYourStory en tag @canonemea.


Geschreven door Matthew Richards

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • Een vrouw met vlinderclips in haar haar maakt meer vlinderclips vast aan touwtjes die aan een zilveren staaf hangen.

    PROJECTEN VOOR THUIS

    Inspirerende opnamen in je eigen huis

    Tover je huis om tot een studio met de tips en tricks van TikTok-ster Michaela Efford.

  • De seizoenen fotograferen

    LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

    De seizoenen fotograferen

    Benadruk de unieke sfeer van elk seizoen met deze tips van Benjamin Hegyi.

  • VLOGGEN

    Verbeter je online content

    Zes tips en technieken van experts om je social media content te laten opvallen.

  • De beroemde bakker Matt Adlard maakt een foto van een chocoladedessert met de Canon EOS M50 Mark II.

    FOODFOTOGRAFIE

    Een recept voor succes: maak kennis met de Canon EOS M50 Mark II

    De autodidactische bakker en social media-ster Matt Adlard krijgt een voorproefje van de EOS M50 Mark II.