LANDSCHAPSFOTOGRAFIE

Verbeter de unieke schoonheid van elk seizoen

Reisfotograaf Benjamin Hegyi legt uit hoe je je foto's kunt maken en bewerken om de grootsheid van de winter, lente, zomer en herfst te laten zien.
Uitzicht over de Donau richting Gellérthegy in Boedapest (Hongarije), vanaf een verhoogde locatie, met een warme oranjerode tint.

Elk seizoen biedt fotografen een royale beloning, waarbij op elk moment van het jaar een uniek scala aan kleuren, tinten en sferen wordt geboden. De 18-jarige Hongaarse fotograaf Benjamin Hegyi is een inspirerende autoriteit geworden op het gebied van het maken van seizoenscontent voor social media. Hij deelt zijn vakkundig bewerkte en samengestelde foto's van reizen, stadsgezichten en landschappen met zijn 40.000 enthousiaste volgers op Instagram.

Hier vind je zijn beste tips voor het benadrukken van de sfeer van elk seizoen van het jaar.

1. Houd je eindresultaat in gedachten

Lago di Braies in Zuid-Tirol (Italië), met uitzicht over de Dolomieten op de achtergrond. Op de voorgrond zijn houten treden en talloze kleine boten zichtbaar.

Voor zomerfoto's is Benjamin dol op landschappen die zich midden op de dag in fel zonlicht koesteren, in plaats van te kiezen voor het vaak favoriete 'gouden uur' vlak na zonsopgang of voor zonsondergang. De hoge zon op deze foto, die is gemaakt bij Lago di Braies in Zuid-Tirol (Italië), zorgt voor rijke, levendige kleuren in de hele scène. Van de boten op de voorgrond, tot de Dolomieten op de achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 850D) en een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 10mm, 1/80 sec, f/4.5 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Kleine boten op Lago di Braies in Zuid-Tirol (Italië). De foto is bewerkt om de intensiteit van de kleuren te verhogen.

Bij het bewerken van deze foto voor gebruik op social media, heeft Benjamin minimale wijzigingen aangebracht, omdat hij vond dat de compositie perfect werkte: de treden op de voorgrond leiden het oog naar de boten die zijn omringd door de bergen op de achtergrond. Hij legt echter uit: "Ik wilde de verschillende elementen, de boten, het water, de treden en de bergen, laten opvallen, dus heb ik de kleuren versterkt en het contrast van het licht verhoogd." © Benjamin Hegyi

"Als ik seizoensfoto's maak", zegt Benjamin, "denk ik altijd na over hoe ik ze naderhand ga bewerken en niet alleen over het 'maken van de foto'. Voor mij draait het bij het creëren van een specifieke look and feel net zo veel om de bewerking als om het maken van de opname zelf. De twee fasen vullen elkaar aan."

Benjamin plant zijn foto's om het gevoel over te brengen dat hij op het moment van de opname ervaart. "Je hoeft de realiteit niet vast te leggen, maak in plaats daarvan de scène visueel in je gedachten, zoals je wilt dat deze wordt weergegeven", zegt hij. "Het beeld wordt een combinatie van een foto en schilderij. Het is echter belangrijk om niet te veel te doen, anders ziet het eindresultaat er onnatuurlijk en nep uit.

"Ik raad aan om opnamen altijd in de RAW-kwaliteitsmodus te maken, omdat dit je de meeste vrijheid biedt om beelden achteraf te bewerken", voegt hij eraan toe. "RAW-opnamen maken betekent dat je kenmerken zoals witbalans, hooglichten, weinig licht en kleurweergave kunt aanpassen. Het gaat allemaal om het benadrukken van de sfeer van het seizoen."

Benjamin gebruikt de camera die hij kreeg als verjaardagscadeau voor zijn dertiende verjaardag: een Canon EOS 700D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 850D), met twee zoomlenzen, namelijk de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-lens, een ultragroothoeklens die perfect is voor weidse vergezichten, en de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, die dankzij het grote zoombereik zeer veelzijdig is. Hij zegt dat deze uitrusting ideaal is, omdat de omvang en het gewicht belangrijk zijn voor een reisfotograaf.

Er is ook een net zo compacte en voordelige uitrusting verkrijgbaar van Canon's nieuwe generatie full-frame EOS R System-camera's, inclusief de Canon EOS RP, Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM-lens en de Canon RF 50 mm f/1.8 STM-lens. Je kunt het EF-S-lensassortiment ook op EOS R System-camera's gebruiken via een EF-EOS R-vattingadapter.

2. Denk aan de compositie en belichting

Lago di Carezza in Zuid-Tirol (Italië) op een heldere zomerdag. Met de Dolomieten op de achtergrond,weerspiegeld in het stilstaande water van het meer.

Deze scène is op een heldere zomerdag opgenomen bij Lago di Carezza in Zuid-Tirol (Italië). De compositie is perfect, maar de lucht en de bleke bergen op de achtergrond waren veel helderder dan hun donkere reflecties in het meer. In dergelijke omstandigheden brengt Benjamin de belichting vaak in evenwicht door de HDR-opnamefunctie van de camera te gebruiken, of door reeksopnamen met belichting te maken. Hierbij worden afzonderlijke opnamen gemaakt waarbij verschillende delen van de scène goed worden belicht en waarna de beelden worden samengevoegd. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D en een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 10mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Een lavendelveld met kleine wolken in de blauwe lucht erboven, die lijken te buigen naar de zon die opgaat achter een rij bomen aan de top van een heuvel.

Een lentescène op het Hongaarse platteland. Benjamin zegt dat het puur geluk was dat het wolkenpatroon een zachte, vloeiende lijn vormde, die het oog naar de opgaande zon leidt. Maar ook hier is de compositie vlekkeloos. Het lavendelveld zat in de schaduw en was relatief donker, maar de foto had voor Benjamin voldoende dynamisch bereik om de voorgrond lichter te kunnen maken en de kleuren en het heldere lentelicht te versterken. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D en een Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 10mm, 1/200 sec, f/4.5 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Bewerken is een belangrijk onderdeel van Benjamins proces, maar hij vindt het belangrijk om scènes samen te stellen die het seizoen weerspiegelen. "Een boom bedekt met sneeuw of ijs accentueert een winterse sfeer", zegt hij. "In het voorjaar spelen kleurrijke bloemen de hoofdrol. In de herfst kun je je richten op de rijke gouden gloed van verkleurende bladeren. Een zorgvuldige compositie kan de natuurlijke sfeer van elk seizoen verbeteren.

"Op verschillende momenten van het jaar zijn andere momenten van de dag het beste om opnamen te maken", voegt Benjamin toe, terwijl hij benadrukt dat de lichtkwaliteit sterk varieert van seizoen tot seizoen. "In de winter kun je het beste vlak voor zonsopgang of net na zonsondergang fotograferen. In die fase van de schemering krijg je een koele, duistere blauwe tint, vaak het 'blauwe uur' genoemd. Maar als je een sneeuwachtige scène hebt, maak dan opnamen bij daglicht voor een heldere en feestelijke uitstraling.

"Voor zomerse foto's geven veel landschapsfotografen de voorkeur aan het begin of einde van de dag, maar ik heb de zon liever hoger in de lucht", vervolgt hij. "Het helpt om de levendige kleuren van groene velden en de zomerse warmte van het landschap naar voren te brengen.

"De lente is een geweldige tijd voor nieuw leven en voor mij geldt hetzelfde. Net na zonsopgang is een goed moment om bloemen en bomen in bloei te fotograferen, maar fel zonlicht werkt overdag net zo goed en soms zelfs beter.

"In de herfst kun je het beste fotograferen tijdens het 'gouden uur', net na zonsopgang of voor zonsondergang", zegt Benjamin. "De zon hangt dan erg laag in de lucht en zorgt voor die prachtige, warme herfstkleuren."

3. Leg zoveel mogelijk details vast

Uitzicht over de Donau richting Gellérthegy in Boedapest (Hongarije), vanaf een verhoogde locatie.

Benjamin heeft dit uitzicht over de Donau in Boedapest (Hongarije), gefotografeerd bij zonsondergang in de late lente. Een lange sluitertijd kan rijke details vastleggen, van de bomen op de voorgrond tot de stadsgebouwen op middellange afstand, wat de HDR-look intensiveert. Hij heeft ook de oranje kleuren versterkt om de sfeer van het seizoen voor de uiteindelijke foto bovenaan deze pagina naar voren te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D en een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 18mm, 2 sec, f/9 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Een witte zwaan die in de winter in een blauw meer zwemt. Aan de oevers van het meer ligt een door sneeuw bedekt pittoresk dorp dat tegen een berg aanligt.

Een winterscène in Hallstatt (Oostenrijk). Ondanks het weinige licht en de nevel, kon Benjamin vele details van de gebouwen op de helling van de berg vastleggen. Deze details bracht hij vervolgens naar voren door het contrast te verhogen. Ook heeft hij het blauw in de foto versterkt om de wintersfeer te benadrukken. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D en een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 18mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Veel Canon-camera's hebben de scènemodus Landschap, maar Benjamin heeft liever volledige controle over de camera-instellingen. "Ik gebruik altijd de opnamemodus Handmatig, zodat ik eenvoudig zowel het diafragma als de sluitertijd kan aanpassen om precies de gewenste belichting te krijgen." Als je opnamen maakt met een EOS R System-camera, kun je met de belichtingssimulatie bekijken hoe wijzigingen in de belichtingsinstellingen het beeld zullen beïnvloeden, zowel in de zoeker als op het scherm aan de achterkant. Met een spiegelreflexcamera werkt deze optie wanneer je het scherm aan de achterkant gebruikt in de Live View-modus.

Veel Canon-camera's hebben HDR-opnamemodi (High Dynamic Range) die fantastisch zijn voor het behouden van details in hooglichten en het versterken van schaduwen. Dit zorgt voor een veel evenwichtigere belichting voor scènes met hoog contrast.

"Mijn camera heeft een modus voor composities bij HDR-tegenlicht," vertelt Benjamin. "Voor elke foto die je neemt, maakt de camera drie afzonderlijke reeksopnamen met belichting en voegt deze samen tot een HDR-foto." Als je camera geen HDR-modus heeft, kun je alsnog een aantal opnamen maken met iets verschillende belichtingen en deze samenvoegen tijdens de bewerkingsfase. Canon's gratis DPP-software (Digital Photo Professional) heeft een ingebouwde HDR-tool waarmee je dit eenvoudig kunt doen. Gebruik een statief om ervoor te zorgen dat de camera tussen opeenvolgende belichtingen niet beweegt.

Wanneer je 's nachts of bij weinig licht opnamen maakt, raadt Benjamin aan lange sluitertijden te gebruiken om zoveel mogelijk details vast te leggen, "zelfs wat je niet met het blote oog kunt zien." Met de Bulb-instelling van je camera kun je sluitertijden van meer dan 30 seconden gebruiken, maar je moet experimenteren om te bepalen hoe lang een belichting moet zijn om het gewenste effect te krijgen. Bekijk de resultaten op het LCD-scherm aan de achterkant en maak de opname indien nodig opnieuw. Gebruik een statief om onscherpe beelden te voorkomen.

4. Bewerk de foto om de sfeer van het seizoen te benadrukken

In mist gehulde heuvels naast het Meer van Bled in Slovenië bij zonsopgang. Grote bladeren op de voorgrond hangen in de scène.

Deze herfstfoto ziet er zeer etherisch uit, met bruine bladeren en nevel die onder de eerste stralen van zonsopgang, opstijgt van het Meer van Bled in Slovenië. Benjamin zegt dat de bladeren op de voorgrond de scène omlijsten, meer diepte geven en het seizoen benadrukken. Gefotografeerd met een Canon EOS 700 en een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 27mm, 1/125 sec, f/9 en ISO100. © Benjamin Hegyi

In mist gehulde heuvels naast het Meer van Bled in Slovenië bij zonsopgang. De bladeren op de voorgrond en de heuvels in de verte zijn geler en het water van het meer is blauwer.

Benjamin vond dat de heuvels en met name de bladeren op de voorgrond er te groen uitzagen. Daarom heeft hij de groene tinten geel-oranje gemaakt om de herfstsfeer te benadrukken. "Ik heb het water ook blauwer gemaakt en wat licht aan de nevel toegevoegd, om deze te laten opvallen", zegt hij. © Benjamin Hegyi

Zelfs als hij niet in HDR fotografeert, is Benjamins persoonlijke stijl het toevoegen van levendige kleuren en verhogen van het contrast, voor een bepaalde look. Het is echter net zo belangrijk voor zijn seizoensfoto's om de witbalans en belichting voor elke opname aan te passen, om de kwaliteit van het licht te laten zien die kenmerkend is voor elk seizoen.

Deze eerste aanpassingen kunnen allemaal worden uitgevoerd met Canon's gratis DPP-software (Digital Photo Professional) die is ontworpen voor het verwerken en bewerken van RAW-opnamen van Canon-camera's. De camera wordt geleverd met een reeks Beeldstijlen waarmee je snel de gewenste uitstraling kunt geven, net zoals je dit in de camera kunt doen. Een van de beeldstijlen is bijvoorbeeld Landschap, die de scherpte verbetert en de kleurtint en verzadiging versterkt om diepe, levendige blauwe en groene tinten te krijgen voor lucht en flora. Alle aanpassingen die als Beeldstijl op een RAW-bestand zijn toegepast, kunnen vervolgens worden afgestemd, verwijderd of vervangen door een andere Beeldstijl. Je kunt extra stijlen gratis downloaden, waaronder Nostalgie, Helder, Schemering, Smaragd en Herfsttinten, wat ideaal is voor een snelle injectie van een andere seizoenssfeer in foto's.

Met de krachtige tools voor kleuraanpassing van DPP kun je de tint, verzadiging en helderheid van specifieke kleurbereiken wijzigen om bijvoorbeeld de blauwe tinten van een winterscène of de warme tonen van een zomerfoto te verbeteren. Benjamin gebruikt vaak aanpassingslagen in Adobe Photoshop voor vergelijkbare effecten. "Voor winterfoto's accentueer ik de blauwe tinten door een lege laag toe te voegen die is ingesteld op Overlay-overvloeimodus en over gebieden te schilderen met een zacht blauw penseel, met een lage ondoorlaatbaarheid", legt hij uit. "Voor herfstfoto's kun je een scène benadrukken en een sfeer toevoegen door te schilderen over gebieden met gele en oranje tinten.

"Voor het wijzigen van contrast en helderheid gebruik ik altijd aanpassingslagen", voegt hij toe, "omdat je laagmaskers kunt gebruiken om alleen specifieke gebieden in de foto te beïnvloeden." Dit is ideaal wanneer hij tevreden is met het grootste deel van een foto, maar vindt dat sommige aspecten wat meer nadruk nodig hebben om de sfeer over te brengen.

5. Laat je foto's voor jou spreken op social media

Nevel vult de valleien tussen met bomen bedekte bergen bij zonsopgang.

Op zijn fototrip naar Slovenië stond Benjamin om 4:00 uur 's morgens op om te garanderen dat hij de herfstzonsopgang boven de mistige bergen vast kon leggen. Maar hij vond dat de foto het gevoel van de scène niet overbracht zoals hij die had ervaren. Gefotografeerd met een Canon EOS 700D en een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 135mm, 1/500 sec, f/5.6 en ISO100. © Benjamin Hegyi

Nevel vult de valleien tussen met bomen bedekte bergen. Het contrast is verhoogd en er is een warme tint toegevoegd om het herfstgevoel te versterken.

Benjamin heeft het contrast verhoogd om details, zoals de huizen op de heuvels op middellange afstand, naar voren te brengen, waardoor de schaal van de scène wordt benadrukt. Tevens heeft hij de herfstkleuren versterkt om de sfeer van het seizoen te intensiveren. Zijn volgers op social media waarderen deze sterke en directe voorstelling van een seizoen. © Benjamin Hegyi

Wanneer je je foto's deelt op social media, concurreer je met miljoenen andere foto's voor aandacht. Benjamin vindt het belangrijk om je eigen stijl te ontwikkelen, zodat je kunt opvallen.

"Ik begon met het nabootsen van de stijl van andere fotografen, maar ik heb mijn eigen unieke stijl ontwikkeld", legt hij uit. "Ik heb mijn Instagram-aanwezigheid op basis daarvan opgebouwd. Mensen zien graag foto's die weergeven wat ze leuk vinden aan elk seizoen en hoe de natuur om hen heen geleidelijk verandert. Door seizoenscontent te posten, heb ik veel meer succes gehad bij mensen die op zoek zijn naar mijn foto's en deze delen met veel anderen over de hele wereld.

"Ik ben nu op een punt waar ik, samen met de bureaus voor landschaps- en reisfotografie die mijn foto's graag gebruiken, een bereik heb van 1 miljoen. Ik denk dat de truc is om jezelf niet te promoten en je foto's voor je te laten spreken."



Geschreven door Matthew Richards



Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen