A long jetty, viewed from water level at dusk, stretches into the sea.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Verbeter de compositie van je foto's

Een van de mooie dingen van fotografie is hoeveel creatieve vrijheid en emotionele expressie je erin kwijt kunt. Dus het lijkt misschien niet zo prettig om je qua compositie ineens aan regels te binden. Maar met een aantal eenvoudige compositieregels kun je je foto's een stuk mooier maken.

Hier kom je te weten hoe je met compositie de voorwerpen in je foto kunt rangschikken en met wat voor regels je de controle houdt.

1. Wacht even voordat je de sluiter indrukt

Als je op vakantie bent, wil je natuurlijk meteen prachtige foto's maken van je vakantiebestemming. Probeer eens even te wachten voordat je de sluiter indrukt en echt goed stil te staan bij wat je door de zoeker of op het LCD-scherm ziet.

Met iets meer doordachtheid en extra aandacht voor het kader zie je welke delen van het beeld geen functie hebben en dus weg mogen. Als je nét iets anders fotografeert of anders inzoomt, haal je de afleidingen uit het kader en krijg je een krachtigere, mooiere foto.

2. Gebruik een raam als compositiesteun

Let de volgende keer dat je op vakantie een stad of dorp bezoekt eens op de ramen in de gebouwen om je heen. Die kun je mooi als compositiesteun gebruiken. Een raam biedt vaak namelijk een uniek uitzicht. De uitdaging is de goede positie vinden om de reflecties in het raam zodanig te rangschikken dat ze een mooie compositie vormen.

3. Maak je foto's gelaagder

Stel een scène samen met drie relevante onderwerpen: één op de voorgrond, één halverwege en één op de achtergrond. De drie onderwerpen vormen een visuele keten door het beeld.

Wil je onderweg landschappen en stadsilhouetten krachtig vastleggen, gebruik dan sterke compositielijnen die als het ware een route door het beeld vormen, van de voor- naar de achtergrond. Denk daarbij bijvoorbeeld aan paden, rivieren, treinsporen of wegmarkeringen. Je moet je camera op een juiste plek zetten om de natuurlijke lijnen in een foto te vinden. Soms moet je voor maximaal effect vanaf een hoog of juist heel laag punt fotograferen.

Gerelateerde artikelen
Two people skateboard down a city street at night, lights from buildings reflecting in the street.

VERREKIJKERS

Je camera tijdens een stedentrip optimaal benutten

11 Tips & Tricks om je te helpen de spirit van de stad vast te leggen.

A river flowing through a landscape of mossy rocks.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Leren om de belichting correct te gebruiken

Ontdek hoe je de hoeveelheid licht in je foto's kunt aanpassen om je foto's een nieuwe uitstraling te geven.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

Verbeter je beelden met HDR-fotografie

Leer hoe je meerdere beelden van dezelfde scène kunt combineren om details vast te leggen in zowel de lichtste als de donkerste elementen van een foto.

A close-up of a butterfly on a yellow flower, with the background blurred.

4. Presenteer je onderwerpen in verschillende posities

Camera's zijn doorgaans bij het midden van het beeld voorzien van een markering of een AF-frame. Maar een onderwerp pal in het midden van het beeld werkt vaak niet heel goed.

Bij eenvoudige onderwerpen, zoals een bonte bloem in een zee van donkergroene bladeren, werkt een gecentreerde compositie bijvoorbeeld goed. Het midden van de foto moet dusdanig interessant zijn dat je de aandacht van de kijker vasthoudt. Een portret met een belicht gezicht en een donkere achtergrond werkt dus ook heel goed.

5. Presenteer de scène in een natuurlijk kader

Probeer het beeld binnen een natuurlijk kader te presenteren. Denk goed na over de randen van de foto en hoe je onderwerp zich daartoe verhoudt. Je kunt bijvoorbeeld deurposten of vensterbanken gebruiken om de scène af te bakenen. De donkere randen zorgen ervoor dat de aandacht naar de lichtere delen van het beeld worden geleid. Je kunt ook de ingang van een hotel of appartement gebruiken om zo jouw beeld van een stad vast te leggen. Doe de deur of het raam wel open om eventuele reflecties van het glas weg te nemen.

6. Probeer een ander perspectief

Foto's worden vaak op ooghoogte gemaakt. Je kunt een creatief perspectief vinden door de foto hoger of juist lager te nemen.

Als een kind bijvoorbeeld een foto maakt, krijgen volwassenen een nieuwe kijk op de wereld. Vanuit een laag perspectief lijken gebouwen, bomen, planten en volwassenen veel groter. Is je camera voorzien van een variangle LCD-scherm of kun je je camera met Wi-Fi met je smartphone verbinden, dan kun je je camera gewoon op de grond leggen om foto's te maken.

Als je in een stad met allerlei hoge gebouwen bent, moet je eens een groothoeklens of een normale lens gebruiken en dan recht omhoog kijken. Gebruik de modus Diafragmavoorkeuze (Av) met een diafragma van f/8 of f/11. Richt de camera omhoog en zoek een compositie waarbij de gebouwen mooi samenvallen. Bij dit soort foto's heb je vaak een breed scala aan donkere en lichte gebieden. Je moet daarom wellicht de helderheid aanpassen met belichtingscompensatie. Je kunt daarnaast de geïntegreerde HDR-functie gebruiken.

Het hogere perspectief dat je krijgt als je bijvoorbeeld op een dak staat of de camera boven je hoofd houdt, levert ook verrassende resultaten op.

A young woman in sharp focus in the right-hand side of the image, with blurred greenery behind.
Gemaakt met EOS 4000D
  • f/2.0
  • 1/640
  • 3200

7. De regel van derden

Boeiende foto's zijn vaak zo boeiend doordat de compositie ruimte bevat voor het hoofdonderwerp. Bij de meeste foto’s werkt het goed om het hoofdonderwerp net iets naast het midden te plaatsen.

Doe daarvoor net alsof je zoeker of LCD-scherm met vier strepen is verdeeld in een raster van 3 bij 3. Plaats het onderwerp in de rechter- of linkerbaan naast het midden. Daardoor ziet je foto er aantrekkelijker en interessanter uit dan wanneer je het onderwerp pal in het midden plaatst.

A coastal village in South Africa viewed from a high vantage point, with hills in the distance and the sea stretching to the horizon.

8. Maak maximaal gebruik van rasterlijnen

Zodra je de regel van derden onder de knie hebt, kun je rasterlijnen gebruiken voor mooiere resultaten. Veel EOS-modellen beschikken over een rasterfunctie. Deze verschijnt dan in de zoeker of op het LCD-scherm. Zet de rasterlijnen aan om sneller de juiste compositie te vinden. Als je een foto met een horizontale lijn maakt, zorg er dan voor dat die over een van de twee horizontale rasterlijnen valt. Plaats de horizon niet precies in het midden.

9. Gebruik rasterlijnen voor videobeelden

Wanneer je buiten filmt, kun je betere composities maken en houd je de horizon precies recht door de rasterlijnen in te schakelen.

Video's met een horizon die nét niet richt is, zijn vermoeiend voor de kijker. Het lijkt dan alsof het beeld opzij valt. Je kunt echter wel de horizon expres scheef zetten, in een gewaagde hoek, voor een interessante compositie. Deze opzettelijke hoek staat ook wel bekend als de Nederlandse of Duitse hoek en wordt in veel speelfilms gebruikt om spanning op te bouwen of verwarring te zaaien. Gebruik zo'n scheve hoek dus niet te vaak. Maak je een shot met een hoek naar links, maak er dan ook een met een hoek naar rechts.

Zo kun je de spanning en sensatie van een nieuwe stad mooi uitbeelden. Maar let wel op: als je de camera te ver draait, ziet het resultaat er niet mooi uit. Zorg er ook voor dat je veel 'normale' opnamen maakt.

10. Gebruik spiralen

De Gulden Snede is een natuurlijk compositiehulpmiddel dat ook wel bekend staat als de reeks van Fibonacci. Je maakt er krachtige, indrukwekkende foto's mee. Rond 1200 na Christus ontdekte de Italiaanse wiskundige Fibonacci dat er een bepaalde verhouding bestond die het menselijk oog bekoort en overal in de natuur te zien is. Dit fenomeen wordt ook wel omschreven als de regel van derden, maar een daadwerkelijke verhouding is 1 tot 0,618 tot 1.

Het idee is dat je compositie er beter uitziet als je het beeld zodanig rangschikt dat er een soort lijn in zit die als een spiraal naar het hoofdonderwerp loopt. Die theorie werkt voor allerlei soorten fotografie, van landschaps- tot portretfotografie.

11. Gebruik driehoeken

Probeer je scène in driehoeken in te delen. Dat levert vaak mooie resultaten op. Je kunt bijvoorbeeld een foto maken van de lijnen van de straat die in de verte verdwijnen, voor een langwerpige driehoek aan de zijkant van het beeld.

Ook bij een portret heb je de ruimte. Vraag je model bijvoorbeeld om met zijn armen een driehoeksvorm te maken, met de ellebogen breed op tafel en de handen onder de kin. Zo'n compositie oogt bijzonder fraai.

12. Snijd je foto's bij voor het beste effect

Als je foto's met je PIXMA-printer print, kun je ze met de speciale Canon My Image Garden-software bijsnijden om zo de compositie te verbeteren. Neem even de tijd om te experimenteren met verschillende manieren van bijsnijden. Bij liggende foto's kun je met panoramisch bijsnijden een extra breed geheel krijgen. Je kunt ook meerdere foto's naast elkaar afdrukken voor een panoramisch effect, maar dan moet je ze wel goed hebben geschoten.

Gerelateerde artikelen

Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken