silhouette of woman in-front of city scape

Basisprincipes van fotografie

Tips voor fotografie met bokeh en de beste lenzen

Fotografen met spiegelreflexcamera's zijn gek op onscherpe delen in hun foto's. Het is een van de manieren om hun foto's te onderscheiden van de foto's die met instapmodellen en smartphones worden gemaakt, waarbij opzettelijk gevormde onscherpe gedeelten nauwelijks mogelijk zijn. Bokeh is de term die wordt gebruikt om de kwaliteit en de kenmerken van deze onscherpe gebieden te beschrijven en is het meest zichtbaar in wazige lichtere gedeelten.

De hoeveelheid bokeh neemt toe wanneer je foto een geringe scherptediepte heeft of een groter onscherp gedeelte. De hoeveelheid bokeh in je foto's hangt dus af van de omvang van het wazige gebied. Hieronder vind je een aantal manieren om onscherpte aan je foto's toe te voegen door de scherptediepte te verminderen, waardoor je bokeh in je foto's krijgt.

1. Gebruik een 'snelle' lens – dat wil zeggen een lens met een groot maximaal diafragma; Canon adviseert de EF 85mm f/1.8 USM of de EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografeer met een groot diafragma – gebruik diafragmavoorkeur (Av) of de handmatige modus (M) op je camera, kies een grote diafragmaopening (laag f-getal) om de scherptediepte te verminderen en het onscherpteverlies van je scherpgestelde onderwerp te vergroten.

3. Vergroot de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, zodat de achtergrond nog waziger wordt.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Fotografeer dicht bij je onderwerp – hoe kleiner de afstand tussen jou en het onderwerp, des te groter is het onscherpe gebied van de achtergrond.

5. Gebruik een lange brandpuntsafstand om de hoeveelheid onscherp gebied in je foto's te vergroten. Als je een zoomlens gebruikt, moet je zoomen tot de maximale brandpuntsafstand. Lenzen met een brandpuntsafstand van 200 mm of meer produceren nog grotere wazige gebieden.

Gerelateerde artikelen
How to use natural light

BELICHTING BIJ FOTOGRAFIE

Hoe gebruik je natuurlijk licht?

Als je weet hoe je natuurlijk licht moet gebruiken, zien je foto's er meteen beter uit. En je hoeft niet eens te investeren in nieuwe apparatuur.

The difference a portrait lens makes

PORTRETTEN

Hoe een portretlens een verschil kan maken

Er zijn speciale lenzen voor specifieke genres, zoals portretfotografie, die een enorm verschil kunnen maken voor je foto's.

Take better portraits

PORTRETTEN

Portretten in uitdagende belichtingsomstandigheden

Het kan lastig zijn portretten te maken als het donker is. Lees hoe je je portretten beter kunt maken.

6. Kies onderwerpen met zichtbare lichtere gedeelten in het onscherpe gebied. Met lichtere gedeelten worden de lichtbronnen in de foto bedoeld. Kerstverlichting of zonlicht door een bladerkroon zorgen voor prachtige cirkels en vormen van wazig licht of bokeh.

7. Vergeet de voorgrond niet – je kunt ook op de voorgrond van je foto een onscherp gedeelte invoegen. Probeer je onderwerp meer op de achtergrond van je foto te plaatsen en kies een detail op de voorgrond, dicht bij de cameralens.

8. Je kunt ook vormen uit een stuk karton knippen en voor je lens plaatsen, zo krijg je boeiende effecten. Bekijk deze video:

De kwaliteit van bokeh verbeteren, in plaats van de kwantiteit, is afhankelijk van de lens die je gebruikt. In de onscherpe, lichtere gedeelten ontstaan de zichtbare vormen van wazige lichtspikkels door het diafragma of de opening die door de diafragmalamellen van je lens wordt gecreëerd. In het algemeen produceren lenzen met meer diafragmalamellen een meer cirkelvormig diafragma en mooiere bokeh.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen



Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, aankoopgidsen en leerrijke interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken