ARTIKEL
De ontwikkeling van de EOS C300 Mark III
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
ARTICLE
In een ideale wereld zouden alle professionele filmmakers bij elke shoot een hoofdcamera en een identieke B-camera hebben — beide op dezelfde manier ingesteld, met dezelfde lenzen en codecs, voor naadloze integratie. In werkelijkheid is het soms niet mogelijk om te filmen op twee hoogwaardige filmcamera's van Canon. Dus als één camera gewoon niet genoeg is, wat zijn dan de alternatieven? Het kiezen voor een andere B-camera binnen de Canon-serie maakt het niet alleen mogelijk om een consistente look te behouden, maar biedt ook duidelijke voordelen, zoals een kleiner formaat, verschillende framerates en verbeterde mogelijkheden bij weinig licht.
Brett Danton is een commerciële filmmaker die reclames heeft gemaakt voor luxe autofabrikanten, waaronder de advertentie voor de Jaguar F-PACE. Hij filmt met een Canon EOS C500 Mark II en gebruikt een Canon EOS-1D X Mark III als B-camera. De EOS-1D X Mark III is ook een veelzijdige B-camera gebleken voor documentairemaker Alex Wykes, die deze koppelt aan een Canon EOS C300 Mark II-filmcamera op shoots van de bergen van Rusland tot de Kalahari-woestijn. En cameraman bij documentaires Dan Lightening — die muziekvideo's heeft gemaakt voor de broers Gallagher, Nile Rodgers en Jamiroquai, evenals advertenties voor toonaangevende merken — filmt met een Canon EOS C200, die naadloos samenwerkt met zijn Canon EOS 5D Mark IV.
Hier bespreken de drie filmmakers hun favoriete combinaties van Canon-camera's en de voordelen van het koppelen van modellen met compatibele lenzen en codecs tijdens hun veeleisende shoots.
Het kan lastig zijn om een consistente look te houden als je opnamen maakt op verschillende modellen. Maar in plaats van uren aan kleurgradaties te besteden om beelden van verschillende camera's te matchen, kun je met twee Canon-camera's beelden vastleggen met dezelfde look en kleurweergave.
Toen Dan Lightening skateboarder Vladik Scholz bij het Balcombe-viaduct in West Sussex filmde, kon hij zijn opnamen verrassend eenvoudig matchen – ondanks dat hij in Cinema RAW Light filmde op de Super 35mm Canon EOS C200 en in een standaard non-log codec op de full frame Canon EOS 5D Mark IV.
"De beelden konden perfect worden gecombineerd", legt hij uit. "De Canon EOS 5D Mark IV heeft een heel mooie 30,4 MP CMOS-sensor. Als je de juiste belichting kiest en opnamen maakt in omgevingen die de uitersten niet te veel opzoeken, krijg je prachtige foto's — en je hebt genoeg om het tijdens de kleurcorrectie te kunnen aanpassen."
Het team zette de Canon EOS C200 op een statief en bevestigde de EOS 5D Mark IV op een gemotoriseerde gimbal, die ze de snelheid gaf die ze nodig hadden om niet alleen de skate-actie vast te leggen, maar ook het prachtige landschap rond het viaduct.
Als je in Log Gamma opneemt met je A-camera voor een optimaal dynamisch bereik en flexibiliteit bij het bewerken, is het logisch dat je B-camera hetzelfde doet. Canon Log-opties worden ondersteund door zowel Canon Cinema EOS-camera’s als hybride EOS-camera's. Twee camera's die gebruikmaken van dezelfde bestandsindeling bieden voordelen voor de workflow.
Canon Log is ontworpen om een 800% groter dynamisch bereik te bieden, waardoor het verlies van details in de donkerste en helderste delen van het beeld tot een minimum wordt beperkt. De technologie kwam echt tot haar recht tijdens de heliski-shoot van Alex Wykes op het bergachtige schiereiland Kamtsjatka in Oost-Rusland. Hij zette de robuuste Canon EOS-1D X Mark III in naast een Canon EOS C300 Mark II-filmcamera.
"De H.265-codec is echt goed en werkt heel goed bij kleurgradaties, maar we doen documentaires, dus we gaan er niet echt diep op in — het is allemaal heel natuurlijk", zegt hij. "Er is veel contrast en licht bij het fotograferen in de sneeuw, dus je krijgt veel reflecties."
Volgens Brett is voor ultieme flexibiliteit en kwaliteit niets beter dan opnamen maken in RAW. "Filmen in RAW is als het maken van een digitaal negatief. Ik maak opnamen in Cinema RAW Light op de Canon EOS C500 Mark II en ik kan ook in RAW filmen op de Canon EOS-1D X Mark III. Het is volledige RAW in plaats van Cinema RAW Light, zodat het een nog hogere gegevenssnelheid heeft."
Ondanks de verschillende bestandsindelingen kunnen de beelden probleemloos worden samengevoegd. "Het kostte me waarschijnlijk vijf minuten om het voor elkaar te krijgen", zegt Brett. "Het mooie van RAW is dat je tijdens de nabewerking kunt beslissen wat je er mee wilt doen."
Het heeft duidelijke voordelen als dezelfde lenzen op beide camera's kunnen worden gebruikt. Je hoeft niet in extra lenzen te investeren, en je uitrusting is compacter. Op zowel de bergshoot als de woestijnshoot merkte Alex dat het wisselen van dezelfde lens tussen de Canon EOS C300 Mark II en de Canon EOS-1D X Mark III meer flexibiliteit bood.
De Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-lens verlengt de brandpuntsafstand van de full frame DSLR naar 560 mm, en die van de Super 35mm-filmcamera tot iets minder dan 900 mm. "Een lange brandpuntsafstand is belangrijk voor het fotograferen van wilde dieren, en ook in de sneeuw, omdat je de andere kant van een vallei moet filmen", legt Alex uit.
Dan ging een stapje verder door een selectie Canon Cine Prime-, EF Prime- en EF Zoom-lenzen te gebruiken tijdens zijn skateboardshoot. "We gebruikten een echte mix van lenzen", zegt hij. "We gebruikten voornamelijk een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-, een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM- en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-lens op de Canon EOS 5D Mark IV, en een mix van zoom- en primelenzen op de Canon EOS C200. Dat biedt veel flexibiliteit."
Als je een compactere B-camera kiest, kun je deze plaatsen op plekken die je grotere hoofdcamera mogelijk niet kan bereiken, zodat je opnamen kunt maken die anders onmogelijk zijn. Kleinere B-camera's zijn ook beter geschikt voor gebruik met een gemotoriseerd gimbal-systeem. Beide factoren speelden een rol bij Bretts beslissing over welke camera's hij zou gebruiken voor een advertentie voor een fabrikant van luxe meubels.
"We hebben de hele begane grond van een huis in een studio nagebouwd en de grote bewegingen met een Canon EOS C500 Mark II op een Technocrane vastgelegd", zegt hij. "Zodra de camera op de kraan staat en in balans is, is het een hele klus om de camera eraf te halen. Ik vertel klanten altijd dat ik close-ups nodig heb, maar ze willen niet betalen voor een tweede EOS C500 Mark II en een extra cameraman. Ik heb daarom een Canon EOS-1D X Mark III op een gimbal gezet, deze op autofocus ingesteld en vastgelegd wat ik kon terwijl ze de hoofdcamera resetten. Ik deed dat vijf of zes keer, en ik kreeg alle kleine close-ups die we nodig hadden. We hebben de beelden samen uitgesneden en het zag er geweldig uit."
Een zoektocht naar een B-camera is een kans om potentiële hiaten in je uitrusting op te vullen. Je kunt een full frame camera overwegen als aanvulling op je Super 35mm, of zoeken naar een camera die opnamen maakt met een hogere framesnelheid of beter presteert bij weinig licht. Zoek een model dat iets biedt wat je A-camera niet biedt, zodat het een integraal onderdeel van je uitrusting wordt.
Voor Alex voegt de Canon EOS-1D X Mark III waardevolle extra opties toe als aanvulling op zijn werkpaard, de Canon EOS C300 Mark II. "De Canon EOS-1D X Mark III biedt functies als super slow motion in HD, wat ideaal is voor het snel maken van socialmedia-opnamen die niet in 4K hoeven te zijn", zegt hij. "De camera kan ook video in RAW opnemen voor wanneer we promo's en commerciële opnamen maken, en de full frame sensor is geweldig bij weinig licht. Een andere B-camera heeft echt nut."
Geschreven door
ARTIKEL
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
De filmmakers van Lance, La Leyenda Negra, Mucho Mucho Amor en No, I Don't Want to Dance! leggen uit waarom ze voor Canon-apparatuur hebben gekozen en hoe ze deze hebben gebruikt.
ARTIKEL
Hybride shooters over de voordelen van het vastleggen van zowel foto's als video, de manier waarop ze dit aanpakken en de Canon-kit die ze daarbij gebruiken.
VERHALEN
Ontdek hoe Canon's Cinema RAW Light-indeling, die is geïntroduceerd tijdens de release van de Canon EOS C200, filmmakers eenvoudiger toegang geeft tot RAW-opnamen dan ooit tevoren.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro